Taina's akvarieverden (side 6)

Tja.. kanskje ikke vanskelig å få tak i da en del butikker kan bestille dem. Men prisen er høy... 200-300kr per stk ... for green laser og 300-400kr stk for brochis multiradiatus (men på auksjon fikk vi dem en del billigere ja..)

Orange laser er jo knallfin den også. Trasig at den gjemmer seg. Mulig den vil komme mer frem etterhvert når den føler seg mer hjemme.

Vi har corydoras black og adolfoivi også. De er flotte. De går nå i 110literen sammen men corydoras weismani, div L-maller og indianer platy. Har lyst til å nprøve å få lek på de etter hvert. Så da blir vi sikkert å flytte dem ned i kjelleren i en av reolene.

Så bra at de endelig har fått inn sanden. Vi blei så utålmodige + at vi bor langt fra biltema at vi kjøpte rådasand denne gangen. Har biltemasand i de andre kara, så det kan jo være fint å prøve noe anna. Selv om vi er veldig fornøyd med sanda fra biltema.
Har bestilt svart rådasand også. Det blir spennende å se resultatet
Bilde av den "nye" reolen. Det er 6x85liter. Nå er bare 4kar fylt som dere kan se. De to andre kara skal også fylles med vann. Mannen min skal bare fikse lysarmatur og diverse først.

Øverst til venstre har vi svart grus og korkbakgrunn. Alle de andre kara har svart plastsekkbakgrunn - enkel og billig løsning..
Øverst til høyre har vi elvegrus, midten til høyre biltemasand, midten til venstre rådasand.
De to nederste blir nok et med svart rådasand og et med svart grus.


[External Image]

Nå er det fisk i de to kara i midten. Det til høyre har vi kirsebærreker og corydoras yngel i (aeneus og c-114). Flyttet både sand og pumpe fra de kara de gikk i fra før.

I det til venstre har vi 5 corydoras schwartzi og 6 corydoras green laser. Flyttet en pumpe som har gått i 250literen i flere måneder dit slik at den var innkjørt. Regner med at dette skal gå bra, men passer selvfølgelig godt på vannverdiene for sikkerhetsskyld
loffa
Med de nesene ser de ut som avkom fra mini elefanter, knis. De så så korte ut på bilde, Coryene, litt klumpete.... eh. Er dem det eller lyver bildet LOFFA


Brochisene mener du?
De er litt "korte" i forhold til høyden, så klumpete er nok ganske beskrivende. De er svære da, ca 10cm lange!!!

Minielefantere,hehe.. jo,de har likhetstrekk
de er morsomme der de ligger. Ingenting ser ut til å skremme dem.
Det var jo en flott reol, har selv planer om å bygge opp en reol med 6x128 L.
Men det blir nok ikke ennå, har jobbet mye med de tre nye 325 L.
Og ikke er det billig heller
Kjetil Hagen
Det var jo en flott reol, har selv planer om å bygge opp en reol med 6x128 L. Men det blir nok ikke ennå, har jobbet mye med de tre nye 325 L. Og ikke er det billig heller


128liter er fin størrelse. Vi har jo en reol med 15x63liter, så jeg tror kanskje vi blir å gjøre den litt mindre og kjøpe en reol med litt større kar en gang.
Men det blir laaangt frem i tid. Kanskje når vi en gang lager et ordentlig akvarierom. Og mange ting skal prioriteres før det.
Straks kommer vårt 4 barn og vi har kun 2 soverom (lite hus),så først skal vi bygge på,lage flere soverom. Og et bad (har ikke ordentlig bad en gang..)
Bygge ny stue, og flytte kjøkkenet dit stua er nå...
Og så har vi begynt på garasje. Tør ikke å regne frem på når akvarierommet kan bli til..

Men nå er det snart sommer, og da blir nok hagen prioritert kjenner jeg oss rett.
Elsker å jobbe i hagen

Ja da har dere nok å henge fingrene i, lykke til.Og jeg håper inderlig du får ditt akvarierom til slutt.
Noen gode råd for å ha så mye energi?
Mange prosjekter+baby på vei...
Det er nok ganske tomt for energi for tida... desverre... Har bare ønske om å ha masse energi - derav mane prosjekter kanskje?

Ellers merker jeg at trening og turer i skogen gir energi. Men er hemmet nå pga bekkenløsningen. så har ikke fått trent eller gått tur på leeenge. ser ut som en 90åring her jeg går. Men om en mnd er vel ungen ute så får jeg håpe ting blir lettere igjen
Her er en stOr sandsnegl. Hele 3cm!!!! Når det står max2,5cm i kunnskapsbasen her på AF...

[External Image]
Wow, de blir store tydeligvis. Du får kanskje legge inn forslag til endring i basen.
Tante Astrid
Wow, de blir store tydeligvis. Du får kanskje legge inn forslag til endring i basen.


Hvordan gjør jeg det?
dette er ikke den eneste jeg har som er så stor heller. Det er iallefall 4 til. Så det er jo ikke et enkelt tilfelle.
Du går bare til arten i basen og trykker på knappen hvor det står endre info. Da kommer det opp et skjema hvor du kan endre størrelsen og eventuelt skrive en begrunnelse i kommentarfeltet. Si fra om du ikke finner ut av det så kan jeg beskrive det mer inngående.
Tante Astrid
Du går bare til arten i basen og trykker på knappen hvor det står endre info. Da kommer det opp et skjema hvor du kan endre størrelsen og eventuelt skrive en begrunnelse i kommentarfeltet. Si fra om du ikke finner ut av det så kan jeg beskrive det mer inngående.


Da er det gjort, så får vi se om det blir forandret på
Det pleier å ta litt tid, men forhåpentligvis så er det noen som retter det opp etterhvert
En av de L-204 vi kjøpte på Dahls dyrerike i påska. Den går for tiden sammen med reker og c-114. Og ser ut til å trives med det

[External Image]
I går kveld flyttet jeg de fleste blå acara barna over i en av 85 literene slik at de skulle få bedre plass. Noen barn blei også flyttet med foreldrene over i et nytt kar.
Men siden helsa ikke er på topp så klarte jeg rett og slett ikke å flytte alle sammen igår. Så noen går igjen i gamlekaret sitt. Men de har hverken varmekolbe eller pumpe da jeg flyttet dette over i 85 literen.
Det var jo meninga at alle skulle flyttes igår. Får håpe jeg får til å flytte resten i dag.

Egentlig burde det gå fint om de er uten pumpe litt. Vi oppdaget her nemlig at vi hadde koplet noen av pumpene til feil kontakt/kurs. Så i ganske lang tid har pumpene til 4 kar blitt slått av når vi har slått av lyset! Dvs hver natt!! og i påska i flere dager!
Og ikke har vi oppdaga oe problem i de kara. Og egentlig så vardet i de mest belasta kara - et med familien Blå acara som sikkert teller 100medlemmer, et kar med ca 100 corydoras yngel og et kar stappa med ancistrus og guppy! Og et ikke fullt så belasta kar med 10 voksne corydoras.
Skjønner ikke at det ikke har vært noe nitrittproblem i disse kara.
Byttet selvfølgelig kontaktplassering med en gang vi oppdaget feilen. Så nå går alle pumpene døgnet rundt.


Oppdaget sykdom i et kar i går. Platy og ancistrusyngel. Tror det er oodinium. Medisinerte med esha exit. Håper det hjelper.
Har sett litt finneklemming på noen få platyer der i noen dager,men ikke noe mer. Men igår var det fullt av små prikker. Mindre enn hvitprikk,men lignet veldig. esha exit skal jo ta hvitprikk også hvis diagnosen er feil.
Torde ikke ta varmekuren denne gangen da det er så mange yngel der. Men hvis ikke medisinkuren tar det får jeg ty til varmekuren likevel.
Nå har jeg pakket planter så jeg er helt svimmel! 7 pakker sendes idag.
Var hos legen på fredag og det viste seg at jeg hadde bihulebetennelse. Så det har nok en del av skylden for hodeverket jeg har hatt i lengre tid. Og jeg som trodde det var en blanding av migrene, svangerskapet og blodtrykket.. Ja,ja,lurer på i hvor mange måneder jeg egentlig har gått med bihulebetennelse.? Nå er jeg ialle fall igang med antibiotika - ikke veldig begeistret for det. Men av og til MÅ det til desverre. Har gått på det siden fredag. Merker ikke bedring enda,men jeg må vel smøre meg med litt mer tålmodighet.

Det var et trasig syn jeg møtte i karet med sykdom idag...
Det lå ancistruser strødd over bunn - døde.
De som ikke var døde så ut til å være i fin form.
Tålte de ikke medisinen???? Esha exit skal da være en mild medisin?
Tror mannen min tok et vannbytte før medisineringen. Men han bruker da å huske å bruke det tempererte vannet vi har stående til yngel. Kan ikke tro han har brukt kaldt vann? Isåfall vil det forklare dødsfalla... Får spørre han når han kommer hjem.
Fikk ut noen av de døde, får gå ned igjen litt seinere å fiske ut flere... Eplesneglene var i full gang med å renske opp de...

Oppdaget også et soppangrep på en corydoras schwartzi. På ryggfinnen. Har ikke erfaring med soppangrep så jeg veit ikke helt hvordan jeg skal ordne det. Får lese litt rundt. Veit at hyppig vannskifte kan hjelpe,men kan det ordne det aleine tro? Fisken virker i god form den. Og den går bare sammen med annen cory.
Har ikke fått vært nede i kjelleren og kikket og stelt med fiskene siden sist jeg skreiv. Bekkenet har nektet meg å gå i den bratte kjellertrappa.

Heldigvis deler mannen min akvarieinteressen medmeg. Så han har vært der nede.
Han har plukket ut noen nye lik i sykdomskaret, men sier at det ser bedre ut. Men han har ikke like godt syn som meg når det gjelder prikker og finneklemming, så jeg veit ikke om jeg stoler hel på det..

Jeg veit nå hvor sykdommen kommer fra også.... Kjøpte nemlig 2 nye platy for noen uker siden. Disse var knall røde, og vi tenkte det kunne være bra å innføre litt nytt blod i platybestanden.
Jeg så i karet at mange av platyene der hadde klemte finner. Derfor plukket vi ut 2 stk som ikke hadde dette. Burde ikke kjøpt noe fra det karet veit jo egentlig det. Noen ganger er man bare sååå dum!!!
De to nye var de første som begynte å klemme finnene.. og så spredte det seg. De var de førtse av platyene som døde også....
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap