Leifs verden (side 63)

LOFFA
Hei vero9ca Alltid gøy å gi bort fisk eller selge billig. Metaene synes jeg var litt små, men de vil helt sikkert klare seg. Blir en fin gruppe de 10 du dro avgåre med ;- =) Strippet den ene kongo hua i går kveld og henne har nok sluppet noen i karet som har blitt spist. Var ikke mer enn 15-20 yngel. Nær 50% av det normale. Slapp ynglene oppi til ancistrus ynglene, men vet ikke hvordan det går da jeg ikke har strømpe på pumpa. Det ene lille karet ble til sverddrager yngelkar for en kort periode da de vokser nokså fort. Det andre har jeg ikke gjort noe med enda annet enn å rengjort


Ja, de var litt små, men alle så nær så 1 metae lever... Så det ser ut så de skal klare seg fint. Gleder meg til alle vokser seg store å fine.
Jeg har nå endelig fått satt opp karet jeg kjøpte av deg, å alle verdier er ok så nå skal jeg om-møbelere fiskene littegran tenkte jeg. Men må nok la karet få et par dager til på seg for å være sikker.
Ser ut som Apistohua jeg satte sammen med corydoras aeneus gruppa har kommet seg. Hun har fått fargen tilbake og er åpent i akvariet. Til å begynne med gjemte hun seg bare bak pumpen. Ancistrus eggene klekker vel i helgen tenker jeg. Aeneus eggene har klekket og de tusser rundt i fødenettet. Yngelen av Aspidoras C125 vokser fort og plukket ut nye 51 egg før jeg reiste på akvariemøtet i Drammen i går. Der fikk jeg solgt 45 ancistrus yngel og skal til Kongsberg i morgen å bytte inn 30 stk ca med en grei str. Trenger et par nye planter samt discus granulat. Er tom for det nå. Litt mer mygglarver også må med. Har bare et par pakker igjen. Blir også som vanlig vannbytter i helge. For første gang kom jeg hjem i går fra akvariemøte uten fisk fra auksjon, men med litt planter som skal inn i 160L når den er kommet opp i stua. Ellers ikke noe nytt annet at siste kullet med Apistoer har hatt sin første luftetur med mor rundt i karet. Ser ut som dette kullet er noe større enn sist. Tror det var 42 i forrige kullet
I dag fikk jeg byttet bort 50 Ancistrus yngel til min lokale zoo. I bytte tok jeg en Liters boks med discus granules fra Sera, en liten boks seravipachips helfor, to planter, deriblant en anubias, samt 4 plater røde mygglarver. Discus foretharen mørkere rødfarge og er mindre enn de jeg vanligvis har brukt. Men regner med at disse også sklir ned på høykant. Ellers har siste ancistrus kullet klekket i dag. Masse småtasse haler som dirrer for harde livet i hula si. Ellers ikke hatt ork til å begynne flyttingen av 160L opp.
I dag skulle jeg finne arbeidslyst