- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Eriks coryrom (side 6)
Eriks coryrom (side 6)
Postet 06.07.10 kl 00:14
Postet 06.07.10 kl 08:52
Postet 06.07.10 kl 10:10
Postet 06.07.10 kl 12:15
Postet 02.08.10 kl 22:59
Postet 04.08.10 kl 22:06
Hei Erik og takk for sist,
skylder deg vel fortsatt måleresultatene og beklager seint tilbakemelding ang. disse. Måling av grunnverdiene har eg gjort for lenge siden men har vel fortrengt å sende i ferietiden
Altså her er resultatene så langt:
Sakura: Konduktivitet: 122µS/cm, KH:2, GH:4, pH:6,6
Blå Tiger: Konduktivitet: 131µS/cm, KH: 2, GH:3, pH: 6,4
Red Bee: Konduktivitet: 1023µS/cm, KH: 2, GH: 22, pH: 6,8
Verdiene er jo fine for Sakura og Blå Tiger. Hvis formering fungerer ikke kunne du vurdere å tilsette litt mineraler, evt. øke KH og dermed pH litt. Men som du fortalte fungerer vel alt fint her så det er ikke handlingsbehov. Og eg ser ikke behov å måle meir detaljert her.
Red Bee vann er mykje meir interessant for å ikke si kritisk. Resultatene vises at du har tilsett mineralstein eller/og veldig lite/ingen vannskift. Mineralstein øker kun GH, men dette skjer (nesten alltid) ukontrollert og GHen skyter i himmelen. Eg hadde samme phenomen i en av mine akvarier også når eg har testet ut mineralstein og likte det ikkje. Eg har aldri hørt om så høg GH og konduktivitet i ett Red Bee akvariet. Veldig interessant å få litt tilbakemelding korleis formering / oppvekst% av yngel er her hos deg i det siste. GH skulle jo være ukritisk for biereker, men når det går så høg...?
Optimale verdier for Red Bee er vel GH 5- 10 og konduktivitet mellom 100 og 350µS/cm hvis man stole på det som står på nettet.
Det som er planen min videre er å måle Magnesium, Kalsium og evt. Kalium for å vite korleis GHen din / mineralstein er satt sammen. Anbefaler iallfall å ikke tilsette meir mineralstein og begynne kanskje forsiktig med vannskift. Fint hvis du gir meg litt meir input om Red Bee karet ditt, Erik.
Håper det er greit at eg skrive om verdiene på tråden din.
Sakuraene dine som eg fikk har formert seg helt enormt. Antallet må ligge langt over 100 nå og det er ingen stop i sikt. Ser altså ut at eg har knekkt koden her etter eg hadde kroniske problemer med formering av kirsebærrekene. Tusen takk for rekene!
Mvh
Micha
P.S.: Skal komme tilbake med nye målingane om ikke så lenge forhåpentlighvis.
skylder deg vel fortsatt måleresultatene og beklager seint tilbakemelding ang. disse. Måling av grunnverdiene har eg gjort for lenge siden men har vel fortrengt å sende i ferietiden
Altså her er resultatene så langt:
Sakura: Konduktivitet: 122µS/cm, KH:2, GH:4, pH:6,6
Blå Tiger: Konduktivitet: 131µS/cm, KH: 2, GH:3, pH: 6,4
Red Bee: Konduktivitet: 1023µS/cm, KH: 2, GH: 22, pH: 6,8
Verdiene er jo fine for Sakura og Blå Tiger. Hvis formering fungerer ikke kunne du vurdere å tilsette litt mineraler, evt. øke KH og dermed pH litt. Men som du fortalte fungerer vel alt fint her så det er ikke handlingsbehov. Og eg ser ikke behov å måle meir detaljert her.
Red Bee vann er mykje meir interessant for å ikke si kritisk. Resultatene vises at du har tilsett mineralstein eller/og veldig lite/ingen vannskift. Mineralstein øker kun GH, men dette skjer (nesten alltid) ukontrollert og GHen skyter i himmelen. Eg hadde samme phenomen i en av mine akvarier også når eg har testet ut mineralstein og likte det ikkje. Eg har aldri hørt om så høg GH og konduktivitet i ett Red Bee akvariet. Veldig interessant å få litt tilbakemelding korleis formering / oppvekst% av yngel er her hos deg i det siste. GH skulle jo være ukritisk for biereker, men når det går så høg...?
Optimale verdier for Red Bee er vel GH 5- 10 og konduktivitet mellom 100 og 350µS/cm hvis man stole på det som står på nettet.
Det som er planen min videre er å måle Magnesium, Kalsium og evt. Kalium for å vite korleis GHen din / mineralstein er satt sammen. Anbefaler iallfall å ikke tilsette meir mineralstein og begynne kanskje forsiktig med vannskift. Fint hvis du gir meg litt meir input om Red Bee karet ditt, Erik.
Håper det er greit at eg skrive om verdiene på tråden din.
Sakuraene dine som eg fikk har formert seg helt enormt. Antallet må ligge langt over 100 nå og det er ingen stop i sikt. Ser altså ut at eg har knekkt koden her etter eg hadde kroniske problemer med formering av kirsebærrekene. Tusen takk for rekene!
Mvh
Micha
P.S.: Skal komme tilbake med nye målingane om ikke så lenge forhåpentlighvis.
Postet 08.08.10 kl 14:52
Postet 08.08.10 kl 16:40
Hallois , lenge siden jeg har skrevet noe her, her er alt bare velstand om dagen . Har fått satt opp en ny reol med 3 karr. Så nå er det plass til mere yngel her. Ser stadig vekk noen nye C90 yngel. Ellers så ble det plukket 40 stk. orkesis egg i dag, skal prøve en gang til for å se om jeg får yngel på disse. Har prøvd noen ganger før, men disse lever bare en md. tid så faller de fra.
Postet 28.09.10 kl 23:03
Postet 28.09.10 kl 23:47
Postet 29.09.10 kl 10:13
Postet 05.10.10 kl 13:44
Postet 05.10.10 kl 13:48
Postet 05.10.10 kl 14:48
Postet 05.10.10 kl 15:01
Postet 08.10.10 kl 22:14
Postet 08.10.10 kl 22:40
Postet 13.10.10 kl 00:15
Endret: 13.10.10 kl 00:20
Nice
lekkert.. en av de virkelig flott corydoras artene.
Postet 13.10.10 kl 00:26
Postet 13.10.10 kl 22:30