* AkVafiL * (side 6)

Bra innlegg og flotte bilder! Gleder meg enda mere (hvis mulig) til Malawi karet mitt er oppe og går.. Håper det kommer flere bilder!
Nytt kar er på plass, en 90 liter blir aulonocaraenes neste hjem. Juwel karet skal omdekoreres til fordel for VF ancistrus og kansje et dvergciklide par. Litt usikker enda på hvilke arter jeg ønsker, får se hvordan innredninga ut'arter seg og velge deretter.
Har vært mye stein og malawi her lenge nå, så det blir litt artig og prøve noen planter og SA fisk.
Da er forvandlingsplanen en realitet. Juwel 60l er nå beplantet, røtter er satt inn og 10 VF corydoras julii er satt inn.
Har svært liten erfaring med coryer, så det blir noen spennende uker fremover.
Otopharynx Lithobates Zimbabwe Rock hannen min er viril

Idag har han befruktet eggene til enda ei hue, så nå har jeg to som tygger.
Fisk nr 1 spytter nok om en ukes tid, og hu er ganske liten enda. Den andre hua har vesentlig større "kjevepose", så jeg er spent på hvor mange yngel det blir totalt.

Aulonocara ynglene er nå 3 cm, og jeg har ikke hatt noe mer frafall enn den ene i starten. Fornøyd.
Otopharynx Lithobates Zimbawe Rock

Hannen min har ikke farget helt ut enda, men i leksdrakt er han et kjempeskue!

[External Image]

[External Image]


Tyggende hue.

[External Image]
På tide å prøve noe nytt. 60 litern er omgjort til cory-kar
På dette bilde er det 10 stk cory og 7 L-144. Som man ser så er det ikke mangel på gjemmesteder under røtter.

[External Image]

VF corydoras julii

[External Image]

L-144

[External Image]
Ei ny delfinhue er satt inn i malawikaret.

[External Image]
Dette Rubin paret var noe mindre enn jeg ønsket, men de spiser godt. Blir vel lek på disse til sommern igjen.

[External Image]

[External Image]
tebjune
Bra innlegg og flotte bilder! Gleder meg enda mere (hvis mulig) til Malawi karet mitt er oppe og går.. Håper det kommer flere bilder!


At du gleder deg er meget forståelig!
Gøy å høre at lithobates gruppen har ynglet allerede
Det tok jo ikke særlig lang tid
Jeg blei overasket da første hue var i lek, trodde ikke det skulle bli noe ut av det.
Lithobates gruppen er mine favoritter i karet, så det er ekstra artig at de leker allerede.
Placidochromis Milomo - Super VC10

Jeg sliter med å få skarpe bilder av disse krabatene, for de er så aktive. Her er bilder av begge kjønn, der hannen er den bronsefargede.

[External Image]

[External Image]
Aulonocara stuartgranti Meluluca Mozambique yngel. (ca 3 cm).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
10 kileflekkrasbora ble satt inn sammen med en gibbiceps i dag. Gibbien skal over i 450 literen når den vokser seg ut av dette karet.
Ser ut som coryene trives, for de er meget aktive og har god matlyst

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Første Lithobates hue har spist opp yngelen sin, så den gikk i vasken. Var egentlig forventet at hun ikke skulle få fram yngel, men det så jo lyst ut. Hu trenger nok lit mer erfaring. Den andre hua kommer jeg tilå strippe etter 2.5 uke, tar ikke noen sjangser der.
Lithobates hua er strippet og 11 yngel fores nå opp i yngeltank.
6 nye golden er satt inn i hovedkaret i dag, så nå er goldengruppa oppe i 10 individer. Denne gruppen skal utvides ytterligere med 5 fisk.

Har også utvidet delfingruppa, så nå er det 7 stk, hvorav ei hue tygger.

Målet fremover er å ha to større grupper med golden og delfin, og prøve å få tak i et par med VF aulonocara av ett eller annet slag.
Etter en stund med kjip innredning i 450 literen har jeg i dag hatt ekstrem makeover der. Masse rullestein er lagt inn og jaggu har jeg plantet noen sverdplanter og forskjellig der også.
Bilder taes nok i kveld tenker jeg.
Delfinhannen er i gang igjen. Denne gangen med en av de nyeste hu'ene. Da går det to tyggende delfiner oppi her. Med en gruppering på 2+5 så blir det mye yngel etterhvert, og hannene og hu'ene er ikke i slekt. Da blir det billige delfiner på folket etterhvert.
Etter en liten innsats ble karet seendes slik ut. Har savnet litt grønt inni der, så jeg føler meg mere tilfreds med oppsettet etter plantene kom inn.
Dette blir jo ikke en riktig biotopp, men ettersom dette karet står i stua er det for meg mer viktig med et tilfredstillende utseende enn en 100% riktig biotopp. Men fiskenes trivsel går selvsagt i første rekke.

Jeg merker at de artene jeg holder trives med dette oppsettet. Golden gruppa viser det helt tydelig med kraftigere gulfarge, og delfinene er mere aktive. Delfiner bør helst være i grupper på flere individer, og det har jeg fått erfare her i stua. De var i utgangspunktet bare 3 stykker, nå er de 7. Og oppførselen deres er helt annerledes. Mye mer artig å se på de i gruppe!! Dette gjelder egentlig goldengruppa mi også.

[External Image]
Dette er bilde av Lithobates yngelen min. De er ca 1 cm i størrelse og har god appetit. Fikk 24 små av disse da jeg strippet morra, men klønete som jeg var greide jeg å velte yngelkassa når jeg skulle flytte de fra hovedkaret.
Alle sammen endete i hovedkaret, og kun 11 stk var det jeg klarte å finne igjen. Disse forer jeg med knust flakfor og aquatic nature basic pellets. Lar en pellets bli myk i vann, og smuldrer den så godt jeg klarer med fingrene. Dette går ned med stor suksess, så man kan fint fore yngel med pellets også.

[External Image]

Dette er en Aulonocara Stuartgrant "Meluluca Mozambique" yngel. Har nærmere 50 stk av disse, og de har passert 3 cm. Forer dem med artemia, flakfor og excel pellets. Samme fremgangsmåte med pellets her som med de over. 50 småfisk fortærer 15stk pellets på rundt et minutt. Teller antall pellets jeg slipper oppi og følger med på hvor lang tid de bruker på å spise det opp. Bare enda en måte å følge progresjonen i veksten på.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap