- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Tur til brasil (side 6)
Tur til brasil (side 6)
Postet 15.10.11 kl 17:25
Postet 15.10.11 kl 17:30
Endret: 15.10.11 kl 17:31
Postet 15.10.11 kl 17:31
Postet 15.10.11 kl 17:32
Postet 15.10.11 kl 17:40
Postet 15.10.11 kl 17:54
Postet 15.10.11 kl 17:56
Endret: 15.10.11 kl 17:56
Postet 17.10.11 kl 14:12
<embed src="http://www.youtube.com/v/Kcz-yqPo-Ek?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Hugo har laget et fint referat fra turen vår
Jeg skal prøve å få gått igjennom alle bildene jeg har og skrive litt i tråden så fort som mulig.
Hugo har laget et fint referat fra turen vår
Jeg skal prøve å få gått igjennom alle bildene jeg har og skrive litt i tråden så fort som mulig.
Postet 17.10.11 kl 14:18
Postet 17.10.11 kl 14:47
Postet 17.10.11 kl 16:05
Inaktiv bruker
masse fin fisk. og så utrolig spennende det må ha vert. ubegrensa antall med fisk må det ha vert og masse fine arter og finne...? ble det så dere tok med noen fisk hjem ellr? event hva da?
Postet 17.10.11 kl 16:22
14 nordmenn på amasonastur, bildereportasje fra dag 1
Jeg er ikke så god til å skrive referater, men derimot veldig flittig med kameraet... derfor lager jeg heller en bildereportasje fra hver dag
3/10-2011 landet 14 nordmenn i Santarem; Boonyarit, Laila, Daniel, Kristine, Glenn, Jakob, Trine, Jon, Anne, Jan Konrad, Lars Erik, Gunnar, Atle og jeg selv var klar for oppdagelsesferd i Amasonas
Vi ble hentet på flyplassen av Hugo og kjørt til "hotellet" Pousada, Ponte de Pedras, Rio Tapajos.
Minibussen var stappfull av folk og ikke minst bagasje.
Først ble vi ønsket velkommen og så fikk vi en briefing om turen og bl.a farene vi kunne komme ut for, rokker, kaimaner, slanger...
Hugo forteller at vi skal subbe med beina når vi er i vannet for å skremme bort eventuelle rokker som måtte befinne seg der, går man vanlig risikerer man å tråkke rett ned på en som ligger under sanden.
Rommene våre var helt greie...
Det var værre med hytten til Laila og Boonyarit...
skikkelig "hotell gjennomtrekk" ))
Denne fuglen kalte de innfødte Abutre, en åtselsfugl i gribb-light-utgave
Etter en liten regnskur var vi klar for stranden...
Noen prøvde fiskelykken...
andre snorklet...
men jeg benyttet tiden til å kikke litt på omgivelsene.
Bittesmå frosker (1-2 cm lange) i ulike farger var det mange av.
Jeg så ingen planter i vannet, bare grønne alger, denne arten vokste lengre opp på stranden.
Skylaget tetnet til litt senere og skapte en flott stemning i blåturkise nyanser, her er båten vår Eldorado I på vei inn til land.
Myleus rubripinnis fanget på norsk sluk.
Etter solnedgang tok vi en tur ut i båten for å gjøre oss kjent med den...
vi fikk bl.a et kurs i hvordan ligge vannrett i hengekøye
Etter middag på båten reiste vi tilbake til hotellet for å lade opp til morgendagens start på båtlivet...
Postet 17.10.11 kl 23:00
Postet 18.10.11 kl 02:16
Kristian Kildemasse fin fisk. og så utrolig spennende det må ha vert. :) ubegrensa antall med fisk må det ha vert og masse fine arter og finne...? ble det så dere tok med noen fisk hjem ellr? event hva da? :)
Det var mye fisk der men vi tok ikke med noe særlig fisk hjem, mulig noen hadde noen småtasser i koffertene. Mye styr å drasse med for mye fisk i bagasjen. Det blir ettersendt en sending med hovedsaklig diskuser etter at vi har kommet oss hjem og fått fordøyd dette litt..
Postet 18.10.11 kl 02:18
Endret: 18.10.11 kl 02:19
14 nordmenn på amasonastur, bildereportasje fra dag 2
Vi var tidlig oppe dag 2 for å slepe trillekoffertene ned til lettbåten som skulle frakte alt sammen over til Eldorado 1
2.styrmann fikk bagasjefraktejobben.
Selv gikk vi til båten og rakk samtidig å finne ett par arter på veien...
en knøttliten frosken som Jan Konrad plukket opp.
Landgangen minnet mest om en hønsestige men fungerte som bare det.
Vel ombord i båten var det tid for frokost...
med bl.a Tapioquinha, indianernes brød...
kake med ananas...
og masse god frukt.
Så startet turen mot Santarem for å handle inn noen forsyninger...
Hengekøyene ble hengt opp underveis og alle som skulle ligge i slike fant sine plasser ombord, resten av gjengen lå i lugarer.
Atle fant seg vel til rette i sin
Mobiltelefoner og internett virket bare i nærheten av byene så man måtte benytte sjansen når man hadde den.
Santarem
I Santarem gikk de fleste i land, jeg ble igjen i båten så jeg har dessverre ingen bilder fra byen men derimot noen fra elvelivet...
Varene fraktes til og fra båtene ved hjelp av muskelkraft...
Flytende bensinstasjon...
Nesten alt kan fraktes på elven, bildet viser en kvegtransport, i Nhamunda så vi en hestetransport og en liktransport.
Båttrafikken legger igjen spor i elven.
Etter Santarem satte vi kursen mot Inanu og vi fikk god tid til å studere elvebreddene.
Mallehuler
Leire langs bredden
Garnbøting til lands...
og til vanns. På samme sted så vi en liten fiskebåt hvor de trakk garn og fiskerne kastet massevis av L-maller over bord
Denne lille gutten syntes nok de bleke gringoene så litt merkelige ut...
og jeg tror vi var dagens samtaleemne blant lokalbefolkningen
Etter en tid kom vi til en landsby hvor mannskapet vårt ville høre hvordan det stod til med elven lengre opp, vannstanden hadde sunket mer enn normalt og vi hadde allerede hatt en liten grunnstøting.
Denne doningen får du se mere til i Dag 3
Jorge og skipperen kommer tilbake med beskjed om at Eldorado 1 ikke ville komme noe særlig lengre før det ble for grunt vann. Alternativet var småbåter resten av veien til Inanu og det ville ta mange timer så vi ble enige om å snu og sette kursen mot neste mål for turen... men vi kom ikke mange meterne på tilbakeveien før båten satt bom fast på en sandbanke...
Her er 2.styrmann ute for å sjekke dybden.
Flere båter prøvde å slepe oss løs men det nyttet ikke så vi ble stående på samme sted til dagen etter. Nå var vi ikke bare gringos, men "lost gringos"
Stangfiske fra båten...
Selv en liten piraya har skarpe tenner
En gresshoppelignende sak vi fant på båten.
Kvelden ble avsluttet med grilling på dekk og humøret var stort sett på topp hos de fleste
Postet 18.10.11 kl 16:08
Endret: 18.10.11 kl 16:12
Postet 18.10.11 kl 18:15
Postet 18.10.11 kl 19:33
Postet 18.10.11 kl 19:39
Postet 18.10.11 kl 19:40