Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 61)

Hei Mona
Jeg er forholdsvis ny her på Akvaforum, jeg har bare 2 coryer selv ( vet dette er feil mht stim osv, men det er ikke dette jeg vil skrive om nå, de har det forsåvidt bra )

Nå vil jeg skrive til deg. jeg har personlig hatt ikke fullt så mye nytte av alle dine innlegg i forhold til hva andre har hatt, mest fordi jeg holder på som nybegynner, men jeg leser en del og jeg har vært innom tråden din tritt og ofte. Profilen din også for å se på de fine bildene dine, med nesten 19000 innlegg er du med god margin den brukenen ( som jeg har sett hvertfall) som har vært mest aktiv her innpå! dette synes jeg er veldig fint, lest senest i dag om hvordan du lagde artemia ( hvis det var riktig). alle postene dine er oversiktlige og alle er nøye gjennomgått og forklart, helt strøkent med pene bilder!

Nå er det slik at jeg har andre interessefelt enn akvarier, f.eks. pc spill. dette fører meg inn på mangt et forum, som er ment til å utveksle ideer og tanker. en ting har jeg lært. forum SUGER i realiteten. det er alltid et rævhål som kommer med kjipe tilbakemeldinger, er sur og sint når du bare uttrykker din mening eller prøver å gi tips og hjelp.

jeg har vært litt på og av med akvarier hele livet egentlig, men det har selvfølgelig ikke vært jeg som har administrert karene før denne "runden" ettersom jeg var bare barnet da nå er jeg hvertfall 19 år, ungdom og har litt mer ansvarsfølelse og moral. jeg har også oppdaget C.Adolfoi, og kjenner jeg har lyst å lære mer om denne krabaten, da tenker jeg alle postene dine kommer til nytte. så selv om du kansje ikke er her som aktiv bruker lenger blir kunskapen din hengende igjen. og det setter jeg stor pris på. jeg skjønner også at det kan bli mye i lengden med mange forskjellige akvarier og en plutselig blir så lei at en har lyst til å bare la det stå å aldri se på det mer. men slik er det desverre bare av og til. og ikke bare innen akvarieverden, mange andre hobbyer møter en på akkurat samme problemet.

så det er leit og høre at du trapper ned, men jeg vil nå bare si lykke til videre, uansett hva du finner på og tusen takk for all kunnskapen du har delt. selv med meg, en nybegynner som nå svarer på tråden din for første gang. så håper jeg, og sikkert alle her på akvaforum at du en dag stikker innom igjen, kansje ikke med et helt akvarie rom men hvertfall lager et lite innlegg, eller svarer på et spørsmål eller noe i den duren

Hilsen Anders
Plussmedlem
Hei Mona!

Hyggelig at du fikk litt glede av hobbyen igjen. Håper du kommer deg i bedre humør innen akvariehobbyen etterhvert, når du har kommet på et nivå som du trives på. Men jeg har et spørsmål til deg!

Mulig det er litt upassende her, men jeg går og prøver å overtale noen foreldre til å få lov til å kjøpe en reol etterhvert (til corydoras) Så når jeg så at du muligens skulle selge en med 3x 98-litere, ble jeg litt interessert. Det er klart at en gutt på snart 13 år ikke har så god råd, men bare lurte på sånn omtrent hva den reolen vil koste hvis du skal selge den? Må starte å planlegge i litt god tid, tar gjerne tid å overtale.. så må finne på noen smarte metoder der.. Vil gjerne kjøpe brukt, da dette er billigre. Selger du filtre i tillegg, eller er disse solgt?

Var bare det jeg lurte på

Mvh

Anders
En oppdatering her i tråden

I dag var Anders (gutten i innlegget ovenfor) og pappaen hans her og hentet reolen med 3 x 98 litere Det gikk som smurt, alt fikk plass på bilden og ingen vriene løft e.l. Håper Anders blir like fornøyd med den flotte reolen som jeg har vært

Dette var den siste reolen jeg skulle selge, hadde jeg tenkt. Det som er igjen nå av akvarier, må jeg ha for å kunne huse de Corydorasartene jeg vil beholde.
Fremdeles er det to arter som skal ut av huset, og det er CW018 (avtalt solgt) og C. atropersonatus. Den førstnevnte er det 6 stk av, den sistnevnte 7, tror jeg. De hvite er fine, men med alle akvariene som er båret UT av huset i det siste, må jeg velge og prioritere strengt hvem som får bli. Og Atro'ene kunne godt bodd hos noen som har flere av dem, det ville gjøre dem litt tryggere (de er ganske så sky). Jeg har bare ikke orket å ta jobben med å loppe den nederste 160 litern for inventar, noe som må gjøres om jeg overhodet skal klare å få tak i fisken. Så vi får se. Kan hende jeg gjør noe med saken når akvariereolene skal flyttes fra høyre til venstre vegg i rommet.

Nå har jeg følgende akvarier:
2 x 98 liter + 1 x 45 liter i samme reol
2 x 160 liter

5 stykker altså.
Og vannbytter går som en lek! Endelig ferdig med vannbyttene innen rimelig tid. Det går på en kveld nå, istedenfor at jeg driver med vannbytter, stell og vedlikehold hver kveld i 3 dager; både fredag, lørdag OG søndag tidligere. Ofte en dag til i uka også. Det ble mye. Lenge føltes det likevel helt topp, jeg likte absolutt å drive med det. Men ting skjedde, og det snek seg inn en følelse av at det ikke var like moro lenger, og alt ble et pes. Og jeg lovet meg selv for lenge siden at hvis det noengang ble slik at "det føles som et ork å ha så mange akvarier", så skulle jeg gjøre noe med det. Og det har jeg gjort
I dag føltes det som en stor lettelse å se den reolen bli båret ut. Glad og fornøyd, og med kun et overkommelig antall akvarier igjen

Jeg tok noen bilder av reker i dag, og benytter anledningen til å legge ut noen her nå.
Det er reke-sortene Black Bee (i øverste 160 liter) og Blue Pearl (nederste 98 liter).

Rekesortene jeg har nå er: Black Bee, Blue Pearl, Crystal Red Shrimp, Blå tigerreker, Sakura-reker

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Kanskje det er en liten nedtrapping som skal til for at hobbyen blir gøy igjen? Det øyeblikket hobby blir en jobb, er det i min erfaring ikke like morsomt lenger.

Godt å se at det glimrer i "gammelt" gull ennå, i hvert fall. Du er en ressurs, Mona. Husk Gro og hennes bærekraftige utvikling. Gjelder for deg også.
Kjempefine reker! Har kun en kirsebærreke selv (blindpassasjer), men skal skaffe meg flere

Veldig godt å se et innlegg fra deg igjen Mona...
Plussmedlem
Benytter anledningen her jeg, til å takke 1000 for handelen.. er strålende fornøyd! Fornøyd er jeg også med at vi fant fram.. en liten spøk fra min side
Til uka vil nok karrene bli satt i drift og innredet. Så vil jeg ta fiskekjøpet over tid.. må ha noen arter jeg virkelig ønsker meg!
Karrene ser flotte ut. Og ja- blir nok like fornøyd som du har vært. Bruk for dem får jeg også!

Lykke til videre hvertfall med de karrene du har. Ikke noe vits i med denne hobbyen når man ikke har glede av den, syntes jeg! Å følge magefølelsen er nok viktig, ja. Det har også jeg gjort ved dette kjøpet..

Karrene og reolen gikk flott å bære inn i huset også. Alt ble satt inn i leilighet nr. 2 i huset vårt som ikke er i bruk. Reolen bar jeg etterhvert inn på rommet mitt for litt støvtørking.

Vel, nå skal jeg på ingen måte "ta over" din tråd her, ble mye dette.. men mine siste ord i dette inlegget; er strålende fornøyd, og takk for handelen!
Hei Mona!

Jeg er en av dem som har stusset litt på dine innlegg, har oppfattet dem som litt krasse til tider. For å være ærlig. Men veldig lærerike, det er det ingen som kan si at de ikke har vært

Når det er sagt, så synes jeg likevel det er trist at du har mistet gnisten med tanke på akvariehobbyen. Hvertfall hvis det er pga "mobbing" her på AF. Har personlig oppfattet AF som et litt vanskelig "miljø", i forhold til andre forum jeg har vært aktiv på.

Men jeg håper at nedtrappingen gjør susen, og at du finner glede i de få akvariene/artene du evt. har tenkt å ha =)
flott at gnisten er litt tilbake.

Vi savner bilde oppdateringer.
Har lært at hvis jeg skal ha et akvarierom i fremtiden, så må det blir sumper og automatisk vannbytte.

Godt å se liv på denne tråden igjen.,

Espen
Plussmedlem
Hei Mona!

Jeg skal på ingen måte mase om noe, men som du skrev i min pers. tråd må du legge ut litt bilder av akvarierommet og hvordan det er nå, vettu! Hadde vært moro å sett. Leste i en tråd at du hadde flyttet alt av akvarier til venstre vegg, hvis jeg ikke husker helt feil? Da må det være god plass der inne på den ene veggen

Ha en fortsatt fin kveld!


Anders
Jeg tok noen bilder her om dagen, og nå får jeg faktisk plass til alle akvariene på et enkelt bilde! :p Det gjorde jeg ikke før

Det grubles for alvor hos meg om dagen - jeg lurer på å selge flere akvarier og et par arter til. Må tenke meg grundig om først. Uansett skal ingen voksne ut før den store gjengen med Corydoras-oppdrett, dvs Corydoras cf. burgessi (C121) og Corydoras Green Laser, er solgt. De skal selges nå, må bare få tatt bilder til annonsen først, og de blir litt billigere enn "vanlig" pris for de artene pga disse er litt små for alderen. Som nevnt tidligere i tråden viste det seg å ikke være så smart og blande så ulike arter og i så store antall i samme kar (160 liter) for de grådigste spiste brorparten av maten. Det ble dermed mindre igjen til de litt mer "sjenerte", og veldig skjev fordeling av næringen kan man si.
Men det har heldigvis bedret seg etter at alle C. condiscipulus ungfiskene flyttet ut, for de var jo de grådigste. Nå får C121 og Green Laserne spise i fred og ro, og ta den tiden de trenger. Selv om de er litt små for alderen (6-7 mnd) så er jo alt i orden ellers Jeg har kost meg hver eneste dag med å se de to store flokkene med yngel suse gjennom akvariet i èn bølge - det er noe spesielt å få se Corydoras i så stort antall! Har ikke anelse om det eksakte antallet av dem nå, men det falt jo fra noen grønne i starten, før jeg fikk tettet sideglippene ved bakgrunnen. Mange satt seg fast der av de grønne. Merkelig nok var det ingen C121 som satte seg fast der, kanskje de ikke er like nysgjerrige av seg?

Men om jeg tenker bakover, så var det 58 stk Corydoras cf. burgessi som ble satt i 160 literen, og noe over 70 Green Laser. Jeg har ikke sett en eneste død C121, men altså noen grønne, uten at jeg vet noe eksakt. Hvis jeg skal gjette antall, så si at det er 60 grønne igjen her og 50 C121 (i tilfelle noen har falt fra uten at jeg har merket det). Jeg skal beholde 8-10 stk selv av C121, det er absolutt en av mine yndlingsarter. De er så nydelige! Den voksne leksgruppen min er viltfanget, og det blir fint å spe på med noen F1 i flokken der.

Skal prøve å få tatt bilde av disse nydelige ungfiskene i kveld, men det er litt vanskelig da plantene har grodd til ganske bra i dette karet og de er kjappe med å gjemme seg (fiskene altså, ikke plantene, hehe).

Her er de 5 akvariene jeg har nå, fordelt i to reoler. Jeg vurderer sterkt å selge en reol til, men hvilken vet jeg ikke.
Det er i 160 literen øverst (til høyre i bildet) alle Corydoras-ungfiskene suser rundt
Mellom de to reolene (litt vanskelig å se på bildet) står det smale, høye filterskapet mitt, med 3 stk Eheim Pro 2224 i, stående i 3 etasjer (det er filterne til reolen til venstre).

[External Image]
Atter en gang ergrer det meg at jeg ikke bor nærmere deg ,skulle så gjerne hatt noen Burgessier.Disse har stått på ønskelisten min i noen år nå men,men sånn er det bare. Heldig de som får tak i de iallefall
Sølvi Gullaksen
Atter en gang ergrer det meg at jeg ikke bor nærmere deg ,skulle så gjerne hatt noen Burgessier.Disse har stått på ønskelisten min i noen år nå men,men sånn er det bare. Heldig de som får tak i de iallefall:)


Åh, det hadde vært fint om en gjeng av dem havnet hos deg da, Sølvi! Kan du ikke hive deg på toget og hente dem da ? Kan møte opp på Oslo S med fiskepåsane, jeg!

Jeg lover deg, disse er sinnsykt fine! C121 er bare såvidt slått av C. adolfoi, som er en gammel klassiker og All-Time-High for meg (min personlige mening). Sikkert ulike smak hos ulike akvarister, men for meg er det noe helt spesielt med disse artene med "oransje caps på hodet"
Jeg ser jo at f.eks Green Laser er stiligere å se på enn f.eks. Adolfoi kanskje, men i hjertet mitt er det likevel Adolfoi'en som er på toppen. Kanskje fordi det er dem jeg har hatt lengst, og de var de første coryene jeg fikk yngel på?

Ja hadde jeg bare kunnet det Mona ,men har hverken helse eller fri lenge nok å klare det

Synd at togene ikke vil ta med levende dyr som reiser alene da

Det var forresten en enslig Burgessi (den vanlige) som gjorde meg coryfrelst.Den fulgte med på kjøpet da jeg kjøpte et brukt akvarie og jeg fikk aldri tak i fler,så den har vært ønsket veldig lenge . ...



Om de kan vente til nærmere jul skal jeg sannsynligvis til Bergen og kjører forbi Mona på veien.
Plussmedlem
Hei igjen, Mona..

Jeg glemte bare å spørre deg i forrige innlegg her; hvilke arter skal du selge hvis du vil selge enda en reol? Og hvilke beholder du?
MariaT
Om de kan vente til nærmere jul skal jeg sannsynligvis til Bergen og kjører forbi Mona på veien.



Det hadde jo bare vært supert
Har sendt deg en mail.
Anders Kaste
Jeg glemte bare å spørre deg i forrige innlegg her; hvilke arter skal du selge hvis du vil selge enda en reol? Og hvilke beholder du?


Hallo Anders
De to artene jeg skal selge er Corydoras venezuelanus (13 stk) og Corydoras atropersonatus (7 stk). Men jeg tror ikke det blir noen flere reoler til salgs her nå. Tenkte å beholde de to jeg har. I de akvariene jeg har nå, tenkte jeg å ha/beholde artene:
Corydoras Green Laser
Corydoras adolfoi
Corydoras cf burgessi (C121)
Corydoras condiscipulus

HVIS jeg skal selge noen flere arter av de fire ovenfor, så blir det den sistnevnte som åker ut først.


Men over til noe helt annet! Litt andre og gode nyheter siden sist;

Jeg har sluttet å røyke! Stolt av meg selv! Det er to uker siden, og det går aldeles strålende. Det var på tide. Så mye syk som jeg har vært de siste årene, så var det på tide. Og nå har jeg altså klart det!

I tillegg har vi fått et nytt familiemedlem i huset, og det er shetland sheepdog valpen min Chivaz. Han er en 3 mnd gammel hannhund-valp og er av fargen Blue Merle. Her er et bilde av pelsen med krokodilletenner Jeg har nok å henge fingrene i, for han må ut og luftes 10-15 ganger om dagen under renslighetstreningen. Men det er gøy med valp, og jeg gleder meg til han blir stor nok til å gå lengre turer.

[External Image]
gratulerer med hund håper du tar deg tid til å sosialisere den med andre valper, da dette er viktig for å lære seg språket hos hunder.
kan vel anbefale deg å bruke hunden i lydighet eller brukslydighet så den får brukt hodet sitt litt. dett er jo en hund som er vant til å jobbe flere timer dagelig, å hvis den ikke blir brukt kan dette få følger som, gnaging på labber, agresivitet og rastløshet.
selv går jeg spor og trener brukslydighet med min hund (rottweiler).
Det var da en nydelig liten tass. kjenner nå at jeg savner hundene mine veldig.

Hadde en hann golden som dessv. ikke fikk bli voksen(bare 2 år)
og ei herlig blandingstispe som rakk og bli 14 år.

men nopk om hundepratt. her og har det minket med 2 kar.

var max uheldig i forige uke. Den eldste 20l gikk lekk(billig merke) så gadd ikke gjøre noe med det. så det ble kastet og da dette skulle settes vekk til det kunne kastes(kjøres på dynga) så var det selvsagt at jeg klarte og knuse 64l som sto lagret fra før inne på boden. som jeg hadde tenkt og prøve og selge. men detr går jo ikke nå.

Så da sitter jeg igjen med:

120 som ikke brukes for øyeblikket
Stuas prakt kar på 250l
Gangens prakt på 270l
Yngel karet 21,6l

Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap