Costa noc (side 6)

Leser hver gang det er no nytt hos deg Jeg tier og samtykker
De aller fleste butikker får tak i det du ønsker, og de bestiller ofte fra de samme leverandørene.
Kurvciklide er en artig og fredlig fisk, men husk at de kan bli territorielle hvis du skaffer deg et lekspar.
Du får høre med Richard på Zoo-hjørnet i Østfoldhallen da...han kan sikkert ordne noe, uansett hva det er du ender opp på. Går mye fisk ut og inn av den butikken
Ellers er jo Dahl's i Moss et sikkert kort !
Inaktiv bruker
Har vært der "noen" ganger, det samme hos Dahl's og Webzoo i Heggedal. Får ta en ringerunde først og sjekke. Tusen takk for tipset! ??
Inaktiv bruker
Det er sjeldent jeg oppdaterer denne tråden siden det ikke er så mye å skrive om for øyeblikket. Vannverdier er stabile, fiskene ser ut som de trives og plantene har satt igang operasjon "løvsprett", de vokser som bare det og det ser ut som himmelen er eneste begrensning. Det hjalp med lys i karet.
Sakte men sikkert holder jeg på med å gjøre om i karet, først må fiskene jeg ikke skal ha med videre finne nye hjem. Noen har allerede flyttet ut og de trives i sine nye hjem.
Pistia'n på overflaten formerer seg som kaniner og jeg må dessverre begynne å kaste planter, de som bor i nærheten har nådd sin begrensning på hvor mange de kan ta i mot og da blir det fullt i karet hver uke. De har vært fine med tanke på vannverdier, de holder alger i sjakk og jeg vil ikke kvitte meg med dem.
Noen ganger lurer jeg på om jeg har FOR mye lys i karet...
Skal snart sette opp CO2 i karet så da blir det nok fres i plantene tenker jeg, enda mer enn det er nå.
Pogostemon helferi har nettopp blitt ferdig med å slå rot og det er først nå de begynner å vokse, håpet er at de skal danne et teppe i fronten. Denne planten er veldig spesiell siden den først råtner når den plantes, det er på grunn av at den bruker all næring til å slå rot før den begynner å vokse. Når røtter er på plass vil den gro seg til et teppe slik den har gjort i mine tidligere kar. (håper jeg)
Kommer flere oppdatering når det skjer noe!
Inaktiv bruker
Har skiftet vann og ryddet i planter. Har blitt kvitt over 2 Kg med pistia og har frisert vallisneria fra nesten 80 cm til ca 30 cm lengde på bladene. Anubiasene har vokst og jeg har delt dem opp i mindre planter og festet dem med fiskesene denne gangen istedet for strikk som jeg har benyttet tidligere.
Vannverdiene er dønn stabile og det begynner nesten å bli kjedelig å måle... (trenger kanskje ikke måle hver uke uansett?)
Ancistrusyngelen har veldig forskjellig størrelse til tross for at de er fra samme kull, noen er begynner å bli virkelig store 3 - 3,5 cm mens andre bare er ca 1,5 cm
Har mer eller mindre gått bort fra hevert ved vannbytter og bruker nå litermål siden dette er mye raskere enn de hevertene jeg har tilgjengelig. Jeg vet det er mulig å sette på en pumpe i karet og pumpe det ut...
Da kommer det endelig noen bilder, det første bildet er av pistia, det andre er av lysrørene...
Inaktiv bruker
Etter oppryddingen i flyteplantene har de bunnlevende plantene fått mye bedre levekår. Flyteplantene har nå over 10 cm røtter som henger ned i vannet og suger til seg næring. Det begynner å bli kjedelig men alle vannverdier er stabile og alle er målt FØR vannbytter, det er gjort hele veien (selvfølgelig JBL dråpetester):
pH - 6.7
NO2 - 0
NO3 - 15
KH - 3
GH - 3
Temp - 24
CO2 - 18 (iflg tabell)

Plantene ser ut til å trives MYE bedre, de gir fra seg O2-bobler hele tiden, i hvert fall når lyset er på...
Inaktiv bruker
Da har det skjedd noe uforklarlig i karet, pH har økt til 7,5 (+0,8) uten at jeg har gjort noe som helst. NO2 er som vanlig 0, NO3 er på stabile 15, GH er også stabilt med 3 og KH har sunket til 2 (-1).
Har ikke tilført eller fjernet noe som helst, men det har vært en del graving og utskifting av vann- og avløpsrør i området, kanskje det har innvirkning på verdiene!

På den annen side har begynt planleggingen av omgjøringer i karet, skal flytte alt av bunnsubstrat som er karet nå til en side og tilsette sand på den andre siden. Planleggingen har stoppet opp midlertidig siden jeg ikke har funnet en tilfredsstillende løsning på hvordan jeg skal holde sidene adskilt så sanden IKKE blander seg med det andre substratet. Har ikke lyst til å lime noe i karet så jeg prøver å tenke ut en løsning.
Planen er også å tømme karet helt og gå over til utløp og tilførsel av vann til/fra filteret gjennom bunnpluggene som er i karet.

Den ene pistiaen har nå blitt 15 cm i diameter og har fått røtter som er over 25 cm ned i karet, det er også flere pistiaer som er mellom 10-15 cm i diameter og har lange røtter.
Kranvannet kan variere en del i pH. Hvis de holder på med rørene, kan det nok hende de tilsetter litt ekstra av et eller annet. Her hos meg kan jeg ha alt fra 6.7 til nærmere 8 i springen.

Bruk stive plastbiter (isbokser kan klippes opp), de vil stå stabilt nok uten lim når de støttes av bunnlag på begge sider.
Inaktiv bruker
Det høres fornuftig ut med stiv plast. Takk for tipset! Har pleid å måle kranvannet ved hvert vannbytte, men siden det har vært stabilt over flere år med veldig små variasjoner, har jeg ikke målt på et par måneder.
Inaktiv bruker
Da var det skiftet vann og ryddet i planter. Kastet nesten to Kg med vallisneria og det var virkelig på tide siden den holdt på å drepe resten av plantene. Har nå måttet plante om noen av plantene så de får mer plass og fjernet døde blader.
Det ble litt tomt i karet, håper plantene kommer seg igjen!
Det ble litt grums i vannet etter oppryddingen og ble litt betenkt med tanke på bakterieoppblomstring i vannet, men målinger i går rett etter vannbyttet og i dag er det stabile verdier som vanlig, fortsetter med målinger noen dager til før jeg er fornøyd.
Inaktiv bruker
Omgjøring i karet i dag og jeg fant ikke ut noe jeg ikke helt forstår. Har vært litt skuffet over min echinodorus planter som ikke har villet vokse, men de hadde et enormt rotnett og det var flere småplanter som gikk ut fra hovedplantene. Fiskene gikk i ei stor bøtte med brusestein i et par timer mens de ventet på sitt nye hjem.

Har ryddet i alle planter og fjernet alle blader som ikke lever opp til "standarden" og et annet akvarium jeg har planer om å starte opp fikk noen planter helt plutselig.
Da blir det kanskje noe ny fisk i overskuelig fremtid, siden alle de som ikke hører hjemme i sør-amerika har blitt flyttet til et annet kar med unntak av SAE.
Godt å bli ferdig med å fjerne bunnlaget som begynte å gå i oppløsning, kommer ikke til å gå for slikt substrat igjen.
Spennende tråd! Hvor mange kar har du for tiden? (Var ikke sikker på om de du hadde registrert var rett antall / i drift)

Kjenner meg igjen i dette med pistia. Den er så gøy å holde på med, men hos meg begynte den plutselig å smelte, og det ble så irriterende å ha fifty fifty flotte pistia og noen som bare rydde ihop og grumset, blehr.

Inaktiv bruker
Har vært oppe i 11 kar men har nå "bare" 5 kar i drift.
Oliver Knotts bunnsubstrat var ikke noe jeg kommer til å bruke igjen, har det fortsatt i 3 kar men kommer til å bli byttet ut fortløpende. Kommer til å fortsette med det gamle som ser ut til å være det beste, i hvert fall her i mine kar. Rådasand 3-5mm i kar UTEN corydoras som har gitt god plantevekst her tidligere.
Ah, hva som var galt med det oliver knott substratet?

Merker at jeg savner å bruke svart rådasand, egentlig. Sånn der vulkansk. Ble veldig fint av det, og i små plantekar spiller det jo ingen rolle når det ikke skal være coryer der.

Hva er det slags sand du har brukt ellers? Jeg har såvidt prøvd den der coop kattesanda (ren brent dansk leire) men ikke lenge nok til at jeg kunne sagt noe om den annet enn at den har nesten litt oppdrift. Den synker altså men den er lett å virre opp.

Hva slags størrelser er det på de du har nå? Blir så nysgjerrig, hehe
Inaktiv bruker
etter ca 2 år begynte det å gå i oppløsning og det var hele tiden små partikler i vannet og kulene var enkle å knuse mellom fingrene. Det eneste positive var at det har holdt vannverdiene utrolig stabile, men det har vært veldig dårlig plantevekst. Det ene rekekaret jeg har med Oliver Knotts substrat har veldig bra plantevekst, men det har vært unntaket.
Ahaa, ja skjønner at det kan bli irriterende. Så merkelig egentlig, er dette substratet rend sand eller noe sånn mix av greier?
Inaktiv bruker
Det er keramiske kuler ca 2-3mm store (jeg tror det er keramiske kuler). Du kan lese om det her: http://www.oliver-knott.com/naturesoil-bodengrund-aquarien+M5376e120480.html
Inaktiv bruker
Nyoppsatt kar for en uke siden og første målinger av vannet.
Ph - 7,2 (litt høy og må senkes, skulle tro at alle røttene skulle senke denne litt, men så feil kan man ta)
NO2 - 0
NO3 - 20
KH - 2
GH - (venter på ny i posten)
Temp - 24

Har satt inn 10 stk svart fantomtetra i dag så det er nå totalt 24 stk som stimer veldig godt. Liker denne fisken veldig godt og vurderer å sette inn enda flere.
Ellers går dagene med til å gjøre om litt i diverse andre kar. To rekekar skal gjøres om, mest sannsynlig denne uken på grunn av at bunnlaget går i oppløsning. Siste gang jeg bruker Oliver Knotts Natural soil.
NB! De andre karene er IKKE lagt til her på min profil enda.
Inaktiv bruker
Sånn ser det ut når ca 170 ancistrusyngel svømmer rundt.
Inaktiv bruker
Da var det på tide med en liten oppdatering igjen. Har fått 7 nye beboere i 160-literen, det er svart fantomtetra som har kommet med bebiser. Oppdaget dem helt tilfeldig når jeg plutselig så noen småtroll svømme rundt, de var under halvparten i størrelse sammenlignet med de voksne fiskene i karet.

Har også blitt litt skuffet over akvariet, det er oppgitt til å være Akvastabil Move 160-liter og jeg har nå kontrollmålt og det FAKTISKE innholdet er 127 liter, det er 33 liter som har forsvunnet i glasstykkelse og ramme. Det er ganske utrolig!

Hadde en del problemer med å rense filteret som står i dette karet, en Eheim Pro3 600 og så har sikkerhetsmekanismen røket så det er umulig å få ut slangene uten å demontere toppen først. Nå blir det heller et nytt filter og jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for Eheim Classic eller Eheim Experience (det gamle Eheim Pro2). Etter litt lesing på nettet har jeg nesten bestemt meg for Eheim Experience, men likevel ikke helt. Har kikket litt på Fluval sine utvendige men det er ingen av dem som frister med unntak av FX6 men slangene blir for tykke til å passe mellom rammekanten og topplokket så det har eliminert seg selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap