Kristian's akvarieverden (side 6)

Inaktiv bruker
Hei!!
nå får jeg bare si det som kanskje kommer til å skje, å som dere skjønner er det tid for en liten oppdatering!!
nå snakker jeg med ei dame som kan selge meg 10-50 green lasere. jeg fikk de tilkjørt for 1400 å 12 stk, med vallisneria og flyteplanter.
ancistrusen kan hun også ta fordi jeg klarer bare ikke den lengre... den er såå ekkel, men om jeg ikke hadde vert så pysete så skulle jeg hatt minimum 20 stk for de er jo lette å drette og veldig fine... :O
Jeg skal nok si ja til tilbudet, men det kjøres ikkeså langt ectra så egentelig vill jeg kun ha 8 da jeg får disse osv, som nevn over for 1000. jeg tror jeg går for det altså
så får jeg neste uke KANSKJE om en gubbe skal til trysil, noen pallettciklider. de ligger på gis bort å jeg vill ha de, litt yngre enn vanlige!! :O
blir nok mulig 4 stk, 2 av hvert kjønn om han har igjenn til det, han sa det ihvertfall
Mvh Kristian.
Plussmedlem
Hva mente du med "ekkel" ancistrus? :p
å lucky u. Vil også ha green laser hvem vei kjører denne dama da? Hehe. Er vel liten sansynlighet for at ho skal gjennom tufsingdalen:p ekkel?? Ancistrus er jo bare så kule da
Inaktiv bruker
Hei. ja først får jeg si at nå er 8 corydoras green laser bestilt, de er 3 cm lange. snakket akuratt med dama nå. jeg kjøper dem for 1000 kr.+ at jeg får med pistia og en rar flyteplante til, ferskvannsstang og en kampfisk hoe.
dette får jeg med. hun skulle ta ancistrusen i bytte for kampfisken men måtte gitt den bort uanset.
De kommer i morra da.

Anders: det at en ancistrus er ekkel, beklager jeg sa det kanskje litt feil, men jeg liker de ikke. de er så rare å jeg syntes de ser så farlige ut enda det nesten er den snilleste fisken. derfor, menjeg er bare redd den faktisk. så da blir det liksom ikke noe med den... :O desverre. jeg får vente til jeg ikke er så pinglete lengre...

Fiskemilla:
Dama skal desverre ikke gjennom tufsingdal... hun kommer fra hamar og kjører extra. derfor ble det nok litt dyrere. hun kan nok komme med fisk til deg også, men da skal hun sikkert ha noen hundrelapper i frakt å 100 pr fisk tror jeg...

så lurer jeg bare på det med scalarer og cory...? går det bra? noen erfaringer. jeg har heller ingen rot ( men skal få tak i en. det er bare det at de kan nok ikke sendes å da er det vanskelig... noen store er også vanskelig å finne for 300 literen.

det som nå står på ønskelisten er... :
1. flere corydoras green laser.
2. Discus.
3.C. adolfoi.
4. Pallett ciklider.
5. C.Panda.
6. C. orange laser.
7. kampfisk hanne.
De står ikke 100 % i riktig rekkefølge, men jeg vill ha en stor gruppe green laser, som er viktig, men da vill jeg prøve å finne noen billige.

om noen vet, kan scalarer, corydoras, pallett og discus gå i samme, ja nå tenker jeg plutselig på at discus må jo ha 29-30 grader C. men da kan jeg få tak i et stort par til 120 literen når det blir orning på denne. tror også at gullfiskene må selges til høsten til noen som har dam selvfølgelig om de blir for store. skal jo ha de i 120 literen da, men skal jo se hvor mye de vokser på en sommer i dam, kan jo også gå i en stor tank i kjelleren eller hos besteforeldrene mine som sagt tidligere.

Mvh Kristian.


Plussmedlem
Du får da en ganske sjelden art i hus, det kan du være litt stolt av

Du skulle fått ancistrus super rot, de er vel finere.
Inaktiv bruker
ja, jeg ser ikke forskjellen, men det kan godt henne jeg får ta det da når det skjer at de kommer tilbake... :O
Inaktiv bruker
Hei.
ja nå har green laserne kommet, å jeg er veldig fornøyd. nå syntes jo jeg at corydoras er litt små da generelt, men alikavel så er jo disse dessuten yngel på 3 cm nå. ser at de er av begge kjønn, da noen er nesten en cm sørre en de andre.
de er også litt redde ennå... kanskje jeg har for få?? mon tro? de er jo bare 8 stk, men kunne egentelig tenke meg en gruppe på 20-30 stk i 300 literen. nå blir det vel ikke palletter der heller da så. litt dum da men, sån er det vel for de r jo så fine :O
Tror jeg må sette opp en balje, men mamma er bare sååå redd for lekasje da hele andreetasje er ødelagt fordi vannet trekker seg ned i golvet å alt må rives å skiftes, noen 100 000 kr. ellers hadde nok 120 literen stått oppe for lenge siden. så sa mamm a at bare det blesommer så kunne jeg jo ha 120 literen på verandaen... jeg kom til å tenke på at det ikke var noen dum idee, men jeg er litt interessert i å få meg noen palletter her i hus... egg blir det jo også fort forrhåpentelighvis selv om disse er litt små enda da.
er det lurest å ha sand eller grus i bunn av 60 literen?? til palletene tenkte jeg
fikk også kjøpt en biltema sand sekk i dag. greit å ha, skulle vel også hatt en til da egentelig 120 liter til cory og 60 liter til palletter og 300 liter til scalarer. gullfiskene blir nå plassert en eller annet sted.
nå vill jeg ha gullfisker over sommeren, men det blir så vanskelig å få lagra dem til sommeren.askal sette dem i ei plastikkbalje tror jeg bare fordi jeg vill frigjøre 60 literen, å til Anders: de gullfiskene jeg eventuelt får kjøpt fra deg tror jeg det er best å vente med til sommeren da de kan flytte rett til dammen, sån fr fiskens skyld da disse sikkert ikke vill i noe mindre karr for lagring...
de kaninfolka kommer vel i vår, sommer en gang så da får det vere klart til å flytte dem rett til dammen.

Fiskemilla:
hun cara 79 som var her med coryene og kampfisken i dag sa hun skulle til tromsø eller trondheim rett før eller etter påsken da kunne hun ta med c. green laser opp til deg i tufsingdalom hun hadde igjenn å at ikke det var for lang extra tur...
hun skulle også da få mulighet til å ta med scalarene du skal fjerne, det blir vel bare scalareyngla dine da... 10-12 stk eller no? ned til meg :O )
så blir du kvitt dem.

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
ja, hei!
må bare si at fiskene har det bra i dag...
de svømmer opp og ned og piler rundt på bunnen...ser også ut som om de har litt for stor plass noen ganger, selv om det ska mye til, fordi de svømmer ikke akuratt i stim, de er litt overalt...heeh
Kristian.
go morgen får håpe ho kan svippe innom her da for green laser har jeg innmari lyst på. Fint om ho kunne ta med scalare yngel til deg også skal kun ha et par stk av di selv tenkte jeg. Siden det var første oppdrett på scalare jeg hadde. Så er det artig å ta vare på et par stk. Driver å forer opp et kull til her nå. Di spiser micromark for harde livet regner med jeg får opp fler enn 15 stk denne gangen forer jo også juvel ciklide yngelen min på micromark
Inaktiv bruker
hei fiskemilla, da kunne jeg godt tatt alle de største scalareyngle til overs... 10-12 stk??
det jhadde vert fint for da kan jeg sortere ut hanner og hunner senere å prøve meg på å få noen par. kunne egentelig også tatt det andre kullet ditt... på over 15 som du snakka på, dyrebutikken kunne fått de jeg ikke skulle hatt av de da
bare så du blir kvitt dem fordi det er jo en-2 mnd før hun kommer så da vill nok sikkert de vere klare??
Mvh Kristian.
tror det blir litt vel mange:p hehe. Er vel ca 50 scalarer jeg forer opp nå:p ja er ca 10-12 yngel jeg har nå jeg skal gi bort. Ser en av di har blitt slørhalevariant. Mamman var slørhale scalare. Litt lenger finner og hale enn di andre yngla. En av yngla har også blitt svart med sølvstriper og litt orange på hode.
Inaktiv bruker
Hi, skemil.
da tar jeg gjerne de 12 scalare yngle fra kull 1. å gjerne et av samme antallet fra kull 2. du er heldig som ligger milevis foran meg når det gjelder oppddrett. men alikavel har jeg bestemt meg for å klare det på noen før det blir ekte sommer:P. kanskje litt rat mål, men...

Tror de 2 voksne scalarene mine har dannet par :O de er helt"bestevenner" men de virker også sure mot andre scalarer. så legger de seg nesten på siden å nermest nusser de andre på truten... de ser utrolig sinte ut...
blir morsomt om det blir noen egg da.

120 literen min: etter dagevis, timevis og sekkunnevis... hehe. med masing har jeg enda ikke fått sette opp 120 literen... (
men i dag renset jeg 60 literen til gullfiskene med omtrent 60 % vann som jeg pleier å gjøre oppi der ordi det blir så fort grisete. å da berte jeg 2 og 2 bøtter opp om gangen. så ble det fult å en bøtte var igjenn oppe. ikke gadd jeg å hive det ut av vinduet, men derimot oppi 120 literen det vill si at 120 liteen har fått sitt første 10 liter med vann på en stund å tenkte jeg bare skulle fylle dette med c 80 liter, som ikke gjør det helt fult. for da plager jeg mama litt mye. hun e bare sååå redd for at det skal bli vannlekasje her... da blir altså dette karret fylt sakte men sikkert å en dag er plutselig gullfiskene borte, da hun ser disse i 120 liteen. det villnok ikke gjøre noe når hun sr at det ikke er så mye vann. for 60 liter kan jeg jo tydelighvis ha hehe!
så, skal palletter ha sand eller stein? tror det blir sand, men da må jeg eventuelt bytte fra det som var... gjør ingen ting.

Da hadde jeg tenkt å bestille masse mat fra aqua manias, har ikke gjort det før, men en gang må vel bli den første.
jeg tenke jeg skulle få tak i liters bokser når jeg først bestiller, siden frakten koster endel. Jeg skulle hatt for til scalarene... noen forslag for å trigge disse til lek? så corydoras mat, har nå denne JBL... noe som det er to forskjellige typer biter oppi. men tenkte dett ble litt ensidig ettervert å vill ha noe mer. funker frosne røde eller svarte mygglarver til begge parter??
så vill jeg forberede pallettene litt mere. så hva spiser disse i hovedsak?
å noe snaks til gullfiskene da, de er jo bare så nusselige å ha så stor personlighet elsker dem :O
har noen forslag til mat...? jeg trenger masse tips forå leve på flakfor blir jo nesten det samme som å leve på kjøttkaker med brun saus, å det vill jo bli helt forferdelig ettervert...

kampfisken har unnet eg enda bedre til rette da hun svømmer sammen med coryene rundt på bunnen å er plutselig ved overflaten å så nede igjenn snodig dame jeg kaller henne Betta. fordi det er det som står på den flakfor boksen... Tetra betta for kampfisker.

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
Ja,glemte å skrive til deg fiskemilla om at den ene scalaren jeg kjøpte sist på dyrebutikken som er heeelt svart er slørhale variant å syntes disse er veldig fine

PS: må si som sagt for lenge siden at enkelte bokstaver er vanskelige fordi det har skjedd noe med tastaturet som gjør at når jeg skriver så trykker jeg ikke så alt for hardt å da blir ikke enkelte taster registrert. det gjelder spesielt P om noen har tenkt på det, men bare for å ha sagt det at, beklager. jeg skal kjøpe nye stsjoner data så jeg ikke tenger kjøpe ny data om det skulle skje noe med tastaturet, heller bare tastaturet... :O
Mvh Kristian.
Betta, fint navn til en kampfiskdame :o) Jeg liker kampfisker, og syns det er synd at mange har de i veldig små kar, for når de får masse plass så ser man at det er en fisk med personlighet som liker å svømme rundt og undersøke ting og tang :o)

Jeg liker å fore med JBL novotab og novofect. Ellers er discus bits fint for både til scalarer og cory. Det er næringsrikt med mye proteiner, kan også brukes til å trigge fisk til lek om man ikke har frossenfor.

Kan også være fint med esha optima /minaroll, det er vitaminer som kan dryppes på maten før foring. Jeg bruker en teskje, tar litt flakfor oppi, drypper noen dråper vitaminer på, og lar det få trekke litt inn, før jeg tar det oppi karet.

Paletter vil ha sand. Da jeg hadde paletter rotet de mye rundt i sanden. En grei regel er at ALLE fisk kan ha sand, men ikke alle trives på grus.
Inaktiv bruker
Hei.
Cara 79.
ja kampfisker i for små karr er dyreplageri etter min mening. jeg har tatt det opp med dyrevernet og mattilsynet, her i området. som skulle spre det videre. både det med kampfisker og gullfisk i bolle.
så det med foret ja, jeg har jo den JBL novatab som jeg tenkte å bestille en boks eller to til av. da får coryene mine en stor bit morgen og lirten om kvelden....for lite eller mye?
så litt gullfisk for. å discus granulat eller bits. å en pakke frosne svarte mygglarver, funker vel sikkert bra?
jeg kan jo prøve det først.

å så må jeg i tillegg få tak i en rot, men det skulle vel bli vanskelig da alle bor så langt unna å nermeste på en time er røtter på 10 cm... ? hva skal jeg gjøre? jeg ble tipset om aqua manias av cara 79, hvor de tydelighvis har røtter, jeg vill bare finne en stor eller to middels.

mvh kristian.
Inaktiv bruker
sån, da er 10 cm i 120 literen fylt å kommer ikke til å fyllemere enn 5 til bare for de klarer seg å kan jo ha det bra der en periode. bare til de skal flytte.har sanda på vasking nå så den er fin til i morra da pallettene muligens kommer. tror det blir 4 stk. da disse skal leve i 60 literen, å jeg får byttet sand rett før jeg vat om de kommer å da vill de leve i det flotteste pallass der, men kanskje 4 er for mange, tenke hvis noen døde at jeg hadde flere da bare.
men det ordner seg nok.

ellers så tok jeg en ph test i sted å den lå¨på 7 eller på min måte... 7,2 men det er bare sån sirka...hehe )
ser etter en kampfisk hanne, men jeg bare lurer på hvordan det er mulig å komme seg til elverum for å få kjøpt en kampfisk...? mye rare ideer, men jeg får vel dra selv da jeg er kresen i fiskeveien. )

Mvh Kristian.
Inaktiv bruker
da har jeg presis for en time siden hentet pallettene, jeg tror selv det er to av vert kjønn. de var veldig fine å takker så mye for dem!!!
I all hast da en time før henting begynte jeg å tømme 60 literen helt å fikk oppi sand og 3 små planter. det er så vidt du ser litt grått i vannet enda fordi ikke sanda var innkjørt, men om et par dager er dette like blankt som de andre karra. jeg har bare denne ene 60 literpumpa oppi der siden det bare er 4 palletter å det er alt.
de er ganske så rolige å late ennå, men kommer seg selvsagt bare de blir vant til vannverdier å vannet her
tempraturen er 22 grader å de kom fra 20, men går nok bra! skal lese enda litt mere om palletter å prøve å gjøre det best mulig for dem.

Ja, for ikke å glemme gullfiskene da...
120 litren ble fylt med 60 liter. vannet bla tatt fra 30 liter nytt å 30 liter fra det gamle. 60 literen ble fylt med 20 liter nytt og 40 liter fra 300 literen siden ikkefilteret hadde klart å ta seg av vannet rett fra springen.
her i 120 literen skal jeg prøve å holde tempen på maks 20 grade, men imed at disse skal i dammen til sommeren skal jeg senka tempen til 15 grader omtrent, dette skal vere gjlrt sakte men sikkert innen april. da vill de jo bli vandt til denne tempraturen som ligger i dammen omtrent hele sommeren å det vill ikke bli for stor overgang :O
så gulllfiskene er jo helt i 100 da når større plass e komet eller rettere sagt lengre akvarie så de kan strekke seg mye mere mer vann kommer ettervert, bare 60 liter filtre nr 2 klarer å ta de 60 literne som er i karret til gullfiskene og slørhalene nå.
da kan jeg jo også ta imot gullfiskene dine Anders bare jeg finner frakt å når... å selvsagt hvis du er heeelt sikker !

I morgen blir det elveumstur eller rettere sagt tur forbi elverum, da vi skal til stavsjø på hundeutstilling med min søte golden retriver. på valpeutstillingen i sommer kom vi på 3 plass av 500 hunder å det var jo stas... hehe
jaja, men synd dyrebutikken er stengt i morgen da... buhu, så får jeg ikke kjøpt kampfisk da heller

så tilbke til paleter. lurer på siden disse ikke r lengre enn 5 cm nå kanskje så når begynner de å leke eller yngle?? for tenkte på kanskje jeg må ha hule til dem eller vill de yngle selv om de ikke har hule fordi det blir jo bare disse 4 der, å da blir vel ingen egg spist?? eller må kun foreldre paret vere der?? da kan jeg jo sette det andre paret midlertidig i 300 literen da, bare mens de yngler... hehe får tro ikke det andre paret begynner å yngle samtidig å dreper alt i 300 literen for å beskytte barna sine??
akuratt nå ser jeg på mine søte små, palletter å den ene er bombe sikket hue. helt rød i buken, en til er det også men ikke riktig så rød som den andre.

Mvh Kristian.
Plussmedlem
Bare send meg e-post ang. gullfisk når du vil og det passer for deg Har du forresten mulighet til å lagre fiskene i den tanken i garasjen til bestefaren din?
Inaktiv bruker
Hei! Anders.
Jeg har ikke snakket mere med han, så jeg hvet ikke, men de blir jo eventuelt gående i 120 literen da... så jeg får fylt den osv, tror det blir bra nok til dem bare til sommeren... hvis ikke får jeg bare plasere de fra deg i 300 literen så lenge... :O

pallettene lever fortsatt, ja.
å de ser ut som ikke har det så ille... vannet har blitt blankt alerede så det er jo ingen fare, men ¨å nok kjøpe meg et utvendig filter til så det blir sterkere strøm i 120 literen
Tilfeldig bekjentskap
© sølvi gullaksen
Reklame for plussmedlemskap