Robin`s Mini-WaterWorld :) (side 6)

Vil det si at alle testene er defekt? Står stemplet 06.2017 bakpå esken, så den har jo ett par år igjen på holdbarheten.....
Neida, det er nok bare noen partier som er defekte, visse batch-nummer som går igjen.

Edit: lurer på om det var noe med at testvæsken i ene flaska var feil eller noe slikt i de batchene det gjelder.
Vel det var grusomt surt. Jeg har gleda meg som en unge til å bruke det, men skulle vente til de andre testene min var tomme, men heldigvis for meg så kjøpte jeg en ny NH3/4 Tetra test 3 dager før jeg fikk dette settet, og så klødde jeg slik i fingrene i dag etter å plundre litt med det nye og ALLE de testene det inneholder... Godt jeg fant ut av det nå da mens jeg enda har backup tester Men likevel kjipt Og det er jo litt nedsig siden de fleste sier JBL sine tester er de beste...
Det er desverre en feil med NH3/NH4 testene som har gått igjen en stund nå. Antagelig en feilproduksjon på en av test-væskene, ja. Men alle de andre skulle være i orden. Så bruk Tetra-test til NH3/NH4
En gledens dag, No2 nivået er på vei ned, det vil si at det er langt utenfor skalaen enda, men testen ble ikke blod rød som den har vert den siste uken, den er nesten innenfor lesbar farge Dette går veien
Da var den nye tanken kommet i hus Men det var noen små mangler så den kommer ikke til å få vann i seg den første uken. Må kjøpe nye filtermedier, lysrør og litt diverse. Fikk med ca 10-15 kilo lavastein, noe mat, medisiner, røtter og diverse. Alt i alt ett godt kjøp tror jeg, Juwel Rio 250 + møbel med Fluval 405 pumpe (6mnd gammel) 2500,- for alt

Fulgt også med en pose med noe filter booster fra JBL, noen som har tro på det? Silvershaded? Vert borti det før? Bare tull og fjas?

Vel nå har jeg kokt all steinen som fulgte med og den dekorasjonen, så får vi se hva jeg skal bruke, får gå til innkjøp av noen slanger og overganger så jeg får UV-filteret koblet opp. Men i forbindelse med det så lurer jeg på; Skal jeg bruke UV filter på Fluval filteret? Skal jeg da koble den på sug eller retur? Eller skal jeg koble det sammen med den Eheim sirkulasjonspumpen jeg tenkte å bruke for å skape en god vann strøm til Puffer fiskene mine?
Slike filter-boostere er stort sett bøff, og har liten eller ingen effekt. Hovedsaken er at karet får jobbe opp sin egen bakterie-bestand. Dette er ikke snakk om bakterie A og bakterie B...disse bakteriene endrer seg og lager ulike stammer alt etter de forholdene de lever under.

Aner ikke hva slags UV-filter det er du har ? Men hvis du skal koble det på et filter, skal det alltid sitte på utløpet. Å koble det på en sirkulasjonspumpe er ikke noen god ide...med mindre det er et veldig sterkt UV-anlegg. Når det gjelder UV har eksponeringstiden alt å si, det må derfor være riktig forhold mellom wattstyrke og vannstrøm. I tillegg er det veldig mange dårlige slike UV-filter på markedet, en del av dem medfører en definitiv eksplosjonsfare og/eller lekkasjefare.
Det er ikke den dyreste modellen for å si det slik, det er en Aqua Medic 9w, med ett rotasjons kammer slik jeg har forsttt det for lengst mulig eksponerings tid, er beregnet for tanker fra 250-500 liter. Maks 500l/t. Derfor jeg spør om jeg skal sette det på en sirkulasjons pumpe, for den kan jeg stille vanngjennomstrømningen. Har ikke kommet så langt å sjekket den Fluval pumpen hva den pumper pr time, men helt sikkert mer enn 500l/t?
Skal ikke si så mye om dette UV-filteret, men noterer meg at produsenten bare nevner frie algersporer som målområde.

Fluval 405 er oppgitt til 1300 liter. Med mitt kjennskap til Fluval, filtermedier i tønna og litt rusk i filteret sirkulerer den kanskje 800 liter. Så det er akkurat på grensen for en 240-liter.

Er UV-filter struper et filter/pumpe ganske mye. Vet ikke om sirkulasjonspumpa tåler dette, men mye mulig. Så du har kjøpt en utvendig sirkulasjonspumpe ?
Da tok jeg akkurat noen målinger av tanken og jeg sitter her litt forbauset over resultatet. La oss ta målingene fra i går først:
KH: 2
GH: 4
PH: 7,0
No2 : Utenfor skala
No3:80mg/l
NH3 & 4 : 0mg/l (tilsatt salmi etter måling)

Målinger i dag:

KH: 0-1
GH:5
PH:7,0
No2: 0 - 0,3mg/l
No3: 80mg/l
Nh3 & 4: 0mg/l

Så hva kan foresake at KH stuper til 0, og No2 stuper fra utenfor skala til 0 på ett døgn? Utfra det jeg leser skal ikke dette være ferdig nå for jeg er på 17 dag innkjøring. Er forundret over hele greiene nå. Posetivt om jeg er ferdig med innkjøringen, men magefølelsen sier noe annet. Skal jeg nå bytte vann før ny salmi tilsetting for å begynne å få No3 ned og gjøre klart til fisk?
SilverShaded
Skal ikke si så mye om dette UV-filteret, men noterer meg at produsenten bare nevner frie algersporer som målområde. Fluval 405 er oppgitt til 1300 liter. Med mitt kjennskap til Fluval, filtermedier i tønna og litt rusk i filteret sirkulerer den [I]kanskje[/I] 800 liter. Så det er akkurat på grensen for en 240-liter. Er UV-filter struper et filter/pumpe ganske mye. Vet ikke om sirkulasjonspumpa tåler dette, men mye mulig. Så du har kjøpt en utvendig sirkulasjonspumpe ?


Kan bruke den både utvendig og innvendig, er en Eheim Compact+ 2000, og skjønner nå at jeg ikke kan bruke den, for jeg sjekket litt selv og (kansje lurt til tider før en spør i vilden sky) Kan bare strupe den ned til 1000l/t.

Ville hatt dette UV filteret opp å gå for å få så bra vannkvalitet som mulig, men ser nå kansje at jeg må enten selge det og få meg ett større, eller få meg en mindre pumpe. For selv om kansje Fluval pumpen struper seg selv ned til 800l/t så blir det i meste laget for det UV filteret, og jeg vil ikke risikere at det sprekker eller eksploderer når jeg ikke er hjemme for eksempel... Kjedelig å tørke opp 250 liter vann under gulvet og inni vegger....
Dette UV-filteret gir deg nok ikke bedre vannkvalitet i og for seg.
UV-lys kan, på laveste nivå, ta drepen på algesporer som befinner seg fitt i vannet. Det dreper ikke alger som sitter fast, naturlig nok. Neste steg opp er at UV-lys kan drepe parasitter og enkelte bakterier i vannsøylen, deretter har man øverste trinn som også kan ta knekken på svært små partikler, som f.eks virus. Egentlig kan vel ikke dette regnes inn under begrepet "vannkvalitet", men det kan altså være en viss grad av forsikring mot sykdom.

Tror du kan ha misforstått litt angående sirkulasjonspumpa...den må stå nedi det mediet den skal pumpe fra. Å koble UV-filteret på denne ville bli veldig knotete, for UV-filteret er ikke ment å være i vann. Du måtte da legge slange fra pumpa i karet til UV-filter montert på utsiden, og så returnere vannet til karet.
Neida, har ikke missforstått. Kan ta av den delen der innsuget er, fjerne dekselet og en liten svamp sak, så fulgte det med en nippel med en slangestuss på som en da skrur på pumpa på innsuget. Voila, så kan den stå utenfor karet. Vet at UV lampa ikke skal stå oppi karet. Men kunne du scrollet opp litt Silver og tatt en titt på de vann verdiene? Er ikke det grusomt tidlig at no2 skulle stupe til 0?
Lord-Robin
Neida, har ikke missforstått. Kan ta av den delen der innsuget er, fjerne dekselet og en liten svamp sak, så fulgte det med en nippel med en slangestuss på som en da skrur på pumpa på innsuget. Voila, så kan den stå utenfor karet. Vet at UV lampa ikke skal stå oppi karet. :) Men kunne du scrollet opp litt Silver og tatt en titt på de vann verdiene? Er ikke det grusomt tidlig at no2 skulle stupe til 0?

Interessant!
Er det eheim compact 2000? Jeg har kjøpt 1000-varianten.
Det er helt usannsynlig at NO2 skulle stupe slik på dag 17 hvis dette er en innkjøring fra scratch. Har du brukt noe filterguffe ?

At KH faller er ikke så rart...jeg ser at pH har holdt seg konstant, så helt til nå har karet klart å bufre. Men nå produseres det endel H+ ioner som "spiser opp" KH, KH går mot null og det er viktig å følge med på pH, den kan falle plutselig, fort og langt anytime. Det kan være lurt å bruke litt natron for å få opp KH en grad eller to, så pH ikke crasher så lett.
Snodig. Men ikke umulig? Husker første gangen jeg leste om fiskeløs innkjøring med Salmi, på en eller annen engelskspråklig side. Der ble det oppgitt at det kunne ta helt ned i 14 dager, og forsto det slik at det var uten å tilføre noe filterguffe eller liknende. Kan dette skje hvis alle forhold er "ekstremt optimale"?? Det ser jo virkelig ut som NH3 spises opp på et døgn, nitrat har jo vært høy i flere dager allerede, og du så denne klassiske svake nedgangen i rødfarge dagen før det plutselig stupte. I mine øyne ser alt ut til å stemme, bare at det tok veldig kort tid. Hm!! Men ikke hent fiskene ennå da, du må forsikre deg om at dette virkelig er på stell, for dette er jo ganske uvanlig...
Er flett nye filter siden de gamle hadde fullt i Lano hånd skum i seg. Salmien begynte jo tidlig også å forsvinne, har ikke loggen min for meg nå. Men jeg tok ett kontroll mål igår etter jeg tilsatte en ny dose med salmi, da hadde No2 gått opp noe, 0,3mg/l men det er vel som forventet? Skal ta en ny måling på alt idag, samt tilsette litt natron. Byttet 50% av vannet igår også. Jeg har ikke boostet filteret.
Nye målinger i dag, startet med PH og KH, den viste PH 6, KH 1, tilsatte litt natron utrørt i akvarie vann, og ventet en times tid, PH7,5 KH 2.
GH 4
No2 0,3mg/l
No3 80mg/l
NH3 & 4 0mg/l

Så måligene mine i går var nok korrekte, men overaskende at det kom så fort ned mot 0 på No2 målingene. Byttet 50% av vannet og tilsatte salmi. Ikke lenge til jeg kan hive fisk oppi tenker jeg Er positivt overrasket over dette resultatet da, og var litt redd for at det kunne vert for godt til å være sant, men når målingene viser det samme i dag så er det nok på slutten Tok en etterkontroll på KH nå nettopp og da var den 3. PH gadd jeg ikke siden jeg akkurat har tilsatt salmi.
Da vil jeg si at innkjøringen min er fix ferdig. Alle verdier holder seg stabile slik de skal. Kulefiskene er hentet Ancistrusene er flyttet inn, vurderer å hive Neon Tetraene oppi der og. Pratet med en som har Sapper og han har Neon Tetraer sammen med de og det går strålende. Eneste jeg stusser over det er at vannet er litt i hardeste laget for de, har GH 5 nå, men lurte på å øke den til 6 for ikke å ligge i nedre kurve for Sappene, men da blir det 3`over hva Neon Tetraene skal ha.

De Platyene jeg har igjen har fått ett nytt hjem. Så nå er det å kjøre inn 250literen over helgen så skal Sappene mine få litt mer boltreplass

Takker for all hjelp, og tips og råd underveis. Spesiellt til SilverShaded, du har en kunnskaps base i ditt hode uten like (eller så googler du alle spørsmål :p)
Heheh...Fiskebasen har jeg ikke helt i hodet, nei....og den er jo enkel å slå opp i om det skulle trengs. Men det meste annet har jeg i hjernekassa.

Lykke til med sappene
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap