Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 61)

Det maa jeg si hoertes ut som en veldig god plan
Linda W
Så dagen har gått med til å brøyte sti til inn badet nede. Det blir brukt til klestørk, og akkurat nå har alt som ble til overs flyttet inn. Og ut igjen. Kaster litt hver gang, før eller siden blir det borte alt sammen :o) Var egentlig ganske stort det badet så jeg plutselig - med sluk og all tingen selv om det ikke akkurat er helt etter våtromsnormen - kanskje noen av karene rett og slett kan bli igjen der inne?


Ledig, stort vaskerom/bad som ikke behøves til annet enn akvarier høres ut som rene drømmen. Glimrende for kar som man ikke har for å sitte å se på, oppvekst f.eks. Bortsett fra at kar som er dedikert en bestemt funksjon, ofte blir brukt til det samme som alle de andre etterhvert - varig oppholdssted for stadig flere fisk og arter.

Ellers kanskje du skulle ringe Mamsén og Lillegutts søppelfirma? De fjerner det meste :-0

Veldig rar og lang dag. Startet med Oves aller første opptreden i kostyme, klokka halv åtte i morges på drive-in'en til Byggmakker av alle steder i verden, kjempemoro! Jeg løp selvfølgelig rundt oppå julefrokostbordene og tok bilder, nå har jeg så mye å redigere at jeg ikke kan bli ferdig noen gang tror jeg...

Og så hente pakke fra Aquaristikshop, som ikke inneholdt EasyLife Carbo fordi jeg sikkert syntes det ble dyrt nok uten, men jeg er tom! Ove fikk nesten helt ryddig og i alle fall ikke helseskadelig møkkete hus i bursdagspresang i tillegg til litt annet som skulle pakkes inn, og enda var ikke klokka tolv. Så jeg fikk kuttet opp blåmatte, hentet guttungen og en ny pakke fra Aquaristikshop med powerheadene jeg ikke bestilte i første pakke av en eller annen grunn, dratt til Dahls for å bytte 18W reflektor og lysrør i hæslig farge med 30W i noe som forhåpentlig er bedre, bakt skolebrød og forberedt middag før Ove kom hjem fra jobb! Tror det stoffskiftet er i ferd med å ordne seg, for det der er nesten god gammel takt :o)

I den siste pakka lå også en Schego M2K3, den er i teorien diger nok til å forsyne et par yngelkar og artemiaklekkeri hvis jeg skulle være så heldig. Luftekuler må jeg vel kalle det som fulgte med (stjeler helt skamløst fra Monas innkjøpsliste), de dempet faktisk lyden fra den så langt fra stillegående Schegoen noe. Nå durer den på en mindre nerveslitende frekvens enn disse småpumpene, men den skal garantert bo i kjelleren. Slange og 5-grenet fordeler ble kjøpt sammen med lysrørene, grundig vask av de to karene som var smalere enn resten nå så er det klart for små weekendgjester på tur til Trondheim :o)

Tror uansett jeg trenger en liten luftpumpe i tillegg i fall det skulle snuble inn noe som bo på kjøkkenet selv om jeg har lovet at det rommet skal holdes akvariefritt. Det er helt plutselig en liten benkesnipp der reolen sto med lys fra vinduet og alt, og noe grønt må jeg jo få ha i det rommet også. Klarer jo ikke å passe potteplanter lenger (det er liksom ikke vann i bøtter og glass over hele huset mener jeg, de tørker faktisk bort for meg!), så da blir det fort stusselig uten en mosedott i en blomstervase. Og i en blomstervase med en mosedott i en vinduskarm må man ha reker som kan stulle den ren, og da må man ha luftfilter...

Ove har vært streng og gitt klar beskjed, men jeg så ham se på benken, se på koblingsboksen han holdt i hånden, se på mosedottglassene på stuebordet, sukke tungt og sette opp en firedobbel stikkontakt. Kan hende jeg blir tilgitt ;o)
Du blir garantert tilgitt for et vakkert, lite rekekar på kjøkkenet vel? Du som har sydd så flott kostyme ;D
Høres ut som om du muligens er tilgitt ja

Håper bare jeg og blir tilgitt når spisestua går ut til fordel for ett kar til 12 C. Paleatus:O
Smugstart på innkjøring
Filteret i Juwelen var i ferd med å gå tett så jeg bråvasket et kar i ren Salmi (og har helt åpne bihuler), plasserte det på en solid "møbelhund" fra Bauhaus og fant en skjøtekontakt til. Nå står syv blåmatter og godgjør seg med to Eheim Compact 600 for sirkulasjon, men filterguff fra AmTopen som også trenger en rens pluss 5-6 ml Salmi daglig er det håp om at i alle fall mattene skal være klare snart. Det gjenstår mye vask og skrubbing, tilskjæring av glasslister og dekkglass og restaurering av lys. Men først og fremst gjelder det å få fatt i reolen det hele skal stå på, for det er rett og slett ikke plass til så mange kar utover gulvet noe sted i huset!

For første gang siden vi fikk kommunalt vann har jeg fylt karet rett fra krana, det er ikke plass til mellomlagring til så mange kar så jeg må øve litt. Det gjenstår jo å se hvor bra det gikk, men vannet er kun behandlet med UV påstår vannverket, og pH er omtrent den jeg skal ha i levendeføderkarene, så da får det stå til.

Nå må jeg visst rydde opp etter dagens herjinger og se om jeg kan få fisket ut og pakket ned Bumsa Daisy, det skal være eplesneglerace på MAKs juleavslutning :o)


I gang!
[External Image]
[QUOTE=Linda W]
Nå må jeg visst rydde opp etter dagens herjinger og se om jeg kan få fisket ut og pakket ned Bumsa Daisy, det skal være eplesneglerace på MAKs juleavslutning :o)


Det tegner til å bli en laaang juleavslutning i år. Kan vi kalle eplesneglerace race eller må vi finne opp et nytt ord?
Linda W
... men jeg så ham se på benken, se på koblingsboksen han holdt i hånden, se på mosedottglassene på stuebordet, sukke tungt og sette opp en firedobbel stikkontakt ...


Hehehe. Det var nok et klokt valg.
Besøkte Aquamanias i dag og hentet fisk til Sissimor. Der fikk jeg løsningen på belysningsutfordringen i form av Glo lysrørsett som var overkommelig når man skal ha mye lys fort, traff Jarle F hvilket alltid er hyggelig spesielt når han skal selge fisk jeg trenger mer av, og har omsider HappyLife Carbo i hus. Trodde jeg handlet det hos Dahls, men uten briller ble det HappyLife punktum og det trenger man jo ikke spesielt mye av når man får vann fra Hobøl vannverk. De er overhode ikke vrange når det gjelder bytting, men nå har alt stoppet opp i karene og hver dag teller...

I tillegg ringte Elisabeth og fortalte at porsaen står på en plen i Dilling, da gjenstår det egentlig bare å finne den plenen så er karene oppe. Hurraaa!

Nå har jeg spammet Sissimors tråd med bilder, de hører jo egentlig med til hennes fiskers historie, men jeg slenger ut noen som forklarer hvorfor livet blir for kleint uten Corydoras habrosus. De blunket til meg!

To rom på kjøkken
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Corydoras habrosus er ogsaa en av mine yndlinger. Smaa fisk med masse coryvis.
Det skal være visst Galemor! Jeg får jo ikke gjort en ting her. De satt nemlig umåtelig pris på det mystiske granulatet fra Dahls, hadde de vært kjønnsmodne hadde det blitt egg. Venezuelanusene fikk litt de også, og der er det eggpynt over alt. Concolorene har lagt seg midt i maten med armene i kors og nekter meg å rense opp, så jeg får nøye meg med å skifte i toppen :o)

I dag har jeg stelt litt med mine egne også, tatt en grundig rens i 160-literen og renset filteret hos snegler og guppy, og skiftet vann på de sørgelige rester av flotte planter som skulle bo i nye kar. I morgen skal Lykkelandet ned, like godt å ta ut all milleri og sortere i to grupper når noen skal flytte til Trondheim. Venezuelanusene savner nok ditherfisk, og med milleriene der kan guppyene få litt bedre plass i Lykkelandet fram til reolen er oppe.

Fikk ikke hentet porsaen i dag, det må henger til og dagen ble for kort. Vi har to hengere, en helt full av gammelt kjøkken nå igjen og den andre frosset helt fast av akvarietømming. Det løser seg i dagslys i morgen. Grunnen til hengerbehovet er at en porsadel er ca 4 meter lang og ikke til å få fra hverandre! Kanskje jeg skal pakke ut takgrinda i stedet, de veier jo ikke stort de delene der. Og jeg har stasjonsvogn. Nå er det ikke plass til 4 meter akvarium her...

Men den sorgen får slukkes når den kommer, noe må da kunne brukes i alle fall midlertidig! Og kanskje er det frost som er problemet, vi får tyte delen inn gjennom et kjøkkenvindu og se hva som skjer når den blir varm. Gummihammer og sinnakrefter pleier å løse veldig mye ;o)

Innkjøringen er i full gang, litt genialt å ha alt i samme kar, en test på åtte filtre! Etter to doser a 6ml Salmi er NH4 0,4, NO2 0,4 og NO3 20. pH har steget til 8, det er ikke så bra, tilsatte en god slump eidebakekstrakt og ser hva som har skjedd i morgen. Vi har jo lært at pH bør ligge rundt 7 for å nå toppen fort. Tror jeg bør starte dagen tidlig kjente jeg helt putselig, det blir travelt!
Hm... Det mystiske granulatet fra Dahls tror jeg du må fortelle mer om. Eggleggegranulat til cory skulle jeg gjerne hatt. Og når du skjemmer dem bort på slike godsaker, så er jeg redd de blir skuffet når de kommer hit...

Lykke til med pors-prosjektet i morra. Og du har helt rett; utrolig hva noen sinna-krefter kan få til
Tror det er discusgranulat ganske enkelt, det er i en umerket boks, all fisk elsker det! Grunnen til" bortskjemmingen" er at jeg ikke tør fore med frossenfor når de går i så lite vann selv om jeg skifter med en gang de har spist, og dette er kraftkost så det er ikke mange korn som skal til. Concoloren er søt da, den dyttet meg bort!
Ha,ha, var det såpass godt ja ;D

Superne mine bruker å dytte på varmekolba når de får mat. De dribler maten inn i kroken der kolba står (og den er ikke festet med sugekopper), og så dytter de så kolba klakker inn til veggen. Klakk, klakk, klakk, klakk... Jeg bruker alltid å fòre rett før leggetid, så jeg må ligge i senga å høre på klakkingen etterpå. Men dette gjelder stort sett all mat de får. De er ganske glupske, de der.
Da er det endelig avgjort: det blir avreise herfra på onsdag.
Reol i garasjen, sortering unnagjort, alt er klart.
Porsaen er hentet, ikke engang sinnakrefter fikk den lange dingsen fra hverandre. Kakelinne og Ovehjelp kanskje, for det som er satt sammen av menneskehånd kan demonteres av menneskehånd som min kloke far sier. Han kan snakke som var blikkenslager...

Tror jeg skal forsøke å Hammerite den, for fager var den ikke etter å ha ligget gudene vet hvor gudene vet hvor lenge. Første pri er å få den innenfor en dør i alle fall, og nå er den like ved!

Tok Lykkelandet helt ned og fjernet rubb og rake av milleri. Tror jeg. Det har jeg helt sikkert ikke, for noen småttinger har helt sikkert gjemt seg i mosen, men det er Pioecilia som skal inn og alt skal ut igjen om ikke så lenge. Den enslige mollyhybriden fikk jeg ut, for det kunne blitt gøy sammen med utstillingsguppy...

Caudimaculatusene furter noe så aldeles helt forferdelig, for makan til kjas! Og så bli tatt på atpåtil! De har vokst seg store og trinne, men ettersom de må ut en gang om ikke så alt for lenge plaget jeg dem ikke med bilder nå. De var fortsatt tolv da, det var jeg veldig glad for å få bekreftet :o)

Det viste seg å være litt av et sorteringsmesterstykke som måtte til for å få til en bra familie til Sissimor, det er mest hanner og sprekkferdige madammer, overmodne fruer har jeg veldig dårlig erfaring med å få selv så jeg håper jeg fikk lirket ut tre ungmøer med den aldeles helt herlige lille sorteringshåven. De blekner så fælt at selv trekanten blir lys, men en er jeg helt sikker på er sånn passe vakkert drektig. Og hva de største av de små har tenkt å bli vet jo ingen. Voksne hanner er heldigvis ikke noe problem med denne arten, for de har kullsort gonopodium som ikke blekner uansett hvor ille livet farer med dem :o)

Og så var det sakuraen da. En million i en breedingboks føltes det som, og nå er det veldig lenge siden sist jeg ryddet så de er vel mer illrød kirsebær enn sakura. Jaja, det blir friskt blod til de hun har fra før. Jeg plukket ut de rødeste til transportboksen, sendte de aller gråeste til den evige mosedott, og plumpet resten tilbake så de kan fortsette ryddingen sin til neste omkalfatring. For nå er det kvelden, guppyflytt får vente til jeg får et ledig litermål.

Alt er så ferdig til transport på kort varsel innen rimelighetens grenser som jeg får det :o)
Inger Anne
Da er det endelig avgjort: det blir avreise herfra på onsdag.


Så bra, da får de nyfangede stakkarene til til å roe seg før ny runde! Og jeg får kose meg med tantungene en dag til...

Trenger en liten halvtime på å få dem over i poser og komme meg til Elvestad, så det er bare å pipe når du er reiseklar omtrent :o)
Og så var det ikke reol til karene likevel...
Kunne ikke dy meg og bar opp en av de minste porsabitene, var litt spent fordi det liksom ikke stemte helt at det skulle gå så mange deler i høyden på hengeren uten at det ruvet. Sukk. Øyemålet hadde rett. Den passer ikke til mer enn de to rare grunne karene! Sukk.

Hvis alle gode makter står meg bi får jeg jo dratt fra hverandre det hele uten å rasere annet enn plasten og kuttet til så det holder til det jeg hadde tenkt i første omgang, men jeg kan ikke si annet enn at det ble nedtur, litt mer jobb enn jeg egentlig hadde lyst på...
Så synd at reolen ikke stod til forhåpningene...

Men jeg gleder meg veldig til "pakke" fra deg på onsdag. Skal luke bort kun andemat i denne omgangen, slik at det blir masse planter å sende nedover til de forskjellige når Inger Anne skal hjem igjen. Får ta et skikkelig planterusk da.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap