Revestrekenes akvarieverden (side 61)

oi. Ikke spesielt gøy.
Hva som har skjedd?
Håper det ordner seg og at dere får en flott helg.

Espen
Åh himmel, 160 liter vann er ganske mye vann. Takk gudene for at det ikke ventet med lekkasjen noen dager til, det hadde vært helt håpløst! Nå sier vi at ulykken har vært ute for en stund :o)
Nå er det ca 1/4 vann igjen i karet og piplingen har stoppet opp, regner med at det er silikonen som er gåen. Dette er et av karene vi kjøpte fra Mona O og det er vel ikke så mange årene gammelt, jeg trodde silikon holdt lenge men tydeligvis ikke. Fin jobb for Atle når han kommer hjem, da har han noe å pusle med frem til vi reiser

Nå må Hypancistrus sp L066 flytte inn til eques'ene tror jeg, må bare plukke ut contradensene først så jeg ikke risikerer hybrider. Adolfoi vet jeg ikke helt hvor jeg skal plassere, foreløpig går de i en plastkasse.
Plussmedlem
Uffda, Rita Problemet er at jeg også har funnet ut at silikonen i et av karene i reolen min kan være sliten... jeg syntes det er merkelig! Silikon kan jo holde i flere tiår...
[External Image]
I går gikk jeg løs på stueelven, karet ble tømt for røtter, planter og fisk... jeg fikk også renset filtermatten og det var på tide, den var nesten potte tett (det er forresten en powerhead ved navn Hagen Powerhead 802 som står bak der). Bildet viser fylling av kar og vann med filtergørr i massevis.

[External Image]
Fortsatt gørrete men røttene er på plass...

[External Image]
Jeg endte opp med en nesten planteløs innredning, Ceratopteris pteroides'n gir fin kontrast og god skygge til equesen. Det er forøvrig håpløst å legge inn bilder av et langt og lavt kar, det blir ikke store bildet med 500px bredde

[External Image]
Venstre halvdel...

[External Image]
og høyre halvdel.

[External Image]

[External Image]
Corydoras eques under Ceratopteris pteroides'n, karet huser også åtte Hypancistrus sp L066.

[External Image]
Så lekkert Rita! Alle Coryer skulle ha sånt kar...
Det var et utrolig flott kar! Misunnelig!
Utrolig flott kar.

Alle som har åndsnærværelse nok til å ta bilder mens de tørker opp 100 liter vann beundrer jeg stort
Plussmedlem
Kjempeflott! Hvem vet, kanskje equesene blir veeldig glad for omgjøringen...?

Det er bare så flott det karet der og det ble veldig bra nå også
Tusen takk alle sammen Jeg er råfornøyd med det lange karet, kunne tenkt meg en hel reol med slike men da måtte karene stått på innsiden av reolbeina og da ville jo lengdeeffekten blitt borte for seeren.
ohr
Utrolig flott kar. Alle som har åndsnærværelse nok til å ta bilder mens de tørker opp 100 liter vann beundrer jeg stort :-)


Bildene ble først knipset når katastrofen var avverget ))
[External Image]
Stuereolen er sånn ca ferdig tror jeg... og innbyggerne er:
Nederste rad fra venstre: Corydoras weitzmani + Ancistrus sp L089, C. Tukano og C. atropersonatus, til høyre bor C. sp C134 + Blue pearl-reker.
Midtrad fra venstre: C. gossei, C. zygatus + Blue pearl-reker og det gjengrodde karet huser C. sp CW051 + Farlowella vittata.

Ekstrabøttefilteret som står hos CW051 skal inn på akvarierommet så da blir det litt ryddigere rundt karet. Det er mulig jeg flytter C. weitzmani til et større kar for de har blitt så mange, og da flytter C. spilurus inn i stua tror jeg.

[External Image]
C. zygatus'ene har endelig fått sitt eget kar, som forøvrig minner meg om et stilleben av et fruktfat Det er noe søtt og klissete over fargene i karet som jeg ikke helt blir fortrolig med

[External Image]
Zygatus'ene ser ikke ut til å bry seg stort om fruktfatomgivelsene, i går oppførte de seg som nyinnflyttede cory flest, opp og ned, hit og dit ))

[External Image]
[External Image]
De to karene på kjøkkenbenken har også fått en nyoverhaling, bildet viser en fortsatt "tåkete" 58l som huser åtte Corydoras sp CW032.

[External Image]
Inne i buskaset i 45l befinner det seg noen bittesmå C. hastatus.

Neste prosjekt er flytting av C. condiscipulus og C. spilurus til egne artskar, og innredning av 375l
Oi for noen fantastisk flotte akvarier du har!!
Stuereol, det var ingen dum ide nei
Takk for det Tc, og stuereol er tingen det
Vakkert Rita, det er sånn ro i karene dine synes jeg. Har for n'te gang vært fremme med tommestokken, hadde gjerne byttet ut 160-literen med en reol, men det blir liksom ikke noen orden på her. Tror jeg blir nedstemt hvis jeg foreslår flytting av vinduer :o)
Linda & Ove
Tror jeg blir nedstemt hvis jeg foreslår flytting av vinduer :o)

Hehehe! Snakker om akvaholisme!
Flytting av vinduer er kanskje vel drøyt for å få plass til en reol, da kan du nesten likegodt gå så langt at du setter opp en ny delevegg i et rom for å få mer veggplass. Da kan du jo ha reoler på begge sider av veggen ))
[External Image]
Jeg må bare legge ut noen bilder (tatt uten blitz) av de flotte eques'ene som har funnet seg til rette etter ommøbleringen (se innlegg 1207) De har en fantastisk farge som endrer seg etter lyset i karet, bakgrunnsfargen og omgivelsene ellers. Som karet er innredet nå går det i gråblåturkise fargenyanser, og spesielt flotte er de uten flyteplanter over hodet. Bildet over viser forresten en liten hann og en større hunn bart mot bart, og man ser godt den artstypiske oransje ryggstripen som skiller riktig eques fra mye av det som dessverre importeres og selges som eques. En riktig eques ser nesten ut som om den har påmontert en stålblågrågrønn plate på sidene av en ellers oransje fisk.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er et par i skyggen under Ceratopteris pteroides'n.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap