Sjura er nyforelska i sin nye hobby. (side 6)

Jeg tror kanskje vi må innfinne oss med at vi må hjelpe til ved å slamsuge et akvarium i blant En gang i uka i forbindelse med vannbyttet er vel ikke helt håpløst?
Nei det er jo ikke det, så den jobben gjør meg ingenting. Men 2 t etter jeg har slamsuget så ser det omtrent like ille ut. Skal man ta ut alle røtter etc når man slamsuger? det ligger jo mye gjemt under de. i såfall blir dette kronglete ja.
lurer jeg på om det er noe jeg gjør "galt".
Da fikk jeg ut fingern og kjøpte nytt filter til 60 litern. eheim 2010. Blir godt å bli kvitt den store klossen som jeg ikke er fornøyd med. Bråker litt for mye for min smak samt den tar plass, og er stygg.

Har lyst på en bakgrunn i dette karet. Litt usikker på hvordan jeg skal ha, lage selv, kjøpe, lage en utvendig sak. Hmmm.
Det er spennende dager i hus nå. Ser ut til at sommerfuglene kanskje klarer å få frem noe yngel denne gangen. Han vifta trofast og trutt her hele tiden i to og et halvt døgn. Så fikk jeg se sent i går egg klekke for første gang. Utrolig morro å få se på.

Da jeg våknet i morges så hadde han flytta de ned på en grop. Ser en liten "svart" sky under han. Vil ikke forstyrre for mye. Men han er virkelig flink. Jager bort madammen sin da. så blir spennnende å se hvis de blir frittsvømmende om de endrer adferd.
Sommerfuglene fikk det ikke til denne gangen heller. Kom vel rett før frittsvømmende stadiet. Det er herremannen her i hus som styrer med egg og yngel. Han jager maken sin vekk. Men såfort yngelen er borte så er de buddies igjen. Håper det går seg til. Eller adferden endrer seg hvis de får frittsvømmende yngel.

Jeg drømmer om en akvastabilreol med artskar til mine favoritter. Er mye jeg har lyst til å drette men jeg har ikke plassnå. Drømmen hadde vært kar i en sånn reol på 90l og 60l. Akkurat passe str til småfisker. Blir jo faktisk 7 kar i løsningen jeg ønsker meg.

Noe som har fasinert meg veldig de siste dagene er adferden på kampfisk. Her i hus bor det jo en leif og en kåre. Kåre er en sint agresiv liten sak. Liker ikke andre fisk så godt. Kåre har gått i et 60l kar med andre fisk. Mens Leif har hatt en 30l nanokar med bare noe yngel.
Leif tror jeg er en rolig behagelig lun liten fisk. I dag prøvde vi å bytte om plassen på kåre og leif. Kåre har det definitivt mye bedre. Ikke brusa seg noe.
Leif bor nå sammens med sommerfuglene. Og det går faktisk veldig fint. De bare titter på hverandre med nyskjerrige blikk og sommerfuglmannen kom helt opp i ansiktet på Leif uten at han viste noe tegn til frykt ol.

Det er i allefall store forskjeller i kampfiskverdenen. Og det er veldig fasinerende å studere.
Kampfisken sammen med sommerfuglene?? Og det går bra?
Satt og lurte på det samme her om dagen serru.... har litt dårlig plass på benken til all kakebakingen så lurte på å sette sommerfuglene sammen med enten kampfisken eller guppyene og pandaene? Guppy/panda går jo i en 130 liter og bare jeg får litt mer planter oppi den så blir det masse gjemmesteder også bare sette pumpa i karet til sommerfuglene i 130 literen så holder det seg innkjørt til jeg finner en ny plass til sommerfugl-karet
Det har gått veldig fint hittils i allefall. Ingen tegn til agressjon noen sted. Men passer jo på.
Kampfisken min er en veeeeldig rolig kar. Den andre i hus her hadde jeg aldri tørt pga lynnet. Den er litt higgig. Leif er som oksen ferdinand. Vil bare ligge slappe av. også svanse rundt og titte.

Så du må nesten se ann fiskene du har. Jeg ville ikke putta cory sammens med sommerfuglene. Siden disse går på samme område og kan se for meg sommerfuglene jage barteluskene dine, spesielt hvis de har egg. Og coryene vil nok gjøre at sommerfuglene må kjempe hardt for å beholde egga sine.

Så hvis du har en relativt rolig kampfisk så prøv. Her ble det også en "kriseløsning" men man gjør jo de valga man tar utifra hva man har tilgjengelig.
Nå har ikke jeg prøvd å ha denne kampfisken med andre fisk, men han er en fredelig fyr og gjør ikke annet enn å svømme bort til glasset og hilse på når vi titter inn og sier god dag til han Det går jo reker oppi dette karet og de gjør han ingenting.. Poseidon (den avdøde) kampfisken min gikk jo sammen med to damer og hadde en litt hissigere personlighet så lurer på om jeg skal prøve? Problemet er jo at karet til Neptun er mindre enn hva sommerfuglene skal ha, men for en måneds tid tror jeg ikke det blir noe problem og de er jo ikke så store ennå Er jo også endel røtter og planter hos Neptun så de kan få gjemt seg unna Har lyst til å prøve jeg får sove på det så ser jeg i morgen
Det er jo bare å prøve. Bare vær hjemme den første dagen i allefall
Håper det går. Kjenner til dette med plass. Du var jo her og plassen er ikke så stor.

Sommerfuglene er i mine øyne veldig rolig fisk så tipper det går bra. Og for en måneds tid så har ikke plassen så mye å si tror jeg. Er jo ingen kjempefisk.

Keep me updated.
Jeg skal holde deg oppdatert tenker jeg flytter de over i kveld etter at lillemann er i seng blir gjerne litt vannsøl og styr under en slik prosess:O ser jo fort om det ikke går. Legger inn bilde på tråden min når jeg er ferdig
Jeg har faktisk samme problem som deg med at grums og avfall samler seg i et hjørne !!

Jeg vurderer nå å plassere innsug og utblås i samme hjørne, for alt samler seg i utblås hjørnet, det er akuratt som om ikke innsuget er sterkt nok, eller at det ikke er sirkulasjon nok. har du funnet noen løsning? Hvis ikke så blir det vel å slamsuge ekstra der. Men det er jo litt irriterende, for ting virker liksom ikke som det skal.

Jeg har ikke funnet noen løsning. Og egentlig latt det ligge inntil videre. Hvis du prøver innsug og utblås på samme side og dette fungerer så si gjerne ifra. da må jeg få kuttet et større hjørne i dekkglasset for å teste det samme her.

Vært litt liten tid til akvarier nå i julemaset. Men alt går sin gang her. De har fått stellet sitt. Men det er også det.

Kjenner jeg er litt lei av "fiskesuppa" i storkaret. Skulle gjerne ha fått rensket opp litt i sammensetningen. Men de får leve livet sitt ut her hos meg også får jeg se hva jeg gjør siden. Men det er veldig mulig at jeg gir bort de bolivianske sommerfuglciklidene her.
Jeg syns ikke de gjør noe annet enn å knuffe på hverandre. De har heldigvis aldri barket sammen. Jeg trodde dette skulle være en fredlig, morsom liten ciklide men jeg blir bare sliten av å se på karet med de i jeg.

Mulig jeg bytter de ut med noe annet morsomt. Jeg trenger jo en bunnfisk. Lurer på om det finnes noen corydoras som kan trives i mine verdier jeg. Skal sjekke det opp når jeg har bestemt meg endelig for hva som skal skje.

Guppybarna mine har fått nytt hjem. Så nå er det to dame guppyer igjen i storkaret. Fin fisk å se på, men kjenner de er svært lite spennende ja.

Min "nye" lillebror( sønnen til dama til fatter) er en livlig guttunge. Og han kommer gjerne å studerer kara mine. Skal høre med pappa og hans utkårede om kanskje han skulle fått et lite akvarium til bursdagen sin. Han er en ansvarlig gutt, og tar veldig godt vare på familiehunden etc. Men han hviska til meg at han også hadde lyst på et kar. Og jeg kan jo hjelpe til så alt blir gjort riktig. Er veldig morsomt å se andre fatte interessen for akvariehold.

Tok noen bilder nå, bare med iphonen da. Gadd rett og slett ikke å dra frem speilrefleksen.

Er ganske fornøyd med lotusen i storkaret, den gjør jo ikke annet enn å sende opp nye skudd hele tiden. Så den begynner å bli stor i forhold til da den kom i hus. Da var den vel på 3 stengler m blader. Nå er det i allefall 10 stk. Lurer på om jeg kan prøve stiklinger av den til et annet kar. Den løkknollen ligger jo i bunn der. Men ingenting er festet til den. Den løsnet da jeg flytta litt på planten for å få mere lys.

Har så lyst til å få litt rødt inn i 63 litern. Tror sommerfuglene hadde lagt egg oppå bladene hvis det går. Men er litt redd for å drepe hele planta

Rart at noe i det heletatt gror oppi der med så dunkelt lys. Er bare et enslig lysrør, som i tilegg gir rødt lys.

De andre kara så spirer det og gror ganske bra. selvom jeg sliter litt med stygge brune alger på den ene planta mi. Se om jeg får reddet den hvis ikke får jeg skaffe meg en ny en siden den er så vakker.

Hvordan har alle det i julestria? Får allesammen tid til kar etc? (bortsett fra mona o da, hu koser seg nok max).

Nå sitter jeg med en 60 liter nanotank. Den skal stå på en massiv heltre kommode sammen med 30 litern nanoen. Med mako på plass så ble det sånn.
Kan omtrent garantere at den vil holde siden den ble testa for noen år siden med en 100 kilos mann og den knaka ikke engang.

Har satt inn et spm på teknisk ang lampe, så hvis jeg får positiv respons på denne så blir det å sette opp et kar i kveld. Håper det. Inni der skal det bo en trio med kakaduer.

Er veldig fornøyd med dette karet. Ser jo enormt ut syns jeg men det er jo bare morro. 60 liter i den fasongen er litt mer spennende å se på enn 60 liter avlangt kar syns jeg.
Jeg skjønner meg ikke på eheim liberty hangon filterne jeg. Satte opp et nytt kar nylig. 60l nano.

Og det er det samme problemet jeg hadde i starten med det andre liberty filteret mitt. Det bråker... På det jeg satte opp først så slutta plutselig bråkinga. Og nå er det relativt stillegående. Hører det når jeg er i nærheten av karet men ikke veldig sjenerende.

Men så er det rukkel nr 2 da. Hadde jeg bare huska hva jeg gjorde med nr 1 som funka.

Fylte det opp med vann før jeg satte det i så det er ikke gått tørt. Det står så "rett" som jeg klarer å få det der det henger. Håper bare dette bråket går over på mystisk vis på dette også.
Jge har også tatt ut impellen og sugd opp vannet nedi der, fant ikke noe grums som kan være årsaken til bråket. Filter( platene) står der det skal. Eneste forskjellen jeg har gjort her som jeg ikke gjorde på det andre er at jeg har bytta ut ene "plata" med svamptæringer så jeg fikk poda karet skikkelig. 60 litern er faktisk et utrolig fint kar syns jeg. Er ikke ferdig innredet. Ble bare tatt noe fra andre kar. Skal sette meg på jobben å innrede småkarene skikkelig til våren. Blir litt enklere når man får tak i ting man vil ha over post.
Nå tror jeg kaggu jeg skal ta et realt vannbytte i 60 litern og mørklegge karet en ukes tid for å få bukt med algene der. Er masse små brune alger på alle plantene etc. Vet jeg har fora karet litt hardt. Og må prøve det nå før sommerfuglene legger egg igjen. lest at en uke med mørklegging skal hjelpe på. Så skal tape litt svart søppelsekk over det.

Men skal man mate noe som helst under denne perioden? Vet fisker klarer seg en stund uten mat men syns en uke er lenge..
Å så kjipt med alger! Når jeg mørkla karet mitt i en uke så foret jeg en gang med bittelitt flakfor midt i perioden, men ingenting utover det. Har lest at man ikke skal fore i det hele tatt, men jeg hadde yngel den gangen og var livredd for at de skulle ta kvelden for meg
Ja det er litt kjpt. men kom da jeg bytta filter og fora litt hardt da vi skulle være borte. Har hatt litt hele veien men nå har det eksplodert. Men men er jo min egen feil så.
Hakke tid til å lese akkurat nå, så legger igjen et "bokmerke" slik at jeg kan lese tråden din senere.
Jeg må innrømme noe som jeg totalt hadde glemt inntil i dag.
Var på loftet hos fatter, og der fant jeg et lite kar. Så demra det for meg. Jeg har jo hatt en kampfisk for ca 10 år siden.... Den var rød kunne søstra mi fortelle.

Men dette lille karet må jo være dyreplageri, jeg brukte kalkulatoren her inne og det er på hele 12 liter. Stakkars kampfisk. Men jeg mente det godt da...
Men den hadde i allefall et lite filter da. Godt jeg hadde klart å få til det i det minste.Fluval 1 står det på den.

Også var det en svært dekorativ og naturlignende plastplante hahahaha.

Fylte vann i karet nå. Så ser om det er tett, er det tett så kan jeg jo ta vare på det og ha som et krisekar av noe slag. evt yngel, sykdomskar bla bla.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap