Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 62)

Hehehe! Akkurat herr Fuller er vel ikke akkurat noen man bør sammenligne seg med på dette feltet . Jeg har "bare" 7 + brochisene. Men unnskyldningen min er at jeg også er kulefiskoman og L-malloman. Dessuten venter jeg jo 2 nye med Brasil-sendinga. Men akkurat det tar jeg ikke for gitt (og jeg vet ennå ikke hvor jeg skal stappe dem inn - det begynner å bli trangt om plassen), før de er i huset. Jeg tror nok kanskje du blir overrasket når du begynner å telle. Jeg teller ihvertfall 9 kjapt hos deg, uten å smygtitte noe sted i tråden din
mona o
Han er faktisk i Peru akkurat nå, han var vel fremme i går kveld en gang.

Ja det er han. Foerste fangstdagen var i dag.
Bildene er tatt bare for ca. 4 timer siden, ferskere er det vanskelig aa faa det.

Hva synes om ryggfinna til denne Apistogramma sp. "Blackchin" da ? Ny lokasjon funnet, det herligste sortevann.

[External Image]

Masse annen fisk ogsaa, ( bl.a. tre nye lokasjoner / former av Apistogramma atahualpa, pH 3,7 !) men hva er dette:

[External Image]

[External Image]

Er det en Corydoras, med en slik fettfinne bak ryggfinnen ?

Det var ikke jeg som fanget denne, den kom inn fra en fisker som hadde vaert langt avgaarde paa et hemmelig sted.
Jeg har sett denne typen malle før, de har lange tynne "værhår" og imiterer en harmløs Corydoras-art av utseende. Et utspekulert trekk.

Men de er i virkeligheten rovfisk, som spiser småfisk. I skjul av en stim fredelige Corydoras, altså en stim av arten de etterligner, kommer de tett innpå f.eks. en flokk små tetraer, som ikke reagerer ved synet av Corydoras ettersom disse ikke er ansett som fiender. Da slår "ulven i fåreklær" til, og snapper til seg et bytte blant tetraene.

Dessverre husker jeg ikke hva den heter, denne Corydoras-etterligningen med lange værhår.
Men den som du viser bilde av, Tom, imiterer ihvertfall Corydoras arcuatus. Jeg mener jeg har sett en annen art av denne med værhår, som etterligner enda en Corydoras-art.

Et utrolig smart trekk - evolusjon er en fascinerende ting!

Skriv gjerne mer neste gang du er innom basen, Tom
Dette var spennende!

Tom C
Masse annen fisk ogsaa, ( bl.a. tre nye lokasjoner / former av Apistogramma atahualpa, pH 3,7 !) men hva er dette: [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/11147_132469_2.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/thumbs/11147_132469_3.jpg[/IMG] Er det en Corydoras, med en slik fettfinne bak ryggfinnen ? Det var ikke jeg som fanget denne, den kom inn fra en fisker som hadde vaert langt avgaarde paa et hemmelig sted.
Dyrehagen
Jeg tror nok kanskje du blir overrasket når du begynner å telle. Jeg teller ihvertfall 9 kjapt hos deg, uten å smygtitte noe sted i tråden din :-D

Jeg har nettopp solgt en art (C. aeneus), og kom nå til 13 arter da jeg telte i går kveld

mona o
Jeg har nettopp solgt en art (C. aeneus), og kom nå til 13 arter da jeg telte i går kveld:-)

Er det "bare" corydoras?
Tom C
Hva synes om ryggfinna til denne [I]Apistogramma sp. "Blackchin"[/I] da ? Ny lokasjon funnet, det herligste sortevann. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11147_132469_1.jpg[/IMG]

Det der var en utrolig flott apistogramma! Skulle gjerne sett den i akvariet mitt hehe.
mona o
Jeg har nettopp solgt en art (C. aeneus), og kom nå til 13 arter da jeg telte i går kveld:-)

Elin Pedersen
Er det "bare" corydoras?

Ja, antall ulike Corydoras-arter, ja. Det var bare det jeg telte.
Så langt har jeg kommet med den nye Akvastabil Effectline 180 literen. Papillon-bakgrunnen har forlengst kommet på plass og akkurat nå om dagen bruker jeg det tomme karet som mellomlagringsbasseng for vann til vannbytter
Det er blåsvampterninger bak bakgrunnen og en powerhead til å drive det som et filter. Mellom blåsvampterningene tømte jeg også en liten pose Eheim nytt SubtratPro (filtermedie-kuler altså).

I dag har jeg hatt med meg det skitne Effectline-armaturet ut på badet og skrubbet det gullende rent. Nå ser det nesten like nytt ut som akvariet Tidligere brukte jeg det jo på 160 literen (samme overflatemål) som var et Aqualine-kar, og der passet det ikke helt 100% i sporene i rammen. Men NÅ gjør det endelig det, hurra!
Jeg må bestille nye reflektorer til det, for folien i de gamle er jo helt vræk. Men det skal ikke bli noe plantekar, akkurat, så det får vi ta siden.

Den varmekolba som henger og dingler oppe til venstre skal selvsagt ikke henge der når karet er i drift Da setter jeg den bak bakgrunnen. Ca en tredjedel av bakgrunnens volum bak er satt opp som blåsvampfilter. Jeg valgte å ikke fylle hele. Det er romslig plass til annet dill som varmekolber og lignende.

Det eneste som bremser her nå i oppsettet av 180 literen, er min uvilje mot å starte med vaskingen av sand...:-/ Det er så vanvittig gørr!
Men, jeg får vel trå til i løpet av helga tenker jeg.

Karet skal startes fra scratch, uten bruk av filtergørr fra andre kar, tror jeg. Dette fordi jeg tenkte jeg skulle unngå å overføre algesporer av penselalger samtidig.... Det vil nok bli smittet av det før eller siden uansett, men jeg tenkte jeg iallefall skulle gjøre mitt for å forsinke den prosessen... trenger jo ikke akkurat invitere dem inn ved å tømme millioner av algesporene oppi karet sammen med filtergørr.

Men vi får se hva det blir til. Kan hende jeg blir utålmodig tross alt og kickstarter det likevel ?

[External Image]
Den bakgrunnen der hadde jeg skikkelig sansen for. Bygger den mye ut?
Elin Pedersen
Den bakgrunnen der hadde jeg skikkelig sansen for. Bygger den mye ut?

Niks Det er derfor dette er min fjerde Papillon bakgrunn

Du kan selvsagt sette den lengre ut fra bakglasset om du vil og skape mye rom bak der (om man vil ha stor filterløsning e.l.,) men du bestemmer til en stor grad selv. Den bygger lite til å være en så strukturert 3D bakgrunn.

PS!
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1928&HKatID=]Papillon bakgrunner finner du hos Webzoo[/URL].
Hva skal du ha i denne 180 litern da Mona?

Veldig flott bakgrunn... Bruker selv noen papillon..
Trenger du virkelig å spørre om det? (hehe)

Neida, jeg har egentlig ikke helt planlagt det enda. Vet ikke sikkert foreløbig. Men sånn svevende i bakhodet er det en idè om å se dette karet fyllt av en flokk svarte Corydoras

Foreløbig er gjengen med et par og tjue Corydoras A. Black veldig unge og ganske små, og de har god plass i en 85 liter.
Men etterhvert tenkte jeg kanskje de kunne flytte inn her og få dette som sitt hovedkar. Og får jeg yngel etterhvert på dem, så har jeg et sted å samle dem der det er litt plass.
Noe sånt kanskje? Som sagt, helt 100% er ikke planene.

Papillonbakgrunn, helt lik denne, har jeg også i den gamle 128 literen min. Den har jeg vært så utrolig fornøyd med hele tiden siden jeg kjøpte den, så derfor ble det flere av samme slaget.
Jeg kjøpte også Papillon til 250 literen, men den var med en trerot innfelt i bakgrunnsmotivet. Det bygde veldig mye mere ut og tok unødig mye mere plass, fant jeg ut, så jeg bruker disse som er en leire- og steinvegg istedet.
Hadde du giddet å tatt ett bilde over karet slik at vi kan se hvor "mye" den bygger ut fra bakglasset?
Reknet nesten med det var Cory du skulle ha... hehe...

Er utruleg vakre disse Corydoras Black... Eg har snart en ny reol i hus,
Skal satse mest på Peckoltia maller, og en del arter med Corydoras (Spesielt cory arter som er litt utenom det vanlige...)

Kjøpte meg en gruppe på 10 stk C141, de var ganske store når eg hentet de, så eg håper på egglegging snart...

Håper å få kjøpt en gruppe Corydoras Black hos deg når det blir yngel som vokser til... ?
Lars Odland
Hadde du giddet å tatt ett bilde over karet slik at vi kan se hvor "mye" den bygger ut fra bakglasset?

Orket ikke dra frem og buksere på plass gardintrappa i kveld
Håper det er greit med bilder av akkurat samme Papillon bakgrunnen, bare i 128 literen som jeg holder på å gjøre det samme med.

180 literen er nemlig satt på møbelskapet, fyllt med vann og armaturet er lagt på. For å få tatt bilde i riktig vinkel, måtte jeg stått oppå gardintrappen og fotografert ovenifra og ned. Sidene får jeg ikke tatt bilde av, ettersom 180 litern står mellom to reoler med akvarier.

Dette er altså 128 literen, og bakgrunnen er ikke silikonert fast enda. Den står bare skjøvet på plass omtrent sånn jeg skal ha den. Tenkte å ha noe blåsvampterninger som filtrering her også, men vet ikke sikkert (mulig det blir utvendig Eheim 2224 istedet, jeg har nemlig et nytt slikt stående).

Her er 3 bilder jeg tok nå nettopp. Litt mere behagelig fotovinkel på 128 literen, som står på gulvet

Bildene er tatt rett ovenifra.
Først hele lengden,
så høyre side,
så venstre.
(det er jeg som har skjøvet bakgrunnen ulikt inn mot bakglasset på høyre og venstre side)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Oi! Jeg vet ihvertfall hva jeg skal se ordentlig på når jeg skal få meg hus, 10 kvadrat til overs
Takker, den var jo slett ikke mye plass den tok
Bubbles :-)
Corydoras synes å ha en utrolig fascinasjon for luftbobler. Sett inn en luftestein, og voops, der er de på plass og kjører heis opp og ned i boblestrømmen timesvis

(jeg satte inn en brusestein for å bli kvitt den seige overflatehinnen, og en brusestein fikser den saken på få minutter)

Oooooiiiii !
[External Image]

[External Image]
Hehe, jeg har en gjeng med C.metae og de er tidvis veldig fasinert av vannstrømmen der strålen fra utblåsningen treffer glasset. Samme symptomene, opp og ned, opp og ned...
Jeg har en Fluval 4 i den ene 120-literen min. Den må stå på fullt, pga. lettere overbefolkning i karet. Men en Fluval 4 på full guffe gir skikkelig strøm i karet, selv om jeg har satt strålen mot veggen. Denne pumpa går titt og ofte tett. Når jeg da rensker opp i dritten, og coryene får tilbake den skikkelige strømmen i akvariet, går de nesten bananas. De elsker det! De fyker fram og tilbake og opp og ned, i pur glede Det har flere ganger fått meg til å tro at det er lek på gang (men den gang ei!). Ingen tvil om at coryer liker at det skjer noe!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap