Keiko's vannverden (side 6)

Da har du ihvertfall noe som minne om ham på veggen og dessuten så liker jeg at det jeg har laget havner hos noen som setter pris på det

Hvordan går det med tenkingen? Har du kommet noe lengre?
Jeg skal henge det over senga mi, slikt at jeg ser han hver dag. Det var utrolig snilt gjort av deg.

Jeg faller på kileflekk-/dronningrasbora og kampfisk. Dronningrasbora stod ikke på listen denne gangen, men jeg får ha litt tålmodighet og se om den kommer til neste fiskelevering. I mellomtiden får jeg se litt på planter.. Tips mottas med takk
Nå har jeg i all hast tegnet på frihånd i paint. Ikke allverdens til likhet, men håper du skjønner pointet

Nydelig kampfisk og kileflekk/dronning-rasboraer De røde flekkene i mosen er selvfølgelig kirsebærreker. Kanskje du greier å få noen til å overleve i mosen.

Mosen, pellia, er bare lagt løst utover bunnen. Til venstre er det lagt ut noe litt større stein under slik at mosen får litt høydeforskjell og ikke bare blir en jevn plen. Denne mosen trenger du ikke gjøre stort med, og med sand og reker i bunnen er det ikke nødvendig med slamsuging heller. Vallisneria spiralis tiger på sidene og en windeløv festet på roten. Voila, et akvarium med planter som nesten ikke trenger stell! (Bare litt luking av vallisneriaene om de truer med å ta overhånd.)
Hehe, det var en utrolig bra tegning på så kort tid. Jeg skjønnet pointet og fikser dette lett :P Vallisneria tiger kommer på mandag, men de andre må jeg bestille inn senere. Dette tror jeg til og med jeg skal klare, takk for all hjelp Astrid Kampfisken du tegnet var også flott, regner med at Leopold stilte som modell
Jepp, han stiller villig opp om det bare vanker litt godsaker

Det er forresten slik at du bør vente med mosen til karet er innkjørt. Ihvertfall var det lett for at den ble algebefengt i oppstartsfasen her hos meg. Ellers så trenger du ikke begynne med flytende gjødsel (anbefaler TropicaAquaCare uten nitrogen og fosfor) før karet er innkjørt og da bare en fjerdedel av dosen i starten. Om det virker som om plantene trenger mere etterhvert som de vokser så kan du gå opp til halv dose. Noe mer enn det er vanligvis ikke nødvendig i et akvarium med normal belysning og uten co2-tilsetning.

Dette er hardføre planter og det skal godt gjøres å ikke få de til. Bare husk at vallisneriane ikke må plantes for dypt i substratet. Bare selve røttene skal nedi.
Flott. Nå gleder jeg meg Vallisneria tiger kommer i akvariet neste uke, kanskje windeløv havner oppi der også snart, lurer på om vi har en på butikken. Jeg må uansett vente på mosen så det passer fint.
TropicaAquaCare har vi også på butikken, så det er heller ingen problem. Kommer også til å skifte lysrør siden det jeg har begynner å bli gammelt, skal skifte til powerglo tenkte jeg.
Høres ut som en bra plan. Håper det blir et oppsett du vil trives med. Mosen ser forresten veldig lite imponerende ut når den kommer, men den vokser raskt. Dessuten så er ikke windeløven spesielt billig.

Vi snakkes senere. Nå skal jeg spise kvelds å se film
Windeløven er vel i gruppe 9 eller 10 ja, men det gjør ingenting. Så lenge fiskene får det bra er det verdt det

Kos deg med kvelds og film. talast
Hadde nesten glemt det, men her er linken jeg lovet deg. Nesten vakkert
Jeg hadde allerede glemt det jeg, men fint noen har god hukommelse Det var faktisk et utrolig stilig akvarie, ikke akkurat et lite literantall heller. Hadde gjort seg med et så stort akvarium på stua

EDIT: Jeg kan forresten oppdatere situasjonen her når jeg først er i gang. Jeg har nå gjort om 72 literen til et Asiatisk kar med kileflekkrasbora og en crowntail kampfisk. Jeg venter på at mosen skal vokse seg til, så jeg venter litt med bilder. Når mosen har blitt en god del større skal jeg også skaffe meg noen reker. Kampfisken jeg har falt pladask for er blå -knallblå, og har enda ikke fått et navn. Hmmm, må finne noe passende til han når jeg ser mer av hans personlighet.
I tillegg har jeg byttet lysrøret jeg hadde til powerglo og er fornøyd med det.

I 530 literen er det ikke mye nytt, lysrøret jeg ønsker har enda ikke kommet fram uknust, så der må jeg nok vente litt til. De rød zebrababyene jeg fant i akvariet har nå blitt en del større og viser seg mer fram, selv om de gjemmer seg raskt når frontosaene svømmer forbi.
Her kommer bilder av min lille kampfisk, foreløpig har han fått navnet Lille blå siden kreativiteten ikke er på sitt høyeste akkurat nå

[External Image]

[External Image]

Bildene ble visst ikke med i forrige innlegg. Prøver igjen..
For en fantastisk blåfarge på den gutten!
Den var nydelig! Enig med Liz i at fargen var utrolig fin. Morsomt at hodet har en mørkere blåtone. Forresten så er Lille Blå et bra navn det. Beskriver jo fisken perfekt.

Ber pent om et bilde av hele karet også
Lille blå takker så mye for skryt
Måtte vente med å ta bilder av hele karet siden jeg måtte nedi der å fikle litt. Nå har jeg endelig tatt et brukbart bilde (ikke alltid like enkelt med mobil). Mosen har lagt seg nede til høyre og vallsneriaen har begynt å spre seg. Jeg har ikke festet noen planter på rota enda og er litt usikker på om jeg kommer til å gjøre det før nyttår. Plana er å feste en windeløv på den.

Flott! Får håpe mosen din bestemmer seg for å vokse også. Vallisneriaen ser allerede ut til å bre seg ut ser jeg.

Jeg er kjempebegeistret for windeløven. Fikk inntrykk av at den var litt vanskelig, men selv om jeg bare kjøpte en liten kvast så har den nå blitt så stor at jeg har delt den opp i flere deler. Det eneste med denne er at den av og til får brune blad som må klippes bort, men tar man det litt etter litt ved vannbytter så er det ikke arbeidskrevende i det hele tatt.

Hvordan gjødsler du i dette karet?
Jeg gjødsler ca 1,5 ml TropicaAquaCare i uka. Det er kun mosen som ser ut til å være litt tilbakestående i dette karet, både vallisneraen og fiskene ser ut til å stortrives. Men jeg håper mosen også kommer seg etterhvert.
Høres ut som en grei gjødselmengde det, ca halv dosering går jeg ut fra. I løpet av et halvt års tid så vil karet ditt være rimelig godt tilvokst tipper jeg
I går hadde jeg en impulsendring i 530 literen. Skaffet flere steiner, noe jeg burde gjort for lenge siden, og hadde i fin filterwatt i fluval fx5 for å ta unna litt finstøv jeg har vært litt plaget med. Merker allerede at filterwatten har fungert.
Steinene jeg har brukt er ganske lik de jeg har brukt tidligere, bortsett fra at disse er litt hvitere siden jeg kjøpte opp alle brune sist gang.
Jeg har også endelig fått mine blå lysrør som jeg har lengtet etter, det ble to stk og ikke ett slik jeg først hadde tenkt. Disse er nå installert og jeg synes det funker veldig bra.
Legger ved noen bilder av forandringen.

Godt nyttår til dere alle
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap