Mine første vannmålinger. (side 6)

Snodig at det er så høyt hos deg. Vi begynte innkjøring omtrent samtidig, men jeg har bare tilført fiskefor. Jeg hadde 0,025 mg/l sist mandag (i alle fall veldig gul) og satte inn fisk denne uka. No2 økte etter at jeg bytta den hvite filtersvampen etter at fiskene kom, men ikke mer enn til max 0,05 mg/l. Bytter vann og sjekker nå for å være sikker.

Tror kanskje du skal få målt av butikken også, eller noen andre. Jeg har også byttet substrat...

Eirik
Litt derfor jeg begynner med salmiakk på dråper nå, ha i kun minimum tenkte jeg.. Vurderer å bytte en del vann, men skulle gjerne sett at NO2 begynte å synke først.
Nei, err ikke så snodig at de to innkjøringene ikke forløper likt. For det første har Frode hatt en betydelig større belastning i sitt kar, da han har brukt ren NH3. For det andre begynte Frode sin innkjøring med Nitridac, noe som kan ha vært en kompliserende faktor.

Frode : Husk på at du begynte "på ordentlig" 31/12, så idag er vel egentlig Dag 27. At du måler NO2 til 3.3 er jo ikke riktig...det er nok langt mer i realiteten siden testen ikke måler høyere verdier enn 3.3. Substratbyttet sinker prosessen, siden pH har falt så mye.
Mitt forslag er et litt større vannbytte nå. I tillegg kan det være en ide å tilsette litt sporstoffer...muligens også litt fosfor.
sporstoffer? Det vet jeg ikke hva er eller hvor jeg kan skaffe.


"Mitt forslag er et litt større vannbytte nå. I tillegg kan det være en ide å tilsette litt sporstoffer...muligens også litt fosfor. " - hvilken hensikt har fosfor? Fint om du kan forklare hvordan dette vil påvirke karet. Jeg liker å vite hva jeg ønsker å oppnå når jeg skal forsøke på noe Vil fosfor minke nitritt? Eller øker det bakterievekst?
Det jeg tenkte her er at det kan muligens ha blitt litt tynt med mikronæringen i karet. Bakteriene trenger jo ikke bare NH3/NO2 for sin metabolisme og formering...de trenger sporstoffer og annen makronæring enn nitrogen.

Makronæring = Nitrogen, fosfor og kalium. Disse går det med mye av til planter/bakterier.
Mikronæring/sporstoffer = Essensielle grunnstoffer som trengs i små mengder. For eksempel bor, mangan, jern, kopper, magnesium, svovel og sink.

Hvis du har noe fiskemat, kan du tilsette en klype av dette...det vil iallfall sørge for tilførsl av fosfat (fosfor). Ellers fins det mikronæringspreparater i handelen...f. eks. denne.
27.1 - dag 37.

Måler:
pH: 7,5
NH3: 0,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
Tilsetter 5 nye dråper med Salmiakk.

Byttet 7 liter vann i går og hadde i 5 dråper med Salmiakk da også.
Nitritt på retrett :)
Dag 37 forts:
Kl 2030: Bytter 8-9 liter vann - tilsetter 5 dråper salmiakk.

28.1 - Dag 38.
Lite nytt, måler 3,3 NO2 og 0 NH3. har i 5 dråper med salmiakk.

29.1 - Dag 39.
Måler:
pH: 7,5
NH3: 0,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/
Bytter 9 liter vann, har i 5 dråper salmiakk.

30.1 - Dag 40.
Måler:
pH: 8
NH3: 0,0 mg/l
NO2: 3,3 mg/l
Har i 5 dråper med salmiakk

31.1 - Dag 41. Wohoo!
Måler:
pH: 7,5
KH: 4dH
GH: 11dH
NO2: 0,8 mg/l
NO3: 100mg/l
NH3: 0,5mg/l
CO2: 4mg/l

Etter 21 dager med alt for høy NO2 så har Nitritten gått tilbake nå. Var gøy å se at den mørke rødfargen var byttet ut. Tenk at noe så trivielt skal bli så moro.
Har i 6 dråper med salmiakk
Så fint...det var et skikkelig hopp, og stemte bra med spådommen.
Nå går det nok kjapt fremover til karet er klart..
Forresten var også NO3 på 100 mg/l og ikke ut av skalaen..

Jeg tenker jeg tar et vannbytte på 9-10 liter i morgen, så kan jeg kanskje kjøpe litt fisk på lørdag?
9-10 liter monner ikke når du har nitrat på 100. Den bør ned mye før fisk settes inn.
Jeg ville sett hvordan nitritten er i morgen før det bestemmes vannbytte og fiskekjøp. Man burde helst se null nitritt over et par dager, er min personlige mening.
SilverShaded
9-10 liter monner ikke når du har nitrat på 100. Den bør ned [I]mye[/I] før fisk settes inn. Jeg ville sett hvordan nitritten er i morgen før det bestemmes vannbytte og fiskekjøp. Man burde helst se null nitritt over et par dager, er min personlige mening.


Veldig enig i begge deler. Nitritt bør gjerne være stabilt null et par dager og om du har nitrat på 100, vil du fortsatt ha 50 om du bytter halve vannmengden. Jeg mellomlagret ca 350 liter vann i dunker fra CO slik at jeg hadde temperert vann med passe pH den dagen jeg skulle ta det store vannbyttet (nesten 400 liter i en 530 liter) før jeg kjøpte fisk. Dunkene har jeg hatt nytte av etterpå også for temperering og lufting av nytt vann.

Vannbytte søndag og kjøp av fisk mandag?

Ellers, i forvissning om at du er i mål: Gratulerer med vel gjennomført innkjøring. Ser at du har hatt opp- og nedturer, men håper at du også synes det var verdt det. Prosessen gir mye kunnskap om hva som skjer i akvariet.
Sigmund - ex 530
.... jeg hadde temperert vann med passe pH den dagen jeg skulle ta det store vannbyttet (nesten 400 liter i en 530 liter) før jeg kjøpte fisk.


Ja, se det er 70-75%...og enda vil det være høy nitrat hos Frode... ! Så såpass må nok til her, liten tvil om det. Pluss flere mindre bytter ganske raskt, imho.
Hvor ble det av nitritten? :)
1.2 - Dag 42.

Måler:
NO2: mindre enn 0,3 mg/l
NO3: 50 mg/l
NH3: 0,1mg/l

Og så byttet jeg 50 % av vannet.

Jeg forstår ikke hvorfor NO3 har minket så mye, jeg trodde jeg måtte ha vannbytte for å få det ned? Kan årsaken være at jeg har mange planter?
Tilsetter etter vannbyttet 5 dråper salmi.

Ser ut som det begynner å nærme seg fisk nå
Næmen...er den borte...da blir det kjedelig fremover..
Har du røtter i karet ? Har fått en gjennomsiktig plysj på rota i et kar som bare er 3 dager inne i innkjøringen. Bryr meg ikke om det, syns bare det er snodig at det kun er på treverket.
Edit : Ja, fiiner det merkelig at all nitrat har forsvunnet i løpet av ett døgn ?!?
Ja jeg også stusset på det, men jeg tok to tester for å være sikker :P Jeg har ikke røtter, kun planter, stein og sand. Og så overtalte guttungen meg til å senke nedi kanonen igjen, selv om jeg har fått for meg at plastikk ikke hører hjemme i et akvarium hehe. Men nå er det en som begynner å glede seg til fisk. - og det gjør sønnen min også.
Vel vel, da blir det iallfall litt enklere å få ned nitrat før du setter inn fisk. 60-70% burde være bra.
Skjønner godt at dere gleder dere til fisk ! Hva er planen når det gjelder arter ?
Dvergtannkarpe falt jeg litt for da, men det er ingen butikker rundt her som har den eller kan skaffe den. Så kanskje det blir guppy.. jeg har sendt mail til alle de 3 butikkene i molde for å høre hva de anbefaler, men det å svare på epost er jo en utfordring hos de alle sammen
Fins mange artige små (og større) dvergtannkarper, ja. ..og mange av dem er sikkert sunnere enn disse massefremstilte guppiene. Men kanskje vanskelig å finne lokalt. Hvis butikkene ikke er villig til å yte litt ekstra, da.
Nå konkluderer jeg med at akvariet er klart til bruk. Blir en tur på akvariebutikken i dag om jeg rekker det. Dette har vært ufattelig moro. Takk for fin guiding og hjelp underveis.
Heh...har nesten blitt en to-manns tråd, dette her....men det meste har jo gått etter boka.
Bare moro å hjelpe seriøse folk, håper du har hatt mere hjelp enn forvirring. Mulig dette kan bli en slags referansetråd nr. 2 for oppstart, ved siden av Sigmunds.
Lykke til med fisker, skal følge med på karet, vettu !
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap