Revestrekenes akvarieverden (side 60)

Takker Galemor og sissimor, ja det er nok filming som må til for å få støvsugingen dokumentert på en skikkelig måte ))
[External Image]
Og så var det bildene av Blue pearl-rekene da... Rekene ser nå ut til å stortrives sammen med C134 i en 85l, de formerer seg og mange unge reker vandrer rundt i karet Noen av de voksne rekene er utrolig flotte i fargen, andre er blassere og noen få har litt rødfarge på kroppen. Den yngre garde ser fargesterke ut så langt, når de blir eldre vil jeg sortere dem ut etter farge og prøve å få frem enda bedre farge i flokken.

[External Image]
Som klippet ut av en sience fictionfilm

[External Image]

og så er det bare å ta på seg støvler og brette opp genserarmene, her er det fiskeflytting på gang...
Og godt med håndklær og en million rene bøtter og - lykke til! Fantastiske bilder som vanlig :o)
Plussmedlem
De bildene av støvsugingen var utrolig kule! Så absolutt ut som støvsuging, også
Takker for flotte fisk igjen. Står på 3 timen med tilvenning nå.
dumt at Atle hadde det så travelt. Skulle fått seg en kopp kaffe og sett de flotte fiskene fra forrige gang.

Espen
Godt du er fornøyd med dem Espen, da er det bare å fóre dem opp til leksklar alder Atle skulle vel videre til Stavanger nå i kveld, men vi får ta en tur innom deg en gang vi ikke har det så travelt på Vest-landet

Selv står jeg på hodet i karene her... blir liksom ikke helt enig med meg selv i hvilke arter som skal hit og dit... så langt har jeg tømt den nederste 160l på soverommet (kun C. robineae igjen og de skal få gå der), tror jeg flytter P. compta og A. dolichopterus'ene dit. 375l er halvribbet for røtter og planter, de står i bøtter rundt omkring blant vanndammene på soveromsgulvet... det blir nok en laaang kveld tror jeg, og ihvertfall nå når jeg har laget meg en kanne kaffe så sent
[External Image]
Aquascaping er nok ikke min sterkeste side men nå er ihvertfall den nederste 160l innredet og innbyggerne er på plass. Den grønne saken som flyter i vannskorpen er en Kjempevallisneria som virkelig lever opp til navnet, den er sikkert over 1 1/2 meter lang men veldig grei til å lage litt skygge på bunnen. Jeg satte inn ett par vanlige sverdplanter og de vil sikkert fylle godt opp i karet etterhvert og i høyre hjørne står noen avleggere av den flotte Echinodorus quadricostatus. Rota i midten hadde mange fastgrodde mosedotter så den må nok snus så jeg slipper mose helt foran ved frontglasset, når det er gjort skal karet få gro til og mallene få fred til å finne sine foretrukne huler. Så krysser jeg fingrene for at compta og dolichopterus trives sammen og at nye malleyngel dukker opp etterhvert

[External Image]
Karet huser tre voksne Pecoltia compta (2 hanner og 1 hunn), 2 nestenvoksne som stammer fra vårt første comptakull og noen ungfisk (jeg glemte selvfølgelig og telle dem).

[External Image]
Ancistrus dolishopterus-gjengen består av en diger hann, en voksen hunn, en ca 6 cm lang ungfisk som begynner å få bart + noen "hjemmelagede" yngel/ungfisk.

[External Image]
Jeg flyttet også Poecilia Wingei (endlers med lokasjon Cariaco, Paria Peninsula Sucre, Venezuela) til karet, en flott levendeføder der hannene har sort magebelte

En liten gruppe Corydoras robineae lever også i karet, jeg tror det er 5 hanner og 2 hunner. De er litt mediaskye så bilder av dem får komme etterhvert
Syns det ble fint jeg Rita ;D
Takk for trøstens ord Sissimor )) Jeg syns innredningsforsøkene mine er kjedelige, rotete og lite fantasifulle... men bruker som unnskyldning for meg selv at det viktigste er at fisken trives ))
I dag har jeg kjøpt inn lakenposer i silke, reisehodeputer, impregnerte myggnett til seng og en skikkelig reisesekk til data- og kamerautstyret, men endel mangler enda... myggimpregnering til klær, myggmiddel med mest mulig DEET (tror jeg det heter), hatt med myggnett/solhatt, solbriller, solkrem (bør sikkert ha faktor 50 til våre bleke kropper), hodelykter, adapter/strømomformer, desinfiserende våtservietter og gele, plaster, bandasjer, hydrokortison e.l, malariapiller, piller mot treg mage, piller mot løs mage...

men nå kjenner jeg at reiselysten kribler skikkelig i kroppen... bare 11 dager til vi legger ut på den lange veien til Amasonas ))
Plussmedlem
Det blir kjempespennende! Kan tenke meg hvordan følelse dere har i magen nå Gleder meg utrolig til å få høre mer om turen. Dere må virkelig nyte tiden der nede i Brasil!

Bare for å spørre, skal dere på auksjonene i Drammen eller AquaArk?
Plussmedlem
Dum som jeg er ser jeg jo nå at dere har reist 1 oktober, når AquaArks auksjon er!
Veldig inspirerende tråd, og uendelig mange flotte bilder!

Ser du har å kjøpe strømadapter på "too do-lista" før reisen, og anbefaler deg å ha med flere enn en. Man trenger gjerne til pc, lade opp camera, lade mobilen...og ofte skal en gjøre alt samtidig når man har litt tid til overs.
Selv kjøpte jeg disse da jeg skulle til Sør-Amerika (Colombia) i fjor;
http://www.dealextreme.com/p/round-to-flat-power-plug-convertor-3502

De kom i posten på under en uke. Greit å ha noen ekstra, for alltid andre med for få adaptere som vil låne, eller tilfelle en skulle ryke...Ikke verdens beste kvalitet når man betaler rundt 5kr inkludert frakt, men gode nok i massevis er de.

God reise!
Takk for tipset henne, det er nok slettes ikke dumt å ha med seg mer enn ett adapter.
[External Image]
I går fanget jeg inn de åtte Hypancistrus sp L066'ene og flyttet de til den øverste 160l.
Dette karet vil nok bli ominnredet med tid og stunder, må bare få flyttet alt det andre jeg har planlagt først. Ikke ble det bra bilder heller, jeg har bare mitt gamle kamera hjemme nå og det holder dessverre ikke mål lenger

[External Image]
L066

[External Image]
Aponogeton ulvaceus eller Aponogeton crispus?

[External Image]
Karet huser også gruppen med Corydoras adolfoi.
Rita Revestrek
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-ljrT0OoBgWc/TnsBcd1LbVI/AAAAAAAANOE/tmL8nMVFAKI/ukjent.jpg[/img] Aponogeton ulvaceus eller Aponogeton crispus?


Tipper det er en crispus som har hatt seg med en ulvaceus hvis du har begge, i boka står det "En Asiatisk sort som veldig enkelt krysser seg med A. elongatus, A. natans og A. ulvaceus, sann form av denne arten finnes ytterst sjelden. Hybrider produserer mer rynkete blader som er gjennomskinnelige, ren crispus har skarp bølgekant og er rødlig i fargen." Eller det kan være en ulvaceus som er veldig slapp i korketrekker'n, den blir også litt rødlig i sterkt lys. Men den ligner ikke så veldig...
[External Image]
Mange takk for opplysende innlegg Linda, da er det kanskje en slik Aponogeton Jatakkbeggedeler jeg har i karet )) Syns liksom ikke den ligner helt på hverken den ene eller den andre sorten. Bildet viser blader fra en og samme plante, det er stor farge- og bølgeforskjell fra blad til blad.

[External Image]
Her er hele planten (den ser stusselig ut akkurat nå, nyribbet for penselalgeblader som den er).

I mai 2010 fikk jeg tak i en liten sak kalt Aponogeton Capuronii (se innlegg 251), den levde en stund og så ble den bare borte, senere dukket det opp en bølgeplante i karet (men den ble ikke så bølgete som forgjengeren), jeg tror muligens bildet over viser den som dukket opp? Har du noen beskrivelse av Capuronii i boka di?

"Denne afrikanske arten har ornamentale blader på opp til 20 cm lengde og 4,5 cm bredde fra et rhizom. Bladene er både bølgete og krøllete. Den foretrekker bløtt surt vann." Den ser ut som en liten ulvaceus noen har vasket på 60 grader og kjørt altfor hardt i tørketrommelen...

Og det er jo rart at den ikke ville hos deg, og at crispus som godt tåler hardt vann ikke reagerte, du har vel hverken pH eller KH av noen størrelse...

Begge mine madagskaraponogeton bare smeltet helt bort, jeg har jo absolutt ikke surt bløtt vann, og jeg har lest at de ikke liker for næringsrikt substrat. Har jo det også...

Ellers må jeg jo le her jeg sitter, vi er nå veldig rare vi mennesker. Her klager du over Aquascapingsevnene og legger ut "dårlige" bilder av det flotte karet, akkurat så zen og spennende og i fokus som mine alltid er inne i hodet mitt før jeg setter igang med overbeplantningen og ender med vakkert virvar der ingen kan se en fisk :o)
Ja da er det ihvertfall ikke capuronii'en som har dukket opp igjen. De andre aponogetonplantene trives som bare det i lav ph og null kh, heldigvis, for de er skikkelig dekorative

Jeg syns jo dine kar er så flotte jeg da, men får altså ikke til beplantningen så da får karene bli som de blir ))
Lekasje
[External Image]
En lite trivelig start på en ellers flott høstdag... jeg oppdaget i formiddag at det rant vann fra soverommet og ut i gangen, den øverste 160l er lekk, godt jeg var hjemme når det skjedde Over halvparten av vannet har rent ut og det pipler enda så nå er alle håndklærne i huset klissvåte og fisken må flyttes til et annet kar, det eneste positive er vel at det ble en grundig gulvvask før helgen

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap