Liten hagedam planer! (side 6)

har snakket litt med de, de mente 1 gang i uken skulle holde. men må nesten bare se. hehe

blir en slik. men vet ikke om det blir i år
Du må aldri stole på de som skal selge deg noe Med sol og næringsrikt vann tror jeg det vil være himmelrike for alger.
Prøvde noe lignende for gullfisk. En sylinder på ca en halvmeter.
Ble grønn på noen timer i fullt sollys
hehe neinei, blir en bestilling er på salg nå så. en passe stor skal de ha 79dollar for + frakt å div.

legger med noen bilder jeg, dammen min som ikke blir ferdig i år fant jeg ut :p ting tar tid. hehe

Synes det ser bra ut Fiskene ser ut til å "ha det som fisken i vann"
Klart vann og vannliljene ser ut til å være i god vekst.
En super start
Heia!
Jeg sjanser på å la plantene stå i dammen selv om den fryser.. du skal få høre til våren hvordan det gikk.. flirer
hehe ja jeg for se hva jeg gjør. men hvis jeg legger disse i en nalje med vann i kjellern, må jeg bytte noe vann i vinter da?

Nytt filter er på vei grunnet defekt filter for andre gang. Fikk fin pris på dette å kjempe service. Blir artig prøve dette!

http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=product_info&cPath=230&products_id=10170

en annen ting, er litt kaldt om kvelden i dammen for tiden.
er nede i 10-12 grader. så jeg la inn i en varmekolbe på 200w.

vet den er liten men håper den hjelper litt satt den på 18grader.
Ingen fare med temp'n døm tåler ned til frysepunktet, har hatt fisk som har overlevd i "bunnfrossen" dam (yngel på ca 3 cm om våren) gravd seg ned i gjørma i bånn der jeg planter vannlilja

Mvh Per
Hvor kaldt skal du la vannet i dammen bli før du tar fiskene inn??
du kan la døm gå til første frostnatta, men blir sabla kaldt på fingra når en roter i nesten islagt vann, så her tok jeg døm inn ved ca 6 grader

Mvh Per
jeg tar de inn når vannet synker under 10grader. Vet dette ikke er ett must, men skal inn med de å karet står snart klart til de. Artig ha de inne også

en annen ting, går det ann ha vannlilja inne i ett akvarium ? blir 20-21 grader i dette karet. noen erfaringer ? vært artig fått den fin til neste sesong i dammen
Inaktiv bruker
ja det går an og ha vanliljer i 20-21 grader for jsg har selv ei vannlilje i mit 160 literters akvarium og der er det 25 grader
Dette er kanskje en tropisk vannlilje?
Jeg ville ikke satset på å ha en nannlilje i akvariet, tror rett og slett ikke den overlever.
Her hos oss er det allerede bare 9-10 grader i vannet, og lurer egentlig på hvordan det blir med tilvenninga når fiskene skal inn??
I akvariet inne vil det bli romstemperatur, så det blir jo stor forskjell.

Ang. vannlilja di, hvis du har bestilt den fra Tropex el noe, så ta å ring dem for å få mer konkret informasjon.
Event prøv å send en mail til Øyvind her inne, da får du nok det rette svaret.
Du kan trygt la fiske gå ute til det begynner å bli is på vannet hvis du vil ha de ute lengst mulig.

Når du flytter dem inn kan du tømme ut 90% av vannet, og pumpe vann fra dammen inn i akvariet før du flytter fiskene. Da tar det et par døgn før det er oppe på romtemp i karet. Og fiskene har ikke noe problemer med det. Jo større kar jo langsommere og bedre selvf.
Hvis du har satt akvariet på et tynt lag isopor kan du dekke til bakruten og siderutene med isopor også. Da går oppvarmingen enda saktere.

Akvariet vi skal ha de i er et 650-liters, står i nærheten av terrassedøra ut til hagen, så tapping av vann fra dammen skulle gå greit.
Har nettopp overtatt 2 gullfisker fra noen andre, så det er 6 stk det er snakk om.
Takk for tipset, Arne.
kanskje jeg kjøper meg en litt stor balje ? kan jeg ha alle plantene mine i den? men burde jeg sette denne i kjellern da? der blir det jo kaldt, eller burde jeg oppbevare de litt varmere?

mye spørsmål nå men vil at de skal overleve, spesielt lilja mi den er jo blad nr 6 nå, like artig hvergang ett nytt blad treffer overflata.

Ang vannlilje så går det da ann å ha norske? de tåler lave temperaturer, og de er nok så vakre de og
Inaktiv bruker
Fiske_Arne
Dette er kanskje en tropisk vannlilje? Jeg ville ikke satset på å ha en nannlilje i akvariet, tror rett og slett ikke den overlever.

nei den jeg har er en avleg av Stor nøkkerose Nymphaea alba og den trives hos meg
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap