Sabrina's akvarie (side 6)

ser for meg at det er sånne bitre facebook-akvarie-gruppemedlemmer som tror de vet bedre enn alle andre.. hahah men jeg får aldri oppleve sånn skikkelig troll-storm :\

hehe, ja det er ikke alltid godt å vite. Jeg kan jo ikke påstå at noen er forumtroll, men jeg ser bare så mange merkelige tråder for tiden, der det stilles endel spørsmål som ofte trigger til diskusjon.. Som om noen liksom går inn for å lage en diskusjon, som gjerne kan ende i krangling.

Men, for alt jeg vet så kan det være virkelige mennesker som faktisk lurer på det det spørres om. Så jeg holder meg til å undre, men enkelte tråder har jeg misstenkt for å være forumtroll..
--------

Men her hjemme har jeg nå fått hvitprikkutbrudd i 100literen
Der svømmer jo en bunch med både ancistrusyngel og guppiyngel.
Uff uff..
Inaktiv bruker
Det er du ikke alene om å tro. :O Det florerer av syke og rare spørsmål. kan jo være gammle brukere som kjeder seg og lager troll for å ha det "gøy". Nei, dette er mystisk.

Så trist at du har fått hvitprikk. :/

Jeg har funnet ut at jeg vil ha Banjomaller. ;D Var og tittet på ei på Fauske, smelta som en is i varmt sommer vær for den! Må bare få skatte pengene så jeg kan kjøpe 450L

Lykke til med kurering av Hvitprikken.
Ja, rare skapninger disse forumtrollene :P

Ja kjipt med hvitprikk ja. Fant to døde ancistrusyngler i morges :/ Håper resten av dem klarer seg til i formiddag, da får jeg medisinen.

Så moro at du skal ha banjomaller Jeg kan fortelle deg både stort og smått om disse bisarre, men likeså nydelige mallene

og mens jeg er her og skriver, så kan jeg jo nevne at jeg frykter at forumet snart kan komme til å flyte over av "gullfisk i bolle"-tråder. Tropehagen har kampanje på gullfisk nå..
Usjjj har jo akkurat blitt ferdig med hvitprikk selv, så det unner jeg det absolutt ikke, uff.. heldigvis finnes det jo sånne kjempeenkle medisiner som Esha, tro hvor tilbakesatt akvariehobbien skulle vært om man måtte medisinere for typiske sykdommer med medisiner som tok både filtergugge, snegler, reker, fisk, planter osv. fytti...

Foresten, virker det nesten som det er mange som skaffer seg akvarie i påsken... er det bare tilfeldig eller?
Nå startet jeg behandlingen med esha exit i går, men jeg er redd jeg oppdaget sykdommen alt for sent. Nå har jeg mista guppigutten, den ene guppyjenta, og noen av de aller minste ancistrus ynglene. Av en eller annen grunn ser det ut til at de rosa posthorn sneglene sliter. De største er blitt ganske mørke i skallet, og skallet ligger liksom på bakken, mens de sleper det etter seg.. Kan hvitprikk påvirke sneglene også? eller blir de bare sånn når de er blitt veldig store? (for denne er svær!)

Heldigvis ser resten av både guppy og ancistrusynglene ut til å være i god form. Noen klør litt, men alle svømmer normalt og har god apetitt.
Den høygravide guppyfruen ser også veldig bra ut, til tross for at hun har flest prikker.

Har enda ikke sett prikker i 165literen, men så at en av danioene klødde seg litt, så jeg startet bare behandling der også, siden jeg nylig har flyttet fisk dit fra 100litren.

Sitter nå å tenker på hva jeg skal gjøre med det fastmonterte filteret i 100literen. Det er jo helt ubrukelig, så tenkte at jeg heller skulle fjerne det, og lage et sånn hjemmelaget hjørne. Karet trenger seg en skikkelig renserunde. Er mye støv og skitt siden filteret som er der nå ikke er noe særlig effektivt. Jeg har jo selfølgelig også blitt veldig inspirert etter å ha sett sissimor's hjemmelagde bakrunner.. meen bakrunner må nok vente en stund til, siden jeg nå har fått streng beskjed fra gubben om at jeg må være litt mer varsom med pengebruken :P hehe, kan hende jeg har latt fiskedillaen ta en smule overhånd, men filter skal jeg nok få til på et billig vis
Usjj så kjedelig når man mister fisk av sykdom!

Jeg var akkurat ferdig å behandle med Esha Exit når jeg fikk posthornsnegler! Noen av disse skulle gå i dette medisinerte karet, men bare noen få overlevde i dette karet... sandsneglene jeg har brydde seg ikke, men posthornene ble helt "lammet" nesten.. de mistet ikke farge på skallet, men de ble bare liggende... etterhvert plukket jeg de ut og hadde de i en plaskopp.. hvor noen overlevde og noen tok helt kveld..så det er kanskje at posthornsnegler er følsomme for dette?
Underlig med disse sneglene ja. Noen av mine posthorn har klart seg bra. De oppfører seg ganske som normalt, men de aller største så jo ut til å danse på siste verset. Nå ser de ut til å være i bedre form. Kan det være at de ble syke sammen med fiskene?

Heldigvis så tror jeg at resten av fiskene også er i god behold, men det er enda noen som klør ganske kraftig til tider. Når bør de slutte å klø? Eshakuren skal jo være ferdig i morgen, men bør jeg fortsette hvis de enda klør da?
nå har jeg behandlet 100literen med Esha Exit i 5 dager, og det er enda prikker på den siste fullgravide guppyen, men hun ser ut til å være i bedre form og har økt apetitt, men det er fortsatt flere yngel som klør..
Hva er det jeg gjør feil?!

Har også behandlet 165literen, selv om det aldri var tegn eller symptomer der, men bare for å være på den sikre siden, og der ser alt bra ut, heldigvis. Men etter at dekkglasset knuste så må jeg stadig etterfylle vann.. Utrolig hvor mye vann som kan forsvinne ut i lufta..

Og nå har guppy ynglene endelig begynt å få skikkelig farge i finnene og halen.
gleder meg til å se når de fullstendig utvokst, men det er allerede nå ganske tydelig at de har arvet sine foreldre, her går det i kun sort og hvitt "metallic"
Idag fant jeg overskuddet jeg har manglet den siste tiden til å gjøre om i 100 literen.
Har jo mye hurtigveksende planter der, og nå hadde det grodd helt igjen. Så nå måtte det virkelig lukes. Endel av toppene på plantene var angrepet av trådalger/sjeggalger(tror jeg det er) så mange av plantene ble kuttet ned, men flere av dem holder enda en lengde på over meteren.

Slamsugde kraftig, og gravde skikkelig i sanda slik at mesteparten av matrester og slikt ble liggende oppå sanda. Skiftet ut 70% av vannnet.
Satte mesteparten av plantene utenom de lange "gress" plantene i 165 literen.
Festet også javamose til røttene, slik at de kommende guppy ynglene har noe å gjemme seg i bortsett fra pistiaene.

Er skikkelig deilig å få rydda i karet. ble jo nesten overasket over hvor mye liv som faktisk er i karet. Masse guppy yngel, og masse ancistrusyngel. Ser ut til at mesteparten av dem ikke synes det gjore så mye med litt rydding...
Hadde også i en siste dose med esha. Så satser nå på at hvitprikken er borte, og for godt.

Nå må jeg bare lade batteriene til neste omgang i 165literen. Nå er jo den full av planter. Skal prøve å få tatt noen bilder når det værste støvet har lagt seg.

Og hvis alt går som det skal, så kommer det en ny innbygger den 16. april, en L333 malle
Ny innbygger!
Jippi! Nå er endelig L333 i hus og kar. Fy! for en fin malle! :O
Skal la den finne seg litt til rette, så skal jeg ta bilde av den å legge ut i løpet av kvelden
Inaktiv bruker
Oi! Grattis med en nydelig malle. Den var kjempe kul.
Ja den er helt nydelig! Den er enda litt bleik etter transport, men den har allerede begynt å få litt farge igjen så blir nok noen fine bilder i kveld, sålenge den ikke bare vil gjemme seg da :P
jeg vet jeg lovte noen bilder av L-333, meen den var ikke intressert overhode til å komme fram. Så jeg må nok bare vente med knipsingen til den blir litt varmere i trøya.
----

Nå har det første kullet med guppy yngler virkelig begynt å få flotte slør. Halvparten ser ut til å forbli grå foran, og kullsort bak, de ser forsovidt ut som hunner.
Mens de andre som ser ut til å bli hanner, har begynt å få orange snakeskin slør..
Men men, jeg venter og ser til de er helt utviklet. Skal prøve å få knipset de også, hvis de skulle finne på å stå i ro et par sekunder.

Så skal jeg på auksjon på Tirsdag, gleder meg selv om jeg er blakk :P
Inaktiv bruker
Så trist at de ikke vil komme fram, blir vell bedre med tiden.

Så gøy at guppyene vokser og begynner og bli voksen, snart myldrer det av små guppyer. ;P

Skal du selge eller kjøpe på auksjonen da?
Blir nok ikke noe store kjøpt på meg på auksjonen, siden jeg nå har gått skikkelig konkurs. Men håper på å få solgt litt smått da. Må få ut litt siden jeg fikk 5 sebraciklider i dag, og så skal jeg hente enda flere etter auksjonen
Dette er de første ciklidene mine, så dette var virkelig nytt for meg, men fy så underholdene de er! De virket ikke agressive i det hele tatt, men de virket sinnsykt nyskjerrige. Men de ser ut til å unngå Banjomallene av en eller annen merkelig grunn. De står liksom bare å kikker på dem, og når Banjoene vifter med halen, så ser de først veldig overasket ut, og deretter så svømmer de rolig rundt :P
hehe, og jeg som var redd for at ciklidene skulle ta banjoene ^^,
-----
hehe, gleder meg skikkelig til jeg kan avle vidre på denne generasjonen. Satser på å tilslutt ende opp med helsvarte guppyer med runde haler
-----
Nå har den nye bartefariusen blitt litt varmere i trøya. Han lusker seg mellom de 3 forskjellige hulene som er store nok for han. Men han er virkelig menneske-sky altså. Jeg kan sitte i timesvis å titte i karet, men med det samme jeg ser direkte på han, så stikker han. Håper bare at han snart skjønner at mitt ansikt = mat
Auksjonen i går var kjempeartig! Virkelig glad jeg dro.
Solgte vekk de 4 siste danioene, Kampfisken, Trillene og en plante jeg ikke aner hva er. Kjøpte ingenting, men var gøy likevell
------------
Etter at jeg solgte disse fiskene, så var det bare Banjomallene, knurremalla, og humlemallene igjen sammen med sebraciklidene, og det ser ut til å gå strålende bra. Ciklidene unngår både banjoene og knurremalla. Humlemallene ligger hullene sine hele tiden, og når de er ute om natta, så er de uansett så sinnsykt raske, at jeg tror ikke ciklidene rekker å reagere før humlene har forsvunnet igjen.
-----------
Og når jeg er inne på Banjomallene, så har jeg en gledelig nyhet.
Den største hunnen er rognstinn som bare fy, den mindre hunnen er også veldig rundt, men ikke på langt nær like bollete. Og nå har den store hannen begynt å legge seg tett intill hunnene, og den lille hannen holder seg på avstand.. kanskje han blir jaget vekk av den større?
Håper virkelig det er romanse på gang i karet. Jeg blir verdens stolteste akvarist hvis jeg får yngel på dem Prøvde å ta bilde av dem, men de ligger innerst i karet, og mobilkameraet får ikke fokusen på dem. Skal prøve igjen hvis de kommer fram.

Jeg inbiller meg at jeg har gjort en oppdagelse om pestsnegler. De sitter faktisk på banjomallene og spiser opp den døde huden som vanligvis lager klogger i filteret fantastisk! Og nå kan jeg se fargen til banjoene hele tiden
----------
Her er noen bilder av ciklidene, og noen banjomaller i bakgrunnen (Fra i går)
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Haha må bare si, den roten ser ut som et sunket skip som er gått i opplysning.. virkelig stilig og grattis med rognstinne fruer!
Hehe, den er ei fin rot, men den har vært litt uhøvelig noen ganger, siden den har så mange greiner. Har nå snudd den opp ned, slik at greinene kommer ned i sanda og rota danner en stoor hule

Jo takk for det Jeg føler meg ett skritt nermere oppdrett på banjoene. Og skjer det så har min store drøm blitt oppfylt. Men jeg skal ikke ta gledene på forskudd da de er ansett som svært vanskelige å drette i akvarium. Men krysser fingrene likevell ^^,

Nå har L333 blitt litt mindre sjenert. Nå kommer han fram og suser rundt i akvariet og viser seg skikkelig frem. Det er jammen en fisk med et slående utseende. Jeg sier "WOW" høyt inni meg hver gang han vifter med finnene :P
Bare synd han gjemmer seg med en gang jeg kommer bort. Men det går seg nok til
Inaktiv bruker
Når jeg får pæng nok å et 450L + så blir det banjomaller ja! ;D De er utrolig kule.
Veldig stilig kar og rot ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap