Mitt rekeakvarium + (side 6)

Hadde store planer om å gå ned til Sjøstrand, stranden nedenfor her og plukke steiner til akvarie denne helgen, men tror du ikke det kom litt snø?? :O

Skal ned en tur imorgen likevel og se om jeg finner noe.. Det skal ikke stå på vilja:P
Trådalger...
Da har jeg fått det jeg også. Og for dere som leser tittelen, ja det er snakk om trådalger (og for dere som ikke gjør det, det er trådalger jeg snakker om :P ).

Lurte veldig på hva det brune rare som lå oppå sanda var, og når jeg hadde tenkt til å slamsuge så jeg at det var trådalger. Æsj. De har gått løs på Cardamine lyrataene mine, men to av de fra før av friske plantene, skyter fortsatt skudd og koser seg da :P

Med skam må jeg fortelle at jeg ikke byttet vann på killiene før idag =/ Det ser ikke ut til at de har lidd noen nød for det. Matrasjonen, en HEL porsjon frossen for til 2fisk er ALTFOR mye. La den i vann, skrudde på lyset mens jeg matet de før jobb også matet jeg de nå på kvelden med litt til. Bedre med to litt mindre matforsyninger tror jeg (har jeg lest at noen andre mener..).

Mens jeg skriver spør min kjære "har du husket å sette på pumpa på akvariet igjen?" og jeg bare "Eeeeh neeei... Ops". Jeg glemmer det der altså. Tro jeg må gjøre som en her inne skrev at vedkommende gjorde (husker ikke hvem, når eller hvor :P) sette på alarmen. Det er nok et VELDIG godt råd for vimser som meg :P hehe.

Kan også informere at om i skrivende stund har jeg gitt killiene navn!! Tada *trommevirvel* Herved si velkommen til Cæsar og Cleopatra !!

Litt staselig må det da være, jeg kalte dem ihvertfall ikke Ari og Martha

Etter et litt langt innlegg kommer en litt lang bildeserie av de flotte beboerne i 17L (Etter jeg fikk vaska fronten :P ).
Bilder
Bedre sent enn aldri (pcn tok seg plutselig fri mens jeg holdt på) her er bildeserie av Cæsar og Cleopatra

Igår sto min kjære og beundret de kongelige og sa "jeg tror de parer seg på fiskevis". Og jeg løp så lydløst jeg kunne, men det var for sent. Så ingenting. MEN Cleopatra svømte ikke vekk når Cæsar kom i full fart som hun pleier. Så hvem vet, kanskje de lekte litt

Bilder
Bedre sent enn aldri (pcn tok seg plutselig fri mens jeg holdt på) her er bildeserie av Cæsar og Cleopatra

Igår sto min kjære og beundret de kongelige og sa "jeg tror de parer seg på fiskevis". Og jeg løp så lydløst jeg kunne, men det var for sent. Så ingenting. MEN Cleopatra svømte ikke vekk når Cæsar kom i full fart som hun pleier. Så hvem vet, kanskje de lekte litt

Hvorfor vil ikke bildene bli med? =/ Prøver igjen
Og fler ..

Siste bildet ser vi Cæsar i attack
Bildene vil jo ikke bli med =/
Etter en uke i akvariet har ikke redmoorerota sunket overhodet =/ Jaja, plantet istedet litt stener i karet for øyeblikket, ble ikke overstaselig kjempe fornøyd, men det er bedre enn den flytende rota. Jeg som hadde tenkt å få inn noen fisk snart.

Skal prøve å dynke rota i kokende vann i en balje og gjøre det ikveld og utover morgendagen så kan jeg putte den oppi igjen og se.

Skal en tur innom Webzoo på mandag og kjøpe noen javabregner og kanskje noen flere pogostemon erectus planter, virker som den blir ganske kul

Slenger med bilder av karet som det står akkurat nå.
Martine Sørensen
Slenger med bilder av karet som det står akkurat nå.

Gir opp. Det fungerer av en eller annen grunn ikke å laste opp bilder
180L

Ph 6,9
GH 8,0
Kh 1,5-2,0
NO2 >0,3mg

Var litt ivrig i måling av Gh så klarte å riste litt vann ut:P
Jeg tester forøvrig Ph med JBL sin dråpetest 6,0-7,6. De andre testes foreløpig med tetra sine dråpetester, Gh og Kh testes i 10ml for mer nøyaktighet.

Det ser ut til at siden jeg begynner å tenke på fisk i den nærmeste fremtiden (les neste uke) så blomstrer det i denne anledning opp både trådalger og en hinne på vannoverflaten.. Typisk!
Blod i akvarie??
Har nettopp lekt gartner i akvariet, tar ut henda etter å ha kranglet med røttene og jeg blør :O Ææh, håper det ikke har noen betydning for vannverdiene (kanskje jeg tilsetter litt jern bare :P )

Har som sagt lekt gartner etter å ha vært en tur innom webzoo igjen. Fikk byttet den store rota i fire mindre røtter (redmooore), jeg valgte bare å bruke tre av dem. Kjøpte også 5stk javabregner, men ønsker å kjøpe et par til samt et par Pogostemon erectus planter til, har forøvrig nesten drept den ene jeg har etter mye rotkrangling..

Ble for å være ærlig ganske fornøyd selv, har aldri holdt på innredning av kar på denne måten så dette var gøy. *pause, må bare sette på filteret igjen*

Har også skrudd ned tiden på timeren fra 10 til 9timer da trådalgene har meldt sin anmarsj. Vokste sikkert 15cm fra igår til idag :O
Yes, endelig bilder :d
Da kom det endelig bilder med i tråden

Siste bilddet synes jeg ble litt kult
Sykdom i 17l
Har dessverre vært litt opptatt i helgen og har ikke fått sett ordentlig på fisken i 17L før idag. Har sett at Cleopatra begynte å legge på seg, men jeg var litt usikker på om dette var synsbedrag. På fredag spiste begge to greit. Røde mygglarver, ikke en favoritt her. Idag ble de foret med daphnier og det pleier de å være ville etter. Men ikke idag.

Så med en gang at Cleopatra virket veldig rar, litt oppblåst på en måte og ved en nærmere kikk ser det ut som gjellene står ut av fiskekroppen. Hun svømmer og puster normalt. Når Cæsar meldte sin ankomst fra under potta (snudde finnen til når jeg kom) så så jeg han virket litt tufs også. Han hadde tydelige hvite prikker på hodet, har ikke lagt merke til at det har kommet på finnene i det hele tatt. Ser nøye på frøkna en gang til og ser at hun også har hvite prikker. Skiftet MYE av vannet også blir det innkjøp av eSha Exit imorgen etter jobb. Ingen av fiskene ønsket noe særlig med mat, men de svømmer som vanlig. Prikkene er bittesmå og oppå hodet deres.

Cæsar er kamerasky i perioder og ville ikke komme frem til photoshoot idag. Tror kanskje at jeg klarer å vise Cleopatra hvor skjellene strutter ut på en måte og at hun er blitt veldig rund.
Bildene kom selvfølgelig ikke med. Så det får jeg ikke gjort noe med =/
Skulle visst være vanskelig å slenge med bilder her, det gjør den personligetråden veldig lite attraktiv om dagen for min del. Jaja, god natt så lenge så håper jeg fisken min lever lenge nok til at jeg får reddet dem.

Rart om det er hvitprikken de har når ingen av de har fått det på finnene, bare på hodet ser det ut til.
Esha exit
Har nettopp puttet 4dråper med eSha Exit i 17L og hva ser jeg på Cleopatra, jo en hvit lang dings som henger ut av gattåpningen, ser det ut som. De er mye mer sky enn til vanlig og det frustrer meg for jeg får ikke fulgt med skikkelig på dem. Denne dingsen er hvit og lang, 3cm? (Er EKSTREMT dårlig på øyemål).

Er litt forvirra for står her inne på den sykdomsartikkelen at man skal bytte 25% vann under medisinering, men står at man IKKE skal gjøre det på pakningen. Får se det an og bruke skjønn.

Er veldig spent på hvordan utviklingen blir.

Kan jo også nevne at det nå svømmer et perleguramipar i 180L. De storkoser seg alene. Det gjør dessverre også algene. Fått noen svarte rare alger på javabregnen min. Og har senket lystiden til 7timer. Skal skru ned til 6.

Jeg føler en viss matthet over at det skulle komme en sånn brå vending på alt. Alt gikk jo så fint og jeg ante fred og ingen fare. Og her sitter jeg da med algeutbrudd og "skitten" sand og fisker med noe som mest sannsynlig er hvitprikk og forhåpentligvis hvit bæsj og ikke orm.. *sukk*

Fiskedød :(
Kom hjem til en flytende fisk. Den omkom på et eller annet tidspunkt mellom samboern hentet meg på jobb og før jeg kom hjem. Det var hannen i paret mitt som har avgått med døden.

Litt pussig da jeg ikke har sett noen form for merkelig adferd hos noen av dem igår. Idag tidlig var jo lyset avskrudd og jeg så ingen av dem.

I 17L ser det ut til at prikkene til Cæsar har blitt borte, mens Cleopatra ser fortsatt sjuskete ut.

Tilsatte 2dråper til av eSha Exit flaska som det sto jeg skulle.

Har tatt prøver av vannet i 180L og jeg har nok hvert for sløv.
Ph har sunket til 6,7 og Gh til 7 og Kh vises ikke engang. Må nok avfinne meg med at det er derfor fisken tok kvelden Det blir et vannskifte etter middag.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap