Tante Astrid´s undervannsverden (side 60)

Tror ikke den kan måles i mm en gang :b Veldig finkornet, nesten støv, men virker så "tung" at den ligger godt i vannet og virvles ikke lett opp heller. Det er egentlig bare å prøve seg fram. Går det ikke så får man bare bytte den ut igjen. Viktig også at du tester om den påvirker vannverdiene dine.
Tante Astrid
Vet ikke om jeg bryr meg så mye om at de leker, Liv. Som du selv har erfart så er det ikke lett å selge "småbarna" om man er så heldig at de vokser opp. Gjør ihvertfall ikke noe for at de skal sette i gang. De skal visst ikke være helt enkle å få i lek heller, noe som passer meg bra, og er en av grunnene til at jeg valgte akkurat denne arten ;)


Det har helt klart sine ulemper ja
ja såpass. Skal prøve hvertfall så får. Hva er det jeg skal se etter når det gjelder vannverdier?
Den kan inneholde kalk som hever hardheten (gh) og muligens også ph. Litt avhengig av hvilke fisker du holder så er dette bra/ikke bra. Du kan enkelt teste dette ut ved å fylle en beholder med vann og la den stå over natten. Mål verdiene og fyll så godt på med sand. La den deretter stå i noen dager, for eksempel en ukes tid, og mål verdiene på nytt. Da vil du se om det er noe i sanden som påvirker vannet. Når det er sagt så er det ikke uvanlig at sanden/grusen du kjøper i butikken også påvirker vannet :b
Ja det var lurt Gleder meg til å prøve strandsanden ,den har en fin lys farge. Så må jeg få sagt at du har noen utrolig fine kar,missunnerdeg det. Skal prøve å få til dette karet som jeg vil ha det,med fisk og planter. Så om det blir bra og ikke mye slit og sykdom. Blir det vel et på over 200l. Et til spm ,bruker du sandsnegler? Har lest at det kan danne seg gasslommer og at det ikke r bra. Vet at du sa en gang til meg at du ikke bruker varmekabler i bunnen.
Kjekt med alt man kan plukke gratis i naturen. Skal prøve å få med meg karet ditt når du har fått satt det opp. Å prøve å få akvariet likt fantasien inne i hodet er halve moroa

Ja, jeg bruker sandsnegler og er veldig godt fornøyd med de. De sørger for at sanden flytter på seg og gjør den løs og fin slik at plantene får plass til røttene sine. Slike gasslommer forsvinner også. Selv om de nok ikke er så farlige som folk vil ha det til så er jeg ikke så glad i slike. Sandsneglene forsyner seg også av avfall som havner på bunnen slik at sanden holder seg ren og pen. De er sjelden å se annet enn når det ligger godsaker i akvariet så jeg synes ikke de er så plagsomme som enkelte andre vil ha det til. Det virker nesten som det er litt enten/eller når det gjelder disse, enten liker man sandsnegler eller så hater man de som pesten.
akvariet mitt er oppe å går. Kjøpte det brukt med noen planter og fisk. Men som sagt der er ikke slik som jeg vil det skal være. Bor slik til at jeg ikke har butikk hær,så alt må bestilles . sitter å venter på masse som er bestilt men det har ikke kommet enda,så må nok ta meg en ringe runde. En mnd siden jeg bestilte.

I karet er det en kjempe fin rot som jeg skal beholde. Men det er grus dær som er helt svart og veldig stygg synes jeg. Plantene er ikke noe å skryte av så dem skal jeg bytte i hurtig voksende . Fiskene erikke så mange. Det er tre maller,1 black molly. 1 platy.4 guppy. Har veldig lyst på boliviansk ciklide,har du noen anbefaliner på tetra som kan passe? Skal gi bort de andre fiskene ,beholder mallene. Har et veldig bra camera som jeg skal bruke på akvariet når det er ferdig,nå er det så stykt hehe. Det er på 112L,alt er innkjørt.
Kommer litt an på om du har lyst til å ha egg og yngel på ciklidene eller ikke. Det finnes mange fine tetra-arter som kan passe, blant annet ildtetra som er en av fiskene på ønskelisten min, men de fleste tetraene er råe egg- og yngeltyver. Smykketetraene er de eneste trygge tetraene jeg vet om. Vakker liten fisk dette også, men den er ingen typisk stimfisk.

Kjedelig å måtte vente så lenge på varer. En del nettbutikker lar være å sende ut ordren om de er utsolgt for en av varene. De venter altså til de får den inn igjen. Selv om det står at de har varen på lager så er det ikke alltid dette stemmer helt. Jeg har nå begynt å skrive at om de er utsolgt for en av varene så kan de stryke denne fra ordren og så sende meg resten. Etter at jeg begynte med det så har jeg sluppet å vente på pakkene heldigvis. Må jo være forberedt på å kanskje betale masse frakt for så å motta bare en av varene, men tar heller den risikoen enn å måtte vente i evigheter.

Gjør ingenting om du setter inn bildet av karet slik det er. Da blir det jo mer spennende å følge med endringene som kommer etterhvert. Alltid morsomt å se hvordan folk innreder i akvariene sine. Lykke til med oppsettet!
Tante Astrid
Kommer litt an på om du har lyst til å ha egg og yngel på ciklidene eller ikke. Det finnes mange fine tetra-arter som kan passe, blant annet ildtetra som er en av fiskene på ønskelisten min, men de fleste tetraene er råe egg- og yngeltyver. Smykketetraene er de eneste trygge tetraene jeg vet om. Vakker liten fisk dette også, men den er ingen typisk stimfisk.


Tror ingen tetraer er egg/yngelsikre. Bare mer eller mindre grådige. Må si meg enig der at ildtetra nok ikke er blant de verste, heller ikke smykketetra.
Sier du det. Hmmm, har jo ikke hatt de selv, men mener å ha lest at smykketetraene hadde så liten munn at de ikke forsynte seg av egg og yngel. Det var noen med coryer som skrev det, muligens Mona, men mulig jeg husker feil. Slik er det når man ikke har egen erfaring og bare dømmer ut fra det man har lest

Det er forsåvidt godt nytt at ildtetraene ikke er blant de verste heller. Det kan jo hende jeg får lyst på en eller annen yngel i det karet etterhvert.
ok de er noen grådige fisker. Ildtetraen var jo en vakker liten tass,i fiskebasen ser jeg at dem skal være ca 10 sammens,lurer på om de stimer fint da?

Hadde jo selvføvfølgelig vært artig om ciklidene hadde kommet med egg,er så lite kjent med fiskene så det er ikke så enkelt å bestemme hva man skal ha sammens med cikliden . Noen andre spennede fisker som kunne ha vært bra?

Skulle ha ringt i dag til nettbutikken,men ligger med omgangs syken

Ja kanskje jeg skal ta noen bilder når jeg blir frisk
Liv har ildtetra så kanskje hun kan svare deg angående stimingen. Foreløpig er de bare på ønskelista mi, men jeg skal ha de en gang om ikke så altfor lenge.

Har du sand så kan du muligens ha en liten stim coryer sammen med ciklidene. Mener at disse ciklidene ikke skal være av de aller mest aggressive så det bør gå bra. Coryer kan derimot forsyne seg av egg og yngel.

Som algespiser kan jeg anbefale en liten stim ottoer. Disse er fredelige og tar ikke egg og yngel om de ikke "snubler" over de. Sebraottoene er selvfølgelig den peneste av disse, men vanskelig å få tak i og kan lett bli altfor dyr. De "vanlige" er forholdsvis rimelige. Kjekke små arbeidere, men du har allerede maller ser jeg.

Liker du snegler så er det sebra- og tigersnegl som passer best sammen med søramerikanske fisk. De tåler å gå i surt vann i motsetning til eplesnegler.
ja hadde litt lyst på SAE,men ser at jeg har alt for lite akvarium,pluss mallene. jeg synes de gjør en dårlig jobb med algene,så kanskje jeg skal bytte dem ut med ottoer. Sanda skal jeg hente på Lørdag,skal gjøre som du sier med vaske koke den å la den stå i en flaske med vann for så å sjekke vannverdiene.
Vet der kommer til å bli kjempefint med den sanden,så krysser fingrene for at den holder mål. Om detter akvariumet går bra,skal jeg kjøpe meg et større som jeg skal ha coryer i,synes de er så søte. Tusen takk for råd,kommer sikkert til å spørre deg flere ganger sånn etter hvert
Mye arbeid med å hente egen sand, men det blir flott når du får den i karet. Blir du fornøyd så har du nok snart flere kar i gang. Skal svare etter beste evne på spørsmål, men jeg har ikke fasiten. Det er bare min mening du får
Mine smykketetraer fotfølger i alle fall coryene rundt i karet når de legger egg Ganske så ivrig sirkling når kurvciklidene har noe på gang også. Mistenker at de står bak en del av kurvciklideyngelspisingen (det ble litt av et ord) Tror man i utgangspunktet alltid skal gå ut fra prinsippet at om munnen er stor nok til å få det inn så kan det med overveiende sannsynlighet bli spist

Kom på at øksefisk er jo et unntak - de viser ikke spesielt interesse for noe som foregår under seg Lever sitt eget liv i vannskorpa de - kan la seg stresse om det er mye leven under seg, men aldri sett dem svømme ned for å jage egg eller yngel.
Tante Astrid
Liv har ildtetra så kanskje hun kan svare deg angående stimingen. Foreløpig er de bare på ønskelista mi, men jeg skal ha de en gang om ikke så altfor lenge.


De stimer greit, sånn gjennomsnittlig tetra stiming vil jeg vel si. Kommer helt an på hvor trygge de er. De er ganske små så jeg ville nok hatt en 10 stk ja. Jeg har 9 nå men skulle gjerne hatt 3-5 til egentlig. Hvis du syns de er fine i basen så er de dobbelt så lekre i virkeligheten. Blir intenst orangerød etter hvert. Hunnene blir veldig runde, nærmest skiveformet. Mine går med et apisto par som stadig har nye kull i kokosnøtta si og det har i alle fall overlevd noen fra hvert kull der. Ser ikke at de sirkler rundt yngelen på samme måte som den blå neontetraen min gjør. De er skikkelig ille
Oppdaget i går at den ene parvaen så slik ut. Det kan nesten se ut som om den har satt seg fast et sted inne i roten og skrapet seg opp på finnene og hodet. Fikk så vidt sett den fremme i dag også og den ser litt bedre ut. Finnene er fine nå, men den er fremdeles litt rød på hodet og i tillegg puster den litt raskere enn jeg liker. Skal nå sette frem vann til vannbytte slik at jeg kan kjøre en kur med esha 2000 i morgen om jeg bestemmer meg for det. Noen som har noen annen forklaring på fenomenet og synspunkt på om jeg behøver å medisinere eller ikke?

Den andre her er en av schultzeiene som er veldig rødflammete i huden som dere sikkert ser. Denne var slik da de ble kjøpt (mai 2008) og det har ikke endret seg. Ingen av de andre har dette. Denne gjengen var veldig medtatt da jeg hentet de hjem og har permanent skade i gjellene etter ammoniakkforgiftning. (De var ihvertfall veldig dårlige etter frakten og er mye oftere opp etter luft enn trillene så jeg går ut fra at det er ammoniakk som har skadet gjellene.) Kan dette har forårsaket denne rødflammede huden også? Ingen andre av coryene har noe lignende så noe særlig smittsomt er det ihvertfall ikke. Foruten snappingen etter luft, som alle schultzeiene driver med, så oppfører den seg normalt. Noen som har noen teorier der ute?
Da har jeg fått killien i posten Den er helt nydelig, ennå flottere enn den ser ut på bildene. Den blir med meg på jobben (jobber på IKEA) på rammejakt så fort jeg har pc veska med en dag (tar ikke sjansen på å putte den i skulderveska) Tusen hjertelig takk Plantene er ikke kommet, og ingen hentelapp men dukker sikkert opp i morgen de også. Da henter jeg på vei hjem fra jobb. Hvor mye skylder jeg deg for porto?
Skjønte ikke hva du pratet om til å begynne med. Killi i posten? Liv er da såpass fornuftig at hun ikke ber noen sende fisk som brev, tenkte jeg, og klødde meg i hodet ;D

Porto for plantene, ja. Hmm, det gikk veldig fort for seg siden postmannen stod og ventet på pakken så jeg husket ikke å spørre om det. Du ser det vel på frimerkene når de kommer går jeg ut fra. Fra tidligere lignende forsendelser så antar jeg at det ble 25,-. Skal sende deg kontonummeret mitt på mail.
hehe stakkars killi, det hadde vært noe det Neida den killien her tåler godt litt kulde, verre med vann og fingring
Da sjekker jeg pakken når den kommer jeg så jeg er sikker på at jeg ikke overfører for lite penger!
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap