Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 60)

Sølvi Gullaksen
40 Eques......... ,har dere virkelig fått såååå mange i hus og skal dere ha alle sammen alene ?????

Linda W
Anders har helt rett, dette er gruppa fra Skotland som går hos Elisabeth, Rita skal vel ha halvparten hjem etterhvert. Jeg venter på en bitteliten viltfanget gjeng som kommer torsdag, Elisabeth skal ta vare på dem også, hun er jo så grei!


Neida, halvparten skal ikke til Rita, for Rita tok jo med hjem sine egne selv. Det er hun som har flest, hun har en gjeng viltfangede voksne + de 20 unge F1 fra Skotland. Vet ikke nøyaktig antall hun har totalt, men det kan hun vel svare på selv

Av de 40 som Elisabeth har gående hos seg nå, er 20 av dem mine Yippi! Og andre halvparten er Elisabeth sine.
Mine går hos henne, for som dere vet har ikke mine akvarier kommet ennå, de er så forsinket. Derfor må mine C. eques bo på hotell hos Elisabeth så lenge
Sånn å forstå,ikke alltid så lett å få alt med seg

Jeg lurte på...har du noen lur metode for å fange inn salvatorisene?
Skulle gjerne flyttet de over i et annet kar, men det vil de visst ikke De er utrolig kjappe, og flinke til å gjøre seg usynlig mellom plantene.

Har du merket noe til at de spiser reker, er det vanlig? Jeg tok en av mine på fersken i dag med en halv reke stikkende ut av munnen :0
Det var veldig koselig med besøk av dere Håper akvariene er tette og ikke så ripete, jeg har bare hatt dem stående ute her siden i sommer.

Jeg var innom butikken nå nettopp og jeg fikk en sørgelig beskjed. Alle 45 C. eques var døde når de kom til Danmark i dag, så... vi får prøve igjen Kipt, hadde gledet meg til en dame til Onkel Rolf som går med småtassene.

Plussmedlem
E-Dahl
Jeg var innom butikken nå nettopp og jeg fikk en sørgelig beskjed. Alle 45 C. eques var døde når de kom til Danmark i dag, så... vi får prøve igjen:( Kipt, hadde gledet meg til en dame til Onkel Rolf som går med småtassene.


Hørte det fra Marita..
Regner med at vi fortsatt da står på lista med 15 reserverte neste sending, men skal ta og ringe Tor i morgen. Hvis ikke du ordner det da E?
Salvatoris spiser sikkert en reke i ny og ne Marita, her går de i 160-literen, og det er helt rødt av reker i mosen, så noen masseutryddelse er det ikke snakk om...

Fiskefelle var greia, de er superkjappe og helt håpløst vanskelig å få fatt i hvis man har planter. Skjær over en 1,5-liters brusflaske midt i "knekken", legg en malletablett i bunnen, sett avkappet med tuten inn i flasken som en ruse og legg den på bunnen en stund. Ikke glem den, for de kan tilte litt og det blir ussel vannkvalitet i en sånn tett flaske. Men fange dem får du gjort. Alt annet av innvånere skal jo også inn i den flasken, jeg heller over i en plastboks og sorterer med hånden, da blir ingen skadet.
Lykke til!

Farlig med en sånn flink og velvillig hotellvertinne Mona, etter besøket har jeg plutselig tre viltfangede og en vanlig art som venter på plass i reol. Da ble det egentlig ikke nok med åtte kar og Juwelen oppe likevel selv om bare tre av dem er Cory. Og nå ble det foreløpig to ser jeg helt plutselig. Sånt skjer jo, det kommer sikkert flere anledninger...

For det blir åtte kar oppe tror jeg, 160-literen selges, vi får "spisestue" med en skjenk til noe lurt, og en liten benkestubb på kjøkkenet der reolen sto med plass til alt surret som nå står i akvarieskap. Vannskift kan ikke foregå med mellomlagring når det plutselig blir tusen liter vann i stua, og noe alvorlig må foretas i kjelleren, tror alt havner på samme bærebjelker, det blir kanskje litt i overkant...

Ett kar er grovrengjort og testet, fordelen med Akvastabil er at det er bra nok kvalitet til å overleve litt hardhendt behandling. Dette første har en synlig ripe i front, ettersom foreløpig løsning er en dobbel reol som romdeler håper jeg å finne nok ripefrie til å ha dem uten bakgrunn. Ble fint da, skal få dem til å glitre tror jeg :o)

Prosjekt habrosus til Sissimor i Trondheim medfører gjestevisitt av enda to vakre Coryarter på kjøkkenbenken før Inger Anne overtar stafettpinnen, nå gjelder det å holde seg godt og grundig fast og si at de ikke er flotte i det hele tatt, for nå må bremsene på her!!!
Plussmedlem
Linda W
Fiskefelle var greia, de er superkjappe og helt håpløst vanskelig å få fatt i hvis man har planter. Skjær over en 1,5-liters brusflaske midt i "knekken", legg en malletablett i bunnen, sett avkappet med tuten inn i flasken som en ruse og legg den på bunnen en stund. Ikke glem den, for de kan tilte litt og det blir ussel vannkvalitet i en sånn tett flaske.


Ikke la en slik felle ligge mer enn en time mellom hver gang du sjekker den. Jeg mistet nylig 25stk salgsklare Anc. sp Super Red fordi jeg glemte fella. De får ikke tilgang på nytt oksygen og bruker fort opp det som er der....
Det beste er å ha tid til å benke seg foran karet med en kopp te milo, og ta dem ut eterhvert som de lar seg lure. Blir så raskt distrahert at jeg ikke tør annet, har ikke mistet noen heldigvis...

Sjonkel Rolf så da ut til å stortrives med småttingene som selskap så lenge Elisabeth? Blir ikke mye avl av det da. Fryktelig fælt med fiskedød, men det er vel litt risikosport med viltfangede, bedre for lommebøkene at det gikk galt på veien når det først skulle gå galt kanskje...
Ja, om equesene var i dårlig forfatning var det like greit at de døde hos grossisten enn i våre akvarier..
Vi prøver igjen så snart de dukker opp på listene igjen.

Ole har en "dyr og bra" fiskefelle til saltvannskarret, dere kan selvfølgelig få låne den om dere vil

Fiskene blir ikke å dø i denne.
milo
De får ikke tilgang på nytt oksygen og bruker fort opp det som er der....

Det de dør av, er vel kvelning pga karbondioksiden de puster ut? De får overdose karbondioksid i blodet. Mange fisk på liten plass gir skremmende raskt kvelning. Mange akvarister som har overdosert CO² (som brukes for plantenes del) har dessverre opplevd at fiskene kveles av overdosen.

Nja, et fett om det er mangel på oksygen eller overdose av CO² i flaskefellen som gir dødsfallene, begge deler er kvelning.

Det som er viktig å merke seg er at en flaske-fiskefelle ikke skal ligge ubevoktet mer enn noen få minutter. Glemmer man den og den blir full av fisk, dør de før du rekker å tenke deg om engang.
Ettersom det skal fanges fisk og ikke små knøtt, kan det være en hjelp å perforere flaska godt, altså skikkelig gjennomhulle den slik at det kan bli litt utveksling av oppløste gasser? Med et 3 - 4 mm bor og noen minutters jobb kan muligens mange liv spares.....
Linda W
Prosjekt habrosus til Sissimor i Trondheim medfører gjestevisitt av enda to vakre Coryarter på kjøkkenbenken før Inger Anne overtar stafettpinnen, nå gjelder det å holde seg godt og grundig fast og si at de ikke er flotte i det hele tatt, for nå må bremsene på her!!!


Så du regner med at jeg sprekker på flere bartefjes skjønner jeg, slik at det ikke blir bare habrosus. Og jeg frykter du har rett...

Lurer faktisk nesten på å kjøpe de 2 nanusene også, selv om jeg vet jeg absolutt ikke burde. Bra jeg ikke skal dit å hente selv, for om noen blunker til meg... Hjelpes...

Veldig trist å høre om de viltfangede equesene forresten, men bra at Elisabeth slapp å pakke dem ut.
Det kan være en ide å ha i bakhodet 530, men akkurat salvatoris er så sprelsk at det tryggeste er å følge med. Det er ikke sedate Platymadammer akkurat, og yngel har de også...

Nå har jeg forberedt Inger Anne (som er concolormamma selv) på at det blir en kasse Sissimor, og hun har plass til en slik i baksetet. Så da er planen at jeg henter fisk og hva det nå enn blir av ting hos Aquamanias, plasserer i bokser i kassa med luftestein, holder liv i dem som best jeg kan, pakker milleri og ventefisk når Inger Anne er avreiseklar og setter kassa rett på plass i baksetet hennes på veien. Tror det blir det mest skånsomme for oss allihop, ikke minst for fisken som kan være et sted i huset det ikke pusses opp og slipper med én midlertidig bolig :o)
Dere er noen knupper Linda! ;D
Bare hyggelig, Sissimor. Jeg skal jo den veien uansett, så hvorfor ikke ta med noen ekstra passasjerer? ;-D
Linda, har din "Bennys gamle stamme" mangedoblet seg? Her spruter det ut yngel stadig vekk, nesten så det blir litt for mye av det gode
Fire sprekkferdige madammer - ja, du kan godt si mangedoblet Rita. De går fortsatt i en 12-liter her så det skulle i teorien ikke bli så mange av dem, men småsnikene er supersmarte og finner gjemmesteder. Blir nesten litt stressa, har 85-literne på plass, men mangler fortsatt Porsadelene. Og powerheads, men nå har omsider Aqaristikshop fått ut fingeren, så det er håp om å få igang noe før jul...

De øker faktisk såpass fort i antall at jeg drømmer om det om natta! Planen er å bedrive litt voksenavl på disse så jeg regner med at en del må over i evigheten. Har en hann med skikkelig supersverd, forhåpentlig er alt i orden så jeg kan sette ham alene i et avlskar med uberørte jomfruer om en stund.

Nattens drømmerier fortalte meg at jeg har en ubrukt Eheim 2010 i skapet, svamp i Juwelen, møbelhund og ren 85-liter, glassplate i garasjen, sand fra Elisabeth, og dermed plass til pygmaeus og guppy under litt bedre forhold enn nå. Drømmer er gøy, elsker slumringstimen like før soloppgang, da løser alt seg!

Mistet forøvrig en av madammene, hun var nok for langt kommet da hun ble plukket ut til auksjon og holdt igjen for lenge. Så egentlig burde jeg skille hanner og hunner nå. Men det er ikke plass her!
Kar nummer to tatt inn og grovrenset, tror jeg må forberede meg på litt skifting av glass, for riper er jeg bare akkurat sånn passe begeistret for. Og det karet var forholdsvis begredelig...

Det står tre kar til på terrassen - oppå hverandre. Der står de godt, for kulda har limt dem sammen kan man trygt si. Har ikke tatt turen ned i hengeren enda, vi klarte selvfølgelig ikke å få de ti andre under tak før kulda tok grep, for vedskjulet er fylt til plimsollermerket med saker og ting min søster ikke kunne ta med når hun emigrerte til Spania. Og man har tross alt hytte på fjellet...

Kakelinne ønsker jeg meg nå. Og flaks, så åtte kar er tilnærmet ripefrie, i det minste på den ene siden. Så får jeg finne på noe gøy på baksiden, skinner med omsydde dusjforheng er jeg usedvanlig god på. Ove får helt angst av alle disse forhengene huset er belemret med, men det blir veldig billige skap av slikt ;o)

Sissimor har fått bekreftelse på at habrosus og concolor venter på meg lørdag, jeg må lukke øynene og gå forbi alt annet enn frossenfor håper jeg. Frossenfor er mangelvare her, men tør ikke dra innom Dahls nå, det er fullt i alle kar! Fristelser over alt! Har regnet meg til at det er plass til å øke stimen med stjernedanio. Og stimen med Boraras merah. Og en stim til av ukjent merke som ikke spiser coryegg. Fristelser. Motstå slikt er jeg ikke god på ;o)
Unge Amundsen har Boraras Brigittae Linda...

Håper da virkelig at du får inn karene snart, for det skulle tatt seg ut om du må vente til våren med å få satt dem opp! Og så satser vi på at det ikke er så mye riper, for det er ikke bra for en familie som har mye ordenssans å få vondt i.
Nå forsto jeg ikke ett ord av første setning Sissimor;o) Dessuten er det merah jeg vil ha mer'ah. De er ikke akkurat slående forskjell men...

Ble bønnhørt, kakelinna kom heldigvis i år, og hvis alle gode makter står meg bi varer den ut uka. Har fått inn karene som sto oppå hverandre, men man kan altså ikke surre med en sånn møkkajobb på familiebadet. Så dagen har gått med til å brøyte sti til inn badet nede. Det blir brukt til klestørk, og akkurat nå har alt som ble til overs flyttet inn. Og ut igjen. Kaster litt hver gang, før eller siden blir det borte alt sammen :o)

Var egentlig ganske stort det badet så jeg plutselig - med sluk og all tingen selv om det ikke akkurat er helt etter våtromsnormen - kanskje noen av karene rett og slett kan bli igjen der inne?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap