- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Smått och stort (side 6)
Smått och stort (side 6)
Postet 03.02.08 kl 10:12
När var det den var?
Vet inte om jag skall dit ännu det beror på hur det passar.
Själv skall jag inte ha med mig något.
Sedan har jag blivit lite kräsen på sista tiden på det jag köper av fisk.
Vill ha lite spännande och ovanligt men det kan ju dyka upp något
Så är det någon som läser detta och har med sig några ovanliga Viktoriaciklider eller Rovfiskar från Malawi med hela namnet men tex Tyrannochromis Nigriventer Kirondo som man vet var ifrån den kommer.
Har ofta en stor betydelse på hur de kommer att se ut.
Vet inte om jag skall dit ännu det beror på hur det passar.
Själv skall jag inte ha med mig något.
Sedan har jag blivit lite kräsen på sista tiden på det jag köper av fisk.
Vill ha lite spännande och ovanligt men det kan ju dyka upp något
Så är det någon som läser detta och har med sig några ovanliga Viktoriaciklider eller Rovfiskar från Malawi med hela namnet men tex Tyrannochromis Nigriventer Kirondo som man vet var ifrån den kommer.
Har ofta en stor betydelse på hur de kommer att se ut.
Postet 03.02.08 kl 10:20
Postet 03.02.08 kl 15:50
Postet 04.02.08 kl 10:26
Har nu tömt och kört ett av mina 285 L akvarium och körde det till min bror i Åmål.
Skickade med en del fisk oxå.så nu har jag inte några Tanganyikaciklider kvar alls.Han fick med sig : Nimbochromis Venustus Placidochromis electra Likoma Island Sciaenochromis fryeri "Ahli" Altolamprologus compressiceps
samt Copadichromis Borleyi
Var tvungen att ta bort det akvariumet för att göra plats till ett 720 liters som mina kära rovfiskar skall gå i.Skall hämta det i Göteborg nästa helg.
Då frigör jag ett 400 liters som troligen får bli ett Viktoria akvarium är lite sugen på Paralabidochromis sp. "rock kribensis"
Och den som finns på den tanzaniska delen av Viktoriasjön.
Det blir nog blå matta på ena kortsidan som filter.
Har goda erfarenheter på 540 litern.Det fungerar jätte bra .
Sitter och planerar lite om hur jag skall bygga upp det.
Ganska mycket Vallisneria skall det bli i ena sidan och då troligen den mot blåmattan.
Någon stor sten (konstgjord) och någon formation med sten som ger lite "privatliv" vid lek.
Har gjort en cirkel eller en oval med ganska höga stenar som skyddar från insyn och då sker leken mera ifred.De blir inte störda av andra fiskar.
Skickade med en del fisk oxå.så nu har jag inte några Tanganyikaciklider kvar alls.Han fick med sig : Nimbochromis Venustus Placidochromis electra Likoma Island Sciaenochromis fryeri "Ahli" Altolamprologus compressiceps
samt Copadichromis Borleyi
Var tvungen att ta bort det akvariumet för att göra plats till ett 720 liters som mina kära rovfiskar skall gå i.Skall hämta det i Göteborg nästa helg.
Då frigör jag ett 400 liters som troligen får bli ett Viktoria akvarium är lite sugen på Paralabidochromis sp. "rock kribensis"
Och den som finns på den tanzaniska delen av Viktoriasjön.
Det blir nog blå matta på ena kortsidan som filter.
Har goda erfarenheter på 540 litern.Det fungerar jätte bra .
Sitter och planerar lite om hur jag skall bygga upp det.
Ganska mycket Vallisneria skall det bli i ena sidan och då troligen den mot blåmattan.
Någon stor sten (konstgjord) och någon formation med sten som ger lite "privatliv" vid lek.
Har gjort en cirkel eller en oval med ganska höga stenar som skyddar från insyn och då sker leken mera ifred.De blir inte störda av andra fiskar.
Postet 09.02.08 kl 12:11
Postet 15.02.08 kl 18:51
Så fiiin!
Jeg leste en artikkel om denne i sted. Legger inn linken i tilfelle du er interessert:
Observations on Fossorochromis rostratus
Jeg leste en artikkel om denne i sted. Legger inn linken i tilfelle du er interessert:
Observations on Fossorochromis rostratus
Postet 15.02.08 kl 19:25
Tack för den!
Har läst ganska mycket om den och det är en underbar fisk.
Det finns en bra här på denna linken oxå
Skall ta bättre bilder på den !Hade bara en sådan compact kamera inte bra..brukar låna mig en bra kamera av en kompis ibland men nu hade jag inte det.Så man tager vad man haver...
Skall ta och investera i en längre fram.
Har läst ganska mycket om den och det är en underbar fisk.
Det finns en bra här på denna linken oxå
Skall ta bättre bilder på den !Hade bara en sådan compact kamera inte bra..brukar låna mig en bra kamera av en kompis ibland men nu hade jag inte det.Så man tager vad man haver...
Skall ta och investera i en längre fram.
Postet 15.02.08 kl 19:29
Endret: 15.02.08 kl 19:31
Oj oj den var veldig fin. Også bare ungdommen da gitt. Du må ta masse bilder av de etterhvert å legge ut så vi får se. Følger med....Kjell BegbyNu har min hanne börjat att bli vacker det har skett på några få dagar! Han kommer att bli ännu finare nästan helt svart med en vit panna och huvud blåaktig på övre delen av kroppen och guldaktigt på nedre delen av huvudet. Han e ju bara en ungdom ännu!!
Postet 15.02.08 kl 20:11
Fossorochromis rostratus
Fossorochromis rostratus hannen på bilden är bara 17cm nu och han kan bli ca 30cm som vuxen.Men det är roligt att titta på han nu för han har börjat att ändra sitt betende.Kanske det är hormornerna som spelar ett spratt hihi!
Han har börjat att intressera sig för damerna i akvariumet och det är ju ett sunt tecken eller hur!
Skämt åtsido..
Han börjar att bli mycket vacker och har växt ganska bra.
Matar de 2 gånger om dagen .(ibland 3)
Ger de räkmix och pellets med spirolina i .
Sedan jag har börjat med pellets (har tyvär inte märket på dessa köper de i lösvikt på Nol)Så har det växt mycket bättre.
Hade något annat ciklidfoder förut men det var sticks från JBL Nova Rift heter de.Men sedan jag gick över till de nya fodret så märks det skillnad.
Men det är viktigt att variera kosten för fiskarna.Bara pellets och man får feta fiskar som ser ut som grisar.
Räkmix är naturligtvis oxå bra .Man kan ju variera vad man har i mixen.
Han har börjat att intressera sig för damerna i akvariumet och det är ju ett sunt tecken eller hur!
Skämt åtsido..
Han börjar att bli mycket vacker och har växt ganska bra.
Matar de 2 gånger om dagen .(ibland 3)
Ger de räkmix och pellets med spirolina i .
Sedan jag har börjat med pellets (har tyvär inte märket på dessa köper de i lösvikt på Nol)Så har det växt mycket bättre.
Hade något annat ciklidfoder förut men det var sticks från JBL Nova Rift heter de.Men sedan jag gick över till de nya fodret så märks det skillnad.
Men det är viktigt att variera kosten för fiskarna.Bara pellets och man får feta fiskar som ser ut som grisar.
Räkmix är naturligtvis oxå bra .Man kan ju variera vad man har i mixen.
Postet 16.02.08 kl 08:56
Postet 16.02.08 kl 13:22
Har satt en artemia kläckare i akvariet för Nyassachromis sp.Paparazzi Itungi ynglen.För nu har jag fått mina första yngel från dessa...och det är man ju glad för!För det är en fisk som inte är så vanlig.
Artemiakläckaren sitter inne i akvariet så när artemian kläcks så simmar de mot ljuset och då hamnar de i akvariumet.För själva kläckaren är av rökfärgad plast förutom på ett ställe och det är den delen som de kan simma ut i akvariumet.
Har satt lite pilar och siffor på bilden..inte så vackert men....
1.luft från en luftpump går upp här och drar med sig äggen som ligger i ett kammare märkt 4.
2.Här kläcker artemian som simmar mot ljuset som finns uppe vid nr 3 sedan därifrån ut i akvariumet.
Ynglen är små och lite försiktiga i sitt ätande.Så detta blev en bra lösning.
Denna artemia kläckare funkar faktiskt ganska bra.
Har gjort en liten ändring på den och det är att jag lackat baksidan på kläckaren helt svart men det syns ej på bilden detta gjordes för att det skulle bli ännu större kontrast mellan ljus och mörker.Det var lyckat
Artemiakläckaren sitter inne i akvariet så när artemian kläcks så simmar de mot ljuset och då hamnar de i akvariumet.För själva kläckaren är av rökfärgad plast förutom på ett ställe och det är den delen som de kan simma ut i akvariumet.
Har satt lite pilar och siffor på bilden..inte så vackert men....
1.luft från en luftpump går upp här och drar med sig äggen som ligger i ett kammare märkt 4.
2.Här kläcker artemian som simmar mot ljuset som finns uppe vid nr 3 sedan därifrån ut i akvariumet.
Ynglen är små och lite försiktiga i sitt ätande.Så detta blev en bra lösning.
Denna artemia kläckare funkar faktiskt ganska bra.
Har gjort en liten ändring på den och det är att jag lackat baksidan på kläckaren helt svart men det syns ej på bilden detta gjordes för att det skulle bli ännu större kontrast mellan ljus och mörker.Det var lyckat
Postet 17.02.08 kl 20:21
Nu har det hänt många saker i min lilla akvarievärld!
Har tagit bort 2 st 285Liters akvarium i min akvarie hörna.
Dessa har jag sålt och har ersätt dessa med ett akvarium på 325 liter som har blivit ett arts akvarium med Astatotilapia latifasciata .Har 16st i detta akvarium.
I akvariet sitter det en BT-Bakgrund den med roten.
Bakom hela bakgrunden har jag satt blåmattor med en kraftig powerhead.
2000 Liter/H har ganska mycket sten och några rötter och rådasand.
Har även ett extra powerhead på ca 1000L/H .
Det andra akvariumet som jag satt upp denna helgen är ett 720 Liters som jag har mina rovciklider i.De måste ha denna storlek på akvarium för de blir ju stora.
Har gjort mig av med mina Nimbochromis Venustus.
Så jag inte riskerar att få korsningar med Nimbochromis Livingstonii.
Hade akvariumet varit 10cm längre så hade det inte gått in.
Akvariumet är 200cm långt .
Jag återkommer med bilder när jag fått lånat kameran igen.
Har tagit bort 2 st 285Liters akvarium i min akvarie hörna.
Dessa har jag sålt och har ersätt dessa med ett akvarium på 325 liter som har blivit ett arts akvarium med Astatotilapia latifasciata .Har 16st i detta akvarium.
I akvariet sitter det en BT-Bakgrund den med roten.
Bakom hela bakgrunden har jag satt blåmattor med en kraftig powerhead.
2000 Liter/H har ganska mycket sten och några rötter och rådasand.
Har även ett extra powerhead på ca 1000L/H .
Det andra akvariumet som jag satt upp denna helgen är ett 720 Liters som jag har mina rovciklider i.De måste ha denna storlek på akvarium för de blir ju stora.
Har gjort mig av med mina Nimbochromis Venustus.
Så jag inte riskerar att få korsningar med Nimbochromis Livingstonii.
Hade akvariumet varit 10cm längre så hade det inte gått in.
Akvariumet är 200cm långt .
Jag återkommer med bilder när jag fått lånat kameran igen.
Postet 24.02.08 kl 13:23
Postet 24.02.08 kl 19:15
Postet 24.02.08 kl 21:10
Postet 25.02.08 kl 06:43
Det är vår städning i rovfisk karet..
Har nu gjort med av med 2 st arter från rovfisk gruppen
Nimbochromis fuscotaeniatus och Nimbochromis Venustus har jag tagit bort från mitt rovfisk akvarium!
Varför då detta ?Jo det är bara på grund av korsningsrisken.
Honorna är inte så väldigt lika men risken finns där.
Sedan har rovfiskarna flyttat in i ett 720 liters akvarium som ni kan se på fotot .
Återkommer med ett bättre foto.
Har fått ett enormt intresse för Viktoriaciklider.
Sittter och läser väldigt mycket och är på några andra forum som jag kan få hjälp på ev. frågor och på sätt får man ökad kunskap.
Som man i sin tur kan ge till andra .Det är ju så det fungerar ingen är född expert.Och full lärd blir man aldrig!
Så nu har jag beställt mig 10st Pyxichromis orthostoma som är en rovfisk från Viktoriasjön...är ni överaskade...inte ...trodde nog inte att ni blev det...att det var en rovfisk menade jag!
Så här ser den ut se linken
eller
Återkommer med lite fakta om dessa!
Det är en art till som jag har tagit bort det är Copadichromis Borleyi.
Detta för att göra plats till viktoriaciklider.
Denna tråden borde ha ett annat namn..Rovfiskar/Viktoriaciklider
Nimbochromis fuscotaeniatus och Nimbochromis Venustus har jag tagit bort från mitt rovfisk akvarium!
Varför då detta ?Jo det är bara på grund av korsningsrisken.
Honorna är inte så väldigt lika men risken finns där.
Sedan har rovfiskarna flyttat in i ett 720 liters akvarium som ni kan se på fotot .
Återkommer med ett bättre foto.
Har fått ett enormt intresse för Viktoriaciklider.
Sittter och läser väldigt mycket och är på några andra forum som jag kan få hjälp på ev. frågor och på sätt får man ökad kunskap.
Som man i sin tur kan ge till andra .Det är ju så det fungerar ingen är född expert.Och full lärd blir man aldrig!
Så nu har jag beställt mig 10st Pyxichromis orthostoma som är en rovfisk från Viktoriasjön...är ni överaskade...inte ...trodde nog inte att ni blev det...att det var en rovfisk menade jag!
Så här ser den ut se linken
eller
Återkommer med lite fakta om dessa!
Det är en art till som jag har tagit bort det är Copadichromis Borleyi.
Detta för att göra plats till viktoriaciklider.
Denna tråden borde ha ett annat namn..Rovfiskar/Viktoriaciklider
Postet 28.02.08 kl 17:34
Postet 28.02.08 kl 19:39
Postet 28.02.08 kl 19:47
Postet 28.02.08 kl 19:53