Mine akvarier og sånt (side 6)

Hei!
Hvordan gikk det med varmekuren?
Alle overlevde og hvitprikken borte?
Jepp, mistet ingen fisk, og ingen tegn til tilbakefall
Jeg har mistet den søte lille knalloransje sverddragerbabyen min Skikkelig surt

Den var ca 1 mnd gammel og hadde mangedoblet seg i størrelse og var så pen atte.. Men nå har jeg ikke klart å finne den på 2 dager, og den er vanligvis veldig lett å finne pga den sterke fargen. Så da må jeg regne med at jeg har mistet den. Kjipe greier
Vi kjørte til Emu Plains på lørdag, det er en forstad en times kjøring vest for Sydney. Vi er på besøk hos svigerfamilien. Det var en 1000 km kjøretur som tok 13 timer.

Forretningspartneren til typen passer kattene og fiskene mens vi er borte, og i dag ringte hun fordi strømmen hadde gått. Det har visstnok ikke vært strøm i huset siden lørdag kveld. Hun trodde først det var pga tordenstormen lørdag kveld og at strømmen bare hadde gått midlertidig. Men i dag tidlig da hun dro for å mate kattene var strømmen fremdeles borte så hun ringte typen min og fortalte det og over telefonen prøvde han å finne ut hva som hadde skjedd. Hun dro ut alle ledninger og prøvde å skru på sikringene igjen, og til slutt hadde hun isolert problemet til typens kontor. Der fant hun en skjøteledning som kattene hadde bestemt seg for å tisse på, og dermed kortsluttet alt og hovedsikringen gikk.

Så det betyr at filtrene har vært uten gjennomstrømming i ca 36 timer, og da kan jeg vel regne med at alt av bakterier er dødt. Hvertfall i 90 literen som har utvendig filter. Alle fiskene lever, jeg tok et stort vannbytte på fredag i begge karene. Vi kommer ikke hjem for sent i morgen kveld, så jeg får se hvordan ting ligger an da....

Merkelig hvordan disse tingene alltid skjer når man bestemmer seg for å reise bort....
Oj! :O

Store skrekken min også når jeg er bortreist. Krysser fingre for at fiskene dine klarer seg til du kommer hjem og får skiftet noe vann.
Ja, skikkelig kjipt Jeg har vært veldig påpasselig med å ikke la filtrene være avskrudd særlig lenge og de gangene vi har hatt strømbrudd har jeg tatt tiden slik at jeg er sikker på at bakteriene klarer seg...

Men nå er det vel tilbake til nesten daglige vannbytter en stund fremover...
Kom hjem i går kveld og fant alle fiskene i 90 literen i live. Ildhalen var superstressa, helt lysegrå, men jeg vet ikke om det var vannverdiene som gjorde det, eller om det var fordi lokket var blitt stående åpent og det var masse kattespor oppå dekselet.....

Kampfisken har jeg ikke funnet igjen. Det er merkelige greier. Døren til rommet var lukket og karet har deksel, så han har ikke hoppet og kattene kan ikke ha rørt han. Han har bare forsvunnet i løse luften. Den eneste teorien jeg har er at vannverdiene ble så dårlige så fort at han døde på bare et par dager og ble deretter spist av eplesneglen. Han ble ikke foret mens jeg var borte, så jeg synes det er litt merkelig at vannverdiene skulle bli så dårlige så fort. Hører jo stadig om kampfisker som blir holdt i bittesmå boller uten verken filter eller varmekolbe....

Menmen, da har jeg plutselig et ledig kar som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til. Hvis jeg skal ha kampfisk igjen vil jeg ha en hunn, men vet ikke helt om jeg skal kjøpe kampfisk eller finne noe litt mer interessant.. Er ikke så mange fisker som vil trives i et så lite kar heller..
Svigerfamilien har et 70 liters kar med et par gullfisker i, og etter å ha sett på dem hele helga så har jeg bestemt at nå må jeg få hagestampen opp å gå. Har ikke gjort noe med den på over 1 uke fordi den må ha filter, jeg nekter å putte noe som helst oppi der uten filter, og jeg vet at typen kommer til å protestere på å måtte legge ledninger og slikt ut dit. Han liker ikke å bruke penger på akvariehobbyen min fordi han mener det bare er en fase og at jeg kommer til å bli lei av fiskene...

Men det er ikke store problemet, jeg klarer som regel å overtale han, og hvis han skulle nekte så får jeg skattepenger om en måned

Vet fremdeles ikke om jeg skal ha gullfisker eller om jeg skal finne noe mer interessant. Litt vanskelig å finne frem i fiskebasen, fordi når jeg oppgir temp mellom 15 og 23 grader får jeg også fisk som vil ha temp mellom 23 og 29 o.l. og det er en laaaaang liste..
et råd angående fisk du kan ha der er venus/kardinalfisk
Jepp, det er en mulighet. Har også fått foreslått paradiskfisk.
Har hatt en del dataproblemer i det siste. Det hele begynte forrige helg da vi var bortreist. Laptopen begynte å lage krøll og nektet å gjøre det meste jeg ba den om.. Så da vi kom hjem tok jeg over en gammel stasjonær pc typen hadde liggende. Etter to dager døde den og kunne ikke reddes. Så gikk jeg tilbake til å bruke laptopen min, men den kræsjet med få minutters mellomrom og det var ganske frustrende. Til slutt døde den også, så i går dro vi ut og kjøpte en ny stasjonær pc til meg. Det var en av de billigste de hadde (3000 kr), men den er veldig bra til å være så billig. Jeg betalte 11000 kr for en pc for 3 år siden som hadde samme spesifikasjoner... Og jeg bruker den mest til å sitte på internett uansett. En sjelden gang spiller jeg gamle spill, men har ikke helt sansen for nye spill så jeg trenger ikke noe voldsomt kraftig.

Dette betyr at jeg ikke har norsk tastatur lenger, og driver nå og lærer meg kodene for de særnorske bokstavene Og pc'en kom med Vista, og jeg har ikke noe særlig til overs for Vista... Har deaktivert det meste av sikkerhetstull, så jeg blir vel vant til det...
hvilken type, data vista er faktisk bedre en de fleste men det tar litt tid å lære
men ellers lett program, aktiver sikkerhets tullet igjen så lenge det ikke
er norton.
Inaktiv bruker
for å være ærlig, ikke negativ! så mener jeg at windows XP er bedre enn vista, å det fordi vista har altfor mange feil enda det tar også veldig mye av grafikk kortet, å gjør pcen treigere... så jeg ville anbefalt å bytte om til xp hvis det var mulig
Jeg synes også at xp er bedre enn vista, men det har visse fordeler for firmaet til typen dersom vi har en pc som har vista. Alle de andre pc'ene har xp, utenom mac'en seff, og det er greit å kunne se hvordan ting virker med vista og IE7. Så derfor har jeg sagt til typen at jeg skal prøve vista en stund og se hvordan det går. Hvis jeg ikke takler å ha vista så kan vi installere xp. Jeg kjøpte en latop i fjor som kom med vista, og etter 3 mnd var jeg så drittlei at jeg installerte xp på den.

Å aktivere sikkerhetstullet igjen kommer ikke på tale. Vista er laget for 70-åringer som ikke kan noe om data om må holdes i hånden for at de ikke skal totalødelegge sin egen pc bare ved å bruke den. Jeg vet hva jeg driver med, så jeg trenger ikke alt det som skal beskytte pc'en fra meg selv.

Så langt går det bra med vista, den spør meg ikke konstant om jeg *virkelig* vil gjøre det jeg ba den om å gjøre, slik den har en tendens til før man deaktiverer alt. Det er enkelte ting som er irriterende, f eks IE7, men jeg skal installere firefox så da er det problemet løst. Det er også andre småting som ikke er logisk, men jeg regner med at jeg blir vant til det. Forhåpentligvis vil Microsofts neste OS ikke være langt unna og kanskje være bedre.

Pc'en er forresten en Acer Aspire M3100. 160 GB, 2,4 gHz prosessor, 1024 mb ram.
Men så til det jeg egentlig skulle skrive. Jeg har bestemt at kampfiskkaret skal bli rekekar. Kirsebærreke viser seg å være nesten umulig å oppdrive her, og de jeg har funnet koster 75 kr per stk. Jeg har ikke så lyst på dem at jeg ville betale en liten formue for dem. Så enten må jeg finne en annen fargerik reke som ikke koster en formue, eller så blir det ikke noe av rekekarplanene mine.
har acer aspire 5520 som jeg vet er det ikke annen dritt en at det er instalert forstørrelsesglass som er umulig å få vekk. den har og akkurat det samme spesifikasjonene som din
Dersom du har vista har du noe som heter 'user account control' (UAC) som gjør at hver gang du prøver å slette noe, installere noe eller forandre på helt uskyldige innstillinger som ikke kan gjøre noe som helst skade, så popper det opp et vindu som spør om det virkelig var du som startet denne handlingen, og du må klikke fortsett eller avbryt. Hvis du prøver å slette noe popper det først opp et slikt vindu, deretter popper det opp et nytt vindu som spør om du virkelig vil slette. Så du må bekreft enhver sletting 2 ganger, bare for å legge noe i papirkurven. Ganske irriterende syns jeg. Men jeg har deaktivert UAC og bekrefte sletting, så den sletter med en gang. Det legges uansett bare i papirkurven så det er lett å finne igjen.

+andre småting. Typen laget en liste over ting som irriterte han da han hadde vista i fjor:
http://www.roger.id.au/index.php?section=1&pageid=63
ble en liten liste det ja.
I går fikk jeg endelig silikonert igjen hullet i hagestampen. Typen boret hull helt nederst på den for noen år siden for å tømme den. Det var helt greit fordi det gjorde det lett for meg å vaske den uten å fylle den med vann. Så måtte jeg vente på at den tørket før jeg kunne fylle hullet med silikon, noe som tok noen dager siden den alltid er i skyggen og det har regnet nesten hver kveld i det siste. Men i går bestemte jeg at den var tørr nok, og fylte igjen hullet. Jeg skulle la det herde et døgn før jeg skulle fylle den med vann og sjekke om den er tett, men så begynte det å regne i går kveld og regner fremdeles og da tenkte jeg at jeg kan like godt la den fylle seg vha naturmetoden. Det er tørke her og svært strenge vannrestriksjoner, så hvis jeg slipper å bruke vann fra springen til å fylle den er det en fordel.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap