Anders' akvarierom [NR. 1] (side 61)

pøh, dårlig bilde sier du, men så er det 10 ganger bedre enn hva jeg klarer med mitt kamera. =)
Her er info'en basen har om grenmalle barnet som ble med deg, den slapp ut av hulen 9 juli, så vet du det oxo)
Plussmedlem
Takk for linken, Kaja, da vet jeg litt mer "hva" det er for en skapning Vet du omtrent hvor gamle venezuelanusene er, forresten? Noen nyedelige småtasser er det uansett

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Corydoras weitzmani er nok de nyinnkjøpte jeg ser minst til. De er ikke veldig hypre og de liker å holde seg litt "bak i kulissene", men jeg ser stadig til dem likevel. Legger ut et par bilder, tatt i går (tror jeg).

Litt bleke farger der, da...




[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Anders K
Det ser ut til å gå bra med samtlige nyinnflyttede foreløpig, heldigvis.


Akkurat det jeg skrev der må jeg rette litt på...

En av oiapoquensisene ser ut til å være litt dårlig, dessverre Tror det er 3 hanner og 2 hunner, og det gjelder en av hunnene. Den ser litt mer grålig ut i fargen enn de andre, og den er mer rolig og litt tilbaketrukket. De tre hannene er de desidert mest aktive, men jeg så da iallefall at èn av hunnene var i farta for litt siden.

Krysser fingre og tær for den. Den ser ikke veldig dårlig ut, men litt svekket. Har ikke råd til å miste en av dem! Ikke akkurat den vanligste og billigste Coryen det der...


Kommer med oppdatering ang. den i morgen, nå er lysene akkurat slukket for kvelden.
[QUOTE=Anders K]Takk for linken, Kaja, da vet jeg litt mer "hva" det er for en skapning Vet du omtrent hvor gamle venezuelanusene er, forresten? Noen nydelige småtasser er det uansett QUOTE]

Skrev feil på fødselsdatoen til grenmallene, skulle vært 9 juni.
Venezuelanusene vokste opp i samme akvarie og ble flyttet dit som 4 ukere ca 2 mnd etter grenmallene ble født så de er ca 4 mnd gamle.
Tror kanskje det ble med noen litt større til deg også som opprinnelig gikk i akvariet ved siden av og da er de en mnd eldre.
Voksengruppen egger nesten på nøyaktig samme dato hver mnd og har gjort det siste 8 gangene selvom jeg ikke alltid plukker ut egg derfra.
De få som har vokst opp med foreldrene plukkes ut fort for de er ikke stort mer enn 3 cm når de blir med å leker.
Blir omtrent som green lazer for en tror de er ungdommer bare og plutselig egger de....
Anders og Kaja, tror dere jeg kan flytte mine 6 uker gamle aeneuser over i et større kar uten å ta knekken på dem..?

Jeg blir så happy hver gang jeg ser innlegg på tråden din, Anders, for det er alltid noe spennende å lese. Og ikke minst flotte bilder av disse vakringene som bare har stjålet hjertet mitt! Jeg håper jeg en dag blir like flink som deg!
Nina3
Anders og Kaja, tror dere jeg kan flytte mine 6 uker gamle aeneuser over i et større kar uten å ta knekken på dem..?

Ikke lett å garantere noe når det gjelder så unge Corydoras, men.. bruk veldig lang tid på akklimatiseringen og ta det sakte men sikkert, så øker det sjansene for at det går bra. Fordelen her er at det er C. aeneus du har, og den er en tøff art. Den er blitt så populær nettopp fordi den tåler så mye og er en hardhaus når det kommer til å takle forskjellige vanntyper og overlever i de fleste akvarier.
Takk for svar, Anders! Du er en tålmodig knupp!

Hvis du leser siste innlegg i tråden min, ser du ei noe utrolig solskinnshistorie ang aeneusene mine

Fins det noe vakrere enn corybabyer i hele fiskeverdenen..? Jeg tror ikke det
Plussmedlem
Nina3
Takk for svar, Anders! Du er en tålmodig knupp!


Nå var det Mona som svarte deg denne gangen da, men... :p


Har kikket innom, Nina (er innom tråden din når det er nye innlegg der), og det er utrolig gøy å plutselig oppdage små yngel på den måten... det er virkelig noe å bli glad for

Nina3
Jeg blir så happy hver gang jeg ser innlegg på tråden din, Anders, for det er alltid noe spennende å lese. Og ikke minst flotte bilder av disse vakringene som bare har stjålet hjertet mitt! Jeg håper jeg en dag blir like flink som deg! :)


Det var virkelig hyggelig skrevet av deg, tusen takk! Men det skal ikke mye til for å nå mitt nivå akkurat Og du utvikler deg utrolig fort! Det er da ikke SÅ lenge siden du fikk dine aller første Coryer?
Anders K
[QUOTE=Nina3]Takk for svar, Anders! Du er en tålmodig knupp!


Nå var det Mona som svarte deg denne gangen da, men... :p
Hehe, her nytter det visst ikke å stille personlige spørsmål, Nina ;p

Hvordan går det med oiapoquensisen, Anders? Er det noen forandring?
Plussmedlem
Den ser egentlig ut til å være omtrent som i går, Janne. Den er rolig. Lurer veldig på hva det er med den, jeg... men det er jo så mye som det KAN være, at det er det litt vanskelig å spekulere i Men den kan jo ha fått seg en smell i forbindelse med auksjonen på et vis. Umulig å si.

Jeg håper det går bra med den. Godt jeg har 2 hunner (tror jeg) :p Jeg har jo krav på meg til å få oppdrett jeg nå, hehe!
Hvis en regner litt på at de ble levert inn kl 10, hadde 2.5 timer kjøring dit fra selger og hele auksjonstiden pluss kjøring hjem til deg så blir det veeeldig mange timer.
Pluss at de var 5 stk i en liten pose.
Vi får krysse fingrene for at den bare var medtatt etter opplevelsen.

Plussmedlem
Har byttet vann i 10 akvarier i dag, så jeg har mange fornøyde fisk

Corydoras adolfoi er i gang med lek og egglegging, så jeg har tatt noen bilder av dem i farta, av varierende kvalitet riktignok.
















Hunnen leter etter et sted å legge egget. Hannen er på andre siden av henne... her kan du se at hunnen har egg i bukfinnepungen.
[External Image]

I svevet (på leting etter et sted å legge egget)
[External Image]

Hunnen foran, hannen bak...
[External Image]
Har drevet å smugtittet i denne tråden en stund og får mer og mer sans for Cory'ene. Utrolig artig å se bildene herfra
Plussmedlem
Litt mer Corydoras adolfoi under leken






Absolutt hele den lille planten må sjekkes... på disse to bildene er hannen med.
[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Mer bildespamming. I dette innlegget kommer noen Corydoras Green Laser Bildene er tatt i dag.

Fantastiske farger jeg aldri blir lei av! Det akvariet er et fantastisk syn når de er framme...











[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Cathy
Har drevet å smugtittet i denne tråden en stund og får mer og mer sans for Cory'ene. Utrolig artig å se bildene herfra :)


Tusen takk, Cathy! Alltid så hyggelig å høre at mennesker får øynene opp for disse fantastiske fiskene
Utrolig fine bilder ! Men jeg har et spørsmål Anders... Jeg gjør jo vann bytte, akkurat som deg, og sikkert nesten alle andre.... Men hva hjelper det egentlig til? Det har jeg egentlig aldri forstått... Har bare gjort hva jeg har fått beskjed om :P
Plussmedlem
Vannbytte er jo helt nødvendig for vannverdiene i et akvarium... blant annet hadde nitratverdiene blitt skyhøye om man aldri hadde byttet vann

Tenk deg en bitteliten tank i forhold til den svære naturen... vi putter oppi fôr og diverse biologisk nedbrytbart materiale som etterhvert råtner. Døde planteblader, røtter og evt. døde fisk vi ikke ser påvirker vannet. Ikke minst slipper fiskene ut ganske mye.

Det er jo DERFOR vi bytter vann; vi skal fjerne gammelt, skittent vann med masse avfallsstoffer fra fisk og annet og erstatte det med nytt, friskt og oksygenrikt vann som fiskene blir glad for Hadde vi ikke byttet vann, hadde forholdene i et lite akvarium bare blitt verre og verre...

Filtrering (og planter) hjelper jo til med en del av dette, men det er langt ifra nok

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jeg oppdaget noe trist sist jeg var inne på akvarierommet... død fisk! Og det var ikke hvilken som helst fisk, heller. Corydoras weitzmani.

Den lå godt skjult så det var vanskelig å se den, men jeg oppdaget tilfeldig en kritthvit, fargeløs fisk som lå der. Umulig egentlig å se hvilken art, men jeg så den hadde et lite, grått punkt ved haleroten, og da var det klart. Dessuten var størrelsen akkurat passe til å være Corydoras weitzmani.
Den må ha ligget ganske lenge, for den var ganske ødelagt og ugjenkjennelig. Jeg vet jo ikke hva som kan ha vært med den, det kom veldig brått. Men det er noe med det at jeg har sett mye mindre til disse enn de andre, og derfor har jeg ikke hatt like stor mulighet til å se om noen har vært skrale.

Sukk... 4 igjen av disse altså, men jeg tror heldigvis begge kjønn er tilstede, uten at jeg vet det helt sikkert. Oppdrett blir bare enda viktigere nå.

Uff, synd med den døde Weitzmani'en, Anders :-/ Men heldigvis er ikke det en vanskelig art å drette, så det er håp i sikte om å få bygd seg opp en egen god stim Mine la egg hver uke når de først hadde begynt, etterhvert var de ikke lenger så ivrige på å ete eggene heller, så da vokste det opp stadig flere unger på egenhånd. Stikkord er mye javamose og røtter Det gir et rikt microliv når det kommer til organismer småtrollene kan spise den første tiden.

Håper det vil gå fint med resten av Weitzmaniene!

PS! Nå fikk du meg til å savne dem.... jeg hadde 5 stk butikk-kjøpte viltfangede Weitzmanier, og så 10 stk F1 unge, akvarieoppdrettede som kom fra selveste Ian Fuller faktisk *snufs* Nå savner jeg plutselig de gamle fiskegruppene mine litt! :p
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap