Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 6)

Okei, tusen takk! Dette må vi vel klare ;-D
Selvsagt gjør dere det ! Hvis dere sier fra når dere skal gjøre byttet, kan jeg passe på å være online...eller du kan få mobilnummeret mitt. Bare i tilfelle dere skulle kjøre dere fast på noe.
Flott, takk! Send gjerne over telefonnr... Skal nok gå bra å få det ut av mitt filter, det mest springende punktet er muligens plasseringen i filteret hennes, det kommer vel for en dag når hun begynner å ordne med det. Meget mulig det blir i morgen, men vi gir beskjed.

Det går vel bra å ha bare 2/3 fullt biokulekammer inntil jeg får de nye tilsendt?

Og en ting til! Jeg skal egentlig ha vannbytte i kveld - det er vel ikke noe problem, eller?
Ikke noe problem med bio-kulene...du får bare fylle på når du får.
Gjør ikke noe om du tar et vannbytte...du rører jo ikke filteret.

Har sendt deg en mail til samme addresse som du brukte sist, med telefonnummer.
Takk, da er ihvertfall jeg klar til dyst
Beklager sent svar - foreldremøter og 40 liter vannskift har tatt meste av kvelden.

Jeg tar GJERNE skiftet i morgen - først og fremst fordi jeg vil i gang så tidlig som mulig.

Prøver å svare så godt jeg kan på spørsmålene - husk - jeg kan ikke noe om filtre... Foreløpig...

1) PLASS I FILTERET
Jeg har MYE ledig plass i filteret. Filtrene mine er ca 8x9 cm i areal. I høyderetningen er det plass til minst 2-3 svamper mer enn jeg har (se bilder)
I den nederste innsatsen i filteret er det to blåsvamper - plass til en til.
I den øverste innsatsen er det 1 blåsvamp, 1 grønn svamp, det sorte kullfilteret, og den hvite lodotten på toppen.
Jeg er usikker på om de blå svampene er like - jeg tror ikke det. Kan evt. lese meg opp på det et sted sikkert - men kanskje ikke så viktig siden jeg ikke skal ta ut noen av dem?

3) FRAKT
Jeg tar med bøtte, sånne poser vi frakter fisk i . Tenker at om vi tar filtre oppi, med akvarievann og luft på toppen og strikker dem igjen slik vi gjør med fisken bør det være ok?
Tar også med nye tynne knestrømper til biokuler.
Om jeg putter poser med akvarievann og filter/biokulestrøper i en bøtte med håndkle rundt, og kjører vifta i bilen på full varme, bør vi klare å holde 25-grader i den drøye halvtimen det tar å komme seg fra Kuledrøm og hjem.

5) PLASSERING AV NYE MEDIER
Som jeg forstår det, kommer vannet inn i toppen av filteret mitt der den hvite slam-paden er, suges ned gjennom kullfilter, grønt filter, blått filter og så videre ned i de to nederste to blåsvampene. Så da bør jeg legge inn kulestrømpe (har ikke eske, nei) med biokuler mellom grønn svamp og blå svamp i den øverste innsatsen? Den "nye" blåsvampen kan jeg så plassere foran mine to nederste blåsvamper?
Jeg kan ta bort kullfilteret, men det er ikke nødvendig for å få plass - og det kan vel kanskje sitte i et par uker til?
Blåsvampbiten fra Kuledrøm vil jo ikke fylle hele arealet i filterholderen min, men det antar jeg at ikke er så viktig nå?

Riktig tenkt - eller har jeg mistet noe her nå?
Filterbeskrivelse
Yeyy - fant beskrivelsen av filtrene mine.

Øverst - hvit bioPad - filtervatt (skal visstnok byttes ukentlig - min er ikke lenger hvit...)
Neste bioCarb - aktivt kullfilter
Grønn svamp - Nitrax - nitratfjerner
Øverste blå - bioPlus coarse - grovporet filtersvamp. skal visstnok byttes hver 3. måned.
Nederste to blå - bioPlus fine - finporet filtersvamp, skal visstnok byttes hver 9. måned

Dette ble levert med karet.

Videre anbefales det å plassere høyvirksomt kullfilter - Carbax - i en boks mellom kullfilter og nitratfjerner, og keramisk granulat (?) og fosfatfjerner mellom grov og fin blåsvamp. Dette har jeg ikke kjøpt.
Bytter jeg nok vann?
Bilde fra laveste vannstand under dagens vannbytte. Her har jeg helt ut 4 bøtter vann. Er dette nok?
Du trenger ikke bytte filtersvampene så ofte som det sies på beskrivelsen. Mer om det her. Det er ikke samme filter, men samme prinsippet.
Vannlilje
Du trenger ikke bytte filtersvampene så ofte som det sies på beskrivelsen. Mer om det [URLBLOCK1]. Det er ikke samme filter, men samme prinsippet.

Tusen takk - sparer den tråden til jeg faktisk har et fungerende filter - så skal jeg se hva jeg ikke skal kjøpe da . Det er mye å lære altså!
Ja, det er lurt å ta en ting om gangen
Har for øvrig siste 24 timer senket temperatur i karet fra 27,5 til 26 grader. Skal videre ned, men lar den stå et par døgn først så ikke overgangen blir for stor.

Har også senket pH fra 8+ til 7+ gjennom bytte av bunnlag.

Ammonium i karet i dag - ikke nitritt. Dessverre, da det betyr at jeg er veldig tidlig i prosessen foreløpig. Har ikke måleverktøy for nitrat.

Bytter også 40+ liter vann daglig, noe jeg har gjort daglig siden fiskene ble puttet oppi.

Det ser ut som de har det bedre i dag, og bedre nå i kveld enn i morges. Fortsatt mye bevegelse, lek (og nagging mellom guppy-hannene som skulle vært damer) - ingen som har endret adferd siden de kom utover sugekoppene (sorry - klarer ikke huske hva de heter) som er blitt mye mer aktive etter at de fikk sand. Ene guppyen pustet fort og lå høyt i vannet i morges, er nå tilbake til vanlig adferd. Guppyer mindre røde i gjellelokk enn i går før bunndekkeskifte.

Fikk litt mat i morges - veldig søkende nå, så de får litt mat igjen nå 1 times tid etter vannbytte. Så går lyset for dem snart - de har nok lys for lenge nå tror jeg. Tenker jeg må ha lys under mating og litt etter vannskifte - men det er bare rene følelser, sannsynligvis tull og unødvendig?

Takk for god hjelp i dag også!
Bør ikke de kullfiltrene fjernes?

Her er filteret mitt. Hvis jeg forstår det rett, så skal vi altså dele den blå svampen i to og ta 1/3 av de brune kulene. Den blå svampen er ganske grov. Det var da veldig mange forskjellige svamper i filteret ditt - det går over min forstand!! :-O

Vi har ca. samme pH og temperatur, så det vil bakteriene like!

Nå må jeg ta kvelden - god natta, folkens! Ses i morra, Sissan!
Tror du har oppfattet vannstrømmen feil vei. Vannet forlater filteret gjennom den hvite "lodotten".

Kullfilteret (kjemisk filter) bør bort. Og sett for all del ikke inn noe mere kjemiske medier som fosfatfilter og enda mere kullfilter. Skal du sette inn noe som helst, så burde det være en boks med Eheim SubstratPro under den hvite bio-pad'n.

Legg Kuledrøm sin blåsvamp oppå den øverste blå svampen, og strømpa med bio-kuler oppå der igjen (altså under den grønne svampen).
SilverShaded
Tror du har oppfattet vannstrømmen feil vei. Vannet forlater filteret gjennom den hvite "lodotten". Kullfilteret (kjemisk filter) bør bort. Og sett for all del ikke inn noe mere kjemiske medier som fosfatfilter og enda mere kullfilter. Skal du sette inn noe som helst, så burde det være en boks med Eheim SubstratPro under den hvite bio-pad'n. Legg Kuledrøm sin blåsvamp oppå den øverste blå svampen, og strømpa med bio-kuler oppå der igjen (altså under den grønne svampen).

Jeg er ingen ingeniør, men dette gir ingen mening. Hvis strømmen går UT gjennom det hvite filteret, ville jo dette flyte opp til toppen, og all søppel blåses bort fra det - ikke legge seg oppå det? Skiten sitter vel der fordi vannet suges ned på den hvite, og drn er første barriere?
En annen grunn til at jeg er sikker på at vannet suges inn på toppen av filtrboksen der det hvite er, er at kampfisken elsker å la seg suge inntil inntaket der, og sall finnene hans suges klart fast.

Videre er det ingen tvil om at strømmen i vannet kommer UT gjennom røret som kommer fra kanalen til venstre i filterboksen, og den starter nederst. Kanskje jeg har opp ned filter i forhold til vanli? Leggr ut skisse/bilde i morgen... Vanet går inn i toppen, suges ned gjennom filtrene, ut til venstre i kanal, opp gjennom pumpe og ut i karet.

Jeg har jo misforstått mye så langt. Muligens også dette... Sove på det

Edit: sorry skrivefeil, mobil på senga....
Vannet i mine filter suges også inn på toppen, men derfar føres det helt ned til bunnen før det går opp gjennom mediene.
I Bioflow deler dessuten strømmen seg i to, noe Juwel kaller "biopolar strømning". Se bilde.

Nei, lodotten vil ikke flyte eller blåse vekk slam. Slammet legger seg faktisk oppå. Det er alltid det hvite finfilteret som ligger til sist i vannstrømmen, slik er alle filtere (mine også).
SilverShaded
Vannet i mine filter suges også inn på toppen, men derfar føres det helt ned til bunnen før det går opp gjennom mediene. I Bioflow deler dessuten strømmen seg i to, noe Juwel kaller "biopolar strømning". Se bilde. Nei, lodotten vil ikke flyte eller blåse vekk slam. Slammet legger seg faktisk oppå. Det er alltid det hvite finfilteret som ligger til sist i vannstrømmen, slik er alle filtere (mine også).

Dette bildet er vel av vannstrømmen forbi varmekolben? Forutsatt at det er samme filter vi snakker om, så går vannstrømmen ned gjennom filtermediene slik som på dette bildet. De to nederste blåsvampene er for biologisk filtrering.
Du har som vanlig rett. JEg har ikke tenkt på at det er inntak til både varmekolbe og filtrering inni der. Jeg syns jo fortsatt det ser ut som om vannet går ned gjennom filtrene (på det nederste bildet ditt), men innser at jeg bare skal slutte å tenke og stole på dere som har gjort dette i mange mange år.

Men kan du ut fra min beskrivelse fortelle meg hvor jeg skal legge de ulike remediene i kveld? De må gjerne fort på plass etter 35 minutter i bil.

Skal jeg ta vannbytte også i kveld? Da må jeg jo stanse pumpene/filtrene og det er kanskje ikke så lurt? Jeg KAN kjøre hjem fra Oslo og gjøre vannbytte før jeg kjører og henter filtre, men det blir 8-10 ekstra mil for meg, jeg skulle gjerne sluppet det.

Ellers har en av fiskene våre fått unger. Litt trist egentlig, for de overlever neppe vannverdiene jeg har. Dessuten forstod jeg da hvorfor kampfisken plutselig var blitt bunnfisk - han jager dem / antar han ser dem som levendefor. Jeg orker ikke starte med egne småkar og sånn til dem oppi alt annet heller. Har bare sett to småtasser - øyne og mage og ca en cm totalt
Filteret mitt heter for øvrig Bioflow 3:

Jeg er og ser og ser på bildet på forsiden av manualen, og mener fremdeles at vannet går inn i toppen av filteret og ut i bunnen. Det kommer både kaldt vann utenfra og varmt vann som har kommet inn nede og gått opp via varmekolben inn på toppen, suges ned og ut i bunnen der det er bilde av kombinert kaldt og varmt vann.

http://www.juwel-aquarium.de/out/media/en/Filter_System_Bioflow_3.0,_6.0,_8.0.pdf

Finner dessverre ingen animasjon av vannretningen.

Uansett - der dere pleier å plassere filtermedier - der skal de sitte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap