- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Småkar i reol (side 6)
Småkar i reol (side 6)
Postet 18.02.13 kl 11:02
Postet 18.02.13 kl 12:44
her har jeg fått folie på sidene og på toppen...
her har jeg foliert hele fronten på akvariet. har også fått av akvastabil klistermerket (heilt) og sentrert det på akvariet,syntes det ble finere. kunne latt være og ha det på. men jeg ville ha det der.
her har jeg satt det første karet inn i reolen... synes det ble tøft med den blanke rammen rundt akvariet. kommert til og se ut som jeg har 6 levente bilder hengenes på "veggen"
her har jeg foliert hele fronten på akvariet. har også fått av akvastabil klistermerket (heilt) og sentrert det på akvariet,syntes det ble finere. kunne latt være og ha det på. men jeg ville ha det der.
her har jeg satt det første karet inn i reolen... synes det ble tøft med den blanke rammen rundt akvariet. kommert til og se ut som jeg har 6 levente bilder hengenes på "veggen"
Postet 18.02.13 kl 12:45
Endret: 18.02.13 kl 12:49
Postet 18.02.13 kl 14:50
Endret: 18.02.13 kl 14:55
Postet 18.02.13 kl 14:54
Inaktiv bruker
ja jøss, dette ble supert. Spendt på å se hvilke lys du velger.
Postet 18.02.13 kl 14:55
n5kSer bra ut! Men du skulle hatt matt folie - det er jævlig fett! Jeg har brukt den samme folien bak og på siden på malawikaret mitt istedenfor å male det. Funker som bare det!
hadde det i tankene med og bruke matt folie. men så ble det den blanke,da jeg ville ha en litt markert kant rundt selve karene. få fremhevet det som er inni karet.
men skulle det på noen formodning ikke bli sånn som jeg hadde tenkt,så er det ikke verre og bytte folie. lett var det og folien betaler jeg ingenting for.
(stod lenge og lurte på om jeg skulle bruke folie i karbonmønster også,men det ble for dumt)
Postet 18.02.13 kl 15:20
Postet 18.02.13 kl 15:23
Postet 18.02.13 kl 17:50
Tvillingmamma80Takk for gode svar! Og jeg må bare si at dette ser utrolig proft og lekkert ut. Må virkelig spare denne tråden så mannen kan få noen ideer når vi kan sette oss ned å gjøre det. *skal ile å lete etter folie nå*
Bare koselig og kunne være til hjelp.
Synes det er koselig at du liker reolen min så godt. Bare følg med videre,nå kommer det viktigste detajene.
Kommer mer oppdateringer og bilder i morgen.
Postet 18.02.13 kl 22:50
har ikke fått hjem pakke i fra tyskland ennå. men det går ann og begynna på hjørnefilteret for det om. må jo lime på plass glassliseter som skal holde på plass blåfilteret.
så dagen i dag får begynne med at jeg går ut i garasjen og skjærer opp 12 stk glass-strimler på 2,5x28 cm (4 mm tykk)
bruker di hjelpemidler jeg har,så en splitter ny reklameteskjorte blei vist et godt unnerlag for glassplaten.
litt mer utstyr og diverse hjelpemidler. feks et batteri til og holde nede glasset når jeg knakk av di ferdig tilskårne glass-strimlene.
ikke lenge igjen nå,så havne di unger vinkelsliperne. må ta vekk skarpe kanter og spenn i glasset. (annbefalt av glassmesteren)
så dagen i dag får begynne med at jeg går ut i garasjen og skjærer opp 12 stk glass-strimler på 2,5x28 cm (4 mm tykk)
bruker di hjelpemidler jeg har,så en splitter ny reklameteskjorte blei vist et godt unnerlag for glassplaten.
litt mer utstyr og diverse hjelpemidler. feks et batteri til og holde nede glasset når jeg knakk av di ferdig tilskårne glass-strimlene.
ikke lenge igjen nå,så havne di unger vinkelsliperne. må ta vekk skarpe kanter og spenn i glasset. (annbefalt av glassmesteren)
Postet 19.02.13 kl 10:05
Endret: 19.02.13 kl 10:09
Du er jammen litt av en alt-mulig-mann ! Og kjapp som en ilder
Blir skikkelig fint dette her, denne reolen går det an å ha i stua. Blir artig å se den med lys...har du kjøpt LED, regner jeg med at har tenkt på PAR-verdier.
Lurte på om du har tenkt å binde den til veggen, siden den er ganske høy og smal ?
Blir skikkelig fint dette her, denne reolen går det an å ha i stua. Blir artig å se den med lys...har du kjøpt LED, regner jeg med at har tenkt på PAR-verdier.
Lurte på om du har tenkt å binde den til veggen, siden den er ganske høy og smal ?
Postet 19.02.13 kl 10:35
YAY..!!! fikk lapp i posten,så nå kan jeg hente pakke fra tyskland,på postkontoret få heim
hehehehe....
takker for di flotte kommentarene og troen på at dette blir "stuefint"
har ikke valgt led lys desverre. men ble nyskjerrig,hva er PAR-verdier?
følg med i kveld,eller i morgen,da kommer lysene på plass.
følg også med videre ut over dagen,da det blir gjort en del i dag... forhåpentligvis (det som e planen)
selvfølgelig skal den få seg en skrue i veggen,slik at den ikke tipper fremover.
SilverShadedDu er jammen litt av en alt-mulig-mann ! Og kjapp som en ilder :-) Blir skikkelig fint dette her, denne reolen går det an å ha i stua. Blir artig å se den med lys...har du kjøpt LED, regner jeg med at har tenkt på PAR-verdier. Lurte på om du har tenkt å binde den til veggen, siden den er ganske høy og smal ?
hehehehe....
takker for di flotte kommentarene og troen på at dette blir "stuefint"
har ikke valgt led lys desverre. men ble nyskjerrig,hva er PAR-verdier?
følg med i kveld,eller i morgen,da kommer lysene på plass.
følg også med videre ut over dagen,da det blir gjort en del i dag... forhåpentligvis (det som e planen)
selvfølgelig skal den få seg en skrue i veggen,slik at den ikke tipper fremover.
Postet 19.02.13 kl 12:39
Postet 19.02.13 kl 12:44
Endret: 19.02.13 kl 12:48
Jøss...alt du kan ! Nå blir det å leve i eddikdunsten..
PAR verdi står for Photosynthestically Active Radiation. Sånn helt enkelt står det for hvor mye "nyttig" lys en pære produserer. Dette er jo viktig for både hva vi forsyner planter og fisk med, og hvordan lyset faktisk ser ut i akvariet. Halve vitsen er da å vite hvordan PAR-verdien for en LED-pære endres med akvariedybde og pærens spredningsegenskaper. Ikke min spesialitet, men noe som er svært viktig for dem som seriøst planlegger LED-belysning. Da jeg begynte å se på dette, ble jeg virkelig forundret over hvor komplekst temaet er, og hvor mye forskjell det er på pærer..
PAR verdi står for Photosynthestically Active Radiation. Sånn helt enkelt står det for hvor mye "nyttig" lys en pære produserer. Dette er jo viktig for både hva vi forsyner planter og fisk med, og hvordan lyset faktisk ser ut i akvariet. Halve vitsen er da å vite hvordan PAR-verdien for en LED-pære endres med akvariedybde og pærens spredningsegenskaper. Ikke min spesialitet, men noe som er svært viktig for dem som seriøst planlegger LED-belysning. Da jeg begynte å se på dette, ble jeg virkelig forundret over hvor komplekst temaet er, og hvor mye forskjell det er på pærer..
Postet 19.02.13 kl 13:05
Jeg er kjempeimponert !
Ble litt nyskjerrig på dette med sliping av glass for å få bort spenn, hvordan blir det spenn i små glassremser egentlig ? Har tenkt å lage en reol selv sånn etterhvert, så bare lurte på dette om jeg skulle finne på å kutte til glass til filterne selv. Denne tråden er forresten gull verdt for meg, mange gode tips her, og kjempeflott med alle bildene :o)
Kunne du tenke deg å skrive om tråden og lage en artikkel til artikkelsamlingen når du er ferdig ?
Synd at du bor så langt unna forresten, kunne godt tenke meg å leie deg inn jeg også, hehe.
Ble litt nyskjerrig på dette med sliping av glass for å få bort spenn, hvordan blir det spenn i små glassremser egentlig ? Har tenkt å lage en reol selv sånn etterhvert, så bare lurte på dette om jeg skulle finne på å kutte til glass til filterne selv. Denne tråden er forresten gull verdt for meg, mange gode tips her, og kjempeflott med alle bildene :o)
Kunne du tenke deg å skrive om tråden og lage en artikkel til artikkelsamlingen når du er ferdig ?
Synd at du bor så langt unna forresten, kunne godt tenke meg å leie deg inn jeg også, hehe.
Postet 19.02.13 kl 13:05
Silvershaded :
stemmer det takker, nå lærte jeg noe nytt i dag og. i alle fall pittelitt.
StineMari :
takker. vet ingenting om spenn i glasset etter jeg har delt det,gjør bare slik glassmesteren sa. pusset litt på kantene for og ta vekk di skarpe kantene og få vekk spenn i glasset. så da gjor jeg det.
og skrive det om til en artikkel må vel gå ann,hvis det er flere som etterspør det. jeg er ikke noe reser på og skrive,så hvis noen andre har veldig lyst og skrive det om til artikkel for meg,så skal di få lov. ingen problem
stemmer det takker, nå lærte jeg noe nytt i dag og. i alle fall pittelitt.
StineMari :
takker. vet ingenting om spenn i glasset etter jeg har delt det,gjør bare slik glassmesteren sa. pusset litt på kantene for og ta vekk di skarpe kantene og få vekk spenn i glasset. så da gjor jeg det.
og skrive det om til en artikkel må vel gå ann,hvis det er flere som etterspør det. jeg er ikke noe reser på og skrive,så hvis noen andre har veldig lyst og skrive det om til artikkel for meg,så skal di få lov. ingen problem
Postet 19.02.13 kl 15:20
Postet 19.02.13 kl 15:21
Endret: 19.02.13 kl 15:24
så er det bare og sette opp glasslisteni fugemassen,og kontrollmåle at avstanden blir det målet du på forhånd har bestemt deg for. (jeg har bestemt meg for 9 cm)
så drar jeg ut fugemassen med fingen...
før jeg setter dem til tørk..da var alle 6 limte på den ene siden,og der skal di få stå i noen timer mens jeg er ute på noen ærend. feks innom den lokale blikkenslageren igjen. posten og den ene dyrebutikken i området.
så drar jeg ut fugemassen med fingen...
før jeg setter dem til tørk..da var alle 6 limte på den ene siden,og der skal di få stå i noen timer mens jeg er ute på noen ærend. feks innom den lokale blikkenslageren igjen. posten og den ene dyrebutikken i området.
Postet 19.02.13 kl 15:26
Endret: 19.02.13 kl 15:31
Postet 19.02.13 kl 18:41
Endret: 19.02.13 kl 18:43