Fiskesammensetning. eksperiment og observasjoner i 429 l akvastabil (side 6)

Jeg hadde en ide om at jeg skulle legge til rette for naturlig oppdrett av keisertetra, men det ser ut som om egg og yngler har blitt spist opp i tur og orden. Jeg har fremdeles en flokk som sikkert leker nå og da, men problemet er jo alle de andre fiskene jeg har i min 250 liters fiskesuppe… Ikke er jeg flink til å kvitte meg med fisker, og jeg tenker at de får det ganske ok så lenge jeg er flink til å bytte vann.

Jeg tror, rent konkret, at jeg har ancistrus sp oppdrettsvariant i et antall som gjør at egg og yngler blir spist opp. Det er veldig lenge siden jeg har sett en keiseryngel nå.

Kanskje hvis jeg kvitter meg med mange av de artene jeg har. Synd at jeg må ta ned 250 literen og fjerne anubiasskogen og røttene for å få tak i disse mallene. De er vanskelige å fange. Og de yngler.

Men det er mulig at det blir endringer når jeg har har ledig yngelakvarie igjen. Mest afrikansk nå, ja...
Jeg fikk noen kull, ikke store, men dog, av keisertetra i en 530 liter selskapstank. Tett beplantning, mange sverdplanter finbladede stengler som de kunne gjemme seg i. Det er for øvrig både en livlig og tøff art. Må ha fulge med et egg med noen planter jeg puttet i et karantenekar. Filteret der ble vedlikeholdt med 0,5 ml. salmi hver dag, inntil jeg oppdaget en 10 mm liten tass!
Sykdom… i den søte juletid...
Jeg har behandlet alle fire akvariene mine med en kur med Esha exit og Esha 2000 for å bli kvitt det som jeg tror må være årsaken til skrubbing. Men jeg blir ikke kvitt sykdom likevel. Eller om det er noe annet.

Minst virkning ser det ut til å hatt i 250 literen min. Jeg trodde at problemet avgrenset seg til noen gamle og sære keisertetraindivider, men nå ser jeg at de igjen klør seg tildels voldsomt. Også perleguramiene og rødmunntetraene klør seg, så da dro jeg ut for å skaffe annen medisin. Denne gangen har jeg også oppdaget noe som ser ut som sår eller parasittangrep av en variant på keisertetraer.

Litt i tvil på om jeg skal bruke temperaturkuren eller om jeg skal prøve annen medisin. Fikk tak i et preparat på en dyrebutikk her i Trondheim: Ichthyo medik fra Prodac. Sikkert fantastiske greier. Synes det er noe herk at medisinen rammer filterbakteriene (unntatt Esha sin serie som sikkert er bedre egnet for milde angrep).

Uansett - dagens "mersalg-opplevelse" kom da ekspeditøren påsto at filtersvampene ikke varte mer enn 3 måneder, og deretter burde jeg skifte de ut. De sugde ikke til seg mer da, hevdet hun… Jeg ble stående å måpe og tenkte mitt om kunnskapen om filtersvamp. Det er jo ikke slik at blåsvamp er engangssvamper…

Men inne i mitt hode går jeg med idéen om å sette i gang med temperaturheving og håpe på det beste. Om det skulle vise seg at mange fisker allerede er svekkede så er det kanskje bedre at de ryker i forsøket på å fjerne smitte, framfor å bli kverket av følgeproblemene knyttet til nyoppstartet akvarie….

God jul - i tilfelle jeg ikke orker oppdatere.. Argh!….
Da ble 250-literen tømt på lørdagen. det skjedde pga:
1. Man iverksetter delvannsbytte ved å koble til slamsuger m. hageslange til akvarie og sluk.
2. Så går man ut av rommet for å ordne noe. Man har god tid - det skal jo tappes ut ca 100 liter vann. Dette akvariet er på 430 liter.
3. Man glemmer å gå tilbake til kjellerstua.
4. Det ringer på døra og man skal hente noe i kjellerboden.
5. Man oppdager at man har glemt tiden. Mange Malawiciklider plasker rundt i det lille vannet som er igjen. Estimert vannstand ca. 10 cm. Krise 1.
6. Man begynner å tappe i vann fra springen med hageslangen…
7. For å ikke fylle opp akvariet med altfor kaldt vann bestemmer man seg for å kombinere dette med et delvannsbytte fra 250 literen ved siden av. Beslutningen tas raskt, og man begynner å fylle opp en 10 liters bøtte med vann fra 250-literen
8. Igjen glemmer man å følge godt med (kan ikke skylde på at man har besøk og prøver å finne noen slalåmsk, man har tappeansvaret selvi….) - vannet renner veldig raskt, og det renner over. Krise 2.
9. Man tørker opp så godt man kan og tenker negative tanker. Tregulv og vannskader i sikte. Løsningen blir beslutningen om å tømme akvariet fullstendig slik at man kan overføre ca. 250 liter innkjørt vann til 430 literen.
10. Avtale med dyrebutikk: Kan dere ta imot noen hjemløse fisker? Positivt svar, og akvariet tømmes for fisk, planter, grus og guffe.

Dette var nesten skummelt enkelt. Nå gjenstår videre undersøkelser for å finne ut om det virkelig kan være nødvendig å bryte opp noen planker for å sjekke fuktighet UNDER kjellergulvet… Arghhh….
oi. Ikke kjekt.
Håper alt ordner seg.

Espen
Er det isolasjon mellom betongen og tregulvet? Har vannet rent ned i gulvet? Hvis svarene er ja, er det høyst sannsynlig så mye fuktighet at gulvet ikke lar seg redde.

Jeg fikk rundt 60 liter vann på mitt kjellergulv av tre. Takstmannen fra forsikringsselskapet var ikke i tvil - bare å fjerne!

Plutselig vannskade dekkes av forsikringen og det fine er at du ikke er nødt til å legge samme type gulv. Jeg gjorde en del selv, bl.a. pigget jeg opp og bar ut vel 2 tonn gammel og dårlig puss, fikk et firma til å sprøyte ny betong på nylagt isolasjon og varmekabel. La granittfliser selv og satt igjen med en gevinst på rundt 5000 av forsikringssummen for 30 m2 tregulv. Kostet noen timer, men frykten for vannsøl er borte, med god grunn.

Du får kjøpt elektronisk fuktighetsmåler til rundt tre hundrelapper. Om du ikke får resultat ved å presse piggene litt inn i tregulvet, kan du jo bore et par små hull i riktig avstand i forhold til de spisse elektrodene på instrumentet slik at disse kommer lenger ned i treet.

Alternativt kan du kontakte forsikringsselskapet ditt og de sender en takstmann.

Lykke til.

PS Du kan kikke innom tråden min - "Ikke akkurat akvarist" så ser du hvordan det var og ble hos meg.

Takk for gode tips
Heldigvis var jeg i kjellerstua når det rant over, slik at det var neppe mer enn fem liter som rant ut på gulvet. Jeg fikk slengt på noen håndduker kjapt, og tror jeg har fått opp det meste. Men med gammelt tregulv med litt mellomrom mellom enkelte gulvplanker så kan man ikke se bort fra at noe vann har kommet gjennom. Ettersom disse gulvplankene er koblet med not og fjær, så har jeg fått noen råd om å vente litt før jeg måler. Og at det sikkert gikk bedre enn jeg trodde….

Men fuktighetsmåler er jo kjekt uansett… Jeg vet jo rett og slett ikke hva som er under tregulvet, og det hadde vært trivelig å være sikker på at det er ok.
Ser ut tii at dette blir en del av helgekosen. Sammen med sjekking av skattelikningen. he he.

Litt rart å gå ned i kjellerstua og "bare" ha ett akvarie i dette rommet. Kanskje er det lurt å sjekke med noen fra forsikringsselskapet som du tipset meg om, Sigmund.
Hetebølge og påfølgende fiskedød...
Etter å ha forlatt Trondheim i den beste varmeperioden, så oppdaget jeg når jeg kom hjem at det hadde gått galt for noen. Når det er 30 grader i rommet og T5 lys får virke, så målte jeg 33 i akvariet som inneholdt guppy, ancistrus og værål. Resultatet ble slik at det ble tomt for guppy. Alle borte vekk. Og den største ancistrusmalla er også død.

I yngelakvariet målte jeg 28 grader, og det er litt vel mye for sverddrageryngelen. Her måtte noe gjøres. Heldigvis hadde disse berget bra.

I kjellerboden sto 250 literen tom, og nå fylte jeg den opp med vann fra yngelakvariet og akvariet fra min datters rom. Så fylte jeg på med friskt vann fra springen som også senket temperaturen til passelig nivå.

Ingenting er som en kjellerbod når fisk skal evakueres. Så spørs det om jeg kommer til å se mye på disse fiskene. Automatisk fiskemater installeres i morgen.

Nå har jeg to akvarier oppe. Det ene er 430-literen med Malawi i den stabile kjellerstuen. Det andre er den halvfulle 250 literen med evakuerte fisker som venter en ublid skjebne… Må innrømme at interessen har dabbet av etter at jeg fikk meg hund og "kjæledyromsorgen" i større grad handler om å komme seg ut. Det er også bra på en måte.
Hvordan gikk det?
Alt overlevde her i mange og 30 grader

hehe

nå er jo høsten kommet virker det som
Lenge mellom hver gang jeg er innom her nå, og det har sammenheng med at jeg har trappet ned en del. Nå har jeg kun ett eneste akvarie i drift, nemlig 429-literen med Malawi.
Så Espen, det gikk ikke så bra.. Det vil si at jeg berget så mange som mulig av fiskene, og de ble gitt bort tidligere her i sommer. Men nå er det bare ett akvarie igjen. Og jeg har 3 på lager i kjellerboden.
Som om det ikke var nok med den varme sommeren, så viste det seg at Juwelpumpa hadde koblet ut i akvariet. Det merket jeg da jeg tømte akvariet fullstendig etter at fiskene ble evakuert. Den hadde sluttet å virke. Heldigvis hadde jeg et Eheim biopower 240 i akvariet, slik at det tok unna noe. Men dette kan jo ha vært medvirkende til at guppyene døde.
Etter å ha hatt et akvarie i kjellerboden i drift, så fant jeg ut at jeg måtte rydde litt er og at fiskene fikk komme til et annet hjem. Så nå har jeg kun det ene lettstelte akvariet igjen.
Så nå går mine Malawier i 429 literen, og det står i kjelleren slik at neste sommer blir det nok heller ikke for varmt. I tillegg er det kort avstand til kran og sluk, slik at vannbytter med hageslange er en lek. Filtreringen er ganske bra - på tross av at jeg bruker innvendige filtre. Nå er det 2 Eheim 2252 som gir masse sirkulasjon, og i tillegg er det 2 Eheim Biopower 240. Antar at fire innvendige filtre, og ikke for mange fisk, samt ukentlig vannbytter skaper levelige forhold.
Høst i Trondheim, og belønningen kommer for å ha akvarium: litt lysterapi i forbindelse med vannbytte. Når tåka ligger over byen og trærne mister lauvverket og snart står uten - da er det godt med sommer i kjellerstua.

Et annet moment som slår meg er hvor vanskelig det er å justere matingen med disse Malawiciklidene. Jeg prøver å mate en gang hver dag - på en måte som gjør det mulig for alle fiskene å få sin del. Likevel er det slik at noen fisker blir fete, andre vokser veldig sent. Men de ser ut til å trives - og bra er det.
Copadichromis borley… eller protomelas steveni taiwan
Lenge mellom hver gang jeg skriver noe her. I og med at akvariet ofte ikke ser presentabelt nok ut, og at mine evner som fotograf er begrenset, så blir bidragene få. Men igår oppdaget jeg at jeg hadde en helt annen art i akvariet enn hva jeg har trodd i kanskje to år. Jeg trodde jeg hadde "reddet" et par Protomelas steveni taiwan fra et liv i dyrebutikken, men etter å ha undersøkt litt mer grundig i går, så har jeg kommet fram til at det jeg har et par med Copadichromis borley. Jeg tror ikke det er den varianten som kommer fra Kadango-lokaliteten; min hunn har ingen tydelige prikker - kroppen er sølvgrå med svake tverrstriper.
Måten jeg undersøkte dette på var så enkel at jeg irriterte meg over å ikke ha gjort dette før: Jeg brukte "bibelen" når det gjelder Malawi: "Malawi cichlids in their natural environment" av Ad Konings. Når mistanken gikk i retning borley, så søkte jeg etter videoer på YouTube, både med søkeord Protomelas steveni taiwan, og Copadichromis borley. Veldig enkelt, veldig effektivt.
Bilder av disse dyrene blir det dårlig med - hver gang jeg zoomer inn på disse fiskene, så skvetter de unna. Plent umulig å få et flott bilde.

Ellers kan jeg si at jeg anbefaler Malawi om man har stort nok akvarie. Og klarer å bytte 30 % av vannet på ukentlig basis. Livlige fisker, og når man har fått til en fiskesammensetning som fungerer så er de veldig hardføre og lever lenge..
Et bidrag for å senke terskelen til å poste bilder...
På samme måte som "Breddefotballfrue" har hatt en blogg der hun har postet bilder av den ikke helt så glamorøse virkeligheten i et vanlig hjem (i motsetning til en viss annen blogger), så kommer noen bilder som til nå er representative for min fotokunst… Og dette er ment for å REKLAMERE for Malawi, tro det eller ei..

Øverste bilde viser en C. borley hunn, det i midten viser hann og hunn. Det nederste er et utmerket eksempel på aquascaping med innvendige filtre som blikkfang.
Sammensetning av malawiciklider
Jeg har sett på artsprofilene til Cichlid-forum.com
Jeg synes informasjonen der er ganske minimalistisk, men nyttig. Rangeringen av temperament mot andre fisker, og mot andre fisker, samt vanskelighetsgrad - står bak artsnavnet. Altså er C.borly mest fredelig, og 1-tallet indikerer at den er lett å holde. P.polit er den mest aggressive.
Med forbehold om at det er store individuelle forskjeller innad i artene, så synes jeg denne rangeringen stemmer ganske bra i forhold til hva jeg har sett av atferd hos de artene som jeg har i akvariet mitt. Og nå er det disse:

Copadichromis borley - peaceful, peaceful, 1
Labidochromis caeruleus - peaceful, mildly aggressive, 1
Metriaclima estherae - mildly aggressive, aggressive, 2
Labeotropheus trewavasae - aggressive, aggressive, 1
Cynotilapia sp. "hara" - aggressive, aggressive, 2
Pseudotropheus sp. "polit", aggressive, highly aggressive, 3

Må nevne her at grunnen til at jeg i hele tatt har C. borley sammen med mbunas er at de var svære og utvokste da jeg kjøpte de, og de har klart seg bra sammen med de hissige mbunaene. Hannen er sjefen i akvariet, og han er fredelig. I hierarkiet under er det hannene av L. trewavasae, M. estherae, C. hara som er nestsjefene - i den rekkefølgen. Hos meg. Jeg synes dette stemmer ganske bra med informasjonen, og deter tydligvis kroppsstørrelsen som bestemmer hvem som er sjefen. Enkelt og greit...
I dag satte jeg opp et eget akvarie for oppdrett av Rød Zebra. Jeg har observert flere ganger tyggende hunner, og denne gangen bestemte jeg meg for å fange en tyggende hunn og plassere henne i et eget akvarie som hun kan slippe yngelen i.

Så nå går hun i et 128 liters Juwl Rio, som forhåpentligvis blir hjemmet for mange mindre Rød Zebraer etterhvert!

(Og da er jeg tilbake med 2 akvarier i drift. Det kjennes greit at jeg kan ta det ned i det øyeblikket yngelen er stor nok til å overføres tilbake i 429-literen.)

Andre her som merker at høsten fører til en større trang til å ordne med fisk?
Høsten gir som regel stygge utbrudd av litersyke, har jeg observert !
Joda - jeg kjenner at utbruddet vokser...
Jeg har jo fremdeles to akvarier på lager som jeg ikke har satt opp ennå. Utbruddet denne gangen fortoner seg ikke slik at jeg må ha fisk fra forskjellige biotoper og/eller ha fisk som jeg ikke har hatt før. Neida, jeg tenker bare at jeg skal prøve å få fram yngel på de artene jeg har fra før.

I dag overførte jeg en tyggende Cynotilapia sp "hara" hunn til 125-literen der rød zebra yngelen er fra før. Om noen uker spytter "hara-hunnen" og da tror jeg at yngelen som er der nå hverken er så store at de vil spise opp enda mindre yngel, eller så små at "harahunnen" vil betrakte de som mat.

Men det er klart - selv om det ikke er planlagt så har jeg muligheten til å sette opp flere yngelakvarier… Jeg tror kanskje at dette skyldes manglende fiskelykke i sommer. Det var ikke så mange flotte sommerdager der det ble lufting av fiskeutstyret. Eller så er det slik at det er så gøy å se på bittesmå Malawiciklider som vokser seg store
Delfinciklider og lethrinops lethrinus
Antallet Malawiciklider hadde avtatt, og jeg måtte iverksette tiltak.

Det som trolig hadde skjedd var at de var blitt for få, i kombinasjon med at en rød zebra var blitt for rå. Det måtte gå som det kunne gå.

Uansett ble det slik at stresset smittet over, og det gikk hardt ut over mine oransje rød zebra hunner. Jeg så ingen annen løsning enn å fjerne den dominante O-hannen av rød zebra. Bare for å oppdage at da ble det fritt fram for andre. Og ikke vet jeg hvem som hadde hovedskylden for at C. borley-hunnen ble mishandlet, men hun så ikke ut til å kunne komme seg. I løpet av kort tid hadde antallet fisk sunket med 4, og jeg hadde 12 voksne fisker i 430-literen.

Så da ble det et besøk til Ragnar Wist, og denne gangen kom jeg hjem med to Ps. polit hunner, en C. hara hunn, 5 Lethrinops lethrinus og 6 Cyrtocara moorii.

Det har gått nesten en uke siden nå, og jeg har lagt merke til at det ikke virker som om alle delfinciklidene er like interessert i mat. Jeg lurte på om dette kunne være tegne til mistrivsel, inntil jeg la merke til at en av disse så ut til å "ommøblere" inne i munnen. Det kan være at hun, og kanskje flere, bærer på noen egg.

Som hovedregel bør man sette opp akvariet slik at man enten har frisvømmere eller mbunas i akvariet. Ettersom mitt er 430, og det nå er 26 voksne Malawiciklider, så er jeg i tenkeboksen. Jeg har også satt opp Rio 125-literen som yngelakvarie, og der går det 15 rød zebra yngel…. Så enten blir det miks med mbunas og frisvømmere, eller så blir det kanskje å selge de fleste mbunas og satse på frisvømmere.

Ka dokk trur?
Bllder tatt med mobilen..
Etter å ha irritert meg over hvor lett fiskene blir skremt av autofokuseringens glimt med rødt lys, har jeg omsider prøvd å ta noen bilder med mobilen. Så får vi se. Det nederste er et bilde av begge akvariene i kjellerstua (utbruddet av litersyken så langt), bildet i midten er av en delfinciklide og … ja. Det siste bildet tror jeg viser sjefen i akvariet - Copadichromis Borley Kadango hannen. Den er snill og grei, og sørger for at de teite mbunashannene skjønner at de ikke har så stort gap, sjøl om de er store i hodet. Man kan ane litt om størrelsesforskjellene ut fra at det er den største fisken. Det sees nok som den største skyggen…
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap