1001 måter å søle vann på (side 6)

132:
Variant av hevert-trøbbel:
Skal tømme akvariet. Bruker det utvendige filteret for å tømme det, noe som føltes som en strålende idé på et tidspunkt; Legger ut-slangen i en 30-litersbøtte. Bøtta fylles ganske fort, og når jeg synes det er passe, kutter strømmen til pumpa, for da skal det jo stoppe...
Nei, det gjør det visst ikke, nei, for det fungerer jo utmerket som hevert, og det er VRIENT å få innsugsdelen opp av vannet i akvariet, og hvem tenker vel på at det bare er å løfte enden på den slangen som er i bøtta over vannstanden i akvariet? -I alle fall ikke jeg. Før det er litt for sent.

133:
Hvorfor har jeg alltid på meg en alt for tykk, langermet ullgenser når jeg skal oppi akvariet med armene? -Og hvorfor kan jeg ikke huske at det er best å ta den av, fordi ermene alltid sklir ned, før det er for sent?
134: Skli på legokloss imens man går med en bøtte slamsugervann, og dynke seg selv og gulvet rikelig...
#135 sitte på af og ha et glass vann på stolen siden seg, glemme seg helt og dytte til det med foten
#136: Å fange en stor gurami med håven, og holde den under vann mens man åpner posen man skal ha den i, så den spruter over alt.
#137.
Går med en halvfull bøtte akvarievann for så å snuble i sandalen til samboeren og nesten velte bøtta men isteden lager en skikkelig flodbølge som fyker rett til værs og rett ned i bøtta igjen som igjen sender vann ut av bøtta fra alle kanter. Skikkelig fontene.
138. en avart av en av mine tidligere innslag: Internt filter skal bæres fra ett rom til et annet. Først holder jeg det over en isboks, for å la det renne av seg. Når jeg da skal begynne å bære det, kommer jeg på noe annet jeg bare må gjøre før jeg går fra rommet, og setter fra meg filteret i isboksen, for å unngå at det skal bli vann hvis jeg setter det fra meg et annet sted. Husk nå at dette var isboksen jeg lot vannet renne av nedi. Når den tingen jeg måtte gjøre er ferdig, tar jeg filteret for å bære det med meg til neste rom. Og, nei, jeg lar det ikke renne av seg på nytt, jeg hadde jo allerede gjort det...
#139. Å prøve ut nytt bedre utstyr for første gang. Som å gå over fra en "ordinær" litt treg slamsuger til en Tetra Tec GC50. Vannet kom tre ganger så fort. Og jeg hadde ikke kontroll og oversikt over verken slamsugerens del i karet eller i bøtta. Det endte selvfølgelig med vann på gulvet.

Denne tråden er super. Jeg har lest den om og om igjen. Og jeg har forlenget livet mang en gang. For det heter jo at en god latter forlenger livet.

mvh
#140. Å ha ansvarsfulle medhjelpere under skolealder til hjelp ved vannbytte. Her finnes det vel ikke en måte hjelperen ikke klarer å søle vann på. Siste var de to treåringene som alvorlig tok sin del av oppgaven ved å holde slangen til slamsugeren på plass nede i bøtta mens vannet strømmet. De holdt ja, hardt og godt. Men ikke rolig. Flere ganger er plutselig slangeenden utenfor bøtta. Og jeg leder den og de små hendene stadig på rett spor. Man har ikke helt hjerte til å be dem gjøre andre oppgaver heller, så godt de mener det. Men våte etterpå det var vi alle tre.

mvh
141. Når man har forskjellige slanger for inn og uttapping av vann: Å skulle flytte uttappingsslangen til et annet akvarium, og den har viklet seg litt inn, så man tar et lite rykk for å løsne den, og rykker med seg inntappingsslangen (som er i full gang med inntapping) som har viklet seg inn hele dritten.
142. Ha kjøkkenkran som kan dras ut og brukes til å fylle vann med. sett så 2 30l bøtter på gulvet under vasken mens du bruker krana som når akkuratt utenfor kjøkkenbenken til å fylle opp med. finn deretter på å lage kaffi e.l. med den andre hånden, slik at du ikke ser hvor stråla gå, og visp vått kjøkkengulv

143. Tilbake til denne kjøkkenkrana, bruk en IN&OUT på denne typen, da du skrur av selve krana og fester den på den fleksible slangen. når du er ferdig med å fylle, skal slangen tømmes for vann. åpne da på den dingen som gjør at du får ejektoreffekt og kveil opp mens slangen tømmes. når du er kommet til slutten på slangen vrir ejektor/kranslange/gummislange på seg slik at alt vannet spruter rundt på kjøkkenbenken fra "utløpet" på ejektoren

144. Bruke IN&OUT til å tømme karet med sand i, påse at du har sand i bunnen slik at du får med deg sand som går i vasken, sammen med planterester, slik at sluken tettes. igrunn ingen problem, for en har jo sidevask som det renner over i, men denne er full av planterester og vaskefille, slik at det renner over vasken og på gulv/kjøkkenbenk.

