Tropheus tråd (side 60)

det der er leken med petroer dsv, blir litt slik, de er meget hissige, og det har hendt oss hver gang dsv at noen blir tatt av dage. titt og ofte det er en petro i sykekaret men nå har vi fått nok fisk i karet og da går det mye bedre., jo mindre fisk jo værre er de, petroer er store og kan gjøre mye skade på hverandre dsv. får hente de snart så ikke de ødelegger for mye til deg
vi har dsv funnet noen sånne i karene våre, tropheus liksom jager de opp i ett hjørne mens petroene de dreper hverandre, men de er meget fasinerende og de gir deg mye liv og røre. de blir skikkelig tamme kan neste ta på de i karet uten at de stikker unna så de er enkle og fange
badat
Gruppen kom hel skinne hjem. Dagen etter var en som svømte på skakk. Noen timer senere ble det en til. Skrev til Dan og fikk svar om at Tricolour kan finne på å jage hverandre til døden. Fant ut dominanten og flytt ham til et annet kar. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11105_090810184028_1.jpg[/IMG] Her er bilde av en som har dødt for ca. 1 time siden. Den andre er fortsatt i sykekar. Merk dere blodspor under gjelle på kroppen. De dukket opp etter at fisken er død, ikke før. Andre synspunkt?

ja det er petroer skulle egentlig tro at moshiene ville være de første da tricolorene skal være en av de snilleste, men den gang ei! Tenker jeg Bergen får lyst til å reise snart!
etter den erfaring vi har til nå er faktisk moshiene snille. longolaene er faktisk som er maest hissige.. macrognathusene de går på hverandre, de har tatt livet av 3 stykker. de så slik ut som badat har postet. alt var fint under mating 2 timer etterpå henger en helt sunn banket å flyter i vannoverflaten. men skal du ha petro ja da må du ha mange, funker ikke med små gruppper der nei. for allerede i 5 cm klassen begyner disse luringene og hakke skikkelig på hverandre. uansett utfordringer er gøy og disse fiskene er i bergen innen 3 dager, de skal kjøre fly risikere ikke flere bilturer med store petroer.

Akvariemagasinet og tam Alna i Oslo har også Utha Ice nå..... de tar begge 60 kr pr kilo.......

stemmer det ja. akvariemagasinet var dyrer men tror jeg betalte 45 tror jeg det husker jeg faktisk ikke. men den butikken det tiltalte meg iallefall meget lite. stor butikk ja. men sure folk som jobbet der iallefall han sjefen der. nei slike butikker liker jeg ikke. dyre generellt sett var de og.

badat har egentlig ikke noen nye fiske planer compresicipene pg calvusene går i ene 375 l no så. de får no kose seg med den store tummle plassen de har enn så lenge .. når er det snakk om tur da?? trur ikke jeg gidd og kjøre da. fly... ja.. men vi får se. alt kommer vel an på peng da vettu så. og om det blir fly så kan man ikke ta noe med seg hjem igjen heller mohaaa.
Det er noe som heter å kjøre sammen. Mindre kjøring på hver enkel.. hyggelig er det også.
Heisann!
Takker og bukker for varm velkomst

Nydelige fisker du har der Berntzen
uff er jo langt bort til det der østelandet jo hehe og 5 stk i en bil blir no fort trangt da.. hmm menn foran og kvinner bok mohaaa..

tror jeg har spurt om dette før men vet/husker ikke om jeg fikk noe svar på det. hva er forskjellen på musanga og n`kodene og evt ilangi syntes de er mystifystiske like jeg da. eller?

alle får en varm og hyggelig velkomst her så..
[tror jeg har spurt om dette før men vet/husker ikke om jeg fikk noe svar på det. hva er forskjellen på musanga og n`kodene og evt ilangi syntes de er mystifystiske like jeg da. eller?

enig i likheten saffen......eneste forskjellen jeg så i forhold til musanga er at Nkondene er en tanke dypere burgunder på snute og hale....
de er fanget på forskjellige plasser, hvor nære de er genetisk veit æ ikke, men vil tro at de kan veldig lett krysses.......
Vi får stille fiskene ved siden av hverandre så kan vi prøve å finne forskjell.
Nkonde til Frode
[External Image]

kontra min Golden Kazumba
[External Image]
Vil si at det er minimale likheter blant disse to, noe lik farge på kropp, og ryggfinne, men thats it...

Faktisk så er ryggfinna på Badat sin Kazumba mere oransje/rød når jeg ser etter.
vist vi tar musanga og nkonde så er de ulike med den forstand at musanga er ikke så gul i fargen på kroppen den heller mere over i hvit samt en litt mindre mørk lilla farge på hode. mens nkonde har en mere gulfarge og en mere dominant og mørkerer lillafarge på hode.
Heisann!
Atter en gang! Nydelige fisker! Jo flere bilder jeg ser, jo mer gleder jeg meg til Nkondene vokser opp, de har begynt og farge ut endel allerede!

Kan jeg tilsette gruppen min noen voksne Nkonder ? En mann og 3 fruer f.eks ?
Musanga er enkelt å greit en litt mindre fargerik nkonde.. De er veldig like, og fanges sikkert på så å si samme sted.. Musanga, nkonde, linangu, nangu og chilambo er kan for alt jeg vet være fanget i samme område og sortert på fangststasjon.. Det er jo overhode ingen fakta bak dette, men hvorfor ikke.. De er noen luringer disse fiskefolka

Når det gjelder golden kazumba og nkonde vil jeg si det er ganske store forskjeller.. GK har typiske striper i hodet, og den kjente "kachese" flekken på kinnet.. Fargensammensetningen ligner mer på en sp.red(bare at det ikke er rød enn en regnbuevariant. Nkondene er gjenvne i fargen på hodet, og har mer "spill" i fargene på kroppen.. Slik jeg ser det da!

Ikke noe problem å lisette flere, men tviler på at du får tak i 1+3 uten å kjøpe en gruppe.. Det er forresten en voksen nkondegruppe tilsalgs et sted; kontakt roger hvis det er intressant!
det kan du sikkert men det er vanskelig og få kjøpt bare 4 fisker. som regel tar en importør inn f.eks 30 stk og han ønsker da og selge alle han ville jo ikke sitte igjen med en liten gruppe for den vill ikke folk ha, derfor er det sjeldent det selges så få fiske, grupper på 20 til 35 stk er mere vanlig dsv. sjelden fisk som f.eks bare du ønsker må du som regel ta hele kassen med fisk. da importør ikke ønsker og sitte med noen selv han tar de bare inn for deg.

og tilsette enkelfisker da snakker vi voksne i voksne grupper kan ende med katastrofe. det er vanskelig og tilsette enkelindivider i allerede satte grupper.
tilsette voksne fisk i din yngelgruppe kan by på at fiskene farger senere ut pga de dominante er de voksne osv.
KristianH
Musanga er enkelt å greit en litt mindre fargerik nkonde.. De er veldig like, og fanges sikkert på så å si samme sted.. Musanga, nkonde, linangu, nangu og chilambo er kan for alt jeg vet være fanget i samme område og sortert på fangststasjon.. Det er jo overhode ingen fakta bak dette, men hvorfor ikke.. De er noen luringer disse fiskefolka;) Når det gjelder golden kazumba og nkonde vil jeg si det er ganske store forskjeller.. GK har typiske striper i hodet, og den kjente "kachese" flekken på kinnet.. Fargensammensetningen ligner mer på en sp.red(bare at det ikke er rød;) enn en regnbuevariant. Nkondene er gjenvne i fargen på hodet, og har mer "spill" i fargene på kroppen.. Slik jeg ser det da! Ikke noe problem å lisette flere, men tviler på at du får tak i 1+3 uten å kjøpe en gruppe.. Det er forresten en voksen nkondegruppe tilsalgs et sted; kontakt roger hvis det er intressant!

ja han hadde 46 stk til salgs
Skjønner at du er ivrig på at småfiskene dine skal farge ut som de voksene, men det beste er nok som Erik sier, og ha gruppen slik den er. Nå er det jo typisk at nkonder er ganske treige på å farge ordentlig ut.. Tipper du må belage deg på et par år før de er som Frodes

Tilfeldig bekjentskap
© Ole B
Reklame for plussmedlemskap