Johanne`s tråd (side 6)

Oooops! Her var det visst noen som hadde satt pris på det nye koldtbordet, ja. Måtte bare le av det bildet ;D
Tante Astrid
Oooops! Her var det visst noen som hadde satt pris på det nye koldtbordet, ja. Måtte bare le av det bildet ;D

Ja, man må nesten bare le av det De begynner å bli ganske dyre i matveien i det akvariet. I det andre derimot, som inneholder coryer, snegler og reker, får alle planter stå i fred
Det spørs om jeg ikke blir nødt til å sitte døgnvakt og kakke på glasset hver gang noen nærmer seg de stakkars plantene, hvis jeg i hele tatt skal ha noen forhåpninger om at de skal få stå i fred)
I kveld ble det agurkfest hos "plantesabbotørene", ei svær skive ble lagt ned og bare ringen/skallet stod igjen etter meget kort tid. En praktbotia ble faktisk tatt på fersken idet han "stod" og perforerte bladene på nyplantene. Og jeg som trodde at iallefall de var helt uskyldige:s
Ingen flere hull på nyplantene i dag, og ja jeg har studert dem med argusøyne! I kveld har de fått blomkål og det så ut til å være minst like populært som agurk. Viser her et bilde av etegildet hvor også stakkars Gunnar (miniscalaren), prøver å komme til for å få en liten smakebit, men foreløpig har det ikke lyktes ham:-/
Det er sikkert min egen feil at plantene stadig blir ramponert i dette karet. Jeg har kanskje/sannsynligvis ikke vært flink nok til å fòre dem med grønnsaker og slikt, og i mangel på dette har de derfor forsynt seg grovt av plantene i stedet:p
Neste gang (om noen dager) har jeg lyst til å prøve med paprika; mener å ha sett et sted her at også det kunne gis, men vet ikke om den bør forvelles først. Jeg får prøve å søke litt.
Jeg har også flyttet over noen sandsnegler fra Wromaken. 6 stk. ble forsiktig lagt ned mens botiaene var opptatt med etegildet sitt. Jeg må si jeg var litt nervøs da de var ferdige og kom svømmende mot dem. Foreløpig ser det bare ut som de "snuste" på dem. I og med at det aldri har vært ei eneste pestsnegle i dette karet vet de sikkert ikke at dette er botiamat:s Tanken med sandsneglene er at de forhåpentligvis graver seg ned og gjør at grusen ikke blir fullt så kompakt, og dermed litt bedre for plantene der.
Inaktiv bruker
bra du gir dem litt god mat men husk å ikke gi dette foret mere enn maks 2 ganger i uka, for det er bedre som lørdags godt enn som ukes godt, for det er jo litt av noen bæsjebomber slik mat, så 2 ganger i uka er nok
Takker for tipset Vegard, og du har helt rett i at man skal være forsiktig med å gi sånt for ofte. Jeg kommer nok til å fjerne evt. rester av blomkålen i morgen tidlig samt vente noen dager før de får sitt neste "grøntmåltid" Et ekstra vannskifte blir det nok også denne uka
paprika brukes ofte i for som fremmhever farger.
Takk for informasjonen, det visste jeg ikke
Resultat av nattens herjinger av "roseafoliaen"; ikke nok med at de har perforert mange av bladene, men de har også "klippet" av stilken på flere steder.Nå er det bare halvparten igjen av den etter bare 3 dager:p Jeg har også en Limnophila sessiliflora som har stått i akvariet ei stund. Også denne får jevnlig stilkene "klippet". Jeg vurderer nå å anskaffe en plante med svært harde stilker som kanskje får stå i fred. Tenker også på om Vallisneria av noe slag kunne ha vært egnet.
Det har så langt ikke vært noen tomme sandsnegleskjell og sett, så antakelig har de krøpet ned i grusen. Jeg tror da jeg vil prøve å flytte over enda flere fra Wromaken der det er mer enn rikelig av dem.
Huff, jeg glemte visst bildene:p
Heisann! satt å leste i tråden din og kom til de siste innleggene dine. DDDe bildene er nøyaktig slik det er hos meg, jeg trodde det var pestsnegler som spiste istykker og kappet plantene mine jeg.
aldri slått meg at det kansje er noen av fiskene som gjør dette hmm
alt har skjedd etter at jeg kjøpte ancitrus(3stk) kansje det er de som gjør dette?

Lykke til med plantene, skal følge med om du får løst problemet
Inaktiv bruker
men... så PBene dine går løs på plantene, kanskje også fordi de har lyst på snegler.... men rart at de terroriserer, for hos meg skjer det aldri:S
Jeg er ikke helt sikker på alle? som har forsynt seg av plantene men er ganske sikker på at det er Golden Nugget godt hjulpet av ancistrusene. I den senere tid har jeg (uten å være helt sikker) hatt en mistanke om at også praktbotiaene har vært med på "herverket". Jeg så en av dem idet den "stod" og perforerte blad. Jeg har også trodd det var de som graver opp plantene med røttene, samt "klipper" av stilkene, men som sagt er jeg slett ikke helt sikker.
Viser her et bilde av hvordan det kan se ut etter at mallene mine har vært på ferde:p Jeg har samme type sverdbladplante i det andre akvariet som er fullt av mange forskjellige typer snegler (sikkert også pestsnegler:p), og den er helt fin og fri fra sånne merker.

Johanne B
Neste gang (om noen dager) har jeg lyst til å prøve med paprika; mener å ha sett et sted her at også det kunne gis, men vet ikke om den bør forvelles først.

Paprika er fin mallemat, trenger nok et par gangers forsøk før de venner seg til den. Du trenger ikke å forvelle den, bare skjær en god bit og fjern frø ol.

Mine ancistrus spiser og planter når de ikke får nok mallefor, pb'ene min har jeg aldri sett gå på plantene. Vi forer med grønnsaker to til tre ganger i uka og malletabletter hver kveld, men vi har mye maller da.. du kan jo se her
Hei, takker for tipset. Da vil jeg prøve med litt paprika neste gang Det var forresten litt av en mallegjeng du hadde, og et utrolig fint akvarium. Lurer på om Vallisneriaen din får stå i fred, eller om den også blir spist på når ancistrusene dine blir sultne nok? Har litt planer om å prøve den når roseafoliaen er oppspist:p Mine maller får også masse forskjellige malletabletter; Tabimin, Ploecomin, rekepellets, vipachips, wels-chips og Novo pleco. Stort sett litt forskjellig hver kveld. Når det gjelder grøntfòr ellers har jeg nok syndet litt, inntil nå.
Når det gjelder Praktbotiaene så er de svært ivrige og spiser mye grønt når de blir servert det. Jeg hadde egentlig trodd de var mest kjøttetere men det meste ser ut til å gå ned på høykant hos dem
Nei, de spiser ikke vallisneria gigantea, den blir for kraftig.
De får mer enn nok for her så det pleier ikke være noe problem, men det hender jo de spiser litt sverdplanter. Det er vel egentlig jordspiserne, satanoperca daemon, som er røffest med plantene, de fliser opp tuppene av bladene i jakt på mat.. Så myke tynne blader er ingen suksess her. Vi har endret litt på oppsettet av karet så mesteparten av bildene er fra før vi flyttet fiskene fra Lars Erik sitt akvarie over i mitt. Du kan se noen bilder på tråden vår også.
Takker så mye for svar Også nyoppsettet så veldig fint utVallisneria Gigantea er noe jeg absolutt vil vurdere hvis jeg "kommer over" en i dyrebutikken, den så veldig fin ut Det var forresten litt av en agurk"skive" dere hadde lagt nedi karet; hos meg pleier det å holde om jeg fester den til 1 teskje ( jeg så dere måtte ha 4 teskjeer på deres), men dere har jo selvfølgelig både mange flere og mye, mye større maller enn meg

Ellers var jeg "tilfeldigvis" innom en dyrebutikk i går ettermiddag:p De hadde fått inn masse planter, og hadde også salg på dem. De hadde også en type Vallisneria som jeg bare var nødt til å kjøpe. Dessverre hadde de ikke navn på plantene, så jeg vet ikke helt hvilken type det er ennå. Jeg rakk heller ikke å plante dem men håper det blir tid til det litt senere i dag
Ja, de er litt store.. bruker stort sett en halv/ hel agurk eller squash til de, fire timer så er den borte..
Inaktiv bruker
hehe, jaja, dere forer maller å pb med agurk, det samme gjør jeg, men bare det at alle fiskene spiser det:O
for jeg har nemlig tilapias, som tar det den får med god appetitt, så lenge det ikke rører på seg så hos meg går det en kvart vannmelon i helga:O
De store ciklidene våre er ikke så glade i det, men kloreker, sverddragere osv er veldig glad i det..
Vi matet store maller i dyrebutikken her forrige uke, det er tre store pleco og en gibbiceps som går i kar meg gullfisk og koi, en hel agurk ddelt på langs. Det var stort sett de andre fiska som spiste av det, mallene lurte vel egentlig bare på hva dette rare grønne var.. de er litt tynne, da koien rapper all maten, selv malletabletter går hele ned der i gården.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap