- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 61)
Leifs verden, del 2 (side 61)
Postet 02.12.11 kl 09:05
Er ikke sikker på hvilken tråd ere mener folkens, om det er den la jeg frem mine spørsmål eller til den vitenskaplige dingsen jeg nevnte di fine bildene i.
Men den vitenskaplige biten med nevnte bilder finner dere link til i innlegg 1192 tror jeg det var. Er selvf på engelsk, men veldig bra. Bildene tror jeg var på side 54 i nevnte artikkel.
Noe jeg har missforstått så be meg om å våkne.. hehe.
Men den vitenskaplige biten med nevnte bilder finner dere link til i innlegg 1192 tror jeg det var. Er selvf på engelsk, men veldig bra. Bildene tror jeg var på side 54 i nevnte artikkel.
Noe jeg har missforstått så be meg om å våkne.. hehe.
Postet 02.12.11 kl 09:19
OK, da har jeg lest den Leif. Ville kpoiert deler av artikkelen, men det gikk ikke /fikk ikke til! Ga imidlertid støtet til å søke på Google og det finnes en del!
Takk for tipset Mona, men den har jeg lest. Håper du får reolen og karene snart. Synd med så lang ventetid ettersom du gikk ut i 100 da du hadde bestemt deg for å starte igjen.
Takk for tipset Mona, men den har jeg lest. Håper du får reolen og karene snart. Synd med så lang ventetid ettersom du gikk ut i 100 da du hadde bestemt deg for å starte igjen.
Postet 02.12.11 kl 09:28
Postet 02.12.11 kl 09:40
530OK, da har jeg lest den [B]Leif[/B]. Ville kpoiert deler av artikkelen, men det gikk ikke /fikk ikke til! Ga imidlertid støtet til å søke på Google og det finnes en del!
En meget bra vitenskaplig beskrivelse som desverre er kopibeskyttet. Kunne tenkt meg noen kopier av bilder der, men akk. Kanskje ikke så rart at den er beskyttet, det ligger mye forskning og tid bak dette 530.
Ja det finnes en del om en søker, så det er nok info å hente om en ønsker, og har tid til å lese....
Postet 02.12.11 kl 12:59
Postet 03.12.11 kl 19:00
Har hatt vannbytter i karene i kjellern i kveld og holder nå på å bytte vann i nijsseni karet samt macmasteri karet. Nijsseni karet hadde nokså grått vann av en eller annen grunn så det blir et 70-80% vannbytte i det karet. Tar noe av vannet fra 250L og resten fra krana. Litt forskremt har alle nijsseniene samlet seg i det v hjørnet i front. Virkelig flotte individer.
Macmasteriene håper jeg snart skal finne roen slik at det kan kommet kull eller to snart. Det hadde vært gøy
Macmasteriene håper jeg snart skal finne roen slik at det kan kommet kull eller to snart. Det hadde vært gøy
Postet 03.12.11 kl 22:56
LOFFAHar hatt vannbytter i karene i kjellern i kveld og holder nå på å bytte vann i nijsseni karet samt macmasteri karet. Nijsseni karet hadde nokså grått vann av en eller annen grunn så det blir et 70-80% vannbytte i det karet. Tar noe av vannet fra 250L og resten fra krana. Litt forskremt har alle nijsseniene samlet seg i det v hjørnet i front. Virkelig flotte individer. Macmasteriene håper jeg snart skal finne roen slik at det kan kommet kull eller to snart. Det hadde vært gøy
Her kommer bilder av nijsseniene
Postet 03.12.11 kl 23:23
Når jeg slo på lyset i 250L hos mine Apistogramma macmasteri i dag fikk jeg et aldri så lite flashback tilbake till første gangen jeg ble tatt på fersken med det motsatte kjønn. Om fiskene ble like flaue som meg vet jeg ikke....
Når begge rørene var tent kom et par ut av den ene hula, akkurat på en slik måte som når en blir fersket. Hehe. Ser hannen rister og gjør seg til for huene fortsatt, men virker ikke som han helt har draget. Når han får ei hue inn i en av hulene, og han kommer etter henne, varer ikke smilet mitt lengre enn noen sekunder. Hua kommer ut igjen ganske å kjapt, og han jager etter henne igjen.
Vet ikke om huene av macmasteri har leiksfarger, da jeg ikke har sett vesentlig endring av farger. Kan nok til tider se en litt blass gulfarge og en noe mindre antydning av mønster på siden på huene.
Hannen kan virke litt oppgitt når han ikke får snøret i bånn med to damer. Må vel innrømme at jeg også hadde vel hatt det.... og har masse sympati for han : - )
Når begge rørene var tent kom et par ut av den ene hula, akkurat på en slik måte som når en blir fersket. Hehe. Ser hannen rister og gjør seg til for huene fortsatt, men virker ikke som han helt har draget. Når han får ei hue inn i en av hulene, og han kommer etter henne, varer ikke smilet mitt lengre enn noen sekunder. Hua kommer ut igjen ganske å kjapt, og han jager etter henne igjen.
Vet ikke om huene av macmasteri har leiksfarger, da jeg ikke har sett vesentlig endring av farger. Kan nok til tider se en litt blass gulfarge og en noe mindre antydning av mønster på siden på huene.
Hannen kan virke litt oppgitt når han ikke får snøret i bånn med to damer. Må vel innrømme at jeg også hadde vel hatt det.... og har masse sympati for han : - )
Postet 04.12.11 kl 10:56
Luremus...
A. Macmasteri hannen tenker nok at her er det bare luremus ute å går. Han klarer til tider å få lurt damene sine (en av gangen....) inn i hula, men hun blir kun få sekunder før hun kommer ut igjen. Han jager etter og hyler nok, det er bare luremus, så hold deg heller unna...
Han er nok nærmere målet enn noen gang tidligere, og jeg tror og håper at det kommer noe snart. Han har iallefall tilhold i hula som er til venstre i karet. Har 3 kokkosnøtter og ei discus kjegle (liggende) i den 250L. Ser en og en av huene svinger bortom han og han slår febrilsk med halerota uten at det hjelper stort, bare for å tirre han. Han går 5 på og jager etter. Hehe.
En kjekkas som han skulle da ha draget, skulle jeg tro
En av A. Nijsseni huene har også oppholdt seg en god del i en av hulene i dag, men hannen har ikke vist mye intresse.
Ser Mr Mac på utsiden med halve kroppen av nøttehula, pustende som bare det. Han er nok sliten etter atter en dag med dame jaging/sjekking, stakkars.
Et råtips: Egg i løpet av tre dager hos disse macmasteriene. Den utfordringen tar han på strak arm....
Noen bilder av macene jeg tok før i dag, ved foring
Bilde 3 er et litt dårlig bilde av A. Nijsseni
Han er nok nærmere målet enn noen gang tidligere, og jeg tror og håper at det kommer noe snart. Han har iallefall tilhold i hula som er til venstre i karet. Har 3 kokkosnøtter og ei discus kjegle (liggende) i den 250L. Ser en og en av huene svinger bortom han og han slår febrilsk med halerota uten at det hjelper stort, bare for å tirre han. Han går 5 på og jager etter. Hehe.
En kjekkas som han skulle da ha draget, skulle jeg tro
En av A. Nijsseni huene har også oppholdt seg en god del i en av hulene i dag, men hannen har ikke vist mye intresse.
Ser Mr Mac på utsiden med halve kroppen av nøttehula, pustende som bare det. Han er nok sliten etter atter en dag med dame jaging/sjekking, stakkars.
Et råtips: Egg i løpet av tre dager hos disse macmasteriene. Den utfordringen tar han på strak arm....
Noen bilder av macene jeg tok før i dag, ved foring
Bilde 3 er et litt dårlig bilde av A. Nijsseni
Postet 05.12.11 kl 23:43
Endret: 05.12.11 kl 23:49
Postet 07.12.11 kl 01:10
Etter å ha foret etter jobben i karene i dag, tok jeg turen ned igjen nå i kveld. I mellomtiden har mine blå acara lagt nye egg. Ser iallefall ut som det er flere enn sist. En anseelig mengde kan en vel trygt si.
Var i kjelleren for å ta ut et ungt par med apistogramma barlowi med lokasjon Rio Ampiyacu til auksjonen i klubben i morgen. Noen ancistrus yngel blir det også å ta med seg.
Har solgt den ene gruppen min med Corydoras Sterbai samt to unge par med A. Barlowi. En med lokasjon Rio Yaguasiyocu og en fra Rio Ampiyacu. Disse blir hentet fredag. Når disse tre parene er ute av hus, får jeg ta en opptelling på hva som er av huer og hanner. Er nok et lite overtall av hanner.
Mr macmaster sliter fortsatt med å få snøre i bånn stakkars. At en slik kjekkas skal slite med damene skjønner jeg ikke ;- =)
Var i kjelleren for å ta ut et ungt par med apistogramma barlowi med lokasjon Rio Ampiyacu til auksjonen i klubben i morgen. Noen ancistrus yngel blir det også å ta med seg.
Har solgt den ene gruppen min med Corydoras Sterbai samt to unge par med A. Barlowi. En med lokasjon Rio Yaguasiyocu og en fra Rio Ampiyacu. Disse blir hentet fredag. Når disse tre parene er ute av hus, får jeg ta en opptelling på hva som er av huer og hanner. Er nok et lite overtall av hanner.
Mr macmaster sliter fortsatt med å få snøre i bånn stakkars. At en slik kjekkas skal slite med damene skjønner jeg ikke ;- =)
Postet 07.12.11 kl 22:07
Har sett frem til juleavsluttningen på klubben i kveld. Men formen er veldig dårlig. Ble sendt hjem fra jobben før 7.30 i dag tidlig. Når en sitter mer på "ringen" enn i sofaen er det ikke mange steder en ønsker å reise. Om en ikke har med seg et klosett da, hehe.
Et nytt bilde ble godkjent for meg i basen i dag. Tror dette var nr 31 i rekken. Denne gangen Apistogramma macmasteri. Har ennå ikke vært i kjelleren i dag for å fore, men kommer vel ned etterhvert. Skal da ta bilder av di nye acara eggene.
Et nytt bilde ble godkjent for meg i basen i dag. Tror dette var nr 31 i rekken. Denne gangen Apistogramma macmasteri. Har ennå ikke vært i kjelleren i dag for å fore, men kommer vel ned etterhvert. Skal da ta bilder av di nye acara eggene.
Postet 08.12.11 kl 17:41
Da har jeg gjort i stand det som skal selges av fisk i dag. Trodde det var 7 sterbai, men fant faktisk 10 stk i 160L. Samme akvarist skal også ha et barlowi par.
Magnar fra klubben kommer senere i ettermiddag og skal også ha et barlowi par. Finner nok et flott par han blir fornøyd med.
Acara foreldrene passer godt på eggene sine, og jeg skal ikke komme for nær karet før han viser at han er klar for kamp om sine tilkomne.
Fant også et helt nyklekket kull med apistogramma cf borellii i dag. Disse ble tatt ut i eget kar. Det forrige kullet er det bare en igjen av som jeg lot være i karet.
Fra di jeg tok ut tidligere er det 2-3 stk igjen av og er vel snart modne for reg. av oppdrett på. Må bla tilbake i tråden her for å se
Magnar fra klubben kommer senere i ettermiddag og skal også ha et barlowi par. Finner nok et flott par han blir fornøyd med.
Acara foreldrene passer godt på eggene sine, og jeg skal ikke komme for nær karet før han viser at han er klar for kamp om sine tilkomne.
Fant også et helt nyklekket kull med apistogramma cf borellii i dag. Disse ble tatt ut i eget kar. Det forrige kullet er det bare en igjen av som jeg lot være i karet.
Fra di jeg tok ut tidligere er det 2-3 stk igjen av og er vel snart modne for reg. av oppdrett på. Må bla tilbake i tråden her for å se
Postet 09.12.11 kl 14:28
Postet 09.12.11 kl 14:54
SjuraMye fin fisk du har. Håper en dag i fremtiden når jeg har plass, og du har yngel at jeg har muligheten til å få kjøpt noen acara av deg. Syns de du har er flotte i farger etc. Og i fremtiden har jeg virkelig lyst til å holde et par av denne flotte fisken
Takk Sjura
Om jeg skulle ha acara når tiden skulle passe for deg, skal du få noen. Er vel ikke fisk en selger, men gir bort som regel. Markedet flommer over av disse antar jeg. Di legger flere hundre egg hver gang.... Er glad alle ikke har livets rett og sklir sakte over i himmelen.... Men det er en flott ciklide, det er helt sikkert. Vakkert leikspar jeg har, som fulgte med en 250L som jeg nå har Apistogramma macmasteri i.
Postet 09.12.11 kl 17:06
I kveld har mr macmasteri hatt nok å stri med, snakk om å få snøret i bånn. Holdt på flere ganger her med damene sine. Den ene på utsiden, og den andre på innsiden av hula. Kanskje det endelig klaffer for han nå da. Spenningen stiger.
Kjøperne av sterbaiene og barlowiene mine var veldig fornøyd og fikk flott tilbake -melding på sms. Godt folk er fornøyd.
Har også vært litt aktivitet i A. Nijsseni karet i dag. Mulig noe på gang der også etterhvert. Ser at hannen får mer og mer farge, spesielt på halen. Legger ved et par bilder av hannen og et av ei av huene
Beklager dårlig bildekvalitet. Vannet har atter en gang blitt grått. Plantene som gjør dette? Mulig jeg flytter dem ned i kjelleren og rengjør hele karet i løpet av helgen
Nijsseniene er iallefall en flott apisto
Kjøperne av sterbaiene og barlowiene mine var veldig fornøyd og fikk flott tilbake -melding på sms. Godt folk er fornøyd.
Har også vært litt aktivitet i A. Nijsseni karet i dag. Mulig noe på gang der også etterhvert. Ser at hannen får mer og mer farge, spesielt på halen. Legger ved et par bilder av hannen og et av ei av huene
Beklager dårlig bildekvalitet. Vannet har atter en gang blitt grått. Plantene som gjør dette? Mulig jeg flytter dem ned i kjelleren og rengjør hele karet i løpet av helgen
Nijsseniene er iallefall en flott apisto
Postet 09.12.11 kl 22:13
Postet 09.12.11 kl 22:17
Postet 09.12.11 kl 22:21
mona oEr det brønnvann du har der du kjøpte deg hus? Virker som det er midt i blinken for sør-amerikanske fisk, ja! :) Apistoene trives som plommen i egget.
Ja her det brønnvann. Ph måleren min begynner på 5, og den er en svak tanke lavere enn det. Så ja, det er midt i blinken. Men i forhold til cory vet jeg ikke hvor heldig/uheldig dette er. Vet egentlig ikke hva pH er og står for....
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
pH, forkortelse av latin pondus Hydrogenii eller potentia Hydrogenii (pondus - vekt el. potentia - styrke, hydrogenium - hydrogen), er en måleenhet for surhetsgrad i vannløsninger. En nøytral løsning, rent vann, har en pH på 7. Løsninger med pH under 7 er sure, de som har pH over 7 er basiske. De fleste stoffer har pH mellom 0 og 14, men pH-verdier under null og over 14 forekommer.
Dette forteller meg ikke annet enn det måler surheten på vannet. Hva egentlig betyr dette og hvilken innvirkning har dette på fiskene? Er den like viktig for fisk, som f.ek luften for oss mennesker?
Postet 09.12.11 kl 22:37