- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Anders' vannverden (side 6)
Anders' vannverden (side 6)
Tror jeg har fått feil sand!! Svarte banan, altså!!! Dette er neppe den sanden jeg skulle ha. Jeg har lest litt rundt i noen litt eldre innlegg, de har visst slutta med denne sanden sin! Jeg kjøpte en sand i en hvit pose, og sanden er ganske krystallaktig, og hvitaktig. Skal gå og sjekke hva sanden heter, husker ikke helt! Det var hvertfall finkornet ett eller annet. Dette er nok en forklaring på hvorfor vannet ble helt hvitaktig, og ikke kunne se noen ting!
Postet 12.09.10 kl 20:27
Postet 12.09.10 kl 20:35
Postet 12.09.10 kl 22:39
sissimorTror nok det der er feil sand ja. Nummeret skal slutte på 25, og på riktig pose står det at den bla er til akvarier...
Ja, opprettet en tråd her på forumet ang dette med sanden min, og fant ut at det var feil, og at den helst ikke skal brukes til akvarier.
For noe dritt! Nå blir det en ny hel dag, som går til bytting av sand..
Gruer meg.
Postet 13.09.10 kl 07:22
Det er kjipt da.
En gang var det noen som klagde til biltema om at de hadde kjøpt sand til akvariet sitt og at det ikke var riktig. Som om det skulle vært dems skyld.
Det resulterte i at de store sekkene 25kg med blåsesand man kunne bruke i akvariene, ble forminsket og merket til akvariebruk.
Men prisen er fremdeles den samme, selv om det er mindre sand i sekken.
Sånn går det noen ganger.
Trist at du fikk kjøpt feil sand, som du sier, mye slit med bytting og ikke minst pengene du har brukt på å kjøpe dette inn.
Jeg synes absolutt ikke du hadde for mye planter i akvariet ditt, heller tvert om, men det er jo forskjellig smak da.
Dessuten kan du spare inn mye penger på gi bort rubrikkene her inne. Mange som gir bort planter etter en sjau i akvariet.
Eller selger billig
Du får ha lykke til videre og ja litersyken er smitsom, så prøv å få mor eller far interesert i hobbyen din
Hvordan gulvet ser ut i akvarierommet har vel ikke så mye å si, heller ikke veggen. Det er jo ikke det du skal se på, men akvariene
Veggen dekkes jo etterhvert av reoler med akvarier og gulvet kan dekkes med et teppe feks.
Eneste er jo om gulvet er veldig skeivt, slik at akvariene ikke blir stående rett.
En gang var det noen som klagde til biltema om at de hadde kjøpt sand til akvariet sitt og at det ikke var riktig. Som om det skulle vært dems skyld.
Det resulterte i at de store sekkene 25kg med blåsesand man kunne bruke i akvariene, ble forminsket og merket til akvariebruk.
Men prisen er fremdeles den samme, selv om det er mindre sand i sekken.
Sånn går det noen ganger.
Trist at du fikk kjøpt feil sand, som du sier, mye slit med bytting og ikke minst pengene du har brukt på å kjøpe dette inn.
Jeg synes absolutt ikke du hadde for mye planter i akvariet ditt, heller tvert om, men det er jo forskjellig smak da.
Dessuten kan du spare inn mye penger på gi bort rubrikkene her inne. Mange som gir bort planter etter en sjau i akvariet.
Eller selger billig
Du får ha lykke til videre og ja litersyken er smitsom, så prøv å få mor eller far interesert i hobbyen din
Hvordan gulvet ser ut i akvarierommet har vel ikke så mye å si, heller ikke veggen. Det er jo ikke det du skal se på, men akvariene
Veggen dekkes jo etterhvert av reoler med akvarier og gulvet kan dekkes med et teppe feks.
Eneste er jo om gulvet er veldig skeivt, slik at akvariene ikke blir stående rett.
Postet 13.09.10 kl 07:51
Denne sanden du skal ha 17-5425
Selgeren sist prøvde også å lure meg. VIKTIG å ha med seg artikkel nr. Vet noen som også bruker 17-5422 siden den er er mer lik sanden i amazonas. Den er veldig finkornet og virvles lett opp og inn i filter.
Espen
Selgeren sist prøvde også å lure meg. VIKTIG å ha med seg artikkel nr. Vet noen som også bruker 17-5422 siden den er er mer lik sanden i amazonas. Den er veldig finkornet og virvles lett opp og inn i filter.
Espen
Postet 13.09.10 kl 13:24
Takk for hjelpen med sand begge to. Jeg opprettet en tråd i forumet også, så fikk egentlig greie på det der.. men takk likevel
Galemor; neida, syntes planter er kjempefint, jeg også! Men på en litt annen måte. Akvariet mitt var liksom overgrodd, noen her og der, rett og slett en vallisneriaskog, UTEN åpne flater.. ble litt mye. Bildene jeg har fått tatt med mitt kamera av karret er ikke så bra (ønsker meg sånt speilreflekskamera!), så om du hadde sett karret mitt nærmere, hadde du kanskje fått en annen oppfatning. Vet ikke..
Espen; ja, neste gang SKAL jeg ha med artikkelnr. og undersøke nærmere på forhånd.. det har jeg hvertfall lært meg nå!
Galemor; neida, syntes planter er kjempefint, jeg også! Men på en litt annen måte. Akvariet mitt var liksom overgrodd, noen her og der, rett og slett en vallisneriaskog, UTEN åpne flater.. ble litt mye. Bildene jeg har fått tatt med mitt kamera av karret er ikke så bra (ønsker meg sånt speilreflekskamera!), så om du hadde sett karret mitt nærmere, hadde du kanskje fått en annen oppfatning. Vet ikke..
Espen; ja, neste gang SKAL jeg ha med artikkelnr. og undersøke nærmere på forhånd.. det har jeg hvertfall lært meg nå!
Postet 13.09.10 kl 13:54
Nå har jeg fått ordnet ny sand.. hvertfall snart!
Er vel Rådasand. Dyrebutikken her på Notodden skulle bestille nye varer, får vel som regel inn om torsdager. Sekkene nå kosta vel 250(!) for 25 kg, jeg skal ha to sekker, og butikken bestiller da 2 sekker ekstra. Jeg får da faktisk sekkene med sand for 170 kr. per stykk
Så gullfiskene får leve med den dumme oliviasanden frem til torsdag. Da skal de få ny, god, ordentlig sand!
Jeg ville jo helst hatt biltemasand, men ettersom at det er ganske langt herfra til nærmeste butikk i Skien, og de ikke hadde det, måtte vi vel kjørt til Mjøndalen.. og jeg kan jo ikke kjøre bil.. :P
Så da får jeg ty til Rådasand-blir sikkert fint
Er vel Rådasand. Dyrebutikken her på Notodden skulle bestille nye varer, får vel som regel inn om torsdager. Sekkene nå kosta vel 250(!) for 25 kg, jeg skal ha to sekker, og butikken bestiller da 2 sekker ekstra. Jeg får da faktisk sekkene med sand for 170 kr. per stykk
Så gullfiskene får leve med den dumme oliviasanden frem til torsdag. Da skal de få ny, god, ordentlig sand!
Jeg ville jo helst hatt biltemasand, men ettersom at det er ganske langt herfra til nærmeste butikk i Skien, og de ikke hadde det, måtte vi vel kjørt til Mjøndalen.. og jeg kan jo ikke kjøre bil.. :P
Så da får jeg ty til Rådasand-blir sikkert fint
Postet 13.09.10 kl 15:24
Postet 13.09.10 kl 18:13
GalemorRådasand er helt grei den, jeg synes den er mer rød enn biltema sanden og som flere sier, den støver mer. Men grunnen til at de fleste velger biltemasand, er pga prisen. Enkelt og greit. :)
Joda, men ettersom at Biltema ligger ganske langt unna her jeg bor og jeg ikke har så lett for å komme fram, må jeg rett og slett velge rådasand til mye dyrere pris.. men, men.
Postet 13.09.10 kl 18:39
Inaktiv bruker
Heisann!
Nå må du ikke glemme reol-planene dine! Det gjelder bare å mase, mase og mase og når foreldrene dine trodde at du endelig hadde gitt opp så maaaaser du enda mer! :p
Du kan jo bare se på meg. Er 14 år og har til dags dato 14 akvarier i eget akvarierom. *skryte, skryte* :p Ta gjerne en kikk i min personlige tråd
Holder mest på med dvergciklider, corydoras og noen maller. Du må ikke gi slipp på Corydoras-dillaen din! Det er en utrolig givende fisk, som du vil få mye glede av.
-Erik
Nå må du ikke glemme reol-planene dine! Det gjelder bare å mase, mase og mase og når foreldrene dine trodde at du endelig hadde gitt opp så maaaaser du enda mer! :p
Du kan jo bare se på meg. Er 14 år og har til dags dato 14 akvarier i eget akvarierom. *skryte, skryte* :p Ta gjerne en kikk i min personlige tråd
Holder mest på med dvergciklider, corydoras og noen maller. Du må ikke gi slipp på Corydoras-dillaen din! Det er en utrolig givende fisk, som du vil få mye glede av.
-Erik
Postet 13.09.10 kl 22:43
Endret: 13.09.10 kl 22:44
Erik SilgjerdHeisann! Nå må du ikke glemme reol-planene dine! Det gjelder bare å mase, mase og mase og når foreldrene dine trodde at du endelig hadde gitt opp så maaaaser du enda mer! :p Du kan jo bare se på meg. Er 14 år og har til dags dato 14 akvarier i eget akvarierom. *skryte, skryte* :p Ta gjerne en kikk i [URLBLOCK1] Holder mest på med dvergciklider, corydoras og noen maller. Du må ikke gi slipp på Corydoras-dillaen din! Det er en utrolig givende fisk, som du vil få mye glede av. ;) -Erik
Jeg gir ikke slipp på reolplanene, snarere tvert imot.. jeg går og tenker på det halve dagen. Har til og med tenkt på å gå så langt at jeg selger 225-literen min, men det gjør jeg neppe. Greia er vel heller å få overtalt mamma og pappa med å snakke om hvor lærerikt det er. :P
Corydillaen min tror jeg kommer til å fortsette så lenge jeg driver med denne hobbyen.. jeg har blitt kjempeglad i denne fisketypen, og har bare lyst på flere og flere arter av dem.
Fin tråd forresten, Erik, og fine akvarier
Postet 14.09.10 kl 07:40
Tok opp en mini-diskusjon angående reol i dag, eller en liten prat angående det, da.
Jeg tror faktisk det hadde vært lettere å overtale, HVIS det hadde vært en akvarieklubb i Notodden.. men det er det jo ikke. Sannsynelig vis for liten interesse. Men, jeg fikk faktisk ikke i dag et klart nei på planene mine.. jeg fikk "jeg tror vi må la denne diskusjonen vente inntil videre". Dette høres hvertfall mer lovende ut, syntes jeg!
Men, hadde jo vært moro med en reol på mer enn 3 karr, da! Hva med 6? Det tror jeg ville passet meg, eller kanskje ikke.. xD Får vurdere det litt. Jeg har jo planer om å ha denne reolen en stund, men tenker at det kan bli mye med 6 kar til nå, så hvis jeg vil selge en gang, kanskje jeg hadde lyst til å beholde noen kar? Dette får jeg tenke nærmere på..
Mamma sier jo også at jeg ikke har noen plass å ha det, men alle vet jo at akvarister er de mest supre til å finne plass i huset! En reol tar jo heller ikke mere plass enn en hylle, da! ;P
Jeg tror faktisk det hadde vært lettere å overtale, HVIS det hadde vært en akvarieklubb i Notodden.. men det er det jo ikke. Sannsynelig vis for liten interesse. Men, jeg fikk faktisk ikke i dag et klart nei på planene mine.. jeg fikk "jeg tror vi må la denne diskusjonen vente inntil videre". Dette høres hvertfall mer lovende ut, syntes jeg!
Men, hadde jo vært moro med en reol på mer enn 3 karr, da! Hva med 6? Det tror jeg ville passet meg, eller kanskje ikke.. xD Får vurdere det litt. Jeg har jo planer om å ha denne reolen en stund, men tenker at det kan bli mye med 6 kar til nå, så hvis jeg vil selge en gang, kanskje jeg hadde lyst til å beholde noen kar? Dette får jeg tenke nærmere på..
Mamma sier jo også at jeg ikke har noen plass å ha det, men alle vet jo at akvarister er de mest supre til å finne plass i huset! En reol tar jo heller ikke mere plass enn en hylle, da! ;P
Postet 14.09.10 kl 17:35
Endret: 14.09.10 kl 17:37
Ha har jegg fått tak i sand! Men i dag har jeg litt dårlig tid, så orker ikke til med sandbytte i dag, tror jeg, da vi skal en tur til Kongsberg kl. 5.
Det er Rådasand, virker som en ganskeså finkornet type. Blir spennende å prøve ut! Har kjøpt 2 sekker på 25 kilo, altså 50 kilo Rådasand..
I morgen, derimot, er det nok i gang med sandbytte.. igjen..
Det er Rådasand, virker som en ganskeså finkornet type. Blir spennende å prøve ut! Har kjøpt 2 sekker på 25 kilo, altså 50 kilo Rådasand..
I morgen, derimot, er det nok i gang med sandbytte.. igjen..
Postet 16.09.10 kl 15:00
Da har jeg gått på jobben, og bytta ut sanda i storekarret. Er jo en møkkajobb, men måtte vel gjøres..
Legger i tillegg ut et bilde nå etter omgjøring. Ble dårlig, vannet er fortsatt ganske støvete. Må også legge til at dette sannsynelig vis bare er et midlertidig opsett, men jeg kommer også med bedre bilder av karret.
Og i kveld har jeg også tenkt å nok en gang ta opp akvarie-planene mine.. da skjønner du sikkert at jeg mener reolplanene. Jeg gir meg ikke så lett på det.. men vet ikke om jeg orker å til med å bygge reolen selv, med hjelp av pappa, så er fullt mulig jeg kjøper en brukt en. Kan være like greit, kan jo spare en del penger på det. Har også funnet en ny plan for hvor jeg kan plassere reolen. Nemlig der storekarret står nå.. men dette skal jeg forklare litt nærmere på et bilde når rommet mitt har kommet litt i orden igjen.. måtte nemlig henge gulvteppet under bordet og stolene ut, da broren min sølte en bøtte med vann, planter og snegler på det..
Kommer med mer senere
Legger i tillegg ut et bilde nå etter omgjøring. Ble dårlig, vannet er fortsatt ganske støvete. Må også legge til at dette sannsynelig vis bare er et midlertidig opsett, men jeg kommer også med bedre bilder av karret.
Og i kveld har jeg også tenkt å nok en gang ta opp akvarie-planene mine.. da skjønner du sikkert at jeg mener reolplanene. Jeg gir meg ikke så lett på det.. men vet ikke om jeg orker å til med å bygge reolen selv, med hjelp av pappa, så er fullt mulig jeg kjøper en brukt en. Kan være like greit, kan jo spare en del penger på det. Har også funnet en ny plan for hvor jeg kan plassere reolen. Nemlig der storekarret står nå.. men dette skal jeg forklare litt nærmere på et bilde når rommet mitt har kommet litt i orden igjen.. måtte nemlig henge gulvteppet under bordet og stolene ut, da broren min sølte en bøtte med vann, planter og snegler på det..
Kommer med mer senere
Postet 17.09.10 kl 18:20
Endret: 17.09.10 kl 18:21
Da har jeg også tatt 54-literen, slik at coryene har fått nok en gang ny, deilig sand.. ser ut som de gigger den! Den nye rådasanden er mere finkornet enn den elvesanden jeg hadde, tror jeg, pluss at det var litt småstein i den. Veldig fornøyd med den nye sanden! Kornstørrelse er på 0,33 mm.
Postet 18.09.10 kl 11:02
Postet 18.09.10 kl 16:36
Endret: 18.09.10 kl 16:38
Postet 18.09.10 kl 19:46
Black_FlysEn flott paleatus. :)
Joda, fine coryer Bildet ble dårlig, muligens litt på grunn av at vannet fortsatt var litt støvete etter sandbyttet. Men det har lagt seg nå, og alle fisk i begge kar er foret med mygglarver
Jeg har forstått foreldrene mine litt slik at jeg må ta en pause fra akvariekjøping nå. Pappa sa egentlig at jeg sikkert kunne få meg en reol etterhvert, men at jeg må vente litt og alt det derre der..
Så jeg skal vurdere å ta litt pause fra akvariekjøpinga mi, la det gå et år etter innkjøp av storkaret, det vil si våren neste år har det vel gått et år.. :P Så mulig at jeg da vil starte masingen for fullt, og deretter ta en lengre pause fra akvarieinnkjøp.. Jeg får ta det litt etterhvert, tror jeg. Ting må jo helst skje fort..
Postet 18.09.10 kl 20:21
Mulig svulst/annet problem på gullfisk.
Har merka en litt rar adferd på en av gullfiskene de siste dagene. Den er oppe å svømmer og spiser, men ligger innimellom alene på bunnen. Ikke like mye fart i han som før. Didrik, kaller jeg denne.. i dag tok jeg den også ut for en nærmere undersøkelse. Fasongen er ujevn, og det kan tyde på svulst, eller også muligens forstoppelse.
Skitt også, altså! Er så glad i gullfiskene, er liksom noe spesiellt med dem. Vil at alle skal leve godt og ha det bra.. men slike ting en gang i blandt er vel ikke til å unngå, dessverre.
Har spurt på Gullfiskene.net, så får nok svar snart der.
Legger til et par bilder av fiskens ujevne fasong.
Håper jo det er noe å gjøre med dette, men er det en svulst slik jeg har en mistanke om, har han ingen sjans, dessverre. Han kan leve en liten stund med det, men det er slik at han må dø av det uansett, dessverre.
Det kan ikke være rogn, da dette er en hann.
Skitt også, altså! Er så glad i gullfiskene, er liksom noe spesiellt med dem. Vil at alle skal leve godt og ha det bra.. men slike ting en gang i blandt er vel ikke til å unngå, dessverre.
Har spurt på Gullfiskene.net, så får nok svar snart der.
Legger til et par bilder av fiskens ujevne fasong.
Håper jo det er noe å gjøre med dette, men er det en svulst slik jeg har en mistanke om, har han ingen sjans, dessverre. Han kan leve en liten stund med det, men det er slik at han må dø av det uansett, dessverre.
Det kan ikke være rogn, da dette er en hann.
Postet 22.09.10 kl 16:20