Vestlandskulpen... (side 6)

Inaktiv bruker
Pygmeusene er skikkelig koselig, du skulle ha sett ynglene mine, de er så små og nusselig, som sandkorn med hale. ;P

Det er ikke helt bra med guppy og cory i samme karr da de liker forskjellig vann. :/
Men det går sikkert bra en liten stund.

God helg Stein

--Jørg1--
Go`kveld!

Snakket om at jeg har hospitering av noen fisk for en nabo og venn som måtte flytte til ubestemt sted... Her noen bilder av de fiskene som er igjen. Jaggu var det ikke en Cory der også, men fant ikke navnet på denne... Dette er alt for lite kar til disse 2 andre store fiskene, så er det noen som har plass i et større vil jeg vite!
Ikke sikker på hva disse har for navn... :/

Spocken: Jeg handler fisk hos en som har årelang erfaring med fisk! Når han anbefaler fiskene jeg har i Vestlandskulpen nå, så stoler jeg på han! Jeg vet disse har forskjellig GH verdier, men jeg stoler på Haakon jeg! Ikke skyt meg nå...

God lørdagskveld!


-Stein-
For meg ser det ut til å være C. Aeneus og en ildhale ,uansett for store fisker til å være i ditt kar. Du burde i utgangspunktet ikke sagt ja til å huse disse ,men bedt vedkommende om å legge disse ut for salg. Alternativet er å spørre om en butikk vil ta imot disse.
Sølvi Gullaksen
For meg ser det ut til å være C. Aeneus og en ildhale ,uansett for store fisker til å være i ditt kar. Du burde i utgangspunktet ikke sagt ja til å huse disse ,men bedt vedkommende om å legge disse ut for salg. Alternativet er å spørre om en butikk vil ta imot disse.


Disse er IKKE i mitt kar, det ser du vel?! Men for lite dette karet som de er i nå også ja... Skal høre med en butikk neste uke jeg! Han ville ikke selge disse, derfor blei det sånn nå...

-Stein-
Ok ,forsto det slik at de gikk i ditt kar jeg ,beklager
Måtte si farvel til Beauty`too i går... "ryggknekken"... Han måtte få slippe nå, når den ikke kom seg oppover lenger. Ikke tok den til seg mat heller... Merket det var tøft å vise den veien "hjem" igjen!!! Det er jo tross alt et liv... Lest om denne tarrmparasitten Guppyer kan få... Grei lesning jeg hadde her i går!

Resten av gjengen trives godt i kulpen, og Pygmene stortrives! Morsomme fisk...
Trives denne karen også da!

-Stein-
Alltid trist når fisker må bøte med livet ,men sånn er det dessverre bare av og til
Noe nytt om de nye karene ?
Inaktiv bruker
Huff, er aldri gøy når fisker dør eller må avlives.

Pygmeusene er sjarmerende. Ser masse små yngel som vimser rundt i akvariet. ;P
Jørg1 AKA Spock
Huff, er aldri gøy når fisker dør eller må avlives. :( Pygmeusene er sjarmerende. :) Ser masse små yngel som vimser rundt i akvariet. ;P


Mhm... Sant det!
Men har det sååå kjekt med de som koser seg i kulpen min nå! Masse glede av dette!!!

Hehe... jeg har en Guppy, Beauty`one, som er såååå skikkelig trøtt om morran. Etter jeg har slått på lyset, tar det endel minutter før han våkner. Leer... Men litt bekymra er jeg da, men dette er typisk han! Og disse er så kjælen når jeg har fingrene mine oppi til de på morgenen, og de stryker seg inntil nett som en katt...

Ja, jeg trives virkelig med dette, og det gir meg masse glede!!! Guppyer er jeg blitt skikkelig forelska i nå! Pygmene er fast på sin vandring langs bunn, for nye opplevelser. Disse stikker jo av i full fart når lyset slås på om morgenen. Men de er fantastisk fine!!!

Så her er alt vel og fine vannverdier! Bytter vann så ofte jeg kan, men dette er som vanligst en finfin syssel i helgene! Nye kulper regner jeg med er på plass her om 14 dager! 2 stk. 112L nå i første omgang... Fikk god pris på disse inkl. filter!

Ha en fortsatt finfin aqua-uke!

-Stein-
Det er det som er med akvarier og fisker ,det er avslappende og en koser seg med å følge med på hva som skjer

Blir spennende når du får de neste karene i hus ,planer for hva som skal i de ?
Sølvi Gullaksen
Det er det som er med akvarier og fisker ,det er avslappende og en koser seg med å følge med på hva som skjer :) Blir spennende når du får de neste karene i hus ,planer for hva som skal i de ?


Ja, helt sant det, Sølvi!

Det blir nok Coryer nå vettu i resten vil jeg mene! Pluss noen andre som går i lag med disse... Spocken hadde noen bilder av fine små. Kommer ikkje helt på navn! Noe på Boraras... tror jeg... Langkaret drøyer 4 uker til! Haakon skulle gi meg en lyd om pris på dette karet denne uken!

-Stein-
Guppylek...
Hepp...

I dag her jeg igjen fått oppleve Knoll & Tott leke seg. Hehe... Knoll vibrerer skikkelig og svømmer sidelengs... Ler godt da! Koser meg...

Vannbytte og div. gjort på en finfin lørdag!

Go`helg!

-Stein-
Langkulpveggen...
Her på denne veggen kommer langkulpen min... Ellers snart ferdig med oppussing!

MYE listverk igjen...

-Steinklar for helg-
Hi.

Etter mye om og men, har jeg nå kommet til disse kulpene på 112L til å ha i
hukken/kroken min! Regner med at 2 stk. får jeg for 2895,- kompl. med pumpe og kolbe... Venter fortsatt på pris langkulpen... De har visst mye lunsj borti sverige...

1 mnd. siden fisk var satt uti her, og de har det fortsatt bra!

Fikk ett dårlig bilde av noen fiiiine Adolfoi ,hos Sentrum Zoo...
Kr. 175,- pr. stk. - 5 for 800,- :O

-Stein-
Filteret som følger med disse 112l er ikke det helt store. Kjøp deg heller tommy kar her i byen og så bestiller du deg skikkelige pumper via en nettbutikk/eller kjøper i butikk. Husk at om produsenten sier den er OK for 115 liter så bør du ikke ha den i kar over 75l. Ville heller vurdert et HMF hjørnefilter i disse eller et utvendig filter.
Lars Jamne
Filteret som følger med disse 112l er ikke det helt store. Kjøp deg heller tommy kar her i byen og så bestiller du deg skikkelige pumper via en nettbutikk/eller kjøper i butikk. Husk at om produsenten sier den er OK for 115 liter så bør du ikke ha den i kar over 75l. Ville heller vurdert et HMF hjørnefilter i disse eller et utvendig filter.


Javel...
Pumpen her, type FAN-2 leverer 450 Liter på max - ca. samme som en Eheim 2010 vil jeg tro (220-500L/T). Eheim (AquaManias) "anbefaler" E2010 til 60-160L kar! Vel, jeg finner vel ut dette om det blir kjøp! Andre kulper her i huset vil nok få utvendig filter, som langkaret!

Takker vel for info...


-Stein-
Antall liter pr time fortellinger ingen allverdens ting om hvor godt filteret er til karet ditt, det forteller kun hvor mange liter som går gjennom filteret i timen. Det er filtervolumet som er viktig, jo større jo bedre. Ved å sette opp f.eks. hjørnefilter så får du veldig stort filtervolum på liten plass. Bruker du en filtermatte på f.eks. 15x40x3cm gir det deg 1,8l volum mens det AquaEl filteret gir deg en brøkdel.

Sirkulasjonen styrer du helt selv ved å velge en powerhead som passer den fisken du ønsker å ha i karet. En del powerheads kan du også justere styrken på.

Ville ikke vurdert Eheim 2010 til 115 liter, dette er små pinglefilter. Selv 2012 synes jeg virker pinglete til et slikt kar, blir mye rens av filter og vaskeligere å holde verdiene stabile…

Et lite utvendig filter koster ikke allverdens heller, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=207102&t=temartic_e&userid=B48akpF4RipGSktM4gie9TpV5KI40IH7Fq2]Eheim Pro3 2071[/URL] får du til ca 1230,- med alt innhold fra Tyskland ferdig fortollet og levert på døren. Evt kan du gå for [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=221301&t=temartic_e&userid=8ZZ5R14nX51J829vMeJjvy5NCzF50qa7oZf]Eheim Classic 2213[/URL] og kjøpe noen liter [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=250510&t=temartic_e&userid=8ZZ5R14nX51J829vMeJjvy5NCzF50qa7oZf]Eheim Mech Pro[/URL] løst. Da lopper du deg selv for kun 810,- ferdig fortollet og levert.

På flere av mallekarene mine som er ca 60 litere så bruker jeg HMF filter + Eheim Classic 2213, på denne måten sikrer jeg at vannverdiene holder seg tipp-topp ogtrenger kun fokusere på å mate fiskene og bytte vann en gang i uken. Filteret renser jeg 1-2 ganger i året.
Hei igjen!

Her er det fortsatt 22 literen som holder liv i fisk... Langkar er i produksjon (levering etter mitt ønske uke 18, 2-5mai), og 5 stk. Adolfoier er reservert til dette! Guppyer og Pygmene holder stand i veslekulpen! Vannbytte hver søndag gjør seg selv nå synes jeg, og nå venter ny uke for folk og fisk!

Til Lars: Tror kanskje jeg vil gå for Eheim Classic 2213 nå... Takker for info om filter!

-Stein-
Foresten, fant du ut av det innebygde filteret til Resun-karet ditt? Jeg har også et sånnt et, og da jeg ville ha sand i det så tok jeg rett og slett ut hele inventaret (stangen, "bunnen" og alt det der) og sattet inn et lite innvendig filter.. Da kan du ha sand! Det er jo forsåvidt et snedig filter, for det tar lite plass, men rimelig håpløst å ikke kan velge selv om man vil ha sand eller grus, hehe
Til Graipjusa:

Filteret er kun oppe bak der ja, men har litt sand uten noe i røret der. Hadde ut alt jeg også (i butikk-lov å sjekke dette tenkte eg og styra på) og sjekket, ingen filter i riller i bunn. Lurt det du har gjort tror jeg! Smarten du...
Pumpa, pumper og pumper her den! Lett å rengjøre dette iallefall...

Håper innovasjonen din virker!

-Stein-
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap