Mathias' lille akvarieverden (side 6)

Huff, da er enda en hektisk uke over! Det er tydelig at det hjelper veldig med pugging og øving! Har nemlig fått en 5+ på Naturfag-prøve, vunnet en quiz i RLE (Religion, Livssyn og Etikk) og fått en 5'er på en Norsk-prøve!

Så kommer det som er litt mere spennende! Jeg har faktisk satt opp mitt 4. akvarium og funnet ut en måte å ta bra bilder med mobilkamera! Jeg har fått byttet 54 L min i en 28 med alt utstyr. Der skal jeg ha reker mest sannsynlig CRS så fort kolonien min fåt utviklet seg litt, og ha yngel av alle slag.

Det har skjedd mest i reke-karet nå. Det har kommet 4 nye Kuhlii åler etter å ha forsikret meg om at de ikke tar CRS'ene, en reke har lagt egg men hun har fortsatt 6-8 igjen! Hun må ha lagt de onsdag kveld fordi jeg merket om Torsdags morran så hadde hun bare noen egg igjen og jeg har funnet 4 nye yngel som vil si at jeg har 8! Det er 3 stk. som er over 2 uker gamle fra første kull (de er ikke Albinoer som nesten hele leksgruppen min er) og 5 fra ander kull som er noe over 1 uke gamle. 4 av 5 av disse er Albioner.

bare se forskjellen på bildene!!

Bilde 3 er det nye karet. Det er ikke mye å skryte av siden jeg tok planter fra andre kar som ikke var nødvendige å ha der.
Her kommer masse bilder:

Dette er en Corydoras Aeneus

[External Image]

En liten "potte" i Selskapskaret

[External Image]

Min alt for lange Cabomba

[External Image]

CRS reke

[External Image]

Og det siste bildet

[External Image]

Det gikk ikke så bra som jeg forventet så dere må trykke på krysset for å se bildene! Sorry, vet ikke hva som skjedde!
I dag har Aeneus gjengen lagt egg - igjen! Det var ikke mange men det var noen. Jeg puttet alle i det nye karet siden Nitritten er på 0 og pumpen jeg kickstartet er godt i gang.

Forresten om en administrator ser det forrige innlegget mitt så slett det!

~~~~

De eldste yngelene er nå tjue dager gamle, som vi si de fyller 3 uker i morra og de yngste er 11- 13.

Jeg slapp en av de eldste ut i rekekaret sammen med de som er der som er like gamle og da ser jeg straks at de 3 som er 20 dager inni der er DOBBELT så store og nesten dobbelt så lange som de som har vokst opp i isboksene!

Har nå bestemt meg for at alle coryyngel skal bo i isboks til de er ca. en uke eller så flytter jeg rett og slett alle eggene i 28-literen og lar de bo der til de er en måned +/-. Når de blir gamle nok flyttes de til rekekaret eller så blir de i 28 literen til de blir solgt.
I dag fyller de eldste yngelen 3 uker! Gud, så store de har blitt! I dag har jeg byttet litt van og det er vel det meste. Jeg har trimmet noen planter, og har luket litt.

Det har seg nemlig slik at Anubias plantene mine er hullete med svarte eller brune alger rundt! Dette var fra når jeg kjøpte 180 literen og da var plantene slik.

Jeg har nå tatt noen få blader hver uke eller så fort jeg ser nye skudd! Selv Anubiasenem mine vokser skikkelig fort, nesten som hurtigvoksende plante de også! Nå er ingen blader stygge og jeg har bare grønne friske og fine blader

Da kommer det litt skriving men tråden er ikke glemt. Det er bare et at PC'en strøk med og vil ikke startes opp. Et annet problem er alle prøvene. Når har jeg har første Tentamen - Engelsk tentamen. Så kommer det en tentamen hver uke i 3 uker tror jeg..

Aeneusyngelen er så store nå og jeg skal snart flytte de over i 54 literen. Må bare vente på et sammentreff når det gjelder temperatur! Apropos temperatur.. Jeg har kjøpt elektrisk tempteratur måler som gjør det enklere å sjekke temeraturforskjeller i karene. Spesielt yngelboksen.

Jeg får heller ikke lagt ut bilder på denne pc'en fordi den tar ikke kabelen til mobilen og det går virkelig ikke.. Får håpe på ny pc snart!
Nå har Aeneus yngelen flyttet til Rekekaret! De er helt hysteriske og spiser nå malletabletter, mikroorm og rekepellets. De spiser det de får disse småtassene. Vanskelige i matveien er de aldeles ikke!
De er ganske søte, spesielt albinoene fordi når de spiser PlecoMin (malletablett av grønt) så er de jo rosa eller hudfraget med en ganske så grønn mage

Jeg skal hente Pinnedyr! Jeg vet ikke hva som går av meg men en på AF gir bort pinnedyr og han bor i Elverum og jeg drar snart dit for å hente et par! Har ingen aning om hvor mange jeg skal ha men jeg skal ha de i et plastbur som rommer ca 20 liter (tror jeg) med midlertidig blåsesand på bunn.
Så fort jeg får tid skal jeg ut i skauen, sparke bort litt snø og bruke mose som underlag. De skal også få pinner til å klatre på (Hvorfor kan de ikke bare klatre på hverandre? De er jo "Pinnedyr").

De er visstnok lette i matveien da de lever på salat og litt vann i ny og ne.
Jeg vet det begynner å ta av litt men det får nok gå

Bilde 3 er reklame for PC'n min som strøk med... Jeg er innmari sur pga. det men det er bare reklame for den ene pc'en. Ikke alle Intel datamaskiner
Hei Mathias

Artig at det går bra med yngelen din!

Hvor kjøpte du den temperaturmåleren? Og virker den raskere til å gi temperatur enn disse vanlige i glass? Holder på å bli gal av all ventingen jeg må gjøre for å sjekke at det er riktig temp i alle karene og bøttene. Kanskje en slik elektronisk en er veien å gå.
Jeg kjøpte den nede på Hero's. Den måler på ett par sekunder og alt du gjør er å trykke på en knapp så måler den. Ble så lei glass-temperaturmålerene. De har en fæl tendens til å knuse og alle kulene renner ut. Den kostet ikke mer enn 130 kroner og tilslutt så er det spart opp

Du kan velge mellom Fahrenheit og Celsius. Jeg skrev det sikkert feil
Jeg bare må ha en slik Takk, Mathias!

Får du ikke knipset et bilde eller 10 av yngelen din? Så lyst til å se hehe.
Jo, det kan jeg. Pappa har et speilrefleks-kamera fordi han har vært fotograf i ca 15 år før. Skal se om det ikke kommer noen bilder i løpet av kvelden. Det avhenger av når han kan .-)
Jeg må bare beklage men Pappa kom bare ikke nærme nok med kameraet sitt så det ende med Mobilkamera med forstørrelser glass foran.. Hehe

Her er forresten hvordan kassen til Pinnedyrene bor i. Det er grener og kvisten fra trær ute, stein og Blåsesand. De har også fått navn. Her kommer de i synkende rekkefølge etter størrelse: Stubben, Kvisten, Pinna og Pinnbert/Pin-Up :p

Så kommer bildene jeg lovet deg Elin! Det grønne på Aeneusene synes ikke godt men det er der! Jeg ser nå at de har vokst mye og de vokser fort. Artemiaegg og Mikroorm har jeg nesten gått vekk i fra. De får mikroorm og artemiaegg de første ukene så prøver jeg meg fram og de ser ut til å spise alt mulig disse her

Bildene ser så dårlig ut når jeg får de i full skjerm men på avstand går det.. Kamera står i hvertfall øverst på ønskelista mi! :o)
Næmmen helledussen

De har jo virkelig farget ut Mathias! Så søte de er. Små voksne, akkurat som mine paleatuser har blitt
Der ser dere de eggene som ble lagt på Torsdag. De er skikkelig brune og eggene Aeneusene legger nå er større og blir brunere enn før! De legger små egglegginger men bra egg. Jeg har ikke plukket ut mere enn 7 ubefruktede egg av ca 50.
ElinH
Næmmen helledussen :D De har jo virkelig farget ut Mathias! Så søte de er. Små voksne, akkurat som mine paleatuser har blitt :-)

ja de har blitt store og kraftige! Det er så morsomt fordi annenhver dag ser jeg forskjell på. De som du ser bilde av er de tre første som ble sendt til rekekaret da de var en uke gamle (!) og det er de som er størst og har mye mere farger enn de andre som er like gamle som de.

Jeg har prøvd å lage ren andemat i det lille akvariet og det blir jammen fint! Det gir en dempet belysning, mens vannoverflata skjules godt og all andematen blir så fin! Deretter kommer bilde av helheten.

Bilde 3: GAL BROR! Han knuste nettop to lyspærer ved å slå dem mot hverandre og lage en "morsom" klirrelyd.. I går veltet han ut 250 gram flakfôr. Det han stort sett gjør er å klatre på meg og slå for å få oppmerksomhet. Dere kan tro jeg begynner å bli lei men snart slutter han kanskje :-?

og en ting til: Dere som eventuelt er her inne og følger med på tråden min - Gjerne skriv litt kommentarer, Tips eller råd og spør om dere lurer på noe!
Jeg følger med på tråden din, Akva-Math! Ikke så ofte jeg skriver noe, men jeg leser
Godt å høre at det jeg skriver blir lest i allefall

Da har jeg laget enda en ny Mikroorm grøt som er klar om en uke. Det er enklere enn man skulle tro!

I natt hadde jeg forresten mareritt.. Jeg drømte at jeg lå i akkurat den senga jeg sov i og at det ene Pinne-dyret gikk på hånden min og jeg studerte det. Så tenkte jeg at om 5 minutter skal jeg ta det i kassa.

Plutselig våknet jeg og hadde skikkelig panikk! Klokken var 2 om natten og jeg skrudde på lyset og lette igjennom hele rommet. Da jeg hadde letet litt tenkte jeg: hvorfor ikke bare sjekke at alle er i kassa?! Og jo. Alle var der..
Åh dæven.. Stubben har lagt egg! Dete r kommet 4 blå, små egg med svart prikk i den ene enden! :O
Om to og en halv - tre måneder så klekker de!
Fikk ominnredet rekekaret og gjett om jeg bled fornøyd! Bilde er tatt midt under vannbytte så vannlinjen synes ganske godt Dere ser også den nye javamosen min!

EDIT: Glemte selvfølgelig å skrive at eggene har klekket i dag og gud vet hvor mange de er! Håper dyrebutikken snart får inn flere Metae så jeg kan ha litt flere enn fem :o
Nå så jeg nettop flere CRS yngler! Noen av de må være ganske gamle! Fant de i javamosen og noen gjemte seg i den hullete lille rota mi!
I går byttet jeg 20-30 liter vann og byttet med kaldt vann i selskapskaret.. Nå legger Aeneus egg igjen! Har ikke fått reddet mange egg men noen få ble det på meg.

Alle de små Aeneusene som klekket for noen dager siden spiser av det ElinH kaller "Heksebryggeriet" (hvis det er artemiaegg og mikroorm da.. Håper jeg har forstårr riktig, Elin?).

De eldste i rekekaret jafser i seg Rekepellets, PlecoMin og Mikroorm. Jeg har merket meg at nå har et par av de begynt å vokse i høyden også! Kult at de blir litt høyere enn de andre! Det Døde også en CRS i går. Det var den største og fineste jeg hadde, men den døde nok av alderdom. Det er nemlig den største CRS'en jeg noen gang har sett.

I går fant jeg oså 2 små overlevende yngel i 28 literen. Har foret gjevnlig med mikroorm, men var ikke sikker på om det var noen overlevende!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap