- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 6)
Nytt speilreflekskamera - men hvilket? (side 6)
Takk, Christian
Christian Berg-HenryHei RAW er det formatet hvor bildeinformasjonen blir lagret enten komprimert eller ukomprimert iht. hvordan bildebrikken "lagrer" data. Informasjonen som lagres er derfor avhengig av bildebrikken. Dette formatet inneholder informasjon som gjør det mulig å finjustere verdier etter at bildet er tatt siden informasjonen er mer isolert enn det den er i et komprimert bilde. (JPEG) RAW bilder kan sammenlignes med et digitalt negativ. (Det er utarbeidet en standard for digitale negativ også som et et forsøk på en standard uavhengig av brikke)
Postet 17.01.08 kl 21:08
Endret: 17.01.08 kl 21:08
Hvis du ikke velger stordriftfordelen ved CAnon går du for Pentax K10D Mona
Kontra Olympus kameraet (som er et godt kamera, for all del) har du fordelen ved at Pentax kameraet har utrolig bra tettning mtp støv og vann.
Innebygget bildestabilisator som jeg har nevnt før har du også i K10D.
I EISA testen du viser til hvor E-510 ble "Eisa: EUROPEAN CONSUMER CAMERA" ble K1D kåret til "BEST CAMERA"
Lyd&bilde er kanskje litt rause med superlativene men her er konklusjonen deres på K10D
"Hvor ellers finner man et værbestandig kamerahus godt under 10 000 kroner, hvor det ikke er spart på noe. I hvert fall er det inntrykket man får av Pentax’ toppmodell, som er så tillitvekkende bygget at man lurer på hvordan de har fått det til, til denne prisen. De færreste vil føle at kameraet mangler noe. Setter man opp sin egen ønskeliste med funksjoner, er det overveiende sannsynlig at dette kameraet har de fleste av dem.
Konklusjon
Pentax K10D har ikke sin like til prisen."
Prismessig er de noenlunde i samme klasse, med Pentaxen ca 800kr dyrere på fotovide som jeg sjekket nå.
NB: Pentaxen kommer sannsynligvis til å stige i pris ganske kjappt, kameraet begynner å forsvinne fra butikkene i bla USa for å gjøre plass til etterfølgeren som kommer snart. Men etterfølgeren vil nok koste ca 15 000 i starten.
Kontra Olympus kameraet (som er et godt kamera, for all del) har du fordelen ved at Pentax kameraet har utrolig bra tettning mtp støv og vann.
Innebygget bildestabilisator som jeg har nevnt før har du også i K10D.
I EISA testen du viser til hvor E-510 ble "Eisa: EUROPEAN CONSUMER CAMERA" ble K1D kåret til "BEST CAMERA"
Lyd&bilde er kanskje litt rause med superlativene men her er konklusjonen deres på K10D
"Hvor ellers finner man et værbestandig kamerahus godt under 10 000 kroner, hvor det ikke er spart på noe. I hvert fall er det inntrykket man får av Pentax’ toppmodell, som er så tillitvekkende bygget at man lurer på hvordan de har fått det til, til denne prisen. De færreste vil føle at kameraet mangler noe. Setter man opp sin egen ønskeliste med funksjoner, er det overveiende sannsynlig at dette kameraet har de fleste av dem.
Konklusjon
Pentax K10D har ikke sin like til prisen."
Prismessig er de noenlunde i samme klasse, med Pentaxen ca 800kr dyrere på fotovide som jeg sjekket nå.
NB: Pentaxen kommer sannsynligvis til å stige i pris ganske kjappt, kameraet begynner å forsvinne fra butikkene i bla USa for å gjøre plass til etterfølgeren som kommer snart. Men etterfølgeren vil nok koste ca 15 000 i starten.
Postet 19.01.08 kl 17:11
Endret: 19.01.08 kl 17:12
Postet 21.01.08 kl 21:22
Postet 21.01.08 kl 22:10
Postet 25.01.08 kl 09:56
Nei, jeg har ikke bestilt noe kamera enda Jeg begynte nemlig å nøle når jeg fikk snusen i at Canons nye modell, 450D, er et par mnd unna...
Jeg så på en nettside over kamera-tester og vurderinger, at det plutselig stod en modell kalt 450D blant Canon-kameraene. Men vurderingen var blank, altså ikke gjort enda. Da skjønte jeg at her var det noe helt nytt. Så kom avisene med nyheten om den nye modellen et par dager senere.
Det er en del nye ting ved det kameraet, bl.a. ny batteritype (med lengre levetid, men som ikke passer til forgjengerne 350D og 400D...), ny minnebrikke (SD brikke, ikke Compact Flash lenger), samt at hvis man kjøper en 450D med kit-objektiv får man med et 18-55mm-objektiv med optisk bildestabilisator (IS).
Jeg er i tvil om jeg skal velge den splitter nye kameraemodellen, eller om jeg skal velge 400D som nå kommer til å synke en del i pris pga den nye modellen, skal man tro Nettavisen.
400D, med f.eks. en macrolinse og et ekstra objektiv i tillegg, burde jo holde for mitt bruk, skulle jeg tro. Ekstern blitz har jeg også lyst på... og dersom 400D synker en del i pris nå snart slik det sies, så har jeg kanskje råd til å kjøpe blitzen også dersom jeg venter litt
Hva synes foto-folket? Er det lurt å vente littegrann? (men jeg verker i fingra etter å bestille og få kameraet i hendene snart....)
Jeg så på en nettside over kamera-tester og vurderinger, at det plutselig stod en modell kalt 450D blant Canon-kameraene. Men vurderingen var blank, altså ikke gjort enda. Da skjønte jeg at her var det noe helt nytt. Så kom avisene med nyheten om den nye modellen et par dager senere.
Det er en del nye ting ved det kameraet, bl.a. ny batteritype (med lengre levetid, men som ikke passer til forgjengerne 350D og 400D...), ny minnebrikke (SD brikke, ikke Compact Flash lenger), samt at hvis man kjøper en 450D med kit-objektiv får man med et 18-55mm-objektiv med optisk bildestabilisator (IS).
Jeg er i tvil om jeg skal velge den splitter nye kameraemodellen, eller om jeg skal velge 400D som nå kommer til å synke en del i pris pga den nye modellen, skal man tro Nettavisen.
400D, med f.eks. en macrolinse og et ekstra objektiv i tillegg, burde jo holde for mitt bruk, skulle jeg tro. Ekstern blitz har jeg også lyst på... og dersom 400D synker en del i pris nå snart slik det sies, så har jeg kanskje råd til å kjøpe blitzen også dersom jeg venter litt
Hva synes foto-folket? Er det lurt å vente littegrann? (men jeg verker i fingra etter å bestille og få kameraet i hendene snart....)
Postet 25.01.08 kl 10:37
Endret: 25.01.08 kl 10:44
Se her Mona info om 450D. spesifikasjoner og sammenligning av 400D & 450D.
450D er en tanke råere
Andreas Bjørvik
450D er en tanke råere
Andreas Bjørvik
Postet 25.01.08 kl 11:19
Ja, det er jo det...
Jeg glemte å nevne at man på 450D har fått funksjonen "Live View", som betyr at man kan fokusere med LCD skjermen, sånn som på vanlige digitalkameraer.
Elle-melle... dette var vrient, gitt! Men velger jeg 450D har jeg bare råd til ett objektiv i tillegg til det som følger med kamera-kit'et. Da blir det et Macro-objektiv (60mm).
Jeg glemte å nevne at man på 450D har fått funksjonen "Live View", som betyr at man kan fokusere med LCD skjermen, sånn som på vanlige digitalkameraer.
Elle-melle... dette var vrient, gitt! Men velger jeg 450D har jeg bare råd til ett objektiv i tillegg til det som følger med kamera-kit'et. Da blir det et Macro-objektiv (60mm).
Postet 25.01.08 kl 11:29
Live-view høres veldig praktisk ut når man er usikker på lyssetting og fargebalanse på sluttresultatet, men det vil aldri erstatte det å se det på PCen, og til selve bildetagningen ville jeg ikke brukt det (gjør det på Ixusen, men er sjelden overfokusert på bra bilde da).
450D høres fristende ut, men tror heller jeg hadde gått hakket opp i modeller da personlig. For en vanlig hobbyfotograf er de ekstra pengene i forhold til 400D mye kjekt Men hadde jeg hatt altfor mye penger så hadde jeg oppgradert bare for hekkan :P
Skiftet til SD er en fordel pga. flere bærbare osv. har lesere til det, men jeg liker litt det solide med CF brikkene så ikke så sikker på fordel/ulempe der
450D høres fristende ut, men tror heller jeg hadde gått hakket opp i modeller da personlig. For en vanlig hobbyfotograf er de ekstra pengene i forhold til 400D mye kjekt Men hadde jeg hatt altfor mye penger så hadde jeg oppgradert bare for hekkan :P
Skiftet til SD er en fordel pga. flere bærbare osv. har lesere til det, men jeg liker litt det solide med CF brikkene så ikke så sikker på fordel/ulempe der
Postet 25.01.08 kl 11:47
Postet 25.01.08 kl 11:53
Og her er artikkel fra Aftenposten om kameraet...
Ikke så lett dette valget, jeg satt på gjerdet en stund til Nikon D80 kom, og har ikke angret. Men, nå har jo D300 kommet - hmmm.... :o)
Ikke så lett dette valget, jeg satt på gjerdet en stund til Nikon D80 kom, og har ikke angret. Men, nå har jo D300 kommet - hmmm.... :o)
Postet 25.01.08 kl 14:46
Jeg lurte på hva denne kabelen er til?
Det kalles Canon blitzkabel OC-E3.
Er det når man har kjøpt en ekstern blitz som denne, og så kan man plassere blitzen et annet sted (så langt unna som kabelen rekker) enn det kameraet er?
For eksempel sette blitzen rett over vannet (så blitzen lyser opp karet ovenifra, ikke forfra)?
Det kalles Canon blitzkabel OC-E3.
Er det når man har kjøpt en ekstern blitz som denne, og så kan man plassere blitzen et annet sted (så langt unna som kabelen rekker) enn det kameraet er?
For eksempel sette blitzen rett over vannet (så blitzen lyser opp karet ovenifra, ikke forfra)?
Postet 29.01.08 kl 19:48
mona oJeg lurte på hva denne kabelen er til? Det kalles [URLBLOCK1]. Er det når man har kjøpt en ekstern [URLBLOCK2], og så kan man plassere blitzen et annet sted (så langt unna som kabelen rekker) enn det kameraet er? For eksempel sette blitzen rett over vannet (så blitzen lyser opp karet ovenifra, ikke forfra)?
Korrekt.
Eller fra siden, eller undersiden eller på skrå ovenfra eller fra naborommet om du vil, selv om jeg er usikker på resultatet av akkurat den manøvren.
Poenget er at man kan få veldig fine og spennende resultater når man får lyskilden litt bort fra selve kameraet.
Postet 29.01.08 kl 21:20
Endret: 29.01.08 kl 21:22
mona oHva synes foto-folket? :-) Er det lurt å vente littegrann? (men jeg verker i fingra etter å bestille og få kameraet i hendene snart....)
Det vil alltid komme noe nytt og bedre. Det vil alltid være en ny modell på vei til butikkene eller på planleggingsstadiet.
Jeg gjentar meg selv, men det er ikke i kamerahuset de store forskjellene ligger. Det er i optikken og fotografen.
Postet 29.01.08 kl 21:31
Postet 29.01.08 kl 21:33
Postet 02.02.08 kl 13:53
JoakimDet vil alltid komme noe nytt og bedre. Det vil alltid være en ny modell på vei til butikkene eller på planleggingsstadiet.
Sant nok!
JoakimJeg gjentar meg selv, men det er ikke i kamerahuset de store forskjellene ligger. Det er i optikken og fotografen.
Ooops... kanskje jeg burde ta et fotokurs i samme slengen?
Postet 02.02.08 kl 15:19
mona o[QUOTE=Joakim]Det vil alltid komme noe nytt og bedre. Det vil alltid være en ny modell på vei til butikkene eller på planleggingsstadiet.
Sant nok!
JoakimJeg gjentar meg selv, men det er ikke i kamerahuset de store forskjellene ligger. Det er i optikken og fotografen.
Ooops... kanskje jeg burde ta et fotokurs i samme slengen?
Slenger meg på den jeg å...
Tror nok foto kurs er noe jeg å burde hatt. Har nikon d80, men hjelper ikke så mye når fotografen ikke forstår noe av all innstillingene hehe
Postet 02.02.08 kl 15:28
Er ikke så vanskelig å lære innstillingene, finn frem manualen, sett kameraet på manuelt, og finn ut hvordan du stiller lukkertid (1/100 f.eks.), blender (F/6 f.eks.), ISO (ISO 400 f.eks.) og den slags, så setter du kameraet på stativ, setter lukkertid til 1/25. Stiller blender først på så lavt den går f.eks. F/3.5 . Tar bilde. Så tar du den oppover, hakk etter hakk, og tar bilde av samme motiv hver gang uten å bevege kameraet. Så går du på PCen etterpå og ser hvordan bildet forandrer seg med hver innstilling. Så kan du sette den foran akvarie eller noe som beveger seg, still blender på f.eks. F/8 og ISO på 400. Så tar du lukkertiden på f.eks. 1/4, tar bilde, så på 1/8, så 1/16, og oppover til 1/125. Ser på bildene etterpå, så forstår du den. Samme kan gjøres med ISO, med og uten blitz, osv.
Når du så leser litt om hva ISO innstilling gjør, hva lukkertid og blender gjør, og hvordan de henger sammen så vil du lettere greie å stille kameraet riktig inn, kjapt.
Når du så leser litt om hva ISO innstilling gjør, hva lukkertid og blender gjør, og hvordan de henger sammen så vil du lettere greie å stille kameraet riktig inn, kjapt.
Postet 02.02.08 kl 16:28
Postet 02.02.08 kl 17:21