Mine akvarier og sånt (side 63)

Kom hjem fra Sydney for noen timer siden, vært der siden tirsdag ettermiddag. Nevnte det for noen uker siden at vi skulle reise ned dit for å møte noen venner som ankom fra England. De er nå her hos oss og skal bo her en måned.

De er et par, hvorav mannen er programmerer for typens firma, og kvinnen(/jenta siden hun bare er 20) er kona hans som han skaffet seg vha et arrangert ekteskap i Pakistan i fjor. Han hadde ingen planer om å gifte seg da han dro til Pakistan, men to uker senere var han gift og han sier han er glad i henne og jeg har ikke sett tegn til noe annet, så det er jo greit nok. Mannen har vi møtt før, mens kona møtte vi for første gang i Sydney i går.

Skal si kulturforskjellen er stor. Hun er ekstremt sjenert og stille og løfter knapt en finger for å hjelpe seg selv. Hvis hun fryser må mannen gi henne masse forslag til hva hun kan gjøre for å slutte å fryse, og hun avviser alle sammen av diverse dårlige grunner. Hun vil heller fryse enn å gjøre noe med det. Hun turte ikke være alene i hotellrommet i Sydney, selv om hun nærmest holdt på å kollapse av trøtthet etter flyturen. Mannen måtte gå og legge seg sammen med henne, kl 18.

Hun kan ikke bare velge noe å drikke fra en meny. Hun blir spurt hva hun vil ha, hun sier vet ikke, og mannen må deretter ramse opp alt på menyen til hun sier ja til noe.

Etter vi kom hit til Brisbane tok hun til tårene fordi hun har vært hjemmefra i hele fire dager og har hjemlengsel, deretter klaget hun over at mannen ikke var i samme rom og seng som henne mens hun prøvde å sove, til tross for at hun la seg kl 20 og mannen ikke var søvnig og heller ville få ting gjort på pc'en.

Hun virker hyggelig nok, men utrolig hjelpesløs og jeg aner ikke hvordan han klarer å bo med henne permanent. Og han ser merkelig nok ut til å like å dulle med henne, som om hun er 5 år gammel. Snodige greier.

Anyway, jeg kom hjem og sjekket seff alle fiskene og alle ser ut til å ha det helt utmerket. Smaragdinayngelen har vokst noe helt utrolig på bare to dager, og selv om det fremdeles er noen små oppi der, så jeg et par stykker som nærmer seg centimeteren. Så ikke noe nyklekt yngel, men lette ikke så nøye heller. Enten gjemmer de seg et sted eller så har den litt større yngelen fråtset skikkelig....

Utenom det skjer det ikke noe spesielt, skal prøve meg på splendensoppdrett igjen når det nærmer seg fullmåne. Den nye, blå hunnen viser tegn til å bære på egg igjen, og det til tross for at de knapt har spist på en uke, og kun tørrfor. Forhåpentligvis kan hun nå fores opp frem mot fullmåne...

Algesituasjonen i 22 literen som står på skrivepulten min er bare helt tåpelig ute av kontroll for tiden. Dette karet er det eneste karet jeg har som har et algeproblem, ingen av de andre karene har noe særlig alger i det hele tatt, til tross for at noen av dem utsettes for direkte sollys hver morgen. 22 literen står i skyggen, aldri utsatt for sollys eller noe annet sterkt lys, unntatt det som er innebygd i armaturet. Og helt fra starten av for ett år siden har det vært alger i karet, og nå tror jeg faktisk jeg har vært innom hver eneste av de mer vanlige algetypene.

Begynte med brunalger på glasset, ikke noe uvanlig der siden det var nyoppsatt. Deretter var det grønn trådalger, som jeg fikset ved å redusere lysmengden. Deretter var det penselalger, som stort sett døde ut av seg selv etter en stund, husker faktisk ikke hva jeg gjorde.. Og nå har penselalgene kommet tilbake og i tillegg er karet nærmest dekket i BGA. Det er helt latterlig hvor plaget dette karet er med alger. Vet ikke min arme råd lenger. Først reduserte jeg lydmengden, deretter reduserte jeg strømmen, og nå har det alger pga for lite lys og strøm. *Sukk* Strømmen kan ikke økes igjen pga Blå bor der, og han liker ikke strøm.

Meh.
Inaktiv bruker
Mvjnz
Kom hjem fra Sydney for noen timer siden, vært der siden tirsdag ettermiddag. Nevnte det for noen uker siden at vi skulle reise ned dit for å møte noen venner som ankom fra England. De er nå her hos oss og skal bo her en måned. De er et par, hvorav mannen er programmerer for typens firma, og kvinnen(/jenta siden hun bare er 20) er kona hans som han skaffet seg vha et arrangert ekteskap i Pakistan i fjor. Han hadde ingen planer om å gifte seg da han dro til Pakistan, men to uker senere var han gift og han sier han er glad i henne og jeg har ikke sett tegn til noe annet, så det er jo greit nok. Mannen har vi møtt før, mens kona møtte vi for første gang i Sydney i går. Skal si kulturforskjellen er stor. Hun er ekstremt sjenert og stille og løfter knapt en finger for å hjelpe seg selv. Hvis hun fryser må mannen gi henne masse forslag til hva hun kan gjøre for å slutte å fryse, og hun avviser alle sammen av diverse dårlige grunner. Hun vil heller fryse enn å gjøre noe med det. Hun turte ikke være alene i hotellrommet i Sydney, selv om hun nærmest holdt på å kollapse av trøtthet etter flyturen. Mannen [B]måtte[/B] gå og legge seg sammen med henne, kl 18. Hun kan ikke bare velge noe å drikke fra en meny. Hun blir spurt hva hun vil ha, hun sier vet ikke, og mannen må deretter ramse opp alt på menyen til hun sier ja til noe. Etter vi kom hit til Brisbane tok hun til tårene fordi hun har vært hjemmefra i hele fire dager og har hjemlengsel, deretter klaget hun over at mannen ikke var i samme rom og seng som henne mens hun prøvde å sove, til tross for at hun la seg kl 20 og mannen ikke var søvnig og heller ville få ting gjort på pc'en. Hun virker hyggelig nok, men utrolig hjelpesløs og jeg aner ikke hvordan han klarer å bo med henne permanent. Og han ser merkelig nok ut til å like å dulle med henne, som om hun er 5 år gammel. Snodige greier.


ja han har vert uheldir når det gjeler å fine seg ei damme.så hvordan had hu oppførtseg fist hu hade set en liten gekoe eller en stor ederkopp ?? hihihi

Mvjnz
Utenom det skjer det ikke noe spesielt, skal prøve meg på splendensoppdrett igjen når det nærmer seg fullmåne. Den nye, blå hunnen viser tegn til å bære på egg igjen, og det til tross for at de knapt har spist på en uke, og kun tørrfor. Forhåpentligvis kan hun nå fores opp frem mot fullmåne...Meh.


vorfer må du vente til fullmåne får å sete di i gang ????
Hun er fra Pakistan, en liten landsby, så edderkopper, gekkoer og slanger osv er hun nok vant til.

Han valgte henne selv, så tror ikke han synes han har vært uheldig. Det er jeg som synes det hele er uheldig, siden han duller med henne hele tiden og hun dermed aldri lærer å være litt mer uavhengig og selvsikker. Forhåpentligvis kan jeg og typen lære henne et par ting mens hun er her.

Fullmåne skal være en trigger for lek hos mange fisk, og derfor venter jeg. Mine splendens har nemlig vært litt vanskelige i oppdrett, så jeg bruker alle mulige hjelpemidler.
Nytt bilde av smaragdinayngelen, 3 uker og et par dager gamle. Er ikke sikker på hvor godt utviklingen vises på bilder, siden de ikke forandrer seg så mye i form, bare i størrelse.

Da jeg foret med mikroorm nå nettopp telte jeg 7 stykker samtidig, som er det meste jeg har telt på en stund. Har ikke vært bekymret, siden det er nok av gjemmeplasser i karet, og med 3 voksne oppi der regner jeg med de er tilbøyelige til å ville gjemme seg.
Bildet i forrige post er det som ikke er beskjært, så jeg poster det riktige bildet her:
En av de største av smaragdinayngelen. Kan se både ryggfinne og analfinne, og se antydning til svarte, horistonale striper. Denne er ca 1 cm lang, og magen er hvit og rund av mikroorm

Og jeg har visst telt litt feil. Sjekket når de klekket, og de er 26 dager gamle, ikke knapt 3 uker som jeg av en eller annen grunn trodde. De er jo nesten gamle nok til å introduseres for andre fortyper. Til nå har de kun fått mikroorm, og de har muligens spist noe av frossenforet foreldrene får også.
Coccinaene be sendt i dag og burde ankomme i morgen Jeg må ut og kjøpe en ny pH test, for den jeg har viser ikke lavere enn 6, og den viser 6 for karet hvor coccinaene skal bo...

Her er beskjeden selgeren sendte:

Hi Marianne
I sent your fish off today 15th June you should get them about midday tomorrow.I put in 8(2 in 4 betta bags) as I have quite alot just now.Ive found these fish very prone to velvet esp when taken from their parents(these fish are from the parents tank and have not shown any evidence so far.I have put a little copper in their water for the trip(cupramine)So watch them carefully over the next week or so.Tank pH is 6.3 but they like it abot 4.5-5.0 but this is difficult to maintain safely.They have been fed mainly BBS but will eat flake.There are at least 2 lovely males in the 8.Tthey will double in size but grow fairly slowly.I hope you enjoy them They are jewels

Regards Doug


Hei!
Skummlest litt i tråden din. Mye intresangt om Betta,Smaragd og arangerte ekteskap. Det jeg syns er litt fasinerende er at du bor i Australia. Er du i noe akvariemiljø der?


Jeg kjenner et par akvarister, og er medlem av et par australske akvariefora, men er ikke medlem i noen klubb.
Coccinaene ankom kl 09 i morges, og akklimatiseres fremdeles (klokka er nå 13:27). Vi har vært litt opptatt i dag og derfor ble det heller at jeg gir dem litt større doser med nytt vann, men kun 1-2 ganger i timen, fremfor noen dråper hvert 10. minutt.

Bildet er ganske elending, men man kan jo skimte de søte små De ble pakket 2 stk i 4 poser, og puttet i en isoporeske sammen med støtdempende materiale, og alle ankom i god form. Jeg puttet alle oppi en lilla isboks, siden det da er lettere å akklimatisere og de får oppholde seg mørkt, noe som jeg håper skal forebygge stress/sykdom.
Takk

Må få prøvd å ta noen bedre bilder når de har funnet seg til rette
Inaktiv bruker
har du plas til flere betaer nå ???
Nope

Men den nye benken skal utstyres med et stort kar til, omtrent samme størrelsen som 48 literen hvis de er å oppdrive, og da kan coccinaene flytte inn dit. 22 literen er litt for liten for en gruppe på 8, men foreløpig er de ganske små, så det får våge seg for en periode.

Men jeg vil likevel ikke ha plass til flere, for jeg har en kampfiskhann som er hjemløs for øyeblikket, han bor i oppdrettskaret, og det er egentlig ikke ment som noe permanent bosted...
Inaktiv bruker
hva med å skafe seg en rejol på 9 kar på 85 liter og dele dem opp til 40 litere ???
En reol hadde vært noe det, men jeg har egentlig ikke lyst på flere kar. Har nok synes jeg
Fikk tatt noen bilder av coccinaene, men siden bakgrunnen er svart og fiskene er ganske mørke ble de ikke spesielt bra...

Jeg liker å bruke svart bakgrunn i karene mine, men i den nye 50 literen som skal kjøpes inn til coccinaene tror jeg at jeg skal bruke noe annet slik at det blir mulig å se dem. Må kikke gjennom trådene med DIY bakgrunner her i forumet, for jeg har sett mye bra..

Det er 2-3 av de litt større coccinaene som gjerne har mørke farger, men de skifter farge på et øyeblikk. De små er enten ensfargede bleke eller lyse med mørke, horisontale striper. Om det er fordi de ennå er ganske unge, eller om det er fordi det er 2-3 dominanter hanner i karet er jeg ikke sikker på. Regner med alle vil trives litt bedre i større kar, som forhåpentligvis kommer i hus i løpet av en måneds tid. Denne måneder har det vært stille på SEO-fronten, og jeg har dermed tilsvarende lite penger å rutte med.. I tillegg har både faren og stemoren min bursdag og skal ha gaver.. Meh.
Enda et coccinabilde, en som gjemmer seg under et IAL. De har funnet seg godt til rette og kom frem og spiste i går. Forventet at de skulle være ganske sky, men de virker ikke spesielt redd for meg eller andre bevegelser foran/over karet.
SEO er jobben min, og står for Search Engine Optimisation. Typen og forretningspartneren lager websider, og jeg sørger for at de vises på første side i Google for søkeordene klienten velger.


Tilfeldig bekjentskap
© Dag L.Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap