Mine akvarier og sånt (side 61)

Lille pusen min Julie kom inn for noen timer siden. Hun er stort sett ute hele tiden for det er det hun er vant til fra Norge, så jeg hadde ikke sett henne på ca ett døgn, noe som ikke er uvanlig. Hun kom inn og spiste som normalt og la seg til å sove.

Jeg og typen drev og jobbet med den nye akvariebenken min, så jeg glemte av henne i noen timer. Etter vi sa oss ferdige for kvelden satte jeg meg ned med Julie og klappet og koste med henne, og førte hånden langs hele halen hennes, og merket en bøy ca midt på halen. Hmmm, den har da ikke vært der før, tenkte jeg og kjente litt nøyere etter. Og jeg tror faktisk den er brukket og det er en kul der som jeg tror er bein som stikker ut (dekket av hud, men stikkende ut i en kul). Hun maler ganske hardt og halen henger og slenger og hun løfter ikke baken når jeg klapper henne på ryggen..

Jeg tåler ikke tanken på at den vesle pusen min har vondt, men den første tanken min var at hva skal de gjøre med en brukket hale, annet enn å gi henne smertestillende? Så jeg tenkte at den ville bli bra igjen av seg selv, om enn med en liten kul, og vi har allerede smertestillende vi kan gi henne. Men så googlet jeg det og fant ut at det er ganske god bedringsprosent på haleskader og da er det vel bedre å få det sjekket enn at hun skal leve med slapp hale resten av livet.

Så det første jeg skal gjøre i morgen tidlig er å ringe dyrlegen, vi er så heldige at vår faste dyrlege har åpent noen timer på lørdager..

Dakar babyen min
Den var ikke brukket Kulen var hevelse fra et svært dypt bittsår fra en annen katt, som fremdeles blødde og væsket da dyrlegen kikket på det. Hun bare ga henne en sprøyte med smertestillende og vi fikk noen antibiotikatabletter som vi må gi henne i 5 dager.

Yay

Og her så jeg for meg det verste med amputasjon og greier...
Hehe, så fint at det gikk bra=) Men man må ta bitt alvorlig og, katten min kom inn med kul på foten etter et, og la seg rett og slett ned for å dø under en stol. Heldigvis var dyrlegen grei og lot min søster som da var 11 ta med katten selv om hun ikke hadde penger der og da, hun kom i grevens tid:P

Mulig katten min var pysete da, en antibiotikakur ordna raskt opp, men har ikke noen katter å miste uansett
Nei, ingen katter å miste Irriterer meg grenseløst over enkelte slektninger i Norge som til stadighet foreslår avliving for den minste lille ting, ting som er enkle å behandle..

Katter er som regel ikke pysete mht sykdom og skader, siden i vill tilstand må de skjule alle svakheter for å unngå å dra oppmerksomhet til seg fra rovdyr, så hvis de faktisk viser at de har vondt eller er syke, da vet man at det er alvorlig...

Julie er ikke spesielt fornøyd med å bli holdt inne, men kan ikke risikere at hun forsvinner i ett døgn og ikke får antibiotikaen sin...



Den nye akvariebenken min ble bygget ferdig i dag Jeg har gitt den ett strøk lakk, og forhåpentligvis rekker jeg to strøk til i morgen.

Skal seff poste bilder, men tror jeg venter til den er ferdig lakket og flyttet inn på kontoret mitt. Den er 1.8 m lang, med to støtter i midten, og den nedre hyllen har dermed plass til tre kar på ca 20-25 liter. Ikke så store kar, men burde fungere helt fint til deg jeg trenger dem til, og heller tre litt mindre kar enn to store, mener nå jeg

Smaragdinayngelen begynner å bli store Eller, 'store' er vel ikke helt riktig ord, med tanke på at de største er knappe 6 mm, men det er en dobling i størrelse på bare litt over en uke, og de begynner å bli litt lettere å finne igjen i karet. De har også blitt proporsjonalt vanskeligere å ta bilder av, siden de nå sjelden oppholder seg helt inntil glasset, men heller snuser rundt på bunnen etter mat. De har også blitt så obs på verden rundt seg at de skvetter unna når de ser kameraet..:/

Men noen bilder ble det da, om enn ikke helt i fokus. Jeg fikk også gleden av å se en av dem jakte på en mikroorm som sprellet rundt på bunnen. Den nistirret på ormen og gjorde et par forsøk på å fange den sprellende enden før den endelig fikk det til. Uendelig søtt Prøvde å filme, men det ble for smått
Hva er det med disse kampfiskhunnene mine?? Hannene er klare for oppdrett, de lokker og bygger skumrede til den store gullmedalje, men hunnene vil ikke vite av dem.

Puttet den nye hunnen oppi til hannen igjen for noen dager siden, han var ikke spesielt aggressiv, og prøvde stadig å lokke og hadde stort skumrede klart for henne. I dag, etter 3 dager skilte jeg dem, uten at hun hadde vist noe som helst interesse i han. Hun hadde noen revner i halefinnen og litt skjellskader, så hun må nå hvile minst en uke før jeg kan prøve igjen.

Hun var klar til oppdrett da hun ankom, men etter to uker her hos meg har hun mistet interessen. Jeg skjønner det ikke. De får utelukkende frossenfor nå, det veksler mellom frossen artemia, kjøtt tilsatt litt diverse og bloodworms. Det var bra nok for smaragdinaene, men splendenshunnene vil ikke leke, neida, de gjør seg vanskelige. Og jeg aner ikke hvorfor og jeg begynner å bli seriøst frustrert nå. Alle andre får til kampfiskoppdrett, og sier at det er så lett atte, men her i huset vil de ikke vite av hverandre.

Wtf?!
Siden splendens er så oppdrettet, kanskje de fungerer bedre med boksmat??
Dessuten, hvis man hele tiden har god mat og rette forhold, når kan man da vite at det er på tide å legge egg??
Hmm, de skal fores opp med god mat hvertfall to uker før oppdrett, men muligens har du et poeng i at hvis de til vanlig får tørrfor kanskje det har større virkning på dem... Men mine spiser ikke pellets når de får dem lenger, de er altfor bortskjemte

Har puttet Rød i oppdrettskaret sammen med en av de unge CT-hunnene nå. Hun har aldri blitt prøvd før, siden jeg heller ville bruke en av søstrene hennes, men tenkte det var verdt forsøket (nevnte søster blir umiddelbart apatisk og ligger helt stille i overflaten når hun blir plassert hos en hann). Rød har bygget skumrede og lokker, om enn ikke så ivrig som HMPK-hannen, og hun viser mild interesse, dvs hun kikker på han, men that's it. Men så er hun ung og sammen med en hann for første gang, og hun har bare vært der noen timer.

Får se hvordan situasjonen er i morgen, eller dagen etter..
Du får sulte dem litt vettu, ta et vannbytte og fore dem opp til egg. La hunnen stå i fødenett hos hannen til hun har "jeg er klar" striper, så er det tjoho og vips, unger.
Har du forsøkt Ocean Nutrition Atison Betta Pro. Det synes mine kampfisker er gildt, og faller også i smak hos noen av de ville bettaene.
Nei, de har jeg ikke prøvd. Må se om jeg finner noen i Australia som selger dem, men blir ikke akkurat nå, for jeg er faktisk fulstendig blakk for tiden, pga uforutsette utgifter
Jeg lurer på om lille Grønn slett ikke bare er grønn likevel. Jeg vet at den ene broren hennes viste seg å være en 'marble', og nå har Grønn har begynt å miste fargen på ryggen. Kan muligens være en skade, men hva skulle hun ha skadet seg på? Hun har også sett mer blå enn grønn ut ganske lenge, men hun var defintivt grønn da jeg fikk henne..

For de som ikke kjenner til marble kampfisker, så er dette et 'hoppende' gen, som gjør at fisken stadig forandrer utseende fulstendig. Kan lese mer hos Betty splendens - the Ever-Changing Marble. Den er verdt å kikke på, spesielt bildeserien nedover som viser forandringen i en enkelt fisk...

Men uansett, siden Grønn muligens er en marble, puttet jeg henne i en beholder og tok noen bilder. Vil jo dokumentere prosessen Hun er ikke akkurat noen skjønnhet, og finnene har ikke vokst tilbake skikkelig. Hun har vokst en smule siden jeg fikk henne, men er fremdeles mye mindre enn alle de andre. Jeg synes hun er kjempesøt jeg da, at hun er stygg og liten med manglende finner gjør bare at jeg liker henne enda bedre, for hun trenger med omsorg enn en pen fisk lissom...

Bilde 2 viser den hvite flekken på ryggen, er en liten flekk til som ikke vises noe særlig på bildet..
För ett merkligt betende , detta har jag aldrig hört om för
Jeg hadde heller aldri hørt om det før nylig
Smaragdinayngel, 13 dager gammel. De vokser i rasende fart, de er nå mye større enn for bare et par dager siden da jeg sa at de har blitt så store Og så skvetne som de er er det en prestasjon i seg selv å ta gode bilder av dem. Bare synd de er så gjennomsiktige...

Den nye akvariebenken er på plass Ingen akvarier i den ennå, siden vi (typen) må bore noen hull i den til ledninger og han vil også sette inn egen dobbel stikkontakt til hvert kar. Smaragdinakaret kan heller ikke flyttes på noen uker, for jeg tør ikke å fjerne noe vann fra karet og risikere å miste yngel.

Bilde 1: Før. Er ikke alltid så rotete, men typen tok bilde før jeg fikk fjernet litt diverse jeg brukte tidligere i dag.. Benken til venstre som karene står på for øyeblikket bygde typen til meg i oktober/november, og skal nå gjøres om til lagringsplass for akvarieutstyr, skal sette på dører. Fugleburet skal også stå på den.

Bilde 2: Underveis, og litt rot som ble flyttet unna for å lage plass.

Bilde 3: Akvariebenken er på plass
Måtte innom og lese meg opp,for jeg har vært i Elverum i pinsehelga.Det er spennende lesning om både betta og smaragd,og så slenger det ofte med opplysnende bilder.
Har det trivelig dere,og benken den virkelig flott!Kanskje jeg skal stjele litt tips fra deg,for den vil da fungere kjempegodt til småkar.
Linken om marble-betta var jammen noe og se på,er det virkelig en og samme fisk som endrer farge så drastisk,og er det stadig skiftende så lenge den lever?
Er du fra Elverum? Faren min bor der, og jeg har vært på besøk noen ganger, men er ikke opprinnelig derfra da

Jeg tror marble-genet kan variere litt, noen ganger beholder fiske samme utseende lenge, mens andre ganger forandrer den seg stadig.. Ikke at jeg er noen ekspert da, men hadde vært gøyalt om lille Grønn er en marble
Fantastisk det marble greiene syns jeg. Hvor store kar har du til dine fisker. Jeg har 4 - 15 liters plastkar så har så veldig lyst til å prøve med en....men vet ikke om det er stort nok kar. ?
Min eldste datter bor i Hernes med sin familie,så det blir bare turer dit i forbindelse med lengre fri-perioder.
Du har hatt en periode i Ålebyen har jeg lest,og så såg jeg bilda fra juleturen "dokkes" til Elverum.Kjente meg ikke igjen der far din har hytte,er det i Trysil-området?
Hvordan går det med kattene da?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap