Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 60)

Jeg klarer ikke dy meg, må stadig en tur inn på akvarierommet for å beundre disse skjønnhetene. Jeg kan nesten ikke tro jeg endelig har fått dem i hus, og at alle ser så bra ut!

Det beste av alt er at selv om de faktisk er viltfanget, så er de mye fremme og stimer rundt. De stimer forresten veldig bra til Corydoras å være, holder seg mye samlet.

Er ikke dette litt av et syn?

[External Image]
Litt skryt til dæ, Mona o
Har sitter å lest gjennom hele tråden din di siste dagene, og det er utrolig morsomt å følge dæ og fiskenen dine. Du skriver utrolig bra, og bildene er jo FLOTTE!! ( hvilken linse bruker du? og bruker du (ekstern) blits?)

Etter å ha hadd en fiske pause siden i vinter, bare MÅTTE æ sette opp et akvarium igjen. Har tidliger vært innom tråden din, men da drev æ med Betta arter. Så etter å lest gjennom din og noen andre cory tråder på nettet, så bestemte æ mæ kjapt for cory denne gangen. Her et tråden sin en helt klar stor inspirasjon! Så: Takk for at du deler med oss alle av din etusiasme og kunnskap!!

Cecca
Så vanvittig lekre fisker, Mona! Jeg blir grønn (laser) av misunnelse. De er virkelig, virkelig lekre! Jeg skjønner godt at du er i ekstase over dem.
Utrolig flotte fisker du har Mona. Kan gå inn her og se hva slags cory jeg vil ha isteden for fiskebasen..hehe..
Legg gjerne ut flere bilder.

Mvh Linka
brochis splendens
fått meg 8 stk brochis splendens vf, har du prøvd å få unger på de? er dem vanskelige å få egg på? nok med 63 liter?
Espen Eilefsen
fått meg 8 stk brochis splendens vf, har du prøvd å få unger på de? er dem vanskelige å få egg på? nok med 63 liter?

Se info her.
Espen Eilefsen

Det lar seg nok gjøre å få dem i lek, mange har greid det.
Men jeg ville si at en 63 liter er altfor liten for en gruppe på 8 voksne av den arten. B. splendens blir STOR, og de tar mye plass.

Jeg hadde selv en gruppe på 9 B. splendens i en 250 liter, men solgte dem til slutt pga de ble så store...
Med det kraftige nesegrevet sitt roter de opp mye grums fra bunnen, og småplanter eller stilkplanter kan du glemme. De opproter alt sammen med de kraftige nesegrevene sine på jakt etter føde. I mitt kar hadde jeg store, kraftige sverdplanter på 40-50 cm høyde, og de hadde slått rot grundig lenge før Brochis'ene kom i karet. Det fungerte. Men hun som solgte meg deler av denne gruppen jeg hadde, solgte dem fordi hun var lei av å måtte plante alle planter på nytt hele tiden når fiskene rotet dem opp.

Så i et kar med voksne B. splendens bør man ha et skikkelig godt filter med stor kapasitet og god partikkelfiltrering.
.
er det mulig å få egg i 63 literen, eller skal eg putte dem oppi med 250 literen å prøve der?
Espen Eilefsen
er det mulig å få egg i 63 literen, eller skal eg putte dem oppi med 250 literen å prøve der?

Det er lettest å få Corydoras (og Brochis) i lek når de er i et eget kar for seg selv, uten masse andre fisk tilstede. Men du skriver at disse er viltfanget? Du burde ha dem i lang karantene før du setter dem i et kar med andre fisk, for å unngå at karet ditt smittes med parasitter og lignende. De fleste viltfangede fisk har med seg et eller annet, så godt som sikkert. Selv om du ikke ser noe på dem umiddelbart, bør du medisinere dem mot parasitter i et eget kar og ha dem i karantene.
Når det er gjort, kan du ha dem i 250 literen en tid, mens du feter dem opp med masse god mat. Når du ser at hunnene er gode og runde av egg, kan du ta en trio (en hunn og to hanner) over i 63 literen og forsøke å få dem i lek der. Prøv vanlig fremgangsmåte for Corydoras. Det finner du mange beskrivelser av her på forumet.
ok
tusen takk for svar, dette er drit moro hobby! forrewsten, knall bra akvarie rom du har mona
hva er det beste å fete dem opp med? bare bunntabletter?
Takk for en fantastisk tråd Mona
Har brukt de siste to nettene til å lese igjennom tråden, både for å suge til meg kunnskap og beundre de fantastiske bildene av alle dine flotte Corydoras.
Det er en fryd å lese, du skiver både innspirerende og morsomt.

Gleder meg (som en unge) til å hente mine første Corydoras av deg i kveld.

Både nye fine Corydoras aeneus og nytt akvarium på samme dag. O Glede.

Og ikke minst få en sjanse til å se rommet ditt "live", detta blir spennende.

Espen Eilefsen
hva er det beste å fete dem opp med? bare bunntabletter?

Jeg sa "god mat" Bare bunntabletter er kjedelig. Det kan brukes som dagligfòr, men man bør gi en god del annet fòr også, som frosne mygglarver og artemia. Det finnes en haug ulike typer levendefòr i frossen form, det er bare å prøve seg frem og se hva fiskene dine liker. Hos Corydoras og Brochis er røde mygglarver alltid en hit

Dette er tre typer fòr jeg fòrer mye med:
Diskus-granulat har et høyt innhold av proteiner og synker lett, og er utmerket tørrfòr å spe på med når man vil fete opp Corydoras.

Jeg bruker mye av JBL Tabis - det er en type fòrtabletter jeg bruker omtrent daglig til mine Corydoras. Det er veldig populært blant fiskene, og det ser ut til at det funker... de leker og legger egg ukentlig her hos meg iallefall
Jeg bruker også mye [URL=http://www.aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=1&sok=ja&produktid=43&HKatID=]røde, frosne mygglarver[/URL]. Her går det vel med en pakke i uka (men jeg har mange akvarier da) Røde mygglarver får de minst annenhver dag, kanskje oftere i perioder. Så kan det gå noen dager på tabletter, og så ny runde med røde myggis.

---------
Du kommer nok lettere i mål om du tilbyr fiskene et variert og godt kosthold. På bare bunntabletter tviler jeg på at fiskene ville komme særlig lett i lekskondisjon, spesielt siden det er Brochis. En del veldig enkle arter som Corydoras aeneus kanskje, ja, men med Brochis må man nok tilby en "a la carte" meny
Brochisene er ihvertfall helt sinnsyke til å spise mygglarver! Makan til mygglarvestøvsugere har jeg aldri møtt. Selv mine C-140 kommer i skyggen i forhold til brochisene. De bare svømmer forbi, og enhver mygglarve innen en cm til hver side, bare forsvinner! Jeg blir bare mer og mer forelsket i disse fiskene. Litt tubifex setter de også veldig stor pris på. Men det må man fôre veldig forsiktig med. Jeg bruker det kun når jeg forsøker å fôre opp coryene eller brochisene, og da kun sånn innimellom. Men de blir helt spinnville når de får det. Makan til snadder finnes tydeligvis ikke. Som regel legger brochisene mest beslag på det (de sperrer tilgangen for de andre fiskene), og slurper i seg herligheten. Ellers fôrer jeg hovedsaklig med en blanding av flere bunntabletter: JBL Tabis, JBL NovoTab, Hikari Sinking Wafers, Tetra TabiMin rekepellets, + sannsynligvis noe mer jeg har glemt.
Elle-melle....skal-skal ikke....
Jeg går og skuler skrått på 250 literen for tiden...
Egentlig er det helt galeMattias å tenke på å selge den engang, spesielt siden jeg kjøpte dyr innvendig bakgrunn i våres og monterte i den. Hmmm.
Men jeg har så sinnsykt lyst på flere liter *knegg* Eller fler og fler, annerledes fordeling av literne er vel rettere å si. 250 liter i ett blir for stort for mine behov, jeg kunne tenke meg en reol der den 250 liters "klosssen" med akvariemøbelskapet står istedet. Kanskje en reol for 3 x 128 liter?
Nå er det jo bare luft over 250 literen. Og det kan vi vel ikke ha i et akvarierom?? Ledig luft!?

*klø seg i hodet*

Joda, vi benekter ikke her at vi har litersyken!
Luft i et akvarierom ?? Aldri hørt om. Det må du gjøre noe med før det formerer seg.
Hehe..

Linka
En fotorunde i akvarierommet i kveld
Tok bilder av litt av hvert, blant annet Corydoras weitzmani.

Siden jeg er så ny på Adobe photoshop så må jeg prøve meg frem, sakte men sikkert ((hvem leser egentlig bruksanvisninger?) og lete en god stund etter de funksjonene jeg vil bruke Heldigvis fant jeg størrelsesreduksjonsmetoden ganske raskt, for uten den får man ikke lastet opp og lagt ut noe som helst

Men, det er slik man lærer, ved å prøve og feile. Jeg fant nettopp ut av dette med "Spot Healing Brush", og den fjernet jaggu meg et par pestsnegler som hadde lurt seg med midt i glaninga på glasset. Det ødela egentlig et par av bildene, men med Adobe forsvant sneglene på mystisk vis Men jeg er nok ikke helt fortrolig med det instrumentet heller, så mye klønete jobb blir det.

Fjerning av bakgrunnsstøy får jeg ikke til enda, så der må jeg eksperimentere litt.

Corydoras weitzmani, for tiden er det 4 yngel i karet med de voksne som har greid seg der på egenhånd. Så har jeg 10 stk til i "barnehagen", dvs oppvekstkaret mitt for Corydoras.

JBL Tabis på menyen i dag, og her deles en tablett mellom en hann og en hunn (hunnen til høyre)
[External Image]

[External Image]

[External Image]

mona o
Fjerning av bakgrunnsstøy får jeg ikke til enda, så der må jeg eksperimentere litt.

Jeg vil annbefale deg i og bruke dette programmet til og fjerne støy med det er meget enkelt og bruke, og er svært effektiv. Det fjerner så og si alt av støy. Det er også et "Plug-in" program som fungerer sammen med Photoshop.

Hva står isoen din på når du tar bilder?

Det var noen fine Coryer du har der

Andreas
Takk for linken Andreas, jeg har hatt NeatImage før, så det er jeg heldigvis kjent med Skal laste det opp på nytt så jeg har det på denne nye pc'en også. Det er et flott gratisprogram som er veldig bra på å fjerne bakgrunnsstøy i bilder, ja.

Jeg savner Microsoft Picture It!2002 jeg... det lå på den gamle pc'en min da jeg kjøpte den.

Corydoras weitzmani er en nydelig art, ja, og det er morsomt at de endelig har kommet inn i den vanlige "legge egg en gang i uka"-rutinen som de andre Corydorasene mine Kommer ikke over det faktum at de plutselig lekte og la egg for første gang midt på sommeren, 1. juli faktisk, på en årstid da de fleste Corydoras tar pauser og det er lite egg å finne generelt.

Jeg burde være litt mer aktiv mht oppdrett, plukke ut egg og sånn fra dette karet, men...
Jeg har en 98 liter med en stor gruppe voksne Corydoras panda som leker og legger egg hver uke. Over tid har det vokst opp ganske mange yngel der, og de finnes i alle aldre og størrelser. Alt fra voksne til bittesmå, som er jevnstore med en liten kirsebærreke (morsomt å se dem dele maten med reker)

Den siste tiden har jeg skjønt at det nå er på tide å ta en real opprydning i det karet, for nå formelig koker det av fisk på bunnen når jeg har fòret. Det yrer av dem. Mosen har vokst over alle hauger, og trerota i karet er helt skjev da den har sklidd i sanden. Men jeg tør ikke rette på den, fordi det er så mye fisk i karet på bunnen under rota (redd for å mose noen).
Problemet er at den rota er så stor at den ikke går an å ta ut så lenge akvariet står i reol...! Den ble satt ned i karet før det stod i reol.

Så nå planlegger jeg tømming av karet, tappe ned vann til det bare er halvannen cm igjen på bunnen, og så løfte det ut av reolen og sette det ned på gulvet på et stykke aquapad.
Der kan jeg så løfte ut rota, trimme mosen, tynne ut bestanden av kirsebærreker og samle dem i et lite plastkar e.l. og det samme med Panda-ungfiskene. Noen er vel så små at de går rett i "barnehagen", altså 85 literen jeg bruker til oppvekstkar. Men en del av dem kan nok flytte hjemmefra

Her er en av de som har vokst opp der, en sprek og nydelig ung hann
Corydoras panda er virkelig et sjarmtroll!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap