Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 62)

Krisa er at jeg har bestilling på fisk både hist og pist, og man kan jo ikke ha akvariene på møbelhunder rundt i et ikke så altfor stort hus. Men det løser seg, det er jo "mellomstagene" som er litt stutte, resten er nokså passe. Litt kort avstand med 50 cm i høyden, men nå får jeg konsentrere meg om det som haster mest.

Mine pasienter er ferdig årstidsbehandlet, jeg er halvveis gjennom selv og må opp i otta i morgen for å få med meg annen del før Inger Anne våkner og er klar. Julevinen ble sikret fem på halv stengetid i Strømstad, vi mangler bare noe småtteri i julegaveveien og det er bra for alt skal leveres i Elverum i morgen ettermiddag. Ove kom hjem for en liten halvtime siden, tror han er eneste telemontør på jobb i Østlandsområdet denne uka her. Artig jobb han har, vase rundt på jorder i tåke i skinnet fra en enslig lommelykt, tine opp gjenfrosne fordelere, vase i stolper i nattens mummel og mørke - noen som trenger en vakker kreativ ung mann til noe annet? Noe variert og artig? Som gjør at mennesket kommer hjem en gang i blant og har gjort noe fornuftig uten å fryse seg fordervet og er glad?

Ikke mye tid til å beundre "tantungene" i dag, men en smugtitt fikk jeg jo tatt under forsiktig mating med artemiaegg med påfølgende vannskift, vil ikke at de skal grise til posene for mye i morgen. Når de kommer hjem til seg selv og får litt ro rundt seg er det Sisimors tur til ikke å få gjort det hun skal, veldig gøyal fisk! Kom i skade for å sende en mail og si fra at det ikke er noen grunn til å tømme habrosuslageret helt. Det var i orden forsto jeg...
Reolproblemene vil løse seg Linda; dere er jo to kreative hjerner med praktisk sans!

Habrosusene jeg har er ustyrtelig søte, der de liksom fryser til når de oppdager at jeg ser på dem! Og så blunker de til meg, før de barter videre... Sukk... Og så er de såpass små, at jeg blir like rørt av å se på dem som når jeg ser venezuelanus-ynglene. Gleder meg virkelig til å få flere av dem ;D
Gode akvaristvenner har ilt til, nå er reolspetakkelet kjørt ned til Dahls og så må jeg tenke fort hvordan det ferdige resultatet skal være. Det var litt å sikle på i karene der nå, blant annet en sending med planter fra Nederland som så veldig flotte ut! Hadde ikke tid til å rusle så mye rundt, men så jo habrosus på størrelse med de bittesmå som ikke lenger bor på kjøkkenbenken her. Hulk. Det er vidunderlig å slippe suset fra luftpumpe, jeg tok meg hardt og kraftig sammen og dro derfra tomhent.

Vi kom i skade for å kjøre litt fort hjem i går, trodde oss alene på veien. Det var vi ikke. Vi fikk kjøre videre med alle sertifikater på plass i lommebøker og 7.800 kroner fattigere. Sukk. Det går jo, men spesielt artig er det ikke...

Men nå er det jul! Husets sønn og jeg har fanget juletre som kan stå veeldig tett inntil veggen, og det er snart klart for julepynting. Fra mitt tastatur til gudenes øyne ;o)
Vi har også juletreet inntil en vegg, det vil jo ta hele evigheten å finne et tre som er fint rundt hele :0

Skjønner godt om du savner habrosusene! De virret hadet til meg da jeg dro, og jeg falt "nesten" for fristelsen til å ta de med meg i lomma. Sååå søøøte ;D



Linda W
Vi kom i skade for å kjøre litt fort hjem i går, trodde oss alene på veien. Det var vi ikke. Vi fikk kjøre videre med alle sertifikater på plass i lommebøker og 7.800 kroner fattigere. Sukk. Det går jo, men spesielt artig er det ikke...

Ugh! Da har du ikke bare kjørt "litt" fort heller. Jeg visste ikke at bøtesatsene gikk så høyt for hastigheter som ikke gir inndragning av sertifikatet! Hvor stod de hen?
De var nok veldig snille fordi det er jul Inger Anne, de fulgte Ove på riksvei 3 fra Elverum til like før påkjøringen til E6. Mutters alene var vi bortsett fra denne kleggen som hang på! Og joda, jeg har fått en sånn jeg også, så det går helt fint. De var også snille, jeg mistet ikke lappen "i gjennomsnitt" over Risersletta da Ove skulle rekke toget, men jeg har altså lært av det ogt tar det en smule mer med ro nå. Hadde vi bare tatt "Mill'tærvægen"...

Tror de har best av å få litt ro i rumpa og vokse seg fete Sissimor, men jeg blir helt trist av det tomme hjørnet på kjøkkenbenken. Ikke lenge til tenker jeg. Men først skal det bo noen nisser der, og nå har jeg stridd meg gjennom reoltegning. I Excel. Jeg må bare ta meg sammen og lære meg noe mer fornuftig, men det ble da en slags illustrasjon de kan jobbe etter...

Ender opp med tre i høyden to i bredden i stua, det blir for høyt med fire. Og for å få utnyttet mest mulig av reolen og ikke måtte bruke en formue på Porsa akkurat nå blir det en høyde på tre til kjellern med 30 cm dybde. Da får jeg brukt de to rare karene, og en rad med småkar på toppen.

Og så får jeg kanskje legge ut resten for salg, må se hvordan de er når de blir rene :o)
Plussmedlem
Linda W
Vi kom i skade for å kjøre litt fort hjem i går, trodde oss alene på veien. Det var vi ikke. Vi fikk kjøre videre med alle sertifikater på plass i lommebøker og 7.800 kroner fattigere. Sukk. Det går jo, men spesielt artig er det ikke...


Eeehhh.... Så vidt jeg vet tilsvarer den boten der at dere har blitt målt til 30-35km over fartsgrensen, etter fratrekk... :-O
Dvs da f.eks 135km/t i en 100-sone... Da har ikke førerkortetbeslaget vært langt unna...
Det er noen laange flate oversiktlige strekninger der med 80 på trodde vi, tørr vei og hjemlengsel. Ikke bra men ikke farlig, det er vel derfor de var greie og lot oss kjøre videre.
Det ble jul i huset ca 5 minutter før mandelpotetene hadde trukket ferdig. Husmoderen ble litt opprådd lille julaften da husfar måtte ut i nattens mummel og mørke fordi han hadde vakt, og hun sto alene igjen med en juletrefot noen hadde satt på loftet i ruinert tilstand. Men alt ordner seg, man har da dekorstein og forzinket bøtte og leca og aluminiumsfolie! For når huset fortsatt står på hodet lille julaften rett før midnatt, kalkunen er for frossen til å få ut posen med innmat, julegavene mangler både papir og merkelapper og ingen ting ser ut til å være planlagt flytter man fisk. Det krever tilstedeværelse, så da datt løsningene inn etter tur. Og flyttingen av utstllingsguppyen ble premiert med en myriade nye barn julaftens morgen, det var jo ikke plass til fler enn 12 i 12-literen...

Det ble hjemmelaget krans på døra
[External Image]

Nissen fikk grøt
[External Image]

Jon Inge våknet til ferdig pyntet og nesten helt rett juletre.
[External Image]

Henry gammelkatt er ikke for gammel til å leke
[External Image]

men alt har en grense, dette her altså...
[External Image]

Og så on topic - viltfanget Cory syntes at rød juleduk over karet for fotografens skyld var en forskrekkelig grusomt skremmende ide! Da jeg fjernet duken lå alle sammen i en liten klump under rota, og røde myggiser helt urørt av andre enn den enslige Sturisomaen...

Benyttet varmegradene til å slå på vannet ute og grovrengjøre samtlige Akvastabilkar, da blir det litt enklere å ta inn ett og ett, teste at de holder vann og sjekke for riper. Godt å komme inn og bli varm :o)

Veden? Nei den får vike plassen så akvariene tørker...
[External Image]
Det meste ordner seg heldigvis, selv om alt virker veldig kaotisk kvelden før kvelden...
Det ble "den beste jula jeg har hatt" for Jon Inge i år igjen, og da kan mamma godt tåle å være sårbent sånn litt etter sen men vellykket middag ;o)

Har tilsatt 6 ml Salmi i karet under juleduk (oppi der kan det vanskelig være noe som blir skremt), men helt glemt å sjekke pH. Den ligger fortsatt på 8, nitritt er nå så rød at det nesten kunne vært nitrat jeg målte, og nitraten har sunketfra 40 til 20! Hmmm. En god slump eikebarkekstrakt tilsatt, får jeg ph bare litt nærmere 7 setter det sikkert fort igang igjen. Hvis ikke er miniatyrflasken med Absolut ikke absolut helt tom...
Innom Dahls i dag, med skylapper og fingrene i ørene. Fikk tapet en arbeidstegning fast på reolruinen, og så er det bare å vente i spenning. Karene her tusler med sitt, nå er det på tide å ta seg av barnet som skal være hjemme alene mens vi voksne drar til Rockefeller og Backstreet Girls-konsert. Ga Ove to billetter til fødselsdagen, og så inviterte han meg gitt ;o)
Akvariedag i dag. Fant nemlig omsider en dings til kjøkkenarmaturet, med vann rett fra springen og egen utslange er vannskift i samtlige kar i stua gjort på en liten halvtime. Lite vannsøl også, men litt nervøs må jeg si at jeg blir, kjenner liksom at en ny og festlig historie i tråden 1001 måter å søle vann på rykker veldig nærme. Jeg har nemlig ikke somlet meg til å bestille utblåsrør. Elisabeth hadde noe jeg har glemt, men jeg mener det var stengeventil på "kroken" hennes, det hadde vært lurt så man slapp å tøfle ut på terassen og sutte på slangen hele tiden...

Gardenadings med sil! Ikke vakker, men veldig praktisk...
[External Image]

Tester stadig i akvariet med all blåsvampen, sliter fælt med å holde pH rundt 7. Ikke så rart, det er mye Salmi i lite vann når man jukser og kjører inn åtte kar i ett. Har lest gjennom en hel haug "senke pH"-tråder, og ender som vanlig opp i Salmitråden, der står det meste. Er snart tom for eikebarkekstrakt nemlig. Og har 35% eddik. Så da tok jeg StigS sin oppskrift på 1,5 ml 7% til 10 l vann, ganget med 8,5 og delte på 4. Ble ikke det veeldig lite da? Men jeg må jo holde meg til faktisk antall liter vann i karet, og ikke tulle det til med antall liter jeg kjører inn - svimmel blir jeg. Skitt au, ikke så farlig, har god tid.

Sånn har det nemlig sett ut veldig lenge nå, ikke mulig å gjette hva nitrittverdien er, nitrat helt klart 80 i dag og pH fortsatt sånn litt under 8...
[External Image]

Sturisomaen vokser noe aldeles helt voldsomt om dagen, og er mye mer framme. Skiftet ikke mye vann, håper det går bra med den, liker ikke egentlig å bruke "rått" vann...
[External Image]

Det bildet sier jo ikke stort om størrelsen, så jeg slenger med et ikke spesielt herlig med voksne C142 også. Håpløs plassering av karet, sideveisbilder blir bare snåle...
[External Image]
Vann fra springen rett i karet høres veldig lettvindt ut, men når ph må justeres i nesten alle kar...

Men vannet går rett ut av vinduet ja (ihvertfall fra de 4 "store" karene)! Fra innsiden av hmf-filtrene selvfølgelig, slik at ikke noe uønsket blir med ut

Er så flotte disse grenmallene. Tror jeg må få tak i flere sånne etterhvert...
Linda W
Tester stadig i akvariet med all blåsvampen, sliter fælt med å holde pH rundt 7. Ikke så rart, det er mye Salmi i lite vann når man jukser og kjører inn åtte kar i ett. Har lest gjennom en hel haug "senke pH"-tråder, og ender som vanlig opp i Salmitråden, der står det meste. Er snart tom for eikebarkekstrakt nemlig. Og har 35% eddik. Så da tok jeg StigS sin oppskrift på 1,5 ml 7% til 10 l vann, ganget med 8,5 og delte på 4. Ble ikke det veeldig lite da? Men jeg må jo holde meg til faktisk antall liter vann i karet, og ikke tulle det til med antall liter jeg kjører inn - svimmel blir jeg. Skitt au, ikke så farlig, har god tid. Sånn har det nemlig sett ut veldig lenge nå, ikke mulig å gjette hva nitrittverdien er, nitrat helt klart 80 i dag og pH fortsatt sånn litt under 8...


Hei Linda, klipper inn fra metodebeskrivelsen:

"Optimale forhold for disse bakteriene er en pH mellom 7,3 og 7,5. De gror imidlertid i pH fra 5,8 til 8,5 så det er et stort slingringsmonn. Klarer du å holde pH på litt over 7 får du raskest vekst. Temperatur på 28 grader C er best."

Som du ser behøver du ikke slite vettet av deg for å holde pH på akkurat 7. Litt under 8 vil fungere flott det også.

Takk for mange flotte og særdeles velskrevne innlegg på AF i løpet av 2011.

Hilsen Sigmund
Takk det samme Sigmund! Du iler jo alltid støttende til når en stakkar surrer seg inn i mysterier hun egentlig ikke er utrustet for å løse men som løser dem etter innfallsmetoden likevel ;o)

Nå vet jeg jo at det går fremover rundt 8 også, men under de andre innkjøringene har jeg sett at det ble alvorlig brems i utviklingen når den steg noe særlig over, spesielt når jeg har tjuvstartet i små bøtter. Og den trekker seg hele tiden raskt oppover nå, plumper tross alt oppi mye Salmi i bittlelitegranne vann. Er jeg først i gang med kjøkkenskapinnkjøring tenkte jeg det var gøy å leke litt med eddik som en øvelse i pH-senking. I stua. Bak juletreet. Under en rød juleduk. Husets katter og herrer er ikke akkurat fulle av nesegrus beundring, det lukter mildt sagt effektivt...

Gåten løste jeg ikke i går, da tilsatte jeg 5 ml 35% eddik og pH er på vei opp i full fart. Da prøver vi 10 ml i dag. Ser ikke ut til at jeg skal havne under noen grenser i alle fall! Hvorvidt det skjer noe med nitritten er det ikke mulig å lese, det er fortsatt laaangt over noe JBL synes er noen vits, og nitraten sier ikke så mye akkurat nå.
Jeg har lest at ph ideelt sett (for bakterienes del) bør være litt over 8 i et akvarium under innkjøring, jeg..? Tror det var Tom C som skrev det en gang, han hadde lest det i en undersøkelse.
Vet ikke helt hvorfor, Sigmund er mannen med kunnskapen, jeg bare observerer hva som skjer i praksis og gjør som han sier ;o) Nå er dette det femte eller sjette filteret jeg starter og det samme skjer hver gang. Når toppen, og så stopper det helt opp hvis pH er for høy. Mener å huske at han slet med pH som sank hos seg...
Knakk jeg en stengelplantekode her tro?
Arvet noen småstubber av noe jeg tror er Rotala macrandra av Elisabeth, hun var helt sikker på at de ikke kom til å rote seg. Jeg har jo hatt litt å stulle med her, så de har duppet rundt i sterkt lys og næringsrikt vann i en 12-liter - og nå har stubbene fått røtter! Med Cory i karet dupper det fortsatt, men noen av stilkene har satt seg.

Har forsøkt den grønne varianten av denne tidligere, det ble bare surr og lang tynn ting og nå er de borte, ble til slutt lei av å dytte på plass slitne plantetupper...

Det er alltid en stri å få stengelplanter dyrket i sump og kjøpt i bunt til å feste seg, de råtner i bunnen før det kommer røtter, og til slutt er det ikke mer å putte på plass. Skal forhåpentligvis bestille en del planter nå, da skal jeg passe på å teste ut fri-flyt-teorien. Har ikke all verdens beste erfaring med å la buntene duppe i en bøtte kaldt vann i påvente av plass, men denne gangen var det som sagt i godt lys...

Kan det være så enkelt da?

Arvet Hydrocotyle verticillata også, delte den i to og forsøker i to forskjellige kar. Den syntes ikke det var spesielt festlig å duppe rundt, men nå har den startet krabbingen...

Ceratopteris cornuta og thalicroides overlever glatt den stemoderlige behandlingen i ventekar, men tror egentlig det er Ceratopteris pteroides jeg ønsket meg. Får finne frem alle merkelapper jeg har gjemt et lurt sted og finne ut hva som egentlig har overlevd hvis reolen kommer opp. Kan med sikkerhet si at det ikke ble noe av Lindernia i alle fall!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap