Sissis våte drømmer (side 62)

Aha!
Takk for tips!
Må nok innom der en tur. Vet du hvor lenge de har åpent?
Snufs...
Og så ble glede snudd til sorg... Igjen...

Fant Redbull død, klemt mellom pumpa og akvarieveggen. Hva skulle han nå skvise eg inn der for da? Han kom ikke for å få frokost, så da ante jeg ugler i mosen. Ah!!! *Sukker tuuungt*

De største honningbarna har blitt så store nå at den dominate hannen har begynt å lage bobler, så nå er det største paret på vei over i Gavepakken. Er jo plutselig plass til dem der nå som Redbull er borte...

Litt usikker på åpningstidene til Glassmaker`n Blippblopp, men det var endten 15.30 eller 16.30...

Når det gjelder coryene som klør seg, må jeg si som de andre: det er veldig ofte at det betyr noe gørr i vannet. Jeg ser det tydelig om våren, når det er stor snøsmelting. Da begynner de å sprette bortover sanda. Jeg husker ikke helt hvilke coryer du sa det gjaldt, men jeg synes å huske at Mona O veldig ofte så det på sine C-121, når det var noe galt med vannet. Vannforbedringsmiddel skal i så fall hjelpe.
uff og uff sissimor så kjedelig
Kløende coryer
Takk for innspill Inger Anne. Jeg brukte Aquasana ved siste vannbytte, og det ble ihvertfall ikke noe mindre kløing av det. Det er coryene i Rio`n som klør; C121 og Sp. Black. I de andre akvariene, så jo får samme vannet, har jeg ikke sett noe utpreget kløing. Fyller iskaldt vann i mellomlagringstønner for utlufting og temperering. Har studert både coryene og bildene jeg har av dem nøye, men ser ingen flukes heldigvis. Får bare følge med.

Sliter forresten litt med BGA i toppen av dette karet, men det kan vel ikke coryene klø av? Men BGA er det jo i toppen av Trollskogen også, og der har jeg ikke sett tegn til kløing...
Easy breeding box
Da er den første boksen tatt i bruk! Fylte den med vann fra Godteskåla, og tok over ca en tredjedel av ynglene til Gunnar. Gav de en god dott skikkelig grumsete javamose, og håper på det beste.

Hang boksen på kanten av Barnehagen, for det er vel her de forhåpentligvis skal bo den første tida. Følte kanten på karet er veldig tynn, så satte breeding-boxen på en teboks, for det ville jo bli skikkelig krise om glasset knakk! Den andre te-boksen som står der rommer avskallet artemia, som de forhåpentligvis skal spise etterhvert...

Danio-ynglene ble en smule forskrekket av hele prosjektet, men det var tydelig at det kom noe godt fram fra mosen da jeg rota i den. Ser ut til at det er ihvertfall 7 fortsatt. ;D
[External Image]
[External Image]
Så gøy! Og selv om det ikke skulle ordne seg veldig sånn første gangen, syntes i alle fall jeg det var greit å ha fomlet sammen utstyret og satt det i beredskap. Lykke til!
sissimor
Jeg brukte Aquasana ved siste vannbytte, og det ble ihvertfall ikke noe mindre kløing av det.

Er det Prodac som lager det....?
Sorry, her har jeg rota! Aqualife er det, fra Aqua Medic...
Og så gir jeg Esha Optima ved hvert vannbytte for å bedre immunforsvaret.

Syns egentlig ikke de klør så mye i dag, så mulig jeg bare er lettere hysterisk? Har studert nesten alle grundig i dag, uten å kunne se noe mystisk. Får bare fortsette å følge med, og så har jeg Wormer pluss i bakhånd om jeg trenger det...

Er ihvertfall lekstendenser på de svarte oppi der, men de 3 stakkars hannene er helt forvirret over alle damene (7). De står mye og virrer midt i karet, mens damene sirkler rundt dem
Mulig jeg skyter meg selv her, men tar sjansen Jeg har sett at mine malawier klør seg mer i høst enn de har gjort før. Jeg har ikke brukt noe tilsetning borttsett fra å øke GH. Derimot har jeg nå sett at de klør seg, hvilket resulterte i at jeg har tilsatt Aquasafe ved vannbytte. Når jeg oppdaget dette tilsatte jeg mengden tilpasset 530 liter ved 30 % vannbytte. Deretter tilpasset mengden vann ift vannmengden ved vannbytte. Resultatet var at kløingen forsvant. Det kan virke som om mengden regn vi har fått i år har resultert i at vannleverandør har gjort ett eller annet med vannet. Dette er derimot ikke dokumentert, og høyst usikkert. Derimot virker det på meg som at det var Aquasafe som løste dette for meg
STIEdge
Mulig jeg skyter meg selv her, men tar sjansen :) Jeg har sett at mine malawier klør seg mer i høst enn de har gjort før. Jeg har ikke brukt noe tilsetning borttsett fra å øke GH. Derimot har jeg nå sett at de klør seg, hvilket resulterte i at jeg har tilsatt Aquasafe ved vannbytte. Når jeg oppdaget dette tilsatte jeg mengden tilpasset 530 liter ved 30 % vannbytte. Deretter tilpasset mengden vann ift vannmengden ved vannbytte. Resultatet var at kløingen forsvant. Det kan virke som om mengden regn vi har fått i år har resultert i at vannleverandør har gjort ett eller annet med vannet. Dette er derimot ikke dokumentert, og høyst usikkert. Derimot virker det på meg som at det var Aquasafe som løste dette for meg
Deretter tilpasset mengden vann ift vannmengden ved vannbytte

Tilpasset mengden Aquasafe skulle det være
Takker for alle innspill, men altså; det er bare i et kar at coryene klør! I de tre andre karene med cory ser jeg ingenting unormalt. Ingen andre sorter fisk som klør seg, heller ikke i det karet. Derfor tror jeg ikke det er vannet, og det er ikke forskjell om jeg bruker vannforbedringsmiddel eller ikke.

Så spørsmålet er vel parasitter på coryene i det karet eller ikke...
Hvis det er C-121 som klør seg, kan det fortsatt bety at det er vannet det er noe galt med. Som før nevnt, mener jeg å huske at Mona erfarte at de var mer var på det enn andre coryer.
Husker det Inger Anne, men det er hovedsaklig de svarte som klør seg, og de skal vel være ganske tøffe?

Fortsetter med vannforbedringsmiddel og nøye studering nå, så får jeg se...
Håper uansett at du finner ut av det Jeg følger utviklingen og håper det bedrer seg
Takk for det STIEdge. Krysser alt jeg har for at det egentlig ikke er noe, og tar alle forhåndsregler imens

Har ikke vært meninga å "bjeffe" til folk som prøver å hjelpe meg altså, men har vært i elendig form i dag. Og det med Redbull gikk faktisk innpå meg mer enn jeg trodde. Prøver jo veldig å fokusere på positive ting når kroppen skriker i smerte og utmattelse, så da er jeg ikke så mottakelig for spørsmål om det negative desverre...
Julaften!
I dag har jeg vært i Ringve-parken og plukket masse eikeløv (og litt bøk), så nå går coryene mine en fin vinter i møte ;D

Og på vei hjem var jeg innom postkontoret og hentet disse:
[External Image]
Gjett om jeg koooser meg! Og hjelpes så lang ønskelista begynner å bli... :0
Plussmedlem
Så artig med nye bøker! Den Cory-dillaen sprer seg virkelig hos deg også, ser jeg!
Er de Aqualog bøkene tilgjengelig på Norsk eller er det kun på engelsk?
Må få oppdatert bokhylla her oss meg med noen nye Akvariebøker snart,har lest gjennom de jeg har allerede.
De er på engelsk/tysk Animorpher, men det står egentlig ingenting, bare masse bilder ;D

Tror algemiddelet virker i Trollskogen, for det har ikke blitt noe mer grønn ull nå. Den som var fra før er der fortsatt da, men den sitter så godt fast i påfuglmosen, at den får bare være der. Men jeg måtte virkelig trekke på smilebåndet da jeg så denne snegla:
[External Image]
Og Karma måtte selvfølgelig sjekke om eikebladene var bra nok ;D
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap