Bygging av en japansk inspirert hagedam (side 6)

Kjenner dere til denne her? Forfilter til Sequense. Jeg har to av dem. Fikk ikke bruke dem grunnet de passer ikke til rørdeler som vi har i Norge. Veldig synd, siden de kunne har spart meg for mye jobb og plass. Jeg må trolig levere dem tilbake.
[External Image]
Jeg og mine gutter fikk lagd ferdig kantene på høyre siden av dammen. Bruk samme grus som finnes andre steder i hagen. Skal legge til noen betongringer som madame har kjøpt fra Plantasje senere.

[External Image]
Det hvite filtret skulle være et blåfilter med sump. Men det tar så lang tid å gjøre i stand det andre Vortex filter at jeg satt UV-C filter på denne. Slik ser det ut nå.
[External Image]
Venter jeg en uke til blir vannet sikkert grønt.

[External Image]
Telleren viser 4500 timer igjen før lyspærer må skiftes.
Beklager, glemte å snu bildene.

[External Image]
Og fiskene er glad for at nå renner vann i dammen igjen, rennere vann.
Siden jeg har lagd 2 utløper så tenkte jeg at nå kan jeg åpne kranen litt mer. Begge utløpene klarte fin vannmengden som ble pumpet inn, men... det bråker mer når vannet trengte seg ned i utløpene. Resultatet ble at jeg skrudd kranen inn igjen på samme posisjon som før. Kunne jeg har gjort det annerledes?
så utrolig bra det blir. lest tråden flere ganger! elsker og se worklogger der man ser framgang.
Jammen så regner i dag også. Kunne ikke slappe av så jeg måtte jobbe når det ikke regner. Dammen er nå full med vann. Jeg fikk dytte mer jord under duken der kanten var lave. Nå ser det OK ut rundt hele dammen. Jeg vatter nemlig ikke når jeg gravde ut. Jane minte meg om sumpen. Jeg som hadde tenkt å droppe det siden jeg monterte UV-lys på opplegget. Ut å grave igjen. Fikk lagde 4 hyller som en etterligning av fjellhyller til bøndene i Kina. Skal kjøpe duk og legge dem i hyllene slik at det blir 4 små basenger til sump.

Hva slags planter egnet seg best til sump og kan være ute hele år?

[External Image]
Sumphylene er området ved gjerde. Start fra filteret (under den hvite kassa) og ned til ventre avsluttet ved liljebuske i midten. Der skal det lages et lite vannfall ned til dammen.

[External Image]
Tok også fram det andre japansk lyktet og satt det ved vannkanten. Det gjenstår å stable stein opp på duken for å skjule den.

[External Image]
Legg merke til betongringen som vi kjøpte på Plantasjen midt i bildet.
de lampene var stilige da.
Blir mange kg med stein også ser jeg.
Nå som høsten er kommet og vinter er på hell så er det ikke noe vits å lage ferdig det andre filter. "Fjellhyllene" til sump er også klargjort men uten duk til baseng. Det får være neste års prosjekt.

Har rettet på kantene og la masse skiferplater og rundesteiner rundt i dag. Det mangler vannlinjer i vannet, men jeg vet ikke om det er så lurt å plante dem nå? Jeg skal ha vannlinjer som vokser fra 30 cm dypt. Fordi jeg har lagd 3 slike hyller. Og en hylle med 1,2 meter dypt. Har noen slike vannlinjer så bare si fra. Jeg skal ikke ha dem i jord eller kurv men rett i små engelske elvestein/grus, blandet med litt større runde steiner.

Få vel se etter høsttilbud på hagesentere etter japanske planter og træ.
Var en tur innom Tropex igår. Resultat ble 2 nye medlemmer i dammen. 2 hvite Koi med gult hode. Kjetil på Tropex kalte dem for "Tancho Ogon". Jeg kaller dem for Gulltop.

Neste gang skal jeg huske å ta bilde av fisken før jeg slipper dem ut i dammen. For når de først er ute i dammen så trenger jeg dykkeutstyr for å få tak i dem.
du får ringe når det er fangetid da badat , så skal jeg komme med utstyret jeg...
He..he... Godt at man har venner som kan dykke. Jeg må ha et dykkekurs først før jeg tør å låne utstyrene dine.
Så flott hagedamtråd du har laget, så den først nå jeg. Imponert over hva du har fått til. Jeg har lagt ut noen flere bilder av dammen min jeg også, tar tid å bli ferdig. En fin hobby i hvert fall.
Ole E
Mole
Så flott hagedamtråd du har laget, så den først nå jeg;). Imponert over hva du har fått til. Jeg har lagt ut noen flere bilder av dammen min jeg også, tar tid å bli ferdig. En fin hobby i hvert fall. Ole E

Det tok meg 2,5 år å komme så langt da Ole. Du har bare brukt noen dager. Så du har masse tid til å ta igjen meg. Jeg har vært på profilen din og sett på dammen. Den er stor og fin den. Med litt planter og pynt rundt så blir den bra.
Hva slags filter har du? Jeg synes det ligner litt på Hozelock.
Høsten nærmer seg med storm skritt og gradestokken beveger seg som en jojo. Det er stor forskjell på temperatur mellom dag og natt. Heldigvis er temperatur mer stabil i dammen. Den viser i dag tidlig 13 grader Celcius.
Jeg slang ut litt mat på veien ut til jobben. Koiene var ikke så veldig ivrig etter maten men stod rolig og betraktet det rare vesen som stod stille ved dammen. Filteret står fortsatt på... hvor lenge vet jeg ikke hel for det bestemmer værguden. Jeg skal fortsette å gi dem mat inntil gradestokken kryper under 10.

Jeg trenger noen isoporplater til isolasjon av overflate til dammen.
Du bør slutte å mate koi ved ca 12 grader. Gullfisk kan du mate ned mot 10 grader.
Men så lenge det er koi i dammen, bør du stoppe rundt 12.
Koi kan ikke fordøye mat i 10 grader eller kaldere.
Takk for rådet VA. Det skal jeg passe på. Første år vet du... mye å tenke på.
Jeg regner med at fiskene dine går ute årerundt? 300.000 liter er jo som et lite innsjø.
Ja, her går de ute hele året. Med ca 3,4 meters dybde, så går det greit selv i -20 grader.
Du må vel bruke garn for å fange inn fisk i fm. sykdom og slik?
Fiskene er tamme.
Kjører uansett streng karantene på all ny fisk, o.l.
Så her unngår vi å få syk fisk.
Hvis fisk i en hagedam blir syke, er det oftest en av to årsaker, eller en kombinasjon av de to.
Smitte fra ny/fremmed fisk, eller vannkvalitet.
Har vi kontroll på det, så går det stort sett bra.
Har du bilder av din dam Vidar?
Har sett storkaret ditt og er utrolig sugen på noe slikt i fremtiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap