Inger Annes akvarieprosjekt (side 60)

Da er den nye reolen på plass, og det gamle akvariet på plass i nederste hylle der (takk for hjelpa Bjarte). De to hyllene over må nesten vente til jeg får bedre råd (pengene gikk som sagt til ny bærbar). Det er uansett utrolig deilig å få flytta akvariet ned fra det lealøse skrivebordet det stod på. Det var min store skrekk at skrivebordet skulle knekke sammen før jeg fikk ordnet med en bedre plassering for akvariet. Men skal det ikke flere akvarier på det bordet. Det sa jeg riktignok sist også, noe som resulterte i den første reolen på soverommet. Hmmm...det ser ut som om det skrivebordet har en tendens til å få reolene til å yngle hos meg.

I morgen skal jeg se om jeg får flyttet unna litt foran pc-en også, så det blir litt mer levelige forhold når jeg vil kose meg på nettet. Så da håper jeg at jeg får muligheten til å bruke litt mer tid på AF igjen.
Da var det endelig mulig å sitte normalt foran pc-en igjen. Aaaah! Så deilig! Og enda deiligere blir det når jeg får den bærbare, og kan sitte på stua igjen også. Da blir det nok hovedsaklig å sitte som før, men det er faktisk godt å ha begge mulighetene. Av og til er det godt å sitte på soverommet, rett og slett fordi det er kjøligere der. Mye gjenstår av arbeidet på soverommet før jeg blir helt fornøyd, men det blir veldig flott med de to reolene der. Men uansett hvordan jeg stokker om på det i hodet mitt, kommer jeg ut med ett akvarium i manko, selv etter at jeg har anskaffet to 128-litere. Jeg begriper ikke hvordan jeg får det til. Vel, jeg begriper det egentlig. 3 av kulene jeg har i dag trenger større plass. Nei, vent, da blir det 2 akvarier for lite! For Bolla, den grønne kulefisken skal få flytte inn i en 128-liter. 85 liter er for lite for en grønn kulefisk (det går mens de er små, men de vokser jo med tiden), og det er også bedre med et større kar når jeg skal begynne å styre med saltvann. Hun skal faktisk få overta 128-literen som det nå befinner seg CW-06 i. Suvattiien min må også ha større plass, og det samme med Hufflepuff (cochinchinensis/turgidus). I tillegg skal jeg ha en Rød Kongo (Tetraodon miurus). Det blir selvsagt plass i 85-literne når kulene flyttes, men ikke nok plass. Dessuten vil jeg ikke bare ha kuler i akvariene på soverommet. Jeg vil ha noen pene coryer å se på også, når jeg sitter foran pc-en min.

Jeg bekymrer meg egentlig litt for mine CW-06. Etter at multiradiatusene forsvant, har de sturet (de også ). Jeg tror Mona har helt rett i at de trenger selskap. Så det skal de få nå. Jeg skal kjøpe en liten bøling med C-140, for å utvide min bittelille stim på 4. Faktisk er de gamle stimkamerater, de jeg har og de jeg skal kjøpe. Og da tenker jeg at de alle sammen skal få flytte inn sammen med CW-06-ene mine. Da får jeg tynnet bittelitt ut fra den ektreme corysuppa som går i den ene 120-literen min, og får en passe gjeng med store coryer i 128-literen min. Egentlig tror jeg at jeg skal flytte de 4 jeg allerede har, allerede i dag, så CW-06-ene mine får selskap med en gang. Jeg liker ikke helt denne sturingen deres.

Og for n-te gang: jeg tror Bartesnoppen har hatt besøk i hula si igjen. I går kveld var det viftemani hos alle hannene i Pestkaret, og det bruker å bety at det enten har skjedd, eller er i ferd med å skje. Men det er jo som forventet, at noen skulle finne på å leke når jeg kom tilbake fra ferien. Og Bartesnoppen er ikke akkurat vanskelig å få igang med lek og barnepass.

Ellers innser jeg at jeg må oppgradere antallet huler betraktelig, i alle mallekar, bortsett fra hos sebraene (der det er flere huler enn fisk).
Jeg skrev et langt innlegg her før i dag, men det skar seg selvsagt da jeg skulle legge det inn (har problemer med den trådløse ruteren...den også!). Da hele greia forsvant, orket jeg bare ikke å skrive det igjen. Så nå blir det en adskillig kortere versjon her.

I dag benyttet jeg sjansen til litt flytting av fisk. Mine C-140 skal bli flere (faktisk gjenforenes med sine tidligere stimkamerater). Etter intens jakt, med alt av røtter og ting og tang utav karet, fant jeg bare 3 av de 4. Så da har det tydeligvis forsvunnet en en eller annen gang. Siden de fram til nå har gått sammen med bl.a. en gjeng med C-121, som de kan ligne litt på), har jeg ikke hatt helt oversikten over hvor mange de faktisk var. Jeg trodde alle var på plass, men den gang ei. Så da er det veldig bra at de nå får selskap av flere, så de blir en liten stim igjen. De 3 jeg har, har nå flyttet over i 128-literen min, der det nå bare går 5 CW-06. De stakkars CW-06-ene har tydeligvis savnet selskap etter at multiene forsvant, så jeg håper dette vil få dem i litt bedre humør. Coryene mine fikk også selskap av Askimskogen, ei diger og pysete malle. 128 liter er i grunnen for lite for den, men det er tross alt 8 liter mer enn den gikk i fra før. Det er deilig å få fordelt ut litt fisk fra den svært så overfylte corysuppa i den ene 120-literen min. Jeg benyttet også sjansen til å fange inn de 5 sterbaibarna som også holdt til i det karet, og flyttet dem over til sine voksne artsfrender. Så nå har jeg faktisk en stim på 12 sterbaier. Tenke seg til. De 6 voksne sterbaiene var de første coryene mine. De ble kjøpt for over 1 1/2 år siden, og er foreldre til de 5 som nå fikk flytte inn sammen med dem. I tillegg hadde jeg også en enslig liten en, som jeg fikk med gratis hos han som jeg kjøpte concolorene mine av i sin tid. Den har forblitt ganske liten, så jeg tror den har følt seg litt utenfor hopen i sterbaiflokken. Den har liksom ikke helt menget seg med de 6 flotte VF eksemplarene mine. Sterbai er fortsatt blant yndlingscoryene mine. Det er noe helt eget med disse flotte fiskene. Det er bare så synd at de er så innmari i forhold til å skille ut stressgift. Mitt første møte med coryer bestod av å miste to og merkelig nok berge livet på den tredje som var i den forgiftede posen. Den lever den dag i dag. Jeg tok forøvrig noen bilder av Askimskogen da jeg flytta han i dag. Dessverre sliter jeg med å få den "nye" pc-en til å finne kameraet mitt, så jeg får foreløpig ikke overført bildene (man skulle ikke tro at IT liksom skal være yrket mitt: bærbar pc gått føyken, trøblete trådløs ruter og et digitalkamera som jeg ikke får koblet opp. Kameraet viser forresten også tegn på å snart gi opp livet. Det må være noe jeg utstråler for tiden!).

Det som virkelig bekymrer meg i dag, er at den ene kulefisken min (salivatoren Jack the ripper) viser tydelige tegn på å være syk. Han har ikke spist siden jeg kom hjem fra ferie (det tok litt tid før jeg oppdaget det), og han er mørk i fargen. Jeg antar at det er innvollsorm, siden han er ganske tynn også. Så da var det fram med Flubenolen igjen, og jeg håper den gjør like stort under som den bruker å gjøre. Men det svir litt i hjertet når jeg ser at det minker i posen. Det som også er bekymringen i slike tilfeller, er den store sjansen for at flere fisker da har fått elendigheten. Det er straffen for å bruke In&Out-en - det er fare for overføring av sånn dritt. Jeg har sett det før, og kommer sikkert til å se det igjen.

Forøvrig tror jeg herved at jeg erklærer denne uka som årets drittuke. Det er altfor mye som ryker og ikke fungerer, så jeg synes jeg burde få lov til å begynne på nytt igjen fra dagen jeg kom hjem fra ferie. Det eneste positive må være at jeg altså fikk den nye reolen i hus. Det er utrolig deilig, rett og slett, selv om de to åpne plassene roper etter å få nye, pene 128-liters rammekar i seg.
Forresten, det er en hyggelig ting til: refraktometeret fungerer som det skal, og det er utrolig deilig å ha fått et i huset. Jeg må innrømme at jeg stoler langt mer på resultatet fra denne, enn fra hydrometerne. Så takk til, var det Judosola som ga meg linken? Jeg er godt fornøyd med utstyret.
128 litere er en av mine yndlingsstørrelser også. Liker fasongen på dem Jeg driver og lurer på hva for noe nytt jeg skal erstatte tomrommet etter 3 x 85 liters reolen min med.... sikler veldig på 3 x 160 liter, men vurderer også sterkt 3 x 128 liter. Jeg har to stk 128 litere fra før.

Hva gjør du når du mater i de øverste reolene? Jeg må jo få maten til å synke ved å dynke den under vann først, pluss at jeg alltid må dytte tilside plantene først for å få en åpning maten kan falle ned gjennom. Så da må jeg opp på en krakk siden øverste karene i reolene med 3 kar i høyden er såpass høye at jeg ikke når oppi. Det er så tungvindt!
Så hvordan gjør du det? Hiver det bare oppi og håper det beste? (jeg er sikkert litt pirkete, men jeg vil at maten skal falle ned dit den skal - straks!)

Det var nok meg du fikk linken av ja, ingen årsak. Jeg har ikke fått prøvd mitt ennå, tenkte jeg skulle vente med å kalibrere det til jeg starter med labundervisning igjen i morgen, da har jeg tilgang på destillert vann rett fra springen.

PS: Ikke glem den e-posten du fikk angående lite flubenol.
Jeg bare hiver maten oppi, ja, Mona. Er det røde mygglarver, synker de ganske snart. Er det malletabletter, rekepellets eller rekemiks, synker de med en gang. Ettersom jeg har særdeles ugrønne akvariefingre (jeg greier å drepe det meste av akvarieplanter, av en eller annen merkelig grunn), er det lite planter i veien, med unntak av andemat, som trives svært godt hos meg, og javamosen i ett av karene. Men det igjen betyr at coryene får gå på oppdagelsesferd for å finne mat, og jeg ser på det som en måte å stimulere dem. Forøvrig har jeg ingen av corykarene mine i øverste etasje (samtlige er nederst, faktisk). Det er kulefisker i alle de øverste karene i reolene mine, og der synker også maten med en gang. Og om maten blir tatt av strømmen fra pumpa, får det bare maten til å se litt mer levende ut, og det er en fordel når det gjelder kuler. Jeg har forresten en step-kasse stående foran reolen i gangen, for å kunne nå oppi de øverste karene, og en gardintrapp stående foran reolene på soverommet. I krisetilfeller kan gardintrappa tas ut i gangen, om jeg må nå bunnen bakerst i de øverste karene der.

Jada, jeg husker e-posten Judosola. Men jeg kjenner ikke til det andre middelet ennå, så jeg vet bare at Flubenol15 var et vidundermiddel, og jeg er fryktelig lei meg for at det ikke er mulig å få tak i. Man vet hva man har... Forresten var det ikke akkurat dyrt å få kjøpt destillert vann. Jeg tror jeg betalte ca. 20 kr. for en halvliter, og da har jeg nok for flere liv framover.

Jack the Ripper fikk som fortalt en dose Flubenol i går, og jeg forsøkte å gi han litt mat nettopp. Null interesse for mat han normalt liker. Så dumpet jeg oppi ei skvisa snegle, og den tok han faktisk! Stor lettelse! Jeg dumpa oppi 2 skvisa snegler til (jeg fikk bare tak i snegler som var for store akkurat nå - derfor skvisinga), og de titta han ikke på. Jeg antar at den første snegla var rein kulefiskrefleks. Men uansett betyr det at han i hvert fall har spist én snegle, og det er bedre enn ingenting. Jeg er virkelig bekymret for fisken. Det er forresten helt tydelig noe galt i karet der etter ferien. Jeg har også fått BGA, og det har jeg ikke hatt i det karet før. Faktisk er dette et kar jeg har lyktes med plantene i, og nå står plantene i fare for å kveles av BGA. Så det er noe galt med balansen der. Det mangler ikke på vannbytter - han fikk et nytt vannbytte i går kveld igjen, 2 dager etter det forrige (50 % hver gang). Jeg skal ta en skikkelig test av vannet senere i kveld, for å få en skikkelig oversikt over situasjonen. Dessverre har jeg ikke lenger fosfattest, og det burde jeg definitivt ha når det gjelder oppblomstring av BGA.

Jeg har forresten på nytt hatt en senanse med nyting av ancistrus. Med det mener jeg at jeg bare har sittet og glodd på dem, og nytt å se på de flotte dyrene. Uansett hvor vanlig en oppdrettsancistrus er, så har de en helt spesiell plass i hjertet mitt. For å være ærlig, tror jeg jeg ville sørge mer over å miste en ancistrus, enn å miste en sebrapleco (selv om hjertet mitt ville ha stoppet med tanke på hva jeg må ut med for å anskaffe nye sebraer). Jeg vet jeg gjentar meg selv med dette, men det er bare noe helt spesielt med ancistruser. De er sugemaller, og svært typiske sugemaller. Og sugemaller er bare vakre, uansett art. Ancistrusene mine er heller ikke så redde av seg, så de er definitivt de mallene jeg har som jeg ser mest (i tillegg til at karet de lever i, står ved kosekroken min i sofaen - det er nemlig én av grunnene til at det er kosekroken min ). Og av alle ancistrusene mine, er Bartesnoppen den største, både i størrelse og i personlighet. Han er sjefen i karet, og en herremann med temperament. Jeg har hatt han i 2-3 år, og han er utrolig flott å se på. Nok en gang: sugemaller er utrolig vakre! Så utrolig flotte kropper de har! Og så elegant de beveger seg. Én ting er sikkert: så lenge jeg driver med akvarier, kommer jeg til å ha ancistrus! Helt "vanlig" oppdrettsancistrus.
ENDELIG fikk jeg pc-en til å finne kameraet mitt, så nå følger noen bilder av Askimskogen. Dessverre får man, når fisken er over vann, ikke noe inntrykk av den fantastiske skogen han har på nesa - skogen som har gitt han navnet Askimskogen. Men se på de fantastiske krokene han har i "munnvikene". Han var ikke veldig blid da jeg plukket han ut av akvariet for å flytte han. Slikt gjør jeg for hånd når det er såpass store maller, særlig fordi de har en fryktelig evne til å henge seg fast i hoven, hvis man bruker en sånn. Og det er ikke rart de setter seg fast, når de vrenger de krokene ut så langt som de greier!
Askimskogen er forøvrig en L-182.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
det var en stor bartolomeus det. nydelig
Sanne
det var en stor bartolomeus det. nydelig :)

Takk, det synes jeg også. Den ser ut som en skikkelig forvokst megaancistrus. Det var det som gjorde at jeg ble så forelsket at jeg bare måtte kjøpe den i sin tid. Jeg har siden håpet å få tak i en dame til Askimskogen, men jeg har ikke sett L-182 i handelen siden. Forresten er Askimskogen temmelig pysete, til tross for størrelsen. Han gjemmer seg hele tiden.
Den bærbare pc-en er nå underveis. Jeg gleder meg! Men hvordan i all verden greier de å fordele en bærbar pc på to kolli? Når jeg sporer pakken på posten, står det faktisk at det er to kolli! Det er dagens nøtt fra Posten Norge, evt. fra Komplett.no. Jeg er spent på hvordan de har fått til dette...
kansje de sender to deler.
legopc
skjønner meg ikke på pakkinga dems jeg heller. jeg bestilte høytalere og et tegnebrett. 2 kolli, høytalerene var bare pakket i gråpapir, tegnebrettet kom i en pappeske større enn høytalerne, sikkert plass til en 4-5 tegnebrett oppi der.. hallo lissom :p

men lego pc, hmm... avtagbar skjerm kanskje? o_O
Jeg har jobbet nok med IBM-pc-er til å vite hvordan de er pakket fra produsentens side, og der kommer alt i en eske. Det eneste jeg kan komme på, er at Komplett har funnet ut at de skal sende meg en veske til den i samme slengen, og det tviler jeg på at Komplett finner på sånn helt uten grunn. Så det blir altså spennende å se hva som dukker opp. Evt. er det Posten som roter med nummerne. Ikke vet jeg. Jeg bare vet at i morgen har jeg ny bærbar pc i huset. Gleeeeder meg!
Jeg fikk nettopp hentemelding, og der stod det også 2 kolli. Synd at Posten alltid sender ut disse hentemeldingene etter stengetid. Da må man vente heeelt til i morgen. *Sukk*
Det er ingen tvil om at små-sterbaiene er vant med hverandre. Etter flyttinga stimer de sammen (noe de ikke har gjort før). En ny verden er litt truende, og da er det tryggere å høre til i en stim. Merkelig nok menger de seg ikke med e voksne sterbaiene. Jeg har ikke sett dem sammen en eneste gang siden flyttinga i går. En ting er i hvert fall sikkert: de er utrolig søte der de stimer sammen, 5 stk. små sterbaier, og sjekker ut sitt nye hjem.

Det er merkelig hvor avhengige CW-06 er av selskap. Nå som 3 C-140 flyttet inn, sniker de seg fram ved fôringstid igjen. Det har jeg ikke sett dem gjøre på en stund. Det ser nesten ut som om disse to coryartene, som begge har litt for små stimer, har slått seg sammen til én stim, selv om de ikke er så fryktelig like hverandre. Men i nøden tar de vel til takke med det de får. PS, Mona, jeg har nå en C-140 30 cm unna det ene beinet mitt. Jeg synes jeg husker at dine var noen skikkelige pingler.

Nei, sånn som det ser ut akkurat nå, er det ingen tvil om at de stimer sammen, disse to artene. Forresten, én ting til, Mona: jeg fikk akkurat være vitne til en tur for å snappe luft, som viser meg at de sannelig kan havne utenfor akvariet hvis de er uforsiktige (jeg husker at det har hendt deg to ganger). Coryen var nesten over vannflata da den gjorde det. Den tok sånn fart at det lett kunne skjedd et uhell. Dessverre har jeg ikke dekkglass på dette akvariet, men jeg skal garantere at det kommer til å bli anskaffet nå!
Dette ble tydeligvis en "skrive masse på AF"-dag på meg. Nå som jeg sitter på soverommet og skriver, i stedet for i stua, slik jeg gjorde før, har jeg to corykar å studere mens jeg sitter her. Og da ser man nye ting. I går fisket jeg ut min gamle Fluval 4 fra 120-literen som inneholder "corysuppa" mi. Det er i dette karet jeg satte inn en Eheim pro 2224 før ferien. Jeg har nå regnet den som innkjørt, og det var på tide å ta ut Fluvalen for å modifisere den som planlagt. Det er helt tydelig at coryene ikke bare er fornøyd med at det ble mindre strøm i karet. Betydelig mindre, faktisk. Filtreringen er bedre, men det gir et annet strømforhold i karet når man har utstrømsrør, og ikke bare trykket ut fra den største Fluvalen. Det er tydelig at det gir mindre oksygen i vannet, for coryene snapper luft fra overflata på en måte de ikke har gjort tidligere (annet enn når Fluvalen har vært tett). Jeg har faktisk hørt dem smelle i dekkglasset to ganger, så de har fart på seg! Jeg tror jeg bør teste vannet før jeg legger meg, bare sånn for sikkerhets skyld. Men jeg er ganske sikker på at det er den uvante mangelen på strøm i vannet som er problemet. Fiskene i 128-literen gjør nemlig det samme, og også her står det en Eheim Pro 2224. Ellers virker det som om de ikke bare er misfornøyde med mindre vannstrøm. De har faktisk vært mindre i skjul, etter at jeg tok ut Fluvalen. Det er nesten så jeg har lurt på om noen av dem har tenkt å sette igang med lek. Særlig har jeg fått se mer av brochis splendensene enn vanlig, selv om de ikke har vist lekstegn (det har andre stått for). Trillebarna har vært opp og ned og overalt, og er bare utrolig aktive. Trøste og bære for ei corysuppe jeg har i det karet! Det er liksom der alt jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med havner. Alle barna jeg har vært nødt til å flytte til større kar pga. ferier eller sykehusinnleggelser, har havnet der, og da blir det en spennende miks. Før jeg flyttet C-140 og sterbaibarna i går, hadde jeg ikke mindre enn 7 coryarter + to grenmaller og Askimskogen! Du verden så deilig det var å tynne litt ut der nå!

Jeg ser også at jeg må tynne litt i den enorme javamosedotten (dette er det eneste karet jeg har der javamosen vokser skikkelig). Jeg har forøvrig ingen problemer med å "kvitte" meg med overskuddet av javamose. Det er mer enn ett kar som trenger mer av denne godplanten.

Hjelp! Sånn som coryene snapper luft nå, tror jeg at jeg blir nødt til å sette inn en luftpumpe! De har helt mani på dette akkurat nå! Ok, jeg skal teste vannet før jeg legger meg.
En ting man ikke har lyst til å finne ut kl. 4 på natta: skyhøy nitritt i et av akvariene. Jeg testet både hos den syke salivatoren min (der var alt ok) og hos coryene. Ikke rart coryene snappet etter luft! Rødt utslag på testen - det tror jeg knapt jeg noensinne har hatt! Nitritt på ca. 0,6. Det er nå tatt et nødvannbytte (Jeg hadde på toppen av det hele ikke noe mellomlagret vann klart heller), og jeg fyller akkurat nå vann i mellomlagringsstampen, så det skal stå klart til i morgen. Jeg har også tatt ut finfilteret i Eheimen. Jeg bruker å starte opp Eheim-pumpene med finfilter i, for så å fjerne det senere. I cory- og mallekar kan man bare ikke bruke finfilter. Det vil da gå tett med en gang. Ulempen med at jeg valgte å fjerne finfilteret akkurat nå, er at det kom grums ut av slangene da jeg måtte riste lufta ut av pumpa etter starten. Og sånt hjelper jo ikke akkurat på i en allerede ganske kritisk situasjon. Takk og pris har jeg opplevd coryer som ganske hardføre når det gjelder nitritt. Jeg antar at det kommer av deres evne til å snappe luft fra overflaten. Jeg får se hvordan situasjonen er når jeg våkner i morgen, om nitritten er på vei opp eller ned. Det er mulig det ble litt for brå overgang for Eheim-filteret da jeg tok bort Fluvalen. Jeg har opplevd at Fluval-pumpene har ekstremt god filtreringsevne, større enn man skulle tro ut fra filtermassen. Så jeg vil tro at Eheim-pumpa ikke har hatt så fryktelig stor belastning under innkjøringa, og at det nå ble litt for stor forskjell da Fluvalen forsvant. Hvis det er dette som er tilfellet, vil problemet løse seg ganske snart. Pumpa har stått parallelt med Fluvalen ca. en måned, så den burde være bra innkjørt. I tillegg har jeg jo også minsket belastningen når det gjelder fiskene i karet også (mulig det ble virvlet opp litt mye grums under innfangingen?). Det blir spennende å se hvilken tilstand jeg våkner til i morgen. Da jeg så at nitritten var høy, testet jeg samtidig ammoniakken, for å sjekke om det kunne være et filterkræsj som var problemet. Null ammoniakk, så den biten er i hvert fall godt nok innkjørt.

Ooops! Det slo meg plutselig en ting til: pumpa stod til innkjøring mens jeg var borte på ferie. Det ble da ikke fôret i karet, noe som også har gjort belastningen liten, til tross for alle fiskene. Jeg får bare krysse fingrene og håpe at bakteriene fort kommer etter, og bytte masse vann, selvsagt! Jeg kan vel faktisk si at jeg bokstavlig talt har sett rødt i natt.

En tanke til, forresten: Det lever jo også slike bakterier i bunnlaget. Selvsagt ikke i samme mengder som i filtrene, men de er der. Jeg vil også anta at den minskede strømmen i karet har gjort forholdene verre for de bakteriene som lever der. Det har blitt mindre tilførsel av oksygen som de er så avhengige av, slik at jeg faktisk også har mistet litt filtreringsevne der. Det er bare en teori, men det er en tanke. Man tenker liksom aldri på bakteriene som lever utenfor filtrene, men de er der.

Vel, da kan jeg i hvert fall si at jeg har greid å gå fra en innvendig Fluval 4, til en utvendig Eheim Pro 2224, og fått betydelig dårligere filtrering. Er det rart jeg er Fluvaltilhenger? Men, som sagt, vi får se hvordan dette utvikler seg i dagene framover. Jeg antar at tilstanden vil bedre seg ganske kjapt.
En ny nitrittest i 120-literen i dag ga et resultat på ca. 0,3 - så vannbyttet i går halverte mengden (50 % vannbytte), og nitritten har da ikke steget etter det. Jeg mistenker sterkt at finfilteret reduserte gjennomstrømmingen noe. Jeg skal vente noen timer, og så teste igjen. Hvis nitritten er på vei ned, skal jeg ta et vannbytte, og puste lettet ut. Hvis den er på vei opp, skal jeg også ta et vannbytte, og så være litt mer stressa.

Jack the Ripper ser litt bedre ut i dag, men han spiser fortsatt ikke. Jeg får trøste meg med at han altså ser bedre ut. Han er ikke så mørk i fargen som i går. Jeg forsøkte igjen å friste med litt snegler. Han gikk etter dem, men smakte ikke på dem da han nærmet seg. Så den ene snegla i går, var nok av reint instinkt. Jeg skal forsøke med en liten bit reke litt senere i dag, selv om det heller ikke har vært noen suksess så langt.
Da var den nye pc-en i hus, og ooooh, så deilig det er å ha en splitter ny bærbar pc! Mysteriet med pakke nr. to er ennå ikke løst, ettersom den ikke hadde ankommet postkontoret ennå. Men mest sannsynlig er det CD-ene som hører til pc-en. De lå nemlig ikke i pakka, og det skal de normalt gjøre. Evt. er det også noen serienumre og andre koder som ligger ved der. Til min store glede, viser det seg at pc-en er levert uten touchpad. Jeg hater touchpad, og det er deilig å slippe å ha den der. Det kom som en overraskelse, men som en gledelig en. Det tar nok noen dager før jeg har fått installert og satt opp pc-en slik jeg liker den, men nå er jeg i hvert fall i gang. Jeg må si jeg liker denne pc-en fra første stund. Jeg er jo godt vant med IBM-pc-er (vet veldig godt at det er kvalitet), og denne skuffet heller ikke. Det er til og med widescreen på den (det er vel nesten standard på nye bærbare nå), og dette er det den første pc-en jeg har som har det.

Vel, da er jeg tilbake i kosekroken min i sofaen, med pc-en på fanget. ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap