Leifs verden (side 62)


LOFFA
Fikk også flyttet Corydoras Aeneusene mine over i yngelkaret i dag. Aner ikke antallet da jeg ikke telte dem, men noen ble det da. Fikk også tatt noen bilder av noe yngel jeg ikke vet hva er, som jeg antar har kommet inn med noen planter. Yngelen er blank men har en sort sirkel/prikk på halen. Noen som har tips til meg om hva dette er for fisk?


Hei hei og takk for sist. Det er yngel av de gule praktbarbene som jeg fikk av deg i går.
Tusen takk for en hyggelig handel i går. Fiskene er nå kommet seg i karene og ser ut til å trives så langt. Blir morro å se om dem vokser seg store og fine ja...
Hei vero9ca

Alltid gøy å gi bort fisk eller selge billig. Metaene synes jeg var litt små, men de vil helt sikkert klare seg. Blir en fin gruppe de 10 du dro avgåre med ;- =)
Strippet den ene kongo hua i går kveld og henne har nok sluppet noen i karet som har blitt spist. Var ikke mer enn 15-20 yngel. Nær 50% av det normale. Slapp ynglene oppi til ancistrus ynglene, men vet ikke hvordan det går da jeg ikke har strømpe på pumpa. Det ene lille karet ble til sverddrager yngelkar for en kort periode da de vokser nokså fort. Det andre har jeg ikke gjort noe med enda annet enn å rengjort
Eldste guttungen og jeg har holdt på i kvellern i flere timer i dag. Har fått ryddet, flyttet om på noen fisk, og gjort det fremkommelig der... Fikk flyttet Metaen opp i 3.høyde hvor VF leiksparet m ancistrus var, Aeneus yngelen har fått det siste lille karet alene, kongo hua med yngel har fått karet sverddrager ynglen var i og apistoene har fått inntil videre sitt eget kar. Legger ut noen bilder fra kjelleren i dag
Hysssssjh. Jeg må bare hviske..... Distriktsbefruktern her. Har lånt pc en til matfar og skal bedyre mine bragder... igjen, mens matfar ligger på alle fire som en idiot på gulvet i akvarierommet med lommelykt, briller og forstørrelsesglass og glaner inn i ei hule..... Akkurat som det har noen fremtid? Ser han noe mon tro? Ser i allefall lite glupt ut, hehe. Fikk befruktet noen egg i dag også. Fikk den andre fruen på besøk i dag. Trodde hun passet barna våre i et annet kar jeg da.... Men nei det har nok skjedd noe så hun kom tilbake til meg. Har ikke helt fått snøret i bånn der på den første frua mi, men når den andre kom, som virket svært så villig.... lot jeg ikke mine gener gå til spille. Hun kom tilbake i 12.00 tiden og klokken 14.00 var "jobben" gjort. Ja jeg lever opp til mitt rykte som befrukter.. Men nå må jeg stikke før matfar finner meg her. Snx sikkert senere igjen

Hilsen Distriktsbefrukteren
LOFFA
Legger ut noen bilder fra kjelleren i dag


Jeg dro kjensel på noen av "barna mine" Det er skikkelig morsomt å lese hvor flittige de er blitt på eggleggingen sin etter at de kom til deg. Har aldri hørt på makan! Hehe

Heldige du som har vask og vanntilførsel i samme rom som akvariene! Det har ikke jeg, jeg må inn på rommet ved siden av (badet).
Det ble både opptur og nedtur i dag i forbindelse med fiskeflyttingen i går.

Nye 5 egg hos mine C125, og de var plassert på utblåserrøret på pumpa!!! Helt utrolig at de klarer dette med den strømmen. Mistet 2 av eggene når jeg skulle plukke ut desverre.

Jeg flyttet hula med apistohua og ynglene inn i karet til leiksparet med VF ancistrus sent i går kveld for å liksom være trygg på at dette kullet skulle klare seg!!! Jaggu sa jeg smørrrrrr.

Finner den hula okkupert av VF ancistrus hannen som ligger å vifter som om han har dobbel timelønn, kuldetillegg, smusstillegg og viftetillegg!!! Milde himmel for en liten rakkar.... Jaja tenkte jeg, atter et nytt kull med apistoer forsvunnet.... Men har i flere timer i dag prøvd å se om det ligger egg der, men denne hula er som hånd i hanske for denne hannen og er noe smalere enn den han har lagt egg i tidligere. Ikke mulighet for å få en liten titt engang innerst i hula. Men jeg er 100% sikker på at det er egg der slik han vifter, men hadde vært knæsj å sett eggene da.

Jaja da var det å flytte ut den stakkars apistohua da sammen med hula som egentlig var ancistrusene sine. Oppi til de to andre, Slik er alle samlet igjen i sitt eget kar.

To timer senere sjekker jeg om alt er rolig og fordragelig i karet, og til min store forskrekkelse ligger det egg i hula jeg la ned mindre enn to timer tidligere!!! Er det mulig? Ja han står til sitt navn, distriktsbefrukteren.

Som dere skjønner har det vært litt opp og nedturer i dag, men blir veldig glad om det er egg i hula til VF hannen. Disse ynglene blir veldig mørke og nesten svarte. Har kun 4-5 stk igjen av forrige kullet nå, da resten er solgt. Kjempe fine yngel med hvit haletipp. Antar at dette VF leiksparet blir solgt når ynglene er ute av hula, da det begynner å bli vel mange kar med ancistrus her. Frigjør da et kar og trenger det. Selger dem for hva jeg gav for dem, enkelt og greit
Da kommer det bilder av VF ancistrusen som vifter som bare f, apistohua med nye egg i dag og noen nye bilder av C125ene som virkelig har brukt hele karet i dag. Om det var leik eller om de bare hadde det moro, vil kanskje natten bevise. Vil ikke bli overrasket om jeg finner nye egg hos de i morgen
I dag har det ikke kommet stort med egg og yngel, så det har roet seg ned litt. Funnet kun et C125 egg ;- =) Den Apistohua som ikke har egg/yngel nå virker litt pusslete så jeg flyttet henne og hannen med hula over i 160L og håper ting retter seg. Har ellers flyttet ut en del av fisken i det karet (160L) slik at jeg kan få det klart og opp i stua.

Har derfor om noen av mine lesere har behov, til overs et ancistrus par på ca 6 cm. Skulle tro disse er kjønnsmodne i den str. Har ikke satt meg noen pris, men om noen vil ta over dem så kom med et tilbud. Kan bringe mellom Hvittingfoss og Tønsberg i morgen. Reiser herifra ca 10.30

Blir å ta vannbytter i morgen og slamsuge litt. Har prøvd igjen i dag å se om det er egg i hula til VF ancistrushannen min, men han firer ikke en millimeter for å la meg se inn i bunn av hula. Fant ellers en flytende sverddrager hann i dag som har sturet for seg selv rundt pumpa i lengre tid. Han fikk slippe inn i himmelen......

Bildene er av ancistrus paret jeg har til overs/salgs
Du må ikke nevne at du vil kvitte deg med fisk ...(hører hjemme i annonser)
Jeg gjorde det igår (forgårs?) og ble moderert med en kraftig irettesettelse

Har lagt merke til at du ofte selger fisk rimelig og synes det er flott
Ole Olsen
Du må ikke nevne at du vil kvitte deg med fisk ...(hører hjemme i annonser) Jeg gjorde det igår (forgårs?) og ble moderert med en kraftig irettesettelse ;-) Har lagt merke til at du ofte selger fisk rimelig og synes det er flott ;-)



Hei Ole. Hehe en ny leser av tråden, hyggelig. Visste ikke at en ikke kunne nevne slikt i sin egen tråd. Tenkte mine lesere skulle ha et fortrinn, men skal ikke gjenta seg dette da. Får ikke endret på innlegget da jeg har glemt å fornye pluss medl skapet mitt, noe jeg selvfølgelig skal gjøre. Så moderatorer om dere ser dette så beklager jeg allerede nå før jeg får "kjeft".

Ja har solgt en del fisk Ole og selger ikke for å tjene en drøss med penger, men for å få igjen litt for for og stell..... Er hyggelig å kunne glede andre akvarister med fisk jeg selv har drettet. Da er gleden ved oppdrett dobbel så stor. Har hatt bra med oppdrett siste 2 år og solgt en god del privat uten at jeg har annonsert. Leverer også en del til mon lokale zoo. Siste skuddet på oppdrett og som jeg er stolt av å fått til er Aspidoras C125. En "lekkerbisk" av en diamant. Min favoritt i mine 14 kar, sammen med Corydoras Metae.
Du finner bilder av begge favorittene i tidligere innlegg her i tråden
Har prøvd å ta noen yngelbilder, men det er jaggu ikke lett. Så fort dem ser meg piler de av sted. Men et par greie bilder ble det vel?


Bilde 1. Fisken under og over er kongo dvergmunnruger. Fisken i midten er Apistogramma

Bilde 2. C125 yngel som slurper i seg mygglarver

Bilde 3. Praktbarbe yngel skal dette være. Ble veldig dårlige bilder av disse, men karet står inneklemt i hjørnet.


Litt yngelbilder kommer også senere
Hei Leif

Jeg begynte og tenke litt på en ting. Du vet den C. metae hunnen som du fikk med da du kjøpte gjengen av meg? Hun som manglet det ene øyet. Hun var en flittig egglegger her, og jeg regner med at du har fått mange egg og yngel på henne siden, hos deg.
Har du noengang observert om yngel i Metae-flokken din har manglet et øye? Det kan være vanskelig å se pga den svarte øyemasken deres, men... jeg trodde egentlig ikke det var arvelig, men det kunne vært interessant å høre med deg, så derfor spør jeg.
mona o
Hei Leif :-) Jeg begynte og tenke litt på en ting. Du vet den C. metae hunnen som du fikk med da du kjøpte gjengen av meg? Hun som manglet det ene øyet. Hun var en flittig egglegger her, og jeg regner med at du har fått mange egg og yngel på henne siden, hos deg. Har du noengang observert om yngel i Metae-flokken din har manglet et øye? Det kan være vanskelig å se pga den svarte øyemasken deres, men... jeg trodde egentlig ikke det var arvelig, men det kunne vært interessant å høre med deg, så derfor spør jeg.



Hei Mona
Kan ikke si at jeg har lagt merke til det, men har heller ikke hatt i tankene at slikt kunne være arvelig. Metae yngelen har blitt solgt fortere enn jeg egentlig vil, men når folk nærmest er på kne når de ser yngelkaret klarer jeg ikke si nei. Svekker jo litt av profitten å selge dem så unge også. De går sammen med C125 ynglene og trives godt sammen. Hun er fortsatt aktiv egglegger den en øyde, selv om mengden egg har gått ned etter at jeg økte antallet på gjengen. Antar at jeg selger ut 8 stk ca. Har nå ca 20 i leikskaret. Husker som nybegynner med corydoras aeneus at jeg fikk svar av deg i en tråd om å ikke justere en gruppe som fungerer bra. Kom på det her om dagen. Kort memory you know. Har du også hatt samme erfaringen at om en øker gruppen at egglegging avtar?
LOFFA
Husker som nybegynner med corydoras aeneus at jeg fikk svar av deg i en tråd om å ikke justere en gruppe som fungerer bra. Kom på det her om dagen. Kort memory you know. Har du også hatt samme erfaringen at om en øker gruppen at egglegging avtar?


Jeg prøver å huske om jeg har økt noen grupper sånn brått, men kommer ikke på noen konkrete tilfeller/eksempler de siste årene. Så det er egentlig litt vanskelig å svare sikkert på, når jeg ikke husker noen egen-erfarte eksempler.

Jeg har tendens til å kjøpe mange med det samme jeg (så det er stort sett ikke særlig behov for å øke antallet i ettertid)

Ellers her hos meg øker de gjerne i antall på egenhånd, veldig gradvis over tid, etterhvert som antall yngel vokser opp. Som f.eks. C. adolfoi gruppen min og C. oiapoquensis gjengen. De legger egg like flittig, selv om de gradvis og over et års tid har blitt ganske mange.

Er det mulighet for at det å øke antallet med ganske mange, fører til at flere potensielle egg-spisere kommer inn i bildet, slik at man får inntrykk av at antall lagte egg er gått ned? Mens det i virkeligheten kanskje legges like mange som før, men de blir spist fortløpende...?
Hva tror du?

PS!
Det er kjent at Corydoras kan finne på å slutte med egglegging hvis de blir for mange i samme akvarium, da de på en måte blir distrahert når det er "overbefolket".
Ikke alltid det skjer, men jeg har lest det nevnt nå og da gjennom tidene.

Kan du ikke "notere deg bak øret" at du skal kikke litt ekstra nøye på øynene til C. metae yngelen som vokser opp hos deg? Jeg syns dette er ganske interessant mtp arvelighet eller ikke.
Skal titte litt etter jeg Mona og gi beskjed om jeg finner noen enøyde yngel.

Har holdt på med akvarier og flytting av yngel noen timer i kveld. Flere grunner til det. Flere fisketyper skal leveres på klubben denne uken for registrering av oppdrett, fått samlet mer yngel i færre kar og har fått en 22L og en 54L ledige. Tenke seg til å ha 2 ledige kar!!! En sjelden opplevelse. For de av dere som har fulgt tråden en tid vet at jeg fikk et mega stort kull med ancistrus for en tid tilbake. Når jeg den gang kom til 50 i tellingen antok jeg kullet til å være langt over 100 yngel. Jaggu var det det. 158 ancistrus yngel tok jeg ut av det karet i dag, samt mitt første oppdrett på praktbarber. Fikk bare 5 stk, men fortsatt nok til å registrere oppdrett. Tok også ut ca 50 Corydoras Aeneus, 8 Corydoras Albino, samt en drøss med kirsebærreker. Dette kun fra et kar. Har ikke telling på alle ancistrus ynglene jeg har totalt, men mellom 250-300 vil jeg anta. I tillegg en drøss med Kongo dvergmunnruger og apisto yngel. Hannene i både paret og i trioen ligger i hvert sitt kar og vifter for harde livet og kommer vel heeeelt sikkert med yngel nå som jeg ikke akkurat har behov for det. En kan faktisk få for mye yngel!!! Naboen fikk 10 stk ancistrus yngel i dag etter at jeg ringte å spurte om han trengte noen. Var å hentet noen i Tønsberg i går også med flott størrelse. Får vel levere noen i innbytte på min lokale zoo i løpet av uken/helgen som kommer, da jeg trenger litt nye planter og en ny boks med cory tabletter. Liker å ha mer enn en type stående, gjerne 2-4 forskjellige for variert kost. Skulle nesten tro Corydoras Metaene hadde lest innlegget jeg skrev i går, for når jeg holdt på nede før i kveld kunne jeg plukke 20-25 egg
Hurra for 17.mai og nye 40 egg hos C125 i dag. Lagt omtrent oppå hverandre slik det pleier å gjøres. 40 egg på et så lite område som en gammel 5 krone. Så disse eggene er greie å få ut.

Holdt på å få en ny opplevelse for under en time siden. Drev med kaldtvannsbytter i mallekarene for å trigge dem. Så fikk jeg se hannen jage den ene hua inn i hula og holdt henne der. Det så faktisk litt brutalt ut, men nå får jeg oppleve egglegging og befrukting av disse tenkte jeg, men nei da.... Hun la ikke igjen noen egg. Bilde 2+3. Men da har jeg vel egg da likevel om kort tid regner jeg med.... Hadde vært gøy å oppleve egglegging "live".
Når en er oppspilt og stresser, er det ikke ofte en tenker klart. Når en ser inn i en hule, ancistrus hule etter leik bør en ikke da se opp i "taket" på hula? Og hva når egg og hule har nær samme farge, bør en ikke da se litt nøyere og ta seg litt bedre tid? Jo da det var egg i hula i går etter leiken jeg så i karet med leikstrioen med ancistrus. Jaja slik blir det når en i nuet tror en ser noe stort som akvarist, tror det ikke gikk slik, men gikk slik likevel. Så da er det egg igjen på "Tønsberg" trioen. Artig.

Ellers ikke kommet nye egg eller yngel det er verdt å nevne bortsett fra noen Metae egg da. Yngelen ser ut til å trives og vokser godt i karene her. Er vel på tide at den ene apisto hua tar ungene sine på sin første tur rundt i karet. De har en 85L i reolen for seg selv og trenger ikke uroe seg for farer. VF hannen dekker fortsatt hele hula og ser ikke bunn der, men tror han er klar for noen egg han også snart. Torsdag er det møte i akvarieklubben. Skal ha med meg noen oppdrett for registrering, samt håper jeg å bli kvitt en del ancistrus yngel. Neste møte i juni skal jeg ha med 1,gangs oppdrett av apistogramma og kongoene for mitt vedkommende. Har vel hatt oppdrett av kongoer tidligere, men var da ikke medlem av noen klubb. Har da 8-10 oppdrett på 6 mnd, noe som ikke er så ille i forhold til de fiskeslagene jeg har. Har vel da hatt oppdrett på det meste jeg har.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap