Da prøver vi.... (side 6)

Går jo å investere i et rimelig brukt speilreflekskamera for den saks skyld, er jo gøy å bla igjennom gamle bilder og se hvor mye ting forandrer seg. Finner bl.a en veldig rimelig og fryktelig god startpakke med fotoutstyr i Fredrikstad på finn.no nå.. sånn for eksempel Plages du mye med fokusen kan det ha noe for seg å heller ta bilder litt lengre vekk, med litt zoom og deretter beskjære. Halve gleden er jo å dokumentere Selv sitter jeg stadig vekk foran karet og venter på at noen fininger skal frem og flørte - heldigvis er coryene mine av den typen som helst vimser rundt i forgrunnen. *like*

Ja mine leoparder er også høyt og lavt.. helt forelsket i dem, vakre er de der de tar fart fra vannoverflaten og ned i bunnen, bortover bunnen og hele greia på nytt igjen - nesten så en kan høre dem rope "WEEEEEEEEEE!!" Finnes ikke redde og vimser hele tiden rundt og gjør jobben til min pysete ancistrus - helt utrolige fisker! Pleier å si at det for min del ikke hadde gjort noe med akvarier som omtrent bare bestod av bunn for det er jo der de fineste fiskene gjemmer seg
Ett ordentlig speilrefleks kamera ligger på ønskelisten, men er så mye mer som ligger foran i køen på hva jeg kan bruke penger på. (som strømregninga som kom idag,iiiik! skulle ikke vært lov å få både strøm og veiavgift i samme måned)

Jeg ser at det er stor forskjell på artene her hjemme, om de går og smatter i vannflaten eller ikke.

Paleatusene mine er fæle. Siden de går i et kar på soverommet, så stusser jeg ofte på i halvsøvne hva den "våte" lyden er. De har lurt meg mer enn èn gang, så jeg må stå opp og se om det er noe som lekker....
Pantanalensisene jeg hadde var mer i flyteplantene enn på bunnen, de var høylydte!
Venezuelanusene og pandaene er også mye oppe og smatter i pistian.
Har dessute khulii åler,som ikke har hørt at de er bunnfisk....

Men resten holder seg for det meste på bunnen.
Så da enten er det tillært adferd, som ikke helt virker sannsynlig, siden det er flere arter sammen i karene her. Eller så er det naturlig for noen arter ut ifra habitatet de kommer fra, å lete etter godis i overflaten i planter.
Jeg kunne til og med "håndfòre" (med sånn sprøyte man får kjøpt på apotek,husker ikke hva de kalles,veldig kjekk å suge opp frossenfòr med og få maten ned på bunn raskere) en paleatus i vannflaten her om dagen.
Det så nesten ut som den suttet på flaske, såå søt atte

*sukk*

Noen ganger (ganske ofte egentlig) så skulle jeg ønske at jeg fant meg en rik mann... Helst med fiskedilla, og et småbruk. Gjerne kjekk, morsom,smart og flink med barn òg. (vel,når man først er i gang med å ønske seg noe, så kan jeg jo gjøre det ordentlig.....)

Sliter litt med økonomien, og vurderer nå å selge 600 literen, så jeg kan få reparert og eu-godkjent bilen.... Meeeen. Da må jeg selge geophagusene og red back scalarene også, for har ikke noe annet kar som er store nok som de kan gå i. Særlig scalarene er jeg veldig glade i... Men er litt engstelig for om det gamle gulvet her tåler så mye vekt, så det må kanskje ut. Har ikke heeelt lyst,men...
Fått tilbud om å få en hest også, men hjelper ikke om den er gratis, har fortsatt ikke penger til stall leie og diverse... Også var det tid,da.
Jaja, pleier det ikke å ordne seg for snille jenter da?

Ellers så skjer det ikke så veldig mye i karene, endlersene har fått en ti- tolv unger, l144 mallene begynner det å bli størrelse på, hannen har fått litt ordentlige barter. Burde nok fått tak i en hule eller to til dem. Og har fått opp de to 54 literne, så jeg kan putte noen coryer for seg selv. Vil ha egg

Når man snakker om djevelen.....

Nei, drømmemannen kom ikke ridende idag heller, men duplicareusene leker
Synes det var mye styr i det karet da jeg gikk forbi det istad, og da jeg tittet inn, så kom det to og sto så pent i T for meg rett ved frontglasset.
Men de kunne jo ventet til jeg hadde fått flyttet de for seg selv.....
Siden green laserne svømte etter og mumset i seg egg nesten like kjapt som dupliene la de fra seg. De prøvde forresten å bli med litt selv, kanskje de begynner å bli store nok? Synes de er litt små enda jeg,da,men er ikke sikkert de er enige...
Men syntes det gikk litt langt når en grønning prøvde seg på en kampfisk hunn...
Så regner ikke med at det blir egg til overs til klekking, men da vet jeg de kan igjen senere
Er jo alltid arti å oppleve lek, uansett om det blir noe utav det eller ikke ;D
Det ble ihvertfall ett egg som overlevde grønning-mumsing. Jeg lot det bare være i karet,og det har klekket. Om det har overlevd noe yngel, har jeg derimot ingen aning om....

Våknet opp til noe som ikke var det minste morsomt. Igår så flyttet jeg de tre sp.black til et annet kar, i håp om å få de i lek. Det er et mindre og lavere kar, som er mer oversiktelig og lettere å komme til i enn det de gikk i fra før.
Det så ut som det gikk bra med de i går kveld, men da jeg våknet, så jeg at det manglet noe... Det var bare èn cory igjen i karet. De to andre hadde hoppet ut i løpet av natten. Har aldri vært borti at coryer hopper ut av kar, har coryer i andre akvarier uten dekkglass eller topp, har aldri skjedd noe i de...

Ordentlig surt er det. Den siste ble ploppet oppi karet den kom fra, er ikke mye sjans å få yngel fra èn cory.. Vet ikke enda om jeg skal få tak i fler svarte, eller gi bort den enslige.
Oi da... Trodde heller ikke coryer ville hoppe ut, så nå har jeg lært noe nytt...
Jeg òg...

Er vel det siste fiskeslaget jeg hadde trodd ville hoppet ut. Kanskje med unntak av banjomallen, den leer seg bare med en cm eller to under sanden i løpet av måneden.

I alle dager....trodde heller ikke coryer var den hoppende typen Det var synd at du mistet to av de svarte, de er jo så fine, har veldig lyst på noen sånne selv.
Vel coryene kan ta skikkelig fart naar de gaar opp til overflaten for aa hente luft og da kan det skje ulykker som dette..
Ja,Galemor, er nok det som har skjedd. Karet de ble flyttet til er lavere enn det de kom fra, så de tok nok litt væl i da de ville ha en munnfull luft. Synd det måtte skje om natten, så jeg ikke hadde sjans til å høre de... Surt,uansett.
Der fikk jeg meg en lærepenge.
(og håper andre lærer av mine feil, så de ikke mister sine på samme måte)

Har idag fått en sending fra Thailand, med en mix av killi egg og en haug fairyshrimp egg. Det tok da fem uker fra jeg betalte,til jeg fikk den. Begynte å bli engstelig for at det aldri ville komme noen egg. Men idag så lå de i postkassen. Så nå blir det febrilsk leting etter info, om åssen jeg skal klekke de best mulig. Hadde vært morsomt hvis jeg fikk de til å leve opp.
Og om jeg får til rekene, tror det hadde blitt ett populært måltid for de fleste fiskene mine Skal de ikke være som artemia,tro, bare minus saltet?
Hmm, får scanne nettet litt.
"Hatch date'n" påståes å være 16-23 april, så de bør nok legges i vann snart.

Marita, hvis du får tak i en gruppe sp.black før meg,så kan du få min enslige
Iiiiik, killiyngel!
Og de er myyyyyye mindre enn det jeg hadde i tankene. Jeg har prøvd å klekke fe-rekene, men ikke fått det til enda. Så jeg har kun mikro-orm å fòre de med. Men yngelen er jo like lang som en mærk. Dog noe tykkere. De første klekket kun et par timer etter tilsetning av vann, men håpet mitt er at hvis jeg mister de første pga matmangel, så har jeg kanskje klart å klekke noe mindre til de neste.
*krysser fingre* (og tær)

Og har visst kjøpt en kampfisk med identitetsproblemer.
Falt for denne for noen uker siden, den er en rosa-aktig vt. Liker kampfisker som har litt andre farger enn rød og blå (selv om de er fine òg altså). Men slo det fra meg. Og da jeg ar i den samme dyrebutikken her om dagen, så var en fortsatt der. Ingen ville ha han fordi de synes "han var så blass i fargene", som damen i butikken fortalte.
Så han ble med hjem. Og havnet i et 100 liters kar, sammen med noen coryer.
Dagen etter så oppdaget jeg at han viste seg og gjorde seg lekker for coryene. Det var ikke truende oppførsel, ingen jaging eller napping. Bare finneflagring og omfavning, helt til coryen fikk hetta og stakk. Da prøvde han på neste. Jeg prøvde å ta oppi den verpesjuke ct-hoa mi, men hun fikk ikke mye oppmerksomhet. En liten "snusing" og så gikk han tilbake til coryene.
Stakkar, jeg tror hun føler seg litt utelatt...


Har du bananskall? La en bit ligge på benken til den blir litt brun, over i et glass lunkent vann, når vannet blir hvitt har du infusorier til bittesmåttingene. Det reddet livhanken på nurk jeg fant i skyllevannet her. Filtergrums reddet dem før jeg oppdaget dem :o)
Tørket bananskall har jeg, men det tar vel litt tid før infusiorene dukker opp... Kanskje sette en kultur likevel, er nok smart, om jeg klarer å huske å holde den ved like...
Filtergrums har jeg ikke tenkt på, der kan det jo være noe smått å spise for småttingene. Dèt var en god idè!
Jeg tror de største ynglene får i seg en mikromark eller to, men de mindre trenger noe annet.



Marita, hvis du får tak i en gruppe sp.black før meg,så kan du få min enslige


Så flott! Skal gi lyd fra meg hvis jeg får tak i noen

Jeg bestilte også killi-egg en gang i fjor fra ebay, men var så ivrig den gangen at jeg ikke fikk med meg det med klekke-dato. Bare puttet torvklumpen i vann og ventet...og ventet..... Det skjedde aldri noe
Har vel ikke skjedd sååå fryktelig mye. Ok,så har jeg redusert litt på antall kar, og fått solgt unna fisk jeg etterhvert fant ut ikke helt passet hos meg, særlig siden jeg skulle tømme 600 litern.
Litt ny fisk kommet inn. Omgjøring av 140 literen,da jeg fikk tømt det for fisk. Det var liksom oppsamlingsplass for de fiskene som ikke passet inn noe sted. Og nå har fiskene fra 63 literen flyttet dit. Trillene ser fortsatt litt forskremt ut,men tror de nyter tumleplassen
Gold laserne som var i et 100 liters artskar,har virket så slappe. Ganske lenge har de bare lagt der,de var ikke særlig interesserte i fôr engang. Så de havnet også oppi 140'n, og plutselig var de som normale coryer igjen. Barter rundt,og virker mye gladere.
63 literen har bare stått en stund på kjøkkenbordet (av alle steder),siden akvariebordet det sto på passet perfekt til en 110 liter.. (Mer vann på ett sted,var jo egentlig ikke noe å lure på.) Det har fått litt sol på seg, og ble endel alger på glasset, og javamosen tok nesten over karet,men med ørtenhundre reker,så regnet jeg med at i det minste DE koste seg,fram til det større akvariet var klart.
Men...
Da jeg skulle flytte innbyggerne og tømme karet,så fant jeg ikke en eneste reke! Er ikke lenge siden jeg så en drøss der inne. Skjønner ingenting.... Og de som hadde blitt en så fin gruppe,med mange flotte svarte. Litt surt.

Tok litt bilder. Har en 20 liter i vinduskarmen, vært brukt til medisineringskar for kampfisken, og det har bare stått der siden. Synes pistian er så fin i den,den lukker og åpner seg etter hvor sterkt lyset er
Og et par bilder av hvordan 140 literen ble.
(jada,jada,fortsatt det gamle kameraet,og den samme stakkarslige fotografen,men man kan skimte etpar fisk og planter,hehe...


Hei på deg. Takk for fin tråd. Har ledd mye og høyt mange ganger, ungene kom løpende for å høre hva mamma lo av

Har hatt et 70 l kar i ca 10 uker nå, men det gikk ikke mange ukene før liter syken dukket opp. Men vi pusser opp og da må nye kar vente. På pluss siden er jo at begge guttene vil ha kar på sitt rom når de får hvert sitt rom igjenn

Gleder meg til å følge tråden din
Trine Hellstrøm
Hei på deg. Takk for fin tråd. Har ledd mye og høyt mange ganger, ungene kom løpende for å høre hva mamma lo av ;) Har hatt et 70 l kar i ca 10 uker nå, men det gikk ikke mange ukene før liter syken dukket opp. Men vi pusser opp og da må nye kar vente. På pluss siden er jo at begge guttene vil ha kar på sitt rom når de får hvert sitt rom igjenn :) Gleder meg til å følge tråden din :)



Hei
Så koselig å høre (ehm,lese)

Har litt for lett for at det baller på seg,ja... Guttungen min har nå tre kar på rommet sitt, plusssiden er at han liker det,aberet er at med èn gang det kommer noe inn der,så er det liksom hans. Og da er det ikke like lett å gjøre endringer der... Tar jeg ut en fiskeart,og setter et annet sted,så har jeg stjælt"hans" fisk,og må belage meg på å erstatte det på et vis... Sist gang fikk han en krabbe, og det har blitt den absolutte favoritten hans. Han syns nemlig ikke at coryer er like søte som det mamma'n hans synes de er...
De lærer kjapt,og nå passer han på å spørre,når vi er i dyrebutikken, om de fiskene han sikler på,om de liker sånt vann vi har hjemme Så for heller mamman ta en liten hvit èn, hvis det er en art jeg ikke vil ha, at "nei,den vil ha annet vann"....
En får prøve seg på å komme til overflaten igjen,vel....
Har hatt noen utrolig harde og vanskelige måneder, og er ikke mye som har blitt gjort på noen områder.
Alt har lidd, også de stakkars fiskene. Ingen vannbytter, minimalt med mat, ikke byttet det ene lysrøret som røyk på et par uker....
Men nå får det bli litt skjerpings. Bli så selvopptatt æ gitt, skammer meg....

Så den siste uken har det blitt litt ekstra med vannbytter, frossent fòr nesten hver dag, og idag ble endelig de fleste filtrene renset litt og fort bort litt alger, så jeg faktisk kan SE fiskene inni. Det ble plutselig litt mer klarere vann, og brått mer strøm i vannet,gitt. Og havnet nesten en khuliiål i vasken, den hadde sikkert gjemt seg i filteret, og i det møkkete vannet, så oppdaget jeg ikke det før jeg hev ut vannet i vasken. Og heldigvis ikke i doen som jeg pleier å gjøre....
Full panikk for å få tak i saken, heldigvis fikk jeg fisket den opp før den forsvant i sluket

Dupliene satte stor pris på både vann og snaddermat, de lekte forrige uke, og holder på med leksadferd nå òg. Sist uke fant jeg ett eneste egg i javamosen, og den valgte jeg å la være der. Håper det dukker opp fler nå, så kan jeg ta de ut. Vil ha fler av de...

Håper litt på at arcuatusene kan legge litt egg også, er ihvertfall garantert minst èn hue blant de fem, og hun begynner å få svær buk... men som jeg har sett, så har det ikke vært antydning til lek.

Har nå gått ned til syv kar, mest pga strømregning, litt pga vedlikehold. Så har egentlig mye utstyr og kar jeg burde få vekk. Tar mye plass i grunn...
Har mistet litt fisk de siste månedene, men egentlig så har de klart forsømmelsen ganske bra. Dårlig samvittighet,ja....
Velkommen tilbake
Det blir fort til at man detter litt ut når det er mye som skjer på en gang, tror nok ikke fiskene dine har hatt det så altfor ille
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap