- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Hattemannens akvarier (side 6)
Hattemannens akvarier (side 6)
Og særlig eftersom jeg kun har 2 artskarr så er det ekstra frustrerende når de ikke går som det skal. Grrrrr. Nuvel. Har fått med meg bildene dine. Mye veldig flotte fisker i karrene dine. Må få samlet inn den millionen snart. Ikke at jeg automatisk får like mye flott fisk (eller kjeller) som deg, men i det minste er kjeller i seg selv en start.
Aass Bayer faktisk. Men tom for den nu så da får vi gå over på importerte saker.
Ingen pils i karret, Simen men i det minste fikk det smake noe hjemmelaget for. Det ville kun L-mallene og kuhliiene ha. Ironisk nok eftersom det var kjøtt... Kanskje bettaen hadde trengt litt øl. Har ventet på at det skal være skum i det karret i månedsvis.
Aass Bayer faktisk. Men tom for den nu så da får vi gå over på importerte saker.
Ingen pils i karret, Simen men i det minste fikk det smake noe hjemmelaget for. Det ville kun L-mallene og kuhliiene ha. Ironisk nok eftersom det var kjøtt... Kanskje bettaen hadde trengt litt øl. Har ventet på at det skal være skum i det karret i månedsvis.
Postet 07.06.12 kl 22:10
Aass bayer e det faktisk mange som har som favoritt. Når det gjelder mørkt øl frister bare juleøl av sortene. Men frastår ikke en bayer om det kommer på bordet.
Ettersom jeg jobber (iallefall er tilstede) er det ikke annet som kommer ned denne strupen uten tvang. Har vært på Aass i 26 år, så er nok en ganske så stor pateriot....
Om en begynner med en kjeller er en godt på vei Truls. En million trenger en ikke....
Skal gå gjennom basen for apistobilder. Mulig jeg kan legge inn noen bilder der nå ettersom flere av mine apistoer ikke akkurat er vanlig i Norge. Sp schwarzkehl tror jeg faktisk ikke en gang finnes i basen her. Har lett, men ikke funnet den
Ettersom jeg jobber (iallefall er tilstede) er det ikke annet som kommer ned denne strupen uten tvang. Har vært på Aass i 26 år, så er nok en ganske så stor pateriot....
Om en begynner med en kjeller er en godt på vei Truls. En million trenger en ikke....
Skal gå gjennom basen for apistobilder. Mulig jeg kan legge inn noen bilder der nå ettersom flere av mine apistoer ikke akkurat er vanlig i Norge. Sp schwarzkehl tror jeg faktisk ikke en gang finnes i basen her. Har lett, men ikke funnet den
Postet 07.06.12 kl 22:32
Ikke til rommet
men til huset vi ønsker å flytte til (hvorenn det ligger) er vi nok en million short.
Du begynner å få ganske mange bilder i databasen du! Imponerende! Forsøkte sende inn et par tidlig i min knipsekarriere, men siden jeg aldri hørte noe og de ei ble lagt ut så antar jeg de ble funnet for lette.
Hm. Du har en fisk som ikke engang finnes i basen? Det må jo være skøy!
Du begynner å få ganske mange bilder i databasen du! Imponerende! Forsøkte sende inn et par tidlig i min knipsekarriere, men siden jeg aldri hørte noe og de ei ble lagt ut så antar jeg de ble funnet for lette.
Hm. Du har en fisk som ikke engang finnes i basen? Det må jo være skøy!
Postet 07.06.12 kl 22:37
Truls O. Bjørheimen til huset vi ønsker å flytte til (hvorenn det ligger) er vi nok en million short. ;) Du begynner å få ganske mange bilder i databasen du! Imponerende! Forsøkte sende inn et par tidlig i min knipsekarriere, men siden jeg aldri hørte noe og de ei ble lagt ut så antar jeg de ble funnet for lette. Hm. Du har en fisk som ikke engang finnes i basen? Det må jo være skøy! :)
Ja en må flytte dithen en har råd til å kjøpe hus. Derfor endte vi et stykke ut i perferien for min del, som opprinnelig er Oslo gutt fra "løkka". Eneste jeg hadde som et must var at det skulle være mulighet for et akvarierom med sluk i rommet, eller rommet ved siden av.
At jeg har begynt å få en del bilder i basen er vel bare tur med de billig kameraene jeg har hatt. Mye tålmodighet og x antall bilder slettet og forkastet. Mener jeg satte meg et mål på 50 bilder i basen innen utgangen av 2012 og minimum 15 oppdrett. Slik jeg ligger ann nå ser det bra ut.
Det stemmer Truls at det er en apisto her som jeg ikke finner i basen. Apistogramma sp. schwarzkehl kan jeg ikke finne. Hadde aldri hørt om denne selv før jeg fikk denne i hus. Har en gruppe på 5 ungfisk.
Har i kveld sendt inn ett bilde av A. pantalone. Kun ett bilde der av den fra før samt at jeg har sendt inn 3 bilder av A. luelingi. Derr var det ingen bilder...
Så ja dette er nok ingen dagligdagse Apistogramma. Tror du jeg er en stolt eier??? hehe
Postet 07.06.12 kl 23:36
Kombinasjonen
av et hus på den størrelsen vi ønsker og i den kommunen vi ønsker tilsier 6 mill. Det blir uansett INGENLUNDE aktuelt. Men vi må nok opp i ca 4 for å få noe som er greit uten at det begynner å bli ufyselig langt til jobben. Så da får en spare litt.
Da vil jeg tro du er stolt eier ja. Gjør du noe spesielt i forhold til vannkvalitet? Har sett i tråden din at det er veldig lite frafall også i de relativt "små" karrene. Da pleier man jo å gjøre noe riktig.
Da vil jeg tro du er stolt eier ja. Gjør du noe spesielt i forhold til vannkvalitet? Har sett i tråden din at det er veldig lite frafall også i de relativt "små" karrene. Da pleier man jo å gjøre noe riktig.
Postet 08.06.12 kl 10:11
Til disse summene som er nevnt antar jeg at jeg ville fått et palass her i HOF i Vestfold (= :
Har selv mellom 4,5 og 5 mil til jobb, men begynner å bli vant med avstanden. Ja når en eier en slik sjelden apisto, blir en stolt. Kanskje mer ydmyk kanskje enn stolt. Føler at det setter visse krav (setter det på meg selv) å holde disse i livet og drette dem slik at genene kan sprees rundt i miljøet. Ingenting ville vært mer fornøyelig enn det.
Nei i forhold til vannkvalitet gjør jeg ingenting. PH er lav i brønnvannet her og er fortreffelig i forhold til hold av Apistogramma. Selv TomC kaller meg en heldiggris (= :
Ja jeg har relativt lite frafall, iallefall i forhold til antall kar og fisk. Har vannbytter ukentlig, som regel lagt til helgene. I større kar tar jeg gjerne et ekstra vannbytte midt i uken, dog noe mindre vann. Varierende kost antar jeg også gjør at fiskene trives bedre. Hvem vil vel ha kjøttkaker til middag hver dag?
Den beste rekrasjonen jeg kan få, ja den får jeg nettopp i helgen når jeg slamsuger, bytter vann eller gjør andre akva relaterte ting i kjellern. Antar gleden vil øke når prosjektene nede er ferdig... om en stund.
Grunnet dårlig form har det gått litt i bølger, men det vesentlige er at den nye reoldelen er oppe å gå
Har selv mellom 4,5 og 5 mil til jobb, men begynner å bli vant med avstanden. Ja når en eier en slik sjelden apisto, blir en stolt. Kanskje mer ydmyk kanskje enn stolt. Føler at det setter visse krav (setter det på meg selv) å holde disse i livet og drette dem slik at genene kan sprees rundt i miljøet. Ingenting ville vært mer fornøyelig enn det.
Nei i forhold til vannkvalitet gjør jeg ingenting. PH er lav i brønnvannet her og er fortreffelig i forhold til hold av Apistogramma. Selv TomC kaller meg en heldiggris (= :
Ja jeg har relativt lite frafall, iallefall i forhold til antall kar og fisk. Har vannbytter ukentlig, som regel lagt til helgene. I større kar tar jeg gjerne et ekstra vannbytte midt i uken, dog noe mindre vann. Varierende kost antar jeg også gjør at fiskene trives bedre. Hvem vil vel ha kjøttkaker til middag hver dag?
Den beste rekrasjonen jeg kan få, ja den får jeg nettopp i helgen når jeg slamsuger, bytter vann eller gjør andre akva relaterte ting i kjellern. Antar gleden vil øke når prosjektene nede er ferdig... om en stund.
Grunnet dårlig form har det gått litt i bølger, men det vesentlige er at den nye reoldelen er oppe å gå
Postet 08.06.12 kl 11:31
Prestasjonsangst
kalles det vel nesten om man har en såpass sjelden fisk... Særlig frem til man evt har avlet på dem. Da har man jo "gjort jobben sin". Men om de dør uten å frembringe yngel så har man jo bare "brukt opp" noen av få. Så skjønner godt at man er ydmyk i forhold til det.
Har PH 7 selv, men apistokarret ligger vesentlig lavere. Skjønner ikke helt hvorfor eftersom det er et karr med lite røtter (men mye planter) så det er lite som tilsier at PH skal falle så voldsomt.
Vi får håpe litt EM og Aass sørfer for snarlig stigning av form.
Har PH 7 selv, men apistokarret ligger vesentlig lavere. Skjønner ikke helt hvorfor eftersom det er et karr med lite røtter (men mye planter) så det er lite som tilsier at PH skal falle så voldsomt.
Vi får håpe litt EM og Aass sørfer for snarlig stigning av form.
Postet 08.06.12 kl 18:13
De 2 gjenlevende
Ikke de beste bildene (billig kamera og feil tid på døgnet) men slenger ut et par bilder av mine 2 gjenværende Panduroer. Om LOFFA eller Simon (gjerne andre med kunnskap også) kan bekrefte om det er igjen 2 damer så kan vi vel være enige?
Det er forholdsvis stor størrelsesforskjell på dem men det kan jo være så enkelt som at den ene er grisk.
Det er forholdsvis stor størrelsesforskjell på dem men det kan jo være så enkelt som at den ene er grisk.
Postet 08.06.12 kl 19:20
Postet 09.06.12 kl 19:20
Endret: 09.06.12 kl 19:24
Kløklø
Ikke voldsomt mye klokere. Den jeg har som er mest som en kvinne i form er mest som en mann i farge (lyseblå)... Hm. Får kjøre på med litt granulater og se om de vokser litt.
Postet 09.06.12 kl 19:26
Truls O. BjørheiIkke voldsomt mye klokere. Den jeg har som er mest som en kvinne i form er mest som en mann i farge (lyseblå)... Hm. Får kjøre på med litt granulater og se om de vokser litt. ;)
Er litt usikker jeg også på dine Trulsemann.... men hua har ingen blåfarge i seg. Hannen er nok noe lavere og slankere i form. Noen bedre og bilder nærere ville hjulpet
bilde av den hannen jeg hadde
Postet 09.06.12 kl 19:36
Får forsøke igjen.
Jeg har ikke akkurat kamera egnet for akvariebilder men jeg er ikke så glad i å ta bilder generelt (kan ikke huske sist jeg tok bilde av noe annet enn akvariet) at jeg gidder bruke fæle summer på det heller.
Det enkleste er nok trøstepils...
Det enkleste er nok trøstepils...
Postet 09.06.12 kl 19:39
Postet 09.06.12 kl 19:42
Postet 09.06.12 kl 20:47
Genialt
Alle tusen former for takk.
Jeg må faktisk innrømme at jeg da var 100% på jordet. Jeg trodde i beste fall det var omvendt selv om jeg gjettet efter å ha tittet litt rundt på hjemmesidene dine at den nederste nok var en hunn. Men en positiv overraskelse at den andre er en hann. Eftersom han er en liten tass (også i forhold til hunnen) blir navnet knerten.
Det skal dog sies at de er solgt som det motsatte begge to... Jeg skal definitivt kjøpe mine apistoer privat fremover..
Jeg må faktisk innrømme at jeg da var 100% på jordet. Jeg trodde i beste fall det var omvendt selv om jeg gjettet efter å ha tittet litt rundt på hjemmesidene dine at den nederste nok var en hunn. Men en positiv overraskelse at den andre er en hann. Eftersom han er en liten tass (også i forhold til hunnen) blir navnet knerten.
Det skal dog sies at de er solgt som det motsatte begge to... Jeg skal definitivt kjøpe mine apistoer privat fremover..
Postet 09.06.12 kl 20:53
Postet 09.06.12 kl 20:59
2 som skal sove
Da er det også korrekt kjønnsrollemønster her om ikke annet. Hannen patruljerer stort sett kokosnøtt mens damen er ute på vift ...
Postet 09.06.12 kl 21:02
Merkelig
Efter 1 måned mellom hver gang jeg ser min store gruppe med corydoras metae tror jeg hver gang på massedød. De kommer ikke en gang frem fra "bakenforland" når jeg rengjør den delen av karret og da tror man jo de er borte. Men å fore med røde mygglarver og derefter sitte helt i ro (uten å puste) i 5 minutter så tårner de frem. Snurrig at de skal være sky... Nuvel. Legger ut bilde av en sp.black i stedet. Linselus som han var når jeg forsøkte knipse av apistogramma panduro ...
Postet 10.06.12 kl 21:05
Har hatt veldig mye Corydoras gjennom årene selv Truls og de er jo bare å beundre med deres flotte barter og vimsete adferd. Finnes det egentlig noen mer vimsete fisk?
Desverre skjønner de ofte ikke farer og tegn på farer før det er for sent. Derfor passer de ikke veldig godt sammen med agressive fiske typer. Har hatt dem sammen med apisto et par ganger, men de skulle jo ha bartene sine borti alt. det ender ofte ikke vellykket
Har vel hatt mer enn 20 forskjellige cory arter, og de tre siste jeg hadde i hus var aeneus, caudimaculatus og sterbai. En av mine favoritter og som jeg kunne tenke meg igjen er metae. Ville evnt da hatt en gruppe på 20-25 stk i en 100L
Cory er en herlig trønder art.....
Desverre skjønner de ofte ikke farer og tegn på farer før det er for sent. Derfor passer de ikke veldig godt sammen med agressive fiske typer. Har hatt dem sammen med apisto et par ganger, men de skulle jo ha bartene sine borti alt. det ender ofte ikke vellykket
Har vel hatt mer enn 20 forskjellige cory arter, og de tre siste jeg hadde i hus var aeneus, caudimaculatus og sterbai. En av mine favoritter og som jeg kunne tenke meg igjen er metae. Ville evnt da hatt en gruppe på 20-25 stk i en 100L
Cory er en herlig trønder art.....
Postet 10.06.12 kl 21:29
Postet 10.06.12 kl 21:35