145. renske akvariumet for planter, ha en bøtte nedenfor som du kan ha de du skal kaste i, sett bøtta litt bortenfor akvariet, slik at hver gang du kaster en stengel o.l. så drypper det på gulvet.

146. komme hjem fra akvarieauksjon med reker i pose. hold under posen mens du klipper av toppen, slik at når lufta går ut blir posen ikke like håndterlig, og faller sammen med dertilhørende vannsøl og reker sprellende på gulvet.

147. Å fylle alt av bøtter med vann for å gjøre klart til morgendagens vannbytte, og i det du går forbi de allerede fulle 30-litersbøttene med ei 10-litersbøtte i hver hand glemme at bøttene gjør at du tar opp en del ekstra plass i bredden. Resultat: Den ene lille bøtta kræsjer med den ene store bøtta, og splæsjer vann ut over alt.
148. Man finner ut at man skal plukke ut grus som er "litt store for optimale forhold" for hånd. Det er MYE vann i enkelte gruskorn! Og dessuten: for hvert tredje/fjerne korn må armen opp av vannet for å ta ut selve kornene...
149. Å skulle flytte utblås fra eksternt filter til andre siden av karet, for så å oppdage ledningekaoset slangen er surret fast i først etter at man har tatt ut utblåsrøret fra vannet (men man husket i alle fall å skruv av pumpa først). Man orker ikke begynne å fikle med å flytte på ledninger, så man tar sjansen på at det går bra å ta slangen ned for å tre gjennom ledningskaoset. Selvfølgelig kommer det noe vann ut av slangen.
150. Brokkoli inneholder faktisk MYE vann, selv når fiskene er mette! grrr...(en sytråd også forresten)
Jeg utforsker stadig nye måter å søle på, jeg.

151. Enden på slangen jeg bruker til å fylle vann i akvarier, blir lagt i en bøtte, for å unngå at vannet i slangen skal renne ut på gulvet. Det fungerer helt fint, og det renner noe vann ned i bøtta. Så greier jeg å snuble i slangen. Den trekker selvsagt med seg bøtta den ligger i, og velter den. Og dermed ender vannet likevel på gulvet.
Montere sluk i gulvet på soverom og stue, så kan man bare la det stå til....
Det finnes mange fine gulvbelegg som ligner på parketter etc...
152:
Å fange 50 Ancistrus, sånn cirka to og to og flytte dem til en annen beholder. Hver gang blir det et par drypp på gulvet fra håven - blir mye vann til slutt da ja

Dessuten vil ikke alle ancistrusene være med til sitt nye hjem og forsøker å flykte. "Flygende"/ baksende ancistrus på gulvet er.....vått....
For ikke å snakke om hvor mye vann man kan klare å søle når man så må kaste seg fram for å hindre bikkja i å skulle "hjelpe til" med å plukke opp fisken fra gulvet!
Ja, er det ikke utrolig hvor flinke de hundene er til å være på feil sted til feil tid? Når man søler skikkelig med vann, og må løpe for å finne håndklær, kan du være sikker på at bikkja står i veien. Eller når du stressa forsøker å begrense vannet som renner utover gulvet, så kommer bikkja bort og rundslikker ansiktet, fordi hun tror det er henne jeg er sint på, og da ser jeg jo ingenting. Hvis jeg da også har brillene mine på, ser jeg ingenting etter rundslikkinga også.
Hehehehe - dette hørtes ganske kjent ut ja, Inger Anne :-Þ
153:
En fin måte å søle ut 100 liter vann på:

La av en eller merkelig grunn slangen fra pumpa løsne fra utstrømsrøret, slik at vannstrålen treffer kanten på utstrømsrøret, spres der, og skvetter over kanten.
La dette skje når du er på påskeferie, slik at det derfor for stå for seg selv en ukes tid.
Når du så kommer hjem, er det bare å fange fiskene som skvetter rundt på 10 cm. dyp (fordi det ikke renner ut mer vann når nivået kommer under innsuget til pumpa), ringe forsikringsselskapet og belage seg på totalrenovering av leiligheten.
-og selge akvariet

Får man nivåfølere eller fuktvarslere som varsler til mobiltelefonen din?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap