Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 6)

Da er det scalarewigglere nede i sanden og et annet f2 par har lagt egg. De har ikke vært særlig flinke til å luke bort mugne egg så det blir nok ikke mange yngel.

I dag kjøpte jeg en stim Nannostomus Beckfordi som skal gå sammen med ottoene og masken paret. Da er det bare å få inn flere reker så er det karet omtrent komplett.
Kjøpte også to geophaguser som jeg håper er et par, er usikker på arten enda. Håper det er små altifrons.

Ellers har jeg kjøpt noen gamle eheim classic pumper som jeg skal ha som ekstra filtrering, en til hvert kar i reolen. Når jeg skulle ordne med nytt utblås klarte jeg å skjære meg i tommelen på saksa så nå sitter jeg her og synes synd på meg selv og skriver med en hånd. ser ut som det blir lite mekking av pumper som jeg hadde gledet meg til i kveld.
Nu går alt så meget bedre.

Tommelen er på bedringens vei. Med gummihansker gikk det greit å holde på i akvariet.

Den første pumpa er plugget i.

Venter med den neste da jeg har scalarewigglere i det karet og mangler klips. Tror alle i det første kullet forsvant etter at foreldrene la de i en grop og gikk for å plukke etternølere fra varmekolben samtidig. Fikk et bilde som hvertfall viser noen egg.

Geophagusene er styggfine, blir glad bare jeg ser hestetrynene som kommer mot glasset.

Fru Temporalis ser langt bedre ut og spiser som en løvinne. Skiftet ca 25% kaldtvann i dag så får vi se om noen vil leke.

Fru Masken viste seg i dag med en sverm yngel , ser ikke ut som det var deres første dag som frisvømmere. Det var utrolig artig. Hun ser ikke ut til å være spesielt påpasselig så vi får se hvordan dette går.

Fikk også studert nannostomusene litt i dag og ble helt forelsket. Så to hanner som sloss og det var akkurat som å se to kampfisk. Begge ble knall-lilla og sto i paralellpositur mens de slo med halem mot hverandre. Her blir det nok noen fine fotomotiv etterhvert.

Beckfordiene er kule. Jeg har samme partnerdans hos meg, og det er nydelige fisk når de farger ut slik. Måtte din tommel heles uten men!

Jeg kunne tenkt meg at du presenterte karene hver for seg, gjerne med bilder, og sier litt om filosofien bak innredning og fiskesammensetning. Du har en mycket interessant tilnærming til akvaristikk etter mitt syn...
beckfordi er knallfine når de farger ut. mine blir mørkerøde, nesten svarte. merkes at man burde ha en god overvekt av hunnfisk hvertfall, de er ganske så hissige til tider
Hei Are, jeg skal presentere karene ordentlig når jeg er fornøyd med de og det er jeg visst aldri, det er prosessen som er det viktige er det ikke?

beckfordiene må være en av de større gledelige overraskelsene innen akvaristikken for meg både artig atferd og flotte å se på. Håper det blir lek på disse også.
Ser det yngler som bare det hos deg også for tiden Are, de cory greiene har du fått dreisen på. Håper du kommer på møtet så får vi snakkast, jeg har en ledig 200 liter med fin sand som kun har noen sandsnegler som innbyggere foreløpig, kanskje bare en liten stim coryer hadde vært noe?
Høres bra ut. Det ser lovende ut her nå, tror det skal bli en råd med coryer til deg til våren...

Det gøye med den tetraen er at den er virkelig kul, kombinert med virkelig billig. Jeg mener jeg betalte 10 kr stykket nå.

Skal komme meg på neste møte!
Sanne og Are, jeg tror ikke dette blir første og siste gang jeg kjøper nannostomus av noe slag nei. Nå begynner jeg å forstå hvorfor noen av de er så dyre. De stimer rundt som vanlige tetraer og plutselig står de stille og hovrer i vannet som kolibrier eller to hanner skifter farve og begynner å slåss.
Jeg har n. marginatus i et annet kar og hadde en bitteliten gruppe n. rubrocaudatus. Sistnevnte strøyk med i løpet av 14 dager. Synd, da dette var svindyre og grisepene fisk. (men jeg kjøpte dem som vanlig smykketetra til smykketetrapris, så da var ikke det økonomiske tapet det som svei mest...)
Nannostomusene er utrolig morsomme, fikk tatt et par bilder som viser en hann på jakt etter mikroorm. Tror ikke disse klarer å spise så mye yngel om man ser størrelsen på den åpne munnen i forhold til mikroormen

Mine to "Geophaguser" viser seg å være to Satanoperca enten Juruensis eller Papaterra. At en fisk har et navn som minner mistenkelig om satansopera er muligens illevarslende?
Flotte er de og det blir forhåpentligvis fler etterhvert også.
Det første F2 paret har lagt egg i kveld, mange egg. Par nummer 2 pusser frenetisk på et par blader.
Bilder av fru Masken med og uten barn.
Ser ut til å være mellom 20 og 30 yngel.
F2 scalare paret har flyttet wigglerene etter klekkingen til et blad, dette ser lovende ut.
De tre andre er solgt og to av Peru scalarene er satt i pensjon hos en meget dyktig akvarist så får vi se hvordan dette utvikler seg. Håpet er selvsagt at det lekende paret skal smitte de to andre til verpesyke.

Sjokoladeciklidene har lagt egg på en ny plass og fått wigglere igjen, artig overraskelse . Håper det lykkes for de nå når de har herr og fru Severum å småkjekle med.
Severum hunnen spiser godt mens hannen er mer beskjeden enda, ser ut som han spiser mye flyteplanter. Pistiaen i det karet har ingen røtter, så det ser litt sprøtt ut.

Ellers er det alvorlig overbefolket hos Wangens for tiden, på tide å ta noen grep der. Ser ut som rekene også har økt i antall.
Dette karet er skikkelig fullt av skivesnegler og de er ikke så lett å bli kvitt uten samtidig å bli kvitt eplesneglene og sandsneglene.

Her har det skjedd store ting i løpet av helga:
Grunnet min fantastiske kløning ser det ut som hele scalarekullet er borte, mer om dette senere.
Sjokoladeciklidene har yngel i gropa si, ser ikke ut til å være frittsvømmende så de får ikke egen mat enda.

Tom C har gitt meg fire svært uvanlige og flotte apistoarter, tusen takk til han. Selvsagt klarte jeg å sette sammen de to artene som er nærmest beslektet, så ble det masse styr for å få det ene paret opp fra karantene karret, hvor scalarene går. Jeg er langt fra sikker på at det ble riktig, og etter at stress tegningene forsvant ble det vanskelig å se forskjell på de. Tror jeg fant ut av hvordan jeg skal se forskjell men må nok få dette bekreftet etterhvert.

Den første arten var A. Baenschi, og evig eies kun det tapte, det er kanskje den flotteste arten å se på av de alle og her overlevde bare hannen transporten oppover dessverre så det tar litt tid før det blir oppdrett av denne.

Neste art var en trio A. Blackchin, en svært nær slektning av Cacatuoides. Disse fikk overta "hedersplassen" ettersom det ikke ble noe Baenschi par. Disse går nå sammen med et par A. masken. Liten tvil om hvem som bestemmer i karet der, herr masken henger etter kona som en skikkelig tøffelhelt og driver med litt halvhjertet skremming. Kona har derimot bestemt at karet skal deles på langs slik at hun og familien har den framre delen og Black chinene har bakveggen. Når disse får vokst seg til kan det være duket for et rollebytte tror jeg, men antakelig fjerner jeg maskens før den tid.

Et par med A. sp Papagei, En art som etter sigende skal ha et usedvanlig dårlig gemytt.
Et par A. sp Pebas "blue", en fisk som er svært lik overnevnte Papagei.
Det er mulig de ser likere ut på grunn av at det er en spesiell stamme Papagei? Jeg har ikke erfaring med noen av de fra før, det jeg kan si er at de ser hundre ganger flottere ut levende enn på bilder )

Bilder kommer etterhvert.

Presentasjon av kar nummer 1:
100 liter "Wangensten festning".
Filtrering er en innvendig pumpe modifisert med blåfiltersvamp utenpå, svært lav strøm.

I dette overgrodde karet bor det et avlspar apistogramma Wangenflecken med etterkommere i alle størrelser.
Medinnvånerne består av en stor gruppe sandsnegler og noen få små eplesnegler samt enorme mengder skivesnegler.
Her går det også en gruppe kirsebær og blandingsreker, som stort sett får gå i fred. Kolonien av reker vokser litt langsomt da, så jeg antar rekeyngel står på menyen..
Tilslutt er det ca 10 corydoras Pygmaeus som jeg har problemer med å fange inn, disse skal over i et annet mer egnet kar så snart som mulig og jeg kommer nok aldri til å kombinere coryer og apistoer igjen. Har noen planer om å bygge noe helt spesielt for dem.

Hensikten med å la dette karet gro helt ned er å hindre fiskene i å se hverandre så mye for å bidra til lavere aggresjon. Mange holdepunkter, som steiner og røtter foruten planter gjør det lettere å tildele territorier for individene. Grupper som vokser opp sammen viser oftere lavere aggresjon seg i mellom, det stemmer hvertfall med denne gruppa.

Det som er spesielt med denne arten er at den kun lever på en øy helt ute ved kysten i Brasil. Her er vannet ofte kaldere og hardere enn mange av "sortvannsartene " fordrer. Wangenflecken trives godt med en Ph på rundt 7 og litt over!. Jeg har skiftet 100% vann når jeg har trodd det ikke var yngel igjen og oppdaget de i sanda, de har overlevd og utviklet seg fra nytappet Jonsvann på 4 grader til voksne avlsindivider. Tøffe fisk dette her, og en art jeg håper kan bli en vanlig nybegynner apisto da den er enkel å få til å trives.
Jeg mistenker at denne arten følger "omvendt" regelen i forhold til kjønnsfordeling etter Ph og temp. hos kullene, det som er sikkert er at de er i stand til å skifte fra hunn til hann om det ikke er noen tilgjengelig.
Denne arten er den eneste som er igjen av "potpurrien" jeg hadde i starten og jeg trodde som sagt de var borta alle sammen inntil jeg skulle tømme og selge karet de gikk i.
Ja her må det komme bilder!!!
Fikk du de med buss?

Gleder meg til å se bilder.

Espen
De kom med buss i 14 kalde Espen.
Etterhvert som de faller til ro blir det nye bilder.

Her er noen bilder av sjokoladeciklidene med sine frisvømmere. Det ble visstnok observert noen scalareyngel også i går kveld.

Siste bildet er av en yngel fra 28.10.09 altså i overkant av 12 ukers gammel. Noen ser ut til å ha denne mørke farven mens andre har en mer rosa farvetone, antakelig er det samme individene med ulike farvedrakter. Det pussige er at de aldri har samme farven alle fem.
ohr
Mine to "Geophaguser" viser seg å være to Satanoperca enten Juruensis eller Papaterra. At en fisk har et navn som minner mistenkelig om satansopera er muligens illevarslende?

Satanoperca er uten tvil et spesielt fiskenavn, ja Men det navnet har jeg alltid syns ligner på den finske måten å banne på:
Satan perkele (=Satans bestefar eller noe i den duren)

Det var dagens banneleksjon :p
mona o
alltid syns ligner på den finske måten å banne på: Satan perkele (=Satans bestefar eller noe i den duren)

perkele betyr vel helvete.
Så helvetes satan.
Fritt lært på skoletur med finske ungdommer.

Men fiskenavnet høres ikke særlig lystig ut.
Nåh.... Mona og Espen, etter mitt inngående kjennskap til finsk bannskap og gramatikk vil jeg vel tro at oversettelsen blir mer korrekt som: F*** i h******. Det eneste som er dumt med de er at de er stimfisk og jeg ikke er sikker på arten enda, ei heller hvor lett det blir å supplere de

Uansett, i dag hadde sjokoladeyngelen den samme mørke farven alle fem samtidig. Så det hjelper å sette ord på det tydeligvis.

Det eneste bildet som yter Herr Papagei (tror jeg) rettferdighet er dessverre ett som ble tatt etter å ha plukket han opp fra vannet, sjekk de farvene og ikke minst kontrasten.

Så et bilde som viser Nannostomus Beckfordi i ivrig aktivitet rundt rekemixen, tror ikke det er lenge til de kommer til å formere seg disse heller om man ser på magemålet. Om det da ikke er sånn at jeg har kjøpt to hanner som ikke virker da de kun er opptatt av hverandre og har territorier 10 cm fra hverandre, alle hunner som forvirrer seg inn blir resolutt jaget tilbake til stimen av frustrerte fruntimmer.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap