- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 61)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 61)
Postet 10.10.07 kl 08:10
Endret: 10.10.07 kl 08:11
Lenge siden jeg har brukt NeatImage, så jeg husker ikke lenger hvilke innstillinger jeg pleide å bruke.
Her ble det litt for mye bruk av det tror jeg.
Legger ut det ene bildet fra forrige side slik det var da, og slik det ble etter behandling i NeatImage. Litt for sterk bruk av "viskelær", synes jeg. Fiskene er jo ikke så "glatte" naturlig. Eller...? Var versjon 2 bedre?
Men hva synes folket? (folk har ulike oppfatninger av et bilde)
Bilde en, FØR bruk av NeatImage:
Bilde to, behandlet MED NeatImage:
Her ble det litt for mye bruk av det tror jeg.
Legger ut det ene bildet fra forrige side slik det var da, og slik det ble etter behandling i NeatImage. Litt for sterk bruk av "viskelær", synes jeg. Fiskene er jo ikke så "glatte" naturlig. Eller...? Var versjon 2 bedre?
Men hva synes folket? (folk har ulike oppfatninger av et bilde)
Bilde en, FØR bruk av NeatImage:
Bilde to, behandlet MED NeatImage:
Postet 10.10.07 kl 08:45
Endret: 10.10.07 kl 08:49
Postet 10.10.07 kl 09:00
FredlyMen har du prøvd Photoshop? Der kan du gjøre utrolig mye med bildene dine=)
Hehe, det er jo nettopp det jeg har gjort
Bilde en er behandlet med Photoshop, men som jeg nevnte i forrige innlegg (på forrige side i tråden her) med samme bildet, så har jeg ikke helt funnet ut av dette med fjerning av støy i Photoshop enda På bilde 2 har jeg brukt NeatImage på samme bildet (som altså er behandlet med Photoshop først), for å fjerne bakgrunnsstøy.
Postet 10.10.07 kl 09:08
Endret: 10.10.07 kl 09:08
Postet 10.10.07 kl 09:15
Postet 10.10.07 kl 09:24
Postet 10.10.07 kl 13:42
Postet 10.10.07 kl 14:21
Åh, ikke spør om størrelser, Elin Jeg er forferdelig dårlig på øyemål.
Men jeg vet ikke.... 2.5 cm kanskje? Jeg kjøpte dem i august, tror jeg det var, er ikke helt sikker. Men det er forresten store forskjeller innen flokken mht veksthastighet og størrelse. Normalt i og for seg, slik vil det jo alltid være. Men jeg synes noen ser ut til å begynne og avsløre seg som hunner nå...
De får kledelige små kulemager etter et kongelig måltid mygglarver, ja
Men jeg vet ikke.... 2.5 cm kanskje? Jeg kjøpte dem i august, tror jeg det var, er ikke helt sikker. Men det er forresten store forskjeller innen flokken mht veksthastighet og størrelse. Normalt i og for seg, slik vil det jo alltid være. Men jeg synes noen ser ut til å begynne og avsløre seg som hunner nå...
De får kledelige små kulemager etter et kongelig måltid mygglarver, ja
Postet 10.10.07 kl 14:41
Postet 11.10.07 kl 13:01
Endret: 11.10.07 kl 13:05
Postet 12.10.07 kl 00:14
63 liter er det minste jeg har i drift nå. Det er i en 63 liter jeg flyttet en gruppe med 5 Corydoras sterbai (store) og som leker og legger egg der jevnlig nå.
Men da jeg hadde 7 stk Corydoras semiaquilus (de som Gry har nå), så hadde jeg dem i en 45 liter... og de lekte og la egg jevnlig der, uten at det var planen min
63 eller 54 liter er greie størrelser om man bare skal ha det som leks-kar. Og jeg hadde jo en hel gjeng med Corydoras adolfoi i en 63 liter i et par år, de var opprinnelig 5 voksne, men ble over 20 inkl stort og smått til slutt (fant det ut da jeg flyttet dem til en 85 liter
Men da jeg hadde 7 stk Corydoras semiaquilus (de som Gry har nå), så hadde jeg dem i en 45 liter... og de lekte og la egg jevnlig der, uten at det var planen min
63 eller 54 liter er greie størrelser om man bare skal ha det som leks-kar. Og jeg hadde jo en hel gjeng med Corydoras adolfoi i en 63 liter i et par år, de var opprinnelig 5 voksne, men ble over 20 inkl stort og smått til slutt (fant det ut da jeg flyttet dem til en 85 liter
Postet 12.10.07 kl 07:38
Postet 12.10.07 kl 08:07
Endret: 12.10.07 kl 08:08
Postet 12.10.07 kl 08:19
Endret: 12.10.07 kl 08:21
Postet 12.10.07 kl 10:01
I dag har jeg vært på shopping De to nye akvariene som skal innredes, 128 liter og 180 liter, måtte jeg ha røtter til.
Jeg måtte reise langt, for de lokale zoobutikkene hadde ikke noe særlig røtter inne, det var bare "flisete treklumper" uten noen greiner å snakke om. Og jeg, jeg vil ha greiner! Det skal stikke ut litt her og der og gi struktur og form i karet.
Så da reiste jeg til den butikken jeg alltid har funnet godbiter i når det gjelder trerøtter, og det er Oslo Zoosenter i Bernt Ankers gate. Der pleier de alltid å ha hyllevis med røtter, godt utvalg i alle størrelser, fra gigantrøtter til små nevestore pinner
Og sånn var det heldigvis i dag også
Fant egentlig 4 røtter jeg ville hatt mht form og fasong, men jeg tenkte på togturen hjem (jeg har ikke førerkort) så jeg begrenset meg til to røtter. Skulle jo greie å få dem med meg også
De er nok for store til 128 literen begge to, så jeg må nok på ny shoppingrunde senere. Men 180 literen har jeg iallefall nå to valgmuligheter til å dekorere Ah, det er alltid like kult! Den jeg ikke bruker av disse to røttene nå, vil jeg alltids få bruk for senere.
Folk glodde rart på meg der jeg kom slepende på to svarte søppelsekker som det stakk greiner ut av gjennom hull i plasten....
Puh! Nå var iallefall jobben med å skaffe røttene gjort!
Jeg måtte reise langt, for de lokale zoobutikkene hadde ikke noe særlig røtter inne, det var bare "flisete treklumper" uten noen greiner å snakke om. Og jeg, jeg vil ha greiner! Det skal stikke ut litt her og der og gi struktur og form i karet.
Så da reiste jeg til den butikken jeg alltid har funnet godbiter i når det gjelder trerøtter, og det er Oslo Zoosenter i Bernt Ankers gate. Der pleier de alltid å ha hyllevis med røtter, godt utvalg i alle størrelser, fra gigantrøtter til små nevestore pinner
Og sånn var det heldigvis i dag også
Fant egentlig 4 røtter jeg ville hatt mht form og fasong, men jeg tenkte på togturen hjem (jeg har ikke førerkort) så jeg begrenset meg til to røtter. Skulle jo greie å få dem med meg også
De er nok for store til 128 literen begge to, så jeg må nok på ny shoppingrunde senere. Men 180 literen har jeg iallefall nå to valgmuligheter til å dekorere Ah, det er alltid like kult! Den jeg ikke bruker av disse to røttene nå, vil jeg alltids få bruk for senere.
Folk glodde rart på meg der jeg kom slepende på to svarte søppelsekker som det stakk greiner ut av gjennom hull i plasten....
Puh! Nå var iallefall jobben med å skaffe røttene gjort!
Postet 12.10.07 kl 14:17
Endret: 12.10.07 kl 14:18
De røttene var kjempe stilige. Finner ikke slike her i nærheten nei. Kjøpte meg akkurat noen redmore fra Aquamanias og leste at du legger dem i torvann i noen uker før bruk for å unngå dette mugglaget. Tar det virkelig uuuuker? hehehe
Jeg ser for meg at du fikk noen blikk der du kom med søppelposene dine. Jeg kjenner igjen disse blikkene. Jeg var nemlig akkurat langt inne i en trelund midt i ett byggefelt og småplukket eikeløv. Med to hunder i bånd og rimipose. Hundene ville ut og hver sin vei, posen holdt på å fly avgårde og jeg hadde håret i øynene. Ett stykke unna veien er det, men man kan jo se alt, så det var ett par bilister som nesten stoppet mens de glodde... Forresten har jeg ikke glemt at jeg lovet deg eikeløv. Det kommer, men bladene er ikke helt visne enda. Denne plukkingen var bare for å sjekke kvaliteten hehe.
Jeg ser for meg at du fikk noen blikk der du kom med søppelposene dine. Jeg kjenner igjen disse blikkene. Jeg var nemlig akkurat langt inne i en trelund midt i ett byggefelt og småplukket eikeløv. Med to hunder i bånd og rimipose. Hundene ville ut og hver sin vei, posen holdt på å fly avgårde og jeg hadde håret i øynene. Ett stykke unna veien er det, men man kan jo se alt, så det var ett par bilister som nesten stoppet mens de glodde... Forresten har jeg ikke glemt at jeg lovet deg eikeløv. Det kommer, men bladene er ikke helt visne enda. Denne plukkingen var bare for å sjekke kvaliteten hehe.
Postet 12.10.07 kl 14:24
Elin PedersenKjøpte meg akkurat noen redmore fra Aquamanias og leste at du legger dem i torvann i noen uker før bruk for å unngå dette mugglaget. Tar det virkelig uuuuker? hehehe
Jeg har ikke eksperimentert så voldsomt mye, men tilfeldighetene ville det slik at første gang jeg prøvde dette så hadde jeg dem i torv-vannet i litt over fem uker. Og da var de perfekte, ingen sopp og ingen mugg i det hele tatt. Så da har jeg bare fortsatt med det. Om man kan korte inn på tiden vet jeg altså ikke Det går jo an å forsøke og se hva som skjer, men jeg tror f.eks. 2 uker blir altfor snaut.
DyrehagenHvor mange arter og varianter har du egentlig nå?
Vet ikke
Det er ikke så mange faktisk. Jeg skal ta en opptelling på antall arter i dag, dette må jeg jo finne ut
Postet 12.10.07 kl 14:28
Endret: 12.10.07 kl 14:30
Postet 12.10.07 kl 14:32
mona oDet er ikke så mange faktisk.
DyrehagenAkkurat det tror jeg ikke helt på... ;-)
Joda, det er helt sant! Sammenligner man med mange av de andre Cory-gærningene på Corydorasworld, så er jeg en liten pusling! Jeg har ikke telt dem enda, men det er kanskje noe i retning av 12,14,16...noe sånt har jeg, tror jeg.
Tenk på Ian Fuller for eksempel, han nevnte at han hadde rundt 70 arter...
Postet 12.10.07 kl 15:25
Endret: 12.10.07 kl 15:26