Sessas akvarietråd (side 6)

Når det gjelder timere - så er dette helt rart !!

Jeg har nå prøvd med TRE ulike modeller. INGEN virker.

Når jeg setter knappen slik at de skal lyse hele tiden, så gjør de det. Men når jeg skyver den, slik at mekanismen for av og på lys er koblet inn - så virker det ikke.

den runde skiven med tall, går ikke rundt ! Setter jeg den på 12 og kommer til bake tre timer etterpå og ser - så står den på 12 og ikke på 15 som den burde.

Får altså ikke koblet lys slik at det går av og på.

Dette virket jo med det gamle amaturet på fredag. Nå virker det ikke på lampene mine en gang. Ingen av de tre.

Er ganske så fortvilet, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Kan vel ikke være noe galt med selve strømmen i huset heller?? Og litt rart at TRE ulike skal slutte å virke??

Blir et problem å reise vekk til helgen, for da blir det mørklagt i akvariet mitt .... eller lys 24 timer i døgnet . Om jeg ikke får orden på dette da.

Tenkte å høre i en elektrisk foretning i morgen om de aner hva som kan være i veien
Merkelige greier at ikke noen skal virke. Er i gang med å koble på noen selv, og trodde ei stund jeg fikk samme problem som deg. Men dumme meg hadde satt bryteren på siden av dem i feil stilling. Greit å slippe å slå på lys før jeg drar på jobb kl. 6.30 om morgenen, og syns det blir sent etter at jeg kommer hjem.
Timerene er fremdeles et mysterium. har ikke hatt tid til å undersøke mer, men får rett og slett la lyset være av når jeg reiser bort noen dager. Sikkert bedre enn å la det stå på natt og dag.

Savner to ancistruser . Dukket ikke opp til kveldsmaten i går kveld, og heller ikke i dag. kan jo ikke bare forsvinne. Håper ikke de ligger døde i karet.

Skal sette påå 128 literen igjen, - på gangen. Grubler på hva jeg skal ha i den. Ønsker litt andre fisker enn jeg har nå.

Men har bløtt vann - bør prøve å tilsette noe for å få det littegran hardere, også med tanke på sneglene mine .

Lurer også på å flytte ansistrusene over i 128 literen, eller dele gruppen, men litt dumt kanskje for hunnene da.

Innhold i 160 liter er nå som følger:

en stim rød fantomtetra
en liten stim dolkestikk tetra
en stim flekket pansermalle
2 gjenlevende kobbertetra (være her til de dør)
1 gjenlevende platy (være her til den dør)
2 kardinaltetra som skal få selskap av fler
og 6 - eh 4 ?? ansistruser.

eplesnegler

Planen videre er noen guramier, eller noe annet som svømmer litt i midskikt, og fremme i akvariet, ikke "svømme bak og mellom røtter og planter" fisk.

Fikk en latterlig enkel ide.

Hvis jeg setter i gang akvariet på gangen - så kan jeg jo flytte fisker fra stuen og ut på gangen, og så kjøpe nye til stuen !

har f.eks veldig lyst på rødnese/munn tetra, men det kræsjer litt med de røde fantomtetraene. om jeg flytter fantomene til gangen, så kommer de til sin rett. og dolkestikkene kan f.eks bli værende, sammen med rødmunn og kardinal tetra.

Hvis jeg ikke skal satse på noe annet, som jeg ikke før kunne ha i 128 pga plassen, men som jeg nå kanskje får plass til med 30 liter mer vann !

wow ! gøy !! står jo mye mer fritt hihi.
Blir spennende å se hva du putter oppi den nye tanken. rødmunnene er veldig fin liten stimfisk. Må le litt fordi her i hus er det en som er virkelig surrete. De andre stimer så fint. Mens denne tror jeg stopper opp og ser ett eller annet.

Hva med noe i ciklide verdenen? Ettersom jeg har grodd meg litt til i denne hobbyen så fasinerer fisker med litt "personlighet" meg. Favorittene her i hus er kampfisken, sommerfuglene og badisene og kuhliene( ikke at de gjør så mye av seg men de er morsomme og studere lell)
ja det er mye fasinerende blandt fisker

har ikke prøvd meg på ciklider - annet enn scalarer da ,men visste ikke de var ciklider hehe.

Er veldig glad i planter, og pene akvarier, så fisker som ominreder selv, og river opp røttene fra sanden er jo ikke så smart.

Synes det er utrolig vanskelig å velge fisk.

Og så varierer de sånn i pris også. Noen er jo fryktelig dyre, og penger vokser ikke på trærne hehe. Iallefal ikke her i hagen min.

fant heldigvis 5 ansistruser ved kveldens telling.

men en otto er kanskje syk, hodet, eller undersiden av hodet er blitt rødt.

Nå har de fått agurken sin, og litt tablettmat, så får de kose seg i natt
Det finnes jo utrolig mye spennende fisk i dvergciklide verdenen. Og disse ominreder ikke kara i allefall. Men man får morsomme fisk i en liten str.

Jeg har i allefall veldig lyst på flere av denne typen art med tiden.
Sjekk ut hvis det høres int ut:

f.eks

regnbue ciklide

inka- dvergciklide

kakadue ciklide

macmasters

begge typer sommerfugl ciklide

Det er i allefall mitt første valg for type fisk om dagen.
får lese litt om slike ciklider

I dag har jeg handlet biltemasand, nye timere, og 4 for 100 planter hos Buddy.

Kommer nok til å sette opp 128 literen på gangen

Men aner ikke hva jeg skal ha i den.
Hvis jeg flytter noe fra stue akvariet og over i det på gangen, så frigjør jeg plass på stuen, og kan fylle opp der med noe jeg virkelig har lyst på. Står mye friere.
Nå er sand, røtter og noen planter kommer ned i 128 literen.

Har ikke fått startet pumpen enda, for jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette.

Ser også at det har vokst og grodd litt i akvariet på stuen i løpet av helgen. Slik er det når man reiser bort noen dager, ser alle forandringer så mye bedre. Kan nok ta noen avlaggere og sette i akvariet på gangen.

har også fått tak i 2 skiferhuler, som jeg skal la ansistrusene få. Tror det er 2 hanner og 4 hunner. Lurer på om det burde være en hann og to hunner i hvert kar.

I morgen må jeg ta en runde og teste vann på stuen, og bytte litt vann, samt luke litt, og sette nedi hulene.

Er spent på om jeg får igang pumpen. På Fluval pumpen var det en liten greie man kunne pumpe med for å få alt i gang. det er det ikke på Eheimen.

har fått kjøpt nye timere til lysamaturene - og JIPPI - det virker !!! Så det er bare å få kaste de gamle.

Grubler på hvilke nye fisker jeg skal satse på.
Hvilken pumpe er det snakk om ?
Jarle F - Hehe et "problembarn" - Eheim 2224. Ser jo nå i ettertid at veldig mange sliter med lekasjer i den typen pumpe.

Pakkningener fin, så hvorfor vannet renner ut av pumpen er meg et stort spørsmål.

I dag er planen å få sette nedi huler til ansistrusene i 160 literen, og ta noen avleggere til 128 literen. Hvis jeg ikke få eheimpumpa til å virke, så putter jeg oppi to innvendige pumper, så jeg får sirkulasjonen i gang.

Og så er planen å få oppdatert profilen min med bilder av nye karet, og det nye oppsettet i 128 literen.
Inaktiv bruker
Du sier at pakningen er fin, er den fortsat strekk i og myk?

Har nå etter masse om og men og noen slurker ekkelt vann, fått pumpen i sving. Den står i en balje, sånn i tilfelle, og det er litt vann nedi bunnen. Men jeg skal følge med nå og se om det blir mer. Jeg håper at den ikke lekker, og at alt går som det skal, så jeg kan ta den ut av baljen. Er litt usikker på hva jeg må gjøre når jeg en gang skal stoppe pumpen eller det blir strømbrudd. Må jeg da til å suge vann igjen. ?

pakningen virker elastisk og fin. Er dette en forbruksvare som gjevning må byttes?

--------------------

Nå har jeg satt ned flere planter i 128 literen. Ikke optimalt, men ok. Røttene er plassert så kommende fisker kan svømme under og mellom.

Men den ene roten nekter å synke !! Har nå hatt den i vann et par mnd, og den er kokt vel og lenge. Likevel må den stripses til stein for å få til å ligge. Rare greier.

160 literen har blitt slamsugd og to bøtter vann skiftet. Satt nedi to skiferhuler, som coryene er veldig nysgjerrig på. Men hulene er SMÅ !!!! hannene mine er veldig store, får de virkelig plass inni der??? Finnes en mal tro for hvor store de bør være?

Når jeg får penger skal lysrørene byttes.
men jeg aner ikke hvordan je får dem ut. Det er liksom en ring rundt hvert rør i hver ende - men jeg får ikke til å skru den løs. Lurer på om jeg må dra med meg hele amaturet til dyrebutikken for å få hjelp.

Hva er ok pris for to lysrør til 160 liter - 100 meter lengde på akvariet, så rørene er kortere.

Funderer også på gjødning. Skal ta og måle verdier, og så må jeg finne på om jeg kan gjødne, eller om jeg ikke bør.

Bilder av alt kommer senere
Kuuult !!!!

To digre hanner med masse pigger på hodet - har nå sugd seg fast i hver sin skifer hule Ansistruser altså hehe.

Håper det er bare de som er hanner, så det ikke blir krangling.
Kult og kult .......
Det er 4 hanner - og 2 hunner, altså veldig dårlig fordeling.
I går kveld så ble det full slåsskamp over hulene

<embed src="http://www.youtube.com/v/krRmRT6JDAY?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Ble til at jeg bestemte meg for å ta bort hulene så det ikke skulle bli slåssing om natten. Men ikke søren om den ene ville ut av hulen sin !! Etter å ha holdt på over en halvtime, så måtte jeg bare gi opp, og bar fisk i hule over i det andre akvariet. Og der er han ennå. Han nekter å komme ut. Ser halen og kroppen innimellom. Tenkte å gi ham agurk i natt, så ser jeg om han spiser. Men han bør jo ut av hulen og over i hoved akvariet, siden det han er i nå ikke er innkjørt. men de er ikke lett å få ut ! nytter ikke dra eller pirke eller dytte, eller dunke .

---------------------------------------------

har testet vannet i storekaret (160 literen), og verdiene er som følger:

NO2- gul = ok
GH 4 = bløtt vann
KH 1 = ?
NO3 orange = bytter litt vann i morgen
Amoniakk NO3 og NO4 = Ok
Ph . 6,5 = ok

Må finne ut av dette med å tilsette kalk til sneglene, og øke bløtheten.
Der har du mannfolk ja,den som har hule kan jo invitere med hjem en hunn og bli pappa,så da er det klart at "alle" mannfolka vil ha en hule,he,he.
Hvis du ønsker og beholde alle hannene og har plass,så kanskje du burde skaffe deg 2 huler til,så de har hver sin,bare du får plassert de ett stykke ifra hverandre.De skal jo ha ett område som er bare de sitt,som de kan dominere.
Lykke til med den gjenstridige Ancistrusen,virker som den har funnet seg sin favoritt hule ihvertfall!
Hehe ja der er du inne på noe.
har bestillt tre huler, så da har de hver sin, og en til overs, altså 5 huler og 4 hanner.

Men kommer til å fordele dem på to kar. Tror det kan bli vel mye teritoriekrig der med alle 4 i ett kar. Og de andre fiskene skal jo få ferdes fritt også, spesielt coryene mine, som så søtt vimser rundt.
Slamsugd og byttet 3 bøtter vann i Stuekaret - 160 liter.
Prøver å finne ut om jeg kan tilsette plantegjødning, og hvorfor pumpen har fått dårlig sirkulasjon.

har begynt å føre ned alt i en bok, dato, verdier, og hva jeg gjør, vannbytter osv.
Er hjemom en tur. Fiskene har det fint , og det er kommet en til eggeklase. Er spent på om det blir sneglebabyer. Men jeg vet ikke om jeg skal ta bort den andre klase, om den er så gammel at det ikke er liv i den.

Er på jakt etter lysrør til 160 literen, målte, og de er ca 90 cm lange. Men ringene som sitter rundt sitter skikkelig fast, får prøve med en tang tror jeg.

Er ikke fornøyd med sirkulasjonen i 128 literen. Gørra samler seg i motsatt ende av innsuget. har hatt oppi filtergørr i forige uke, og noe fiskemat i går - siden jeg driver med innkjøring. Dette suges ikke inn av filteret som det burde, men samles i den andre enden. Ublåset blåser veldig og jeg føler jeg må feste det på bakveggen så det ikke blåser vann ut av akvariet. Men da mister jeg også sirkulasjonen jeg vil ha, og alt samles i feil ende. Kanskje utblås og innsug burde være i samme enden.

Har etterfyllt en bøtte på stuen og en på gangen.

Grubler masse på hvilke fisker jeg skal ha på gangen. Blir nok å flytte de røde fantomtetraene dit. Og så vil jeg ha en stim med kardinaler, og rødmunn på stuen, og kanskje guramier, som er vakre å se på. På gangen kan jeg ha små guramier. Ønsker også flere coryer.
Nå er det kommet eplesnegle babyer i nyekaret. de er 2-3 mm store, og veldig søte. er spent på hvor lang tid det tar før de vokser seg ordentlig til.

Har fått skaffet nye lysrør, plante rør, og fargerør til fiskene.

Fikk disse resultatene på vanntester i går: 160 L
Ph - 7
Gh 4
Nitritt -
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap