Leifs verden, del 2 (side 6)

Har hørt fler nordpå har klaget på tilgang på fisk, så vi er nok noe borskjemt i forhold ja. Strekker jeg en radius på 4-5-6 mil rundt meg har jeg nok tilgang på minst 20-30 dyreforetninger som selger fisk. Bare i Drammens området finnes det en drøss av dem. Men da har jeg heller det motsatte problemet Lisa... jo mer jeg har å velge i, jo større problemer har jeg å velge ut det jeg vil ha.

Hadde et par kar ledig her for kort tid siden, og ville finne noen nye fisk jeg ikke tidligere hadde hatt. Prøve noen nye oppdrett... Jeg har ikke veldig store kar, det største på 160L og ellers er det 6 oppdrettskar på 12oL samt noen mindre kar. Så det begrenser seg jo litt med "småkar" når en skal velge og vrake. Men kjøpte 2 apisto trioer og hadde fra før en duo, så har nå 3 typer, og disse går greit i hvert sitt kar her. Har hatt egg flere ganger, men de har blitt spist som regel. Akkurat nå ser det ut til at det skal gå bra med noen av Apistogramma hongsloi ynglene og det er nye egg hos mine Apistogramma Cacatuoides som er av VF utgaven.

Har forelsket meg i disse skjønne dvergciklidene og håper derfor fremover at jeg får noen vellykkede oppdrett. Jeg rekker ikke registrere flere oppdrett i år i klubben, da yngel må være minst 6 uker. Så jeg ender opp med 12 oppdrett i år, som jeg selv synes synes jeg bør være fornøyd med. Forøvrig ny rekord for meg ;- )

Jeg er utolmodig og setter meg høye mål. Målet som er størst er at alle kar skal være rene og pene, samt ha opptimale forhold til den fisken som er i karet. Har fast rutine på vannbytter og slamsuging gjør jeg kun etter behov i mallekarene.

Men nå får det være nok for denne gang, før jeg går over i søvne-skriving

God natt alle sammen :- =)

Ikke gale med 12 oppdrett da Leif, grattis
Hei Tonje
Nei da, jeg er fornøyd med det. Gjennomsnittet blir da ett oppdrett pr mnd ;- =)
Er litt konkurranse mann i meg og instinktet ble vel sterkere når jeg ble medlem i DAK. Der blir vi hele tiden minnet på oppdrettskampanjen og i år fikk jeg også diplom for 5 forskjellige fiske familier. Husker ikke hva det het. Mulig det het bredde oppdrett??

For å få dette til, må en til tider bytte ut noen grupper med fisk da en ikke kan registrere fisken mer enn en gang pr år. En har første gangsoppdrett og gjenntatt oppdrett.

Jeg har vel ikke hatt noen vansklige oppdrett i år, men det som var mest artig var å få yngel på oppdrettvarianten av Apistogramma Cacatuoides. De la egg 4-5 dager etter at de kom i hus om jeg ikke husker feil. Den trioen og ynglene er solgt og har byttet den ut og har nå VF utgaven av de. Håper neste år å kunne registrere oppdrett på alle tre apistoene jeg har. Så langt ser dette lovende ut med nylig frittsvømmende hogsloi yngel i et kar og egg i F1 hula. De begynner å lære....

Herre mannen i macmasteri trioen, han vet jeg ikke om liker damer. Selv om han ikke bruker leppestift og bærer håndveske tviler jeg litt på han, hehe. Han har to damer å velge i, men en får være tålmodig og ta det som det kommer
Ting tar tid det er vel litt morro når du har utfordringer istede for at alt skal klaffe med engang?
Les litt om macmasteri, sortvanns elv eller klartvanns elv? bør du torvfiltrere vannet? bygge fler og bedre huler? forandre litt på vannstanden kanskje?

Det er jo det som er morro

Jeg har selv noen utrolige skye A. rositae, her jobber jeg med å senke pH og fåtil et dunklere karr. De har kommet mer frem i det siste og i går var jeg så heldig at jeg fikk se et lite glimt av kurtiseringen dems! Egg i morra? neste mnd? ikke lett å si, man må bare lese og prøve seg frem til det klaffer
Veldig artig det bildet av A. Macmasteri hannen!

Jeg er også en smule misunnelig for utvalget av arter dere har der sør..!
Hei Anna
Ja har noen artige bilder av ham Mc Masters som jeg kaller han ;- =)
Litt rart, men til og begynne med angret jeg litt på at jeg kjøpte den trioen, men han har virkelig stått frem som en av fiskene jeg faktisk føller mest med. Har blitt noen artige innlegg og bilder i trådene takket være han. For meg har han blitt en liten Don Juan, men hos damene ser det ikke ut til at han får snøre i bånn, hehe. Han jager og flørter, men kommer liksom ike lenger. Er vel som meg når jeg var en 12-13 år...... Men ting endret seg, og håper det skjer noe snart der i karet også.

Fikk tatt vannbyttene i går og fikk dermed fylt opp det siste karet i reolen. Så nå er det ingen gråe kar her lenger.

F1 apistoeggene er igjen spist opp og jeg er illsint på meg selv for at jeg ikke tok ut hula og klekket eggene separat. Dette er 3. eller 4. gangen dette skjer med det paret. Kun ett ubefruktet egg som ligger igjen, resten er borte.

Sitter igjen å ser mine Aspidoras C125 yngler vibrerer på front glasset og piler bortetter overflaten som en racerbåt i plan i 120Litern sin. De er bare så herlige. Annonsen på de 13 har ligget ute en liten stund nå, og skjønner ikke hvorfor disse ikke blir solgt. Blir vel til slutt levert i butikken om de ikke blir solgt snart, desverre. Skulle ønske noen her ville ha de og få samme gleden over en slik gruppe som det jeg har. De er jo godt opp i ungdommen og egentlig ikke yngel lenger i ordets forstand. Men men. Se bare på bildene!!!

Hua jeg nevnte som ble banken av mann sin, døde i løpet av natten som jeg antok. Hun var ganske så medtatt og utkjørt stakkars.
Plussmedlem
Hallo Leif

Ang. de aspidorasene dine. Et tips; kanskje lettere å få solgt hvis du hadde hatt en minstepris? I mange tilfeller tror jeg det kan være lurt for de som ikke har en anelse om prisklasse.

Jeg syntes også at det er rart at det er få som er interessert. Jeg har faktisk gått og tenkt litt selv..
Hei igjen Anders.

Hadde satt en minste pris, men fjernet den for å se om det ble bedre, men nei. Jeg forlanger 400 for dem og det vil si ca 30 kr stk. Dette er langt langt under halve prisen de vil koste i butikk. Men kan jo sette prisen inn i annonsen igjen.

Har stått å sett litt på det siste ancistrus kullet jeg fikk, og må vel si de varierer veldig i farge. Bru, sort og nær helt blanke. Hale mønstret på de fleste er likt og veldig fine. Gleder meg til å følle disse fremover i oppveksten.

Pris satt inn
Å bli "lurt av Karlsen" på TV er en ting, men å bli lurt av en "dum" (smart) fisk er noe helt annet. Når jeg så inn i hula, så jeg bare den lille sanden de har dratt med seg inn i hula og ble skuffet. Men nå tittet jeg inn med lykt og LUPE!!!

Hva fikk jeg se kamuflert i rosa? Jo da, en drøss med Apistogramma Cacatuoides F2 yngel (avkom etter F1). Ikke lett å se på disse bildene, men alt det lille rosa til venstre for sanden midt i nøttehula er YNGEL. Jippy

Vet ikke om jeg skal la henne være denne gangen også og se om det går bra, eller om jeg skal flytte nøtta inn i det siste karet i reolen. En gang må hun/han jo lære at barn ikke er MAT og bli gode foreldre!

Men glad, ja det er jeg..... atter en gang
Må bare ta med favoritt bilde mitt av pappaen til små krypene.
Digger dette bilde og er vel det eneste jeg er fornøyd med av han
loffa... de spiser ynglene sine visst de er nærvøse eller aner fare. Kan det hende de ikke spiser opp yngelen visst du deler en kokkosnøtt i 2 og lager en liten inngang, som du så senere presser ned i sanden? bare et lite tips.
Takk for tipset. Har ei slik nøtt her så skal prøve det neste gang.

Ble veldig overrasket da jeg så en del av F1 sine yngler UTE I KARET etter jobben i dag. Trodde dette var vel tidlig å håpe på det. I høyre front hjørne så jeg hannen lå slynget over tja 30-40 yngel, samt at noen lå litt spredt ellers i karet, dog ikke langt unna far. Resten av ynglene lå i nøtta. Det må være veldig mange yngel, og skal jeg tippe så tipper jeg mellom 70 og 100 et sted.

Vil ikke knipse noen bilder akkurat nå da jeg har jaget dem opp nok allerede i dag, med lupe og lykt.... Denne gangen ser det da ut til at det skal gå bra. Det er første gangen de har kommet så langt at yngel har forlatt hula.

Antar at det er mor eller far som har fraktet dem med munnet ut derifra, for de har vel ikke blitt født med vinger? Hehe.

Det karet dem er i, har jeg stående i boden, rett ovenfor akvarierommet. Så det blir mye mindre stress ettersom jeg stort sett kun ser til dem under foring.

På akvarierommet tilbringer jeg mye tid, alt for mye tid.... Men har det også som røykerom med TV spesifikt for fotball. Jeg lyver nok ikke om jeg sier at jeg tilbringer nær 50% av fritiden jeg er hjemme her inne.
......enten har de gjemt ynglene sine ellers så er di spist igjen. Jaja, får se på det nærmere i morgen. Det er iallefall ingen i nøtta akkurat nå.

Men han bartebust har kapret hula bil bartesam, og inni der holder han på med en av elskerinnene sine. Ja det er ikke kona hans iallefall, hehe. Skulle tenke meg å vært en ancistrus uten skrupler for sidesprang..... Han skjelver og rister og vifter for harde livet inni der og sperrer for at hua ikke skal komme ut. Faktisk er det enda ei hue som prøver å lure seg inn, hengende på utsiden. Skal si han kan det å sjarmere damene.

Mon tro om han har noe å lære bort til en gammel mann.....?

på bilde en kan en så vidt se halen til hua innert i hula og på bilde 2 ser en neste dame i rekken......

Hadde vært hyggelig med nye egg igjen når en våkner i morgen
Et lite tips Loffa, ikke løft på apistohulene, grunnen er at du forstyrer hua, noe som da resulterer at hun kan spise egg + evt yngel. Om hua tror andre kan spise egga hennes, så vil hu heller spise dem selv. Går tross alt med en del energi å produsere egg.

Så smør deg heller med tolvmodighet til hua tar med seg ynglene ut på tur, dette tar i underkant av 10 dager. Ser du en sandhaug utenfor huleåpninga, så er det garantert egg i hula, da trenger du ikke bekreftelse med å se.

Når de først er ute på tur så er det viktig å begynne å fòre dem med levendefor som nyklekket artemia eller mikromark. Selv har jeg nå ei hue i karet mitt med yngel og ei med egg i hula på cacatuoidesene. Så nå blir det liv hehe.

Lykke til.
Takk for info Tom. Jeg har ikke løftet på hula som egg/yngel var i, men lurte litt når jeg så yngelen utenfor hule etter bare et par tre dager. Min nyskjerrighet har vel truet dem og gjort dem usikre. Kan ikke lenger se noe yngel iallefall. Når du snakker om hula, tenker du da på halve kokkosnøtter? Jeg bruker hele nå, med litt store hull, men får nye nøtter på fredag. Har bestillt 10 nye nøtter av en på jobben, som har sin mor jobbende på Bama. Bestiller 10 av gangen og får de til 5 kr pr stk.

Vil de føle seg tryggere i en hel nøtt med lite hull, eller er det bedre med en halv nøtt? cacatuoidesene har jeg også hatt oppdrett og yngel på, oppdrettsvarianten. Men har nå F1 av disse, og tror de VF ene opprinnelig kommer fra deg. Kjøpte disse i Larvik i sommer av, ja hva heter han igjen? Husker faktisk ikke, men tror dette er fra deg egentlig? De ynglene de fikk nå var 4.forsøk, og de kommer lengre fror hver gang

Ble ikke noen nye ancistrus egg i natt. Ser at Bartesam hat tatt tilbake hula si fra Bartebust. Bartebust har funnet tilbake til sin egentlig hule som er i et flott rot, og som han hadde egg i sist.

Fikk nettopp sms om at jeg får nøttene i morgen, og da blir det å lage nye huler. Hadde vært fint om du, Tom hadde gitt meg en super oppskrift på hvordan de foretrekker hulene sine i kokkosnøtt form. Halv, hel str på åpning etc

Selv om jeg har lagt ut bildet av F1 hannen av cacatuoidesen gjør jeg det atter en gang, for å vise deg Tom hvor flott han har blitt
Mulig jeg surrer litt Tom og at det nettopp var deg jeg hentet dem hos. Det er noen av dere i Larviks området jeg blander og surrer i hop. Mon tro om jeg kan skylde på alderen?? Hehe
Jeg er så frekk at jeg legger ut et bilde av kokkosnøtt hulen min jeg Loffa
Dette funker flott for meg!
VAr meg du kjøpte de av ja Loffa, men fins jo en Tom til i Larvik som holder på med apistogramma, nemmelig Tom C her på forumet. Er han som har tomc.no.

Er ikke så mange i Norge som kan mere om apistogramma en ham for å si det sånn

Men tilbake til hula, del den på midten. Kok den slik at kjøttet er lett å få ut. Ta så et 8mm bor og lag en liten åpning på siden av den halve nøtta. Er kunn hua som skal inn og ingen andre. Jo mindre huleinngangen er jo bedre, men hu må så klart komme seg inn i hula. Så da må du jo se ann størrelsen på hua di nå.

Se bilde jeg lagt ved, å se du åpningen med hua på innsiden. Du ser også at hun har gravd ut av hula, med en sandhaug på utsiden av huleinngangen

[External Image]
Måten Trym har gjort det på fungerer også utmerket, er mange veier til Roma :P
Trym81
Jeg er så frekk at jeg legger ut et bilde av kokkosnøtt hulen min jeg Loffa ;) Dette funker flott for meg!



Det heter ikke frekk når en vil hjelpe trym. Takk for bilder. Da har jeg en liten ide om hvordan jeg skal gjøre det, så får du korrigere meg om dette blir litt anderledes enn du mener er riktig i forhold til hull str etc.

1. Jeg borer et hull på 7-8 cm i diameter i ene enden av nøtta

2. Deler så nøtta i 2 deler, det vil si at det blir en rund åpning på 3,5-4 cm på hver del

3. Renser nøtta, evnt koker/renser den

4. Borer den litt ned i sanden, slik at åpningen vil bli ca 3-3.5 cm
Da er det plass til at henne ommer inn, men ikke han. Ja om han ikke fjerner sand og borer seg vei inn da?

Høres dette rett ut Trym?
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap