Akvariefisk og andre eksotiske dyr kan bli forbudt i norge! (side 6)

Plussmedlem
Inger Anne
[QUOTE=FEW] Han begrunner dette bl.a. med at mange er redd for slanger og at sitat: [B][I]"Slanger har ikke noen naturlig plass i norsk fauna." !!!![/I][/B]

Det var jo et mildt sagt interessant argument. Jeg lurer på hva han da har tenk vi skal gjøre med hoggorm, slettsnok og buorm som da lever i Norge, hvis de ikke har noen naturlig plass i norsk fauna.

Her ser hva som kan misforståes når man velger hva man vil sitere
Ministeren sa videre; "ihvertfall de eksemplene vi så her." Han tenkte vel at han måtte presisere at han ikke mente våre egne naturlig arter..

Jeg er ikke enig med landbruksministeren. Et av hans andre argumenter var at mange føler frykt mot slanger. Og dette måtte man ta hensyn til.
Hva med alle som føler frykt mot hunder? Tror sjansen for å bli skamfert av en løpsk hund er større enn en snikende pyton.

Begrunnelsen for at disse dyrene er forbudt er (sitat FBI) "at de ikke tåler norsk, barsk natur. Forskriften sier at vi må forvente dette av kjæledyrene våre..."
Mange av våre hunderaser vil heller ikke kunne gå under betegnelsen "hører naturlig til i vår fauna". En stor del av disse vil stryke ganske fort med hvis de blir satt ut i naturen en kald vinterdag.

Så la de som vil holde slanger som kjæledyr få lov til det Det drives jo med oppdrett i stor stil allikevel. Så det er jo ikke truede dyrearter vi snakker om her.
Landbruksministeren er virkelig på trynet her.

At dyret ikke har en naturlig plass i norsk fauna (eller kan overleve og formere seg i norsk natur), er jo et argument for at den skal være lovlig! Det har vært snakk om dverghamster skal bli ulovlig, og det kan jeg skjønne - den formerer seg jo i naturen om den blir sluppet løs. Men reptiler?
Sier meg enig med loomis,ble selv angrepet av hund da jeg var liten guttunge og alderen var vel ikkke tosiffret heller da.

Slanger er da ikke noe å være redd for,repsekt for slike dyr skal man ha men å være livredd for dem? Siden jeg i en av mine andre hobbyer løper rundt som en tulling i skogen så møter jeg på hoggorm fra tid til annen og de er ikke akkurat morderiske mannevonde krek som venter på å kverke akkurat deg.

Den ministeren viste seg etter min mening inkompetent til sin stilling og burde sparkes. Men det er jo Norge så :p
Hunder er nok det mest "fredete" dyret vi har i Norge. Ganske enkelt fordi det her er snakk om bemidlede personer som krever sin rett til å la deres kjøtere løpe fritt rundt som det passer dem.
For mange år siden ble det utgitt en liste i norge eller sverige (hukomelsen svikter litt) med hunderaser som ble anbefalt å gå i bånd hele året pga rovdyrinnstinkt.
Denne anbefalingen rettet jeg meg etter fordi jeg visste at jeg hadde en potensielt farlig hund.
Men ble selv angrepet av en fuglehund som sto på samme lista. Men denne Måtte ifølge eier gå løs. Fordi den var en jakthund... Denne holdningen til sine egne dyr er det desverre mange som har.
Og med tanke på hvor mange som faktisk er redd for hunder, å dermed får et begrenset sosialt liv pga "løshundene", synes jeg at det er på dette området det burde blitt strammet inn!

Det er jo mange ganger blitt satt ut fisk/krepsdyr i den norske faunaen. Og flere av disse hendelsene har skadet den lokale naturen på permanent basis. Feks Selbusjøen og Snåsavannet. Men det var i statlig/kommunal regi....
Do as I say, not as I do???
Eller hva med fiskeoppdrettene som har bidratt til spredningen av gyro i snart samtlige av våre elver?

Ser ut som dagens sittende regjering foretrekker å lage nye restriksjoner som kun skader på privat og sosial basis. Kanskje fordi man er redd for at RimiHagen & co skal bli "sinte" Uhuuu....

Men noe må jo bli ulovlig/pålagt restriksjoner i år også....så da er det vel vår tur da....
Om frykt skal styre hva som er lov og ikke her i landet, får vi jo ett gigantproblem.
For det finnes vel ikke den ting det ikke er noen som er redd for?

Setter de hele litt på spissen her:
-Mange er redd fremmedkulturelle mennesker. Vi må altså slutte å ta imot flyktninger - og turister for den del. De som allerede er her, bør pelle seg hjem igjen.
-Mange er redd edderkopper, mus, flaggermus, humler og veps: Foreslår at vi utrydder alle som en, de er jo bare til plage uansett.
-Mange er redd for mørket; så skru på lyset for pokker
-Mange er redd vann; så tapp det ut! Vann er jo ikke noe en trenger!
-Mange er redd kuer; Det var den biffen, og den melka. Vi kan jo ikke ha en landeplage av kuer gående omkring!
-Mange er redd både rev, elg, ulver, bjørn, gauper, jerv, ørn +++. Siden mange av disse mer eller mindre kun lever på norsk landsjord, spiller det jo ingen rolle om at vi utrydder dem. Det er jo kun oss som er redde for disse som rammes.
-Mange er redd for å fly; parker hele flyparken.
-Mange er redd for biltrafikk; parker også disse.
-Jeg begynner å bli redd for hva neste krumspring fra politisk hold blir Så pælm politikerne ut de også!

Konklusjonen er jo at vi burde sette oss i ett glass-bur, slik at vi er trygge for alt.
Men det vil jo bli ganske kjedelig for de som er redd for de trange rommene Så det beste ville vel kanskje være å sitte i dette rommet, totalt neddopa?

Matrix neste ;D I`m DURACELL :S
biXen
"Nordmann tatt med 800 gram discus ved grensen" :S
Sånt foregår faktisk...
Men tviler sterkt på at importbegrensninger vil gjøre ende på akvariehobbyen. Man vil jo fortsatt ha mulighet til å drette fisk. Kanskje det ville vært bedre om man heller satset på innenlandsoppdrett, enn å utrydde tropene for fisk? ;P
Så kunne vi som takler oppdrett, endelig få omsetng og etterspørsel på fisken vår...
Aggi
Men tviler sterkt på at importbegrensninger vil gjøre ende på akvariehobbyen. Man vil jo fortsatt ha mulighet til å drette fisk. Kanskje det ville vært bedre om man heller satset på innenlandsoppdrett, enn å utrydde tropene for fisk? ;P Så kunne vi som takler oppdrett, endelig få omsetng og etterspørsel på fisken vår... ;)

JA, det hadde vært noe det
Aggi
[QUOTE=biXen]"Nordmann tatt med 800 gram discus ved grensen" :S
Sånt foregår faktisk...

*plaskplask* "Har du fisk i skjørtet eller er du bare glad for å se meg?"

Hehe. Håpløst.
biXen
*plaskplask* "Har du fisk i skjørtet eller er du bare glad for å se meg?" Hehe. Håpløst.

Nei, det var bare vannet som gikk... ;P Eller forresten... Akvariejenter er jo alltid våtere.... -under skjørtet... ;D
biXen
*plaskplask* "Har du fisk i skjørtet eller er du bare glad for å se meg?" Hehe. Håpløst.

Hahaha, ja - kanskje glad for å se deg :P
ja her kommer norge å gjør det igjen.
dommer seg totalt ut. igjen.
se for dere en fyr som kommer hjem fra amasonas,
så kommer purken,, de sier-hei vil du bli med oss.
så går de bak gardinen.
-så hører man et fornøyd rop- aha vi sjønte du hadde med deg brasilk midd med deg. her er ei bot på 10`000.

det jeg mener er, når skal norge lære.
(ps. hvis jeg ikke husker feil er det et stort akvarium i stortingsbygget)
2nelise
Hahaha, ja - kanskje glad for å se deg :P

-Du skjønner.... Jeg fikk operert inn noen saltvannsimplantater i brystene, men det ble visst litt for tungt for dem, så de seg litt ned.... :S
Som et respond på Landbruksministerens utalelser på NRK, sendte jeg han denne mailen. Legger den også ut her slik at alle kan lese det.

Denne mailen anngår ikke fisker, men utelukkende herptiler.

Til Landsbruksminister Terje Riis-Johansen.

Onsdag 5. mars 2008 så jeg på Forbrukerinspektørene på NRK. De hadde laget et innslag om herptiler og norsk lovgivning. Fokusene var for en gangs skyld lagt på en mer saklig linje og gode fakta ble presentert. Vanligvis presenterer ikke media herptilhold på en måte som fremmer den.

Etter innslaget ble du intervjuet, og jeg ble lettere sjokkert av dine holdninger til forslaget om en liberalisering og oppmykning av dagens forskrift som forbyr hold av herptiler (FOR-1976-11-20 nr.03). Du svarer blant annet på et direkte spørsmål om dere vil oppheve forbudet om hold av slanger som kjæledyr, med et bastant NEI. Her går du jo med en gang mot dine egne fagmiljøer i Mattilsynet (MT) og Direktoratet for naturforvaltning (DN) samt Norsk Herpetologisk Forening(NHF). Dette kan ikke du som minister være særlig tjent med. Jeg kan heller ikke begripe hvordan du kan utale deg slik før dette har vært ute til høring i Stortinget. Dette strider mot deres eget høringsnotat for ny lov om dyrevelferd av 16.11.2007 og ikke minst mot føringene lagt til grunne i St.meld.nr. 12 (2002 – 2003) Om dyrehold og dyrevelferd hvor det står at Stortinget skal vurdere en utarbeidelse av en positivliste for eksotiske dyr

MT skal på oppdrag av landbruksdepartementet (LMD) laget et forslag til en positivliste. Denne skal MT utarbeidet ved hjelp av strenge føringer og med kontakt med aktuelle seriøse miljøer. De vil be Vitenskapskomitéen for mattrygghet, faggruppe 8, gjøre en risikovurdering av de aktuelle arter i forhold til dyrevelferd. De vil også ha kontakt med Direktoratet for naturforvaltning i forhold til en entydig definisjon av "eksotisk dyr", og hvilke arter som vil være uaktuelle i hht Viltloven og CITES. Og sist men ikke minst vil de hente inn kunnskaper om denne gruppen fra Veterinærinstituttet. Dette i følge Torunn Knævelsrud, Seksjonssjef dyrevelferd og fiskehelse i Mattilsynet. Resultatet av dette arbeidet bør nok være et forslag som alle er tjent med. Landbruksministeren(LM) bør ikke avise denne positivliste, i den videre politiske prosessen. LM bør utvilsomt ta denne positivlisten til vurdering. LM bør også ta til etterretning at både MT og DN er for en oppmykning av dagens forskrift. Samt at Næringskomitéen støtter dette forslaget

Du som landbruksminister bør jo ta til deg den informasjonen som disse fagmiljøene fremmer. Det minste du kan gjøre er å vurdere det på et saklig grunnlag og ikke på din personlige overbevisning. Din personlige overbevisning ble ytret etter at kameraene ble skrudd av i NRK sitt studio 05.03.08. Det ble ifølge troverdige kilder sagt fra din side at du synes at slanger var forferdelige, og bare bildet av Stein Ivar Ramberg (Forman i NHF) som holder to boaer (Boa constrictor) var nok til å gjøre deg sikker på at det aldri skulle tillates. Dette er trist å høre fra en person i din stilling.

Jeg siterer fra VG 16.11.2007
”Landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen sier at dyr ikke bare har nytteverdi, men også egenverdi. Han understreker at alle dyr i Norge skal ha det bra.”
Flott, jeg kunne ikke være mer enig. Men et forbud av herptiler er dessverre ikke med på å støtte dette sitatet. Et videre forbud mot herptiler er dyrevelferdsmessig uforsvarlig, samtidig som titusener av mennesker i Norge undertrykkes for deres fascinasjon til en litt annerledes dyregruppe

Dagens lovgivning baserer seg utelukkende på fordommer og fremmedfrykt. Det finnes ingen gode argumenter til å forby disse dyrene. Dette er noe også fagmiljøet og offentlige instanser støtter oppunder. Derfor er forbudet utvilsomt klar for en revidering, noe jeg håper du også er enig i. Selvfølgelig bør ny lovgivning basere seg på strenge retningslinjer når det gjelder salg og hold.
Norge og Island er de to eneste landene i Europa som ikke tillater herptiler som hobbydyr. Dagens forbud på området er fra 1977. Det er på tide med en revidering av lovverket!

Så lenge dere forbyr herptilhold kan vi ikke regne med at offentligheten får en oversikt over hvor utbredt dette faktisk er. For at det er mange som holder herptiler er det ingen tvil om. Vi må også forstå at herptilhold er mer enn det noen kriminelle miljøer utøver. I disse miljøene er det selvfølgelig ekstra ”stas” å holde dyr som er ulovlige, så forbudet fungerer mot sin hensikt. Det er selvfølgelig heller ikke unaturlig at det ofte er i disse miljøene beslag blir gjort, da politiet er i disse miljøene for andre kriminelle forhold. Men dette er ikke majoriteten i norsk herptilmiljø. I Norge i dag fins det et stort herptilmiljø som holder dyrene sine på en forsvarlig måte. Jeg vil tro at de fleste vil bli overasket over hvor mange det egentlig er. Disse menneskene er genuint interesserte i sine dyr og går til store tiltak for å sikre deres interesser og de holder dyrene på dyrenes premisser. Slike mennesker bør ikke sees på som kriminelle. La disse i dyrevelferdens navn få holde dyrene sine under lovlige forhold.

Dagens lovgivning tillater faktisk hold av dyr som vannbøffel, kamel, chinchilla og eksotiske giftige tropiske fisker mm. Men ikke en ufarlig liten gekko. Egentlig ganske ironisk. Det holdes i Norge i dag dyr som, både på grunnlag av dyrehelsemessige og menneskelige forhold, heller bør forbys enn herptiler.

Jeg siterer fra Landbruks- og matdepartementet egne nettsider:
”I Soria Moria-erklæringen uttalte Regjeringen at den vil prioritere dyrevelferd. En betydelig utvikling i kunnskapen om dyrs evner og behov, kombinert med høye etiske mål for hvordan vi ønsker at dyr skal behandles i samfunnet, er bakgrunnen for lovforslaget. Anerkjennelsen av at dyr har egenverdi i tillegg til å ha nytteverdi for mennesket er en vesentlig premiss for loven. Tiden er inne for en moderne lov som beskytter dyrene ut i fra faglig viten og med utgangspunkt i hva som er i dyrenes interesse.”
I følge dette sitatet ligger alt til rette for en oppmykning av gjellende forskrift 1976-11-20-03.

Jeg vil også minne om at Norge er medlem av EFTA og bundet til EØS avtalen. Nordmenn skal ha samme rettigheter til å handle reptiler - som alle andre medlemsland. Gjennom EØS-avtalen deltar Norge i det indre (EU`s) marked og vi tar derfor del i fri flyt av varer, mennesker, kapital og tjenester. I prinsippet kan også dette eventuelt bli en sak

Jeg ber deg derfor om å være mer saklig i den videre politiske prosessen i behandlingen av forslaget til den nye dyrevelferdsloven, og da spesielt i forskrift om fremmedartede dyr i den nye dyrevelferds loven. Dette må vurderes på et faglig grunnlag og ikke på din personlige overbevisning.

Jeg ønsker et snarlig svar på innholdet i brevet.

E
Jeg syns brevet hadde en litt skarp tone.

Erlend, har dere snakket direkte med de representantene fra partiene på Stortinget som faktisk har noe å gjøre med dette, som evt. kan lage en innstilling til sitt eget parti?
Dette forbudet har vært siden -70 tallet. Det skulle bare mangle at man ikke er litt "skarp" i tonen!

Innstilling til egene (regjerings)partier ligger i hovedsak til grunne i soria moria erklæringer, i tilleg ligger det føringer i Stortingsmelding nr. 12 - Om dyrehold og dyrevelferd.

Det skal også understrekes at jeg ikke snakker for noen andre en meg som privatperson i dette tilfelle.

E
Flott det der Erlend.
På tide at noen svarer tilbake.
Holder selv ikke disse dyrene, men er helt enig.

Linka
Om det er en seriøs organisasjon som gjør et arbeid for dette, er 30 minutter med en relevant stortingsrepresentant langt mer verd enn 1000 brev.

Vi (alle parti-lokallag) i Evenes har brukt mye tid på å promotere Evenes Flystasjon som ny nasjonal hovedflystasjon for forsvaret. Vi har oppnådd respons vi aldri kunne oppnådd med å sendre brev og fortelle hvor flott stasjonen er; de må faktisk komme dit selv og se at dette er Europas mest moderne base.
Og da tror jeg altså det sikkert er folk som kunne ha godt av å faktisk se den positive siden ved reptilhold du har skildret - miljøet, dyrene osv. De fleste har jo absolutt aldri hatt kontakt med krypdyr.

Det er i alle fall ganske tafatt om ingen i krypdyr-miljøene gjør dette.
Norsk Herpetologisk Forening er den organisasjonen som myndighetne forholder seg til. Disse har mange medlemmer og er et organ som gjør en kjempe jobb. Dessuten finnes det flere aktive entuseaster som gjør en utrolig jobb. Å da mener jeg utrolig, uten disse 1000- vis av brevene hadde ikke MT og DN hatt den holdningen de har i dag. Det er jeg overbevist over.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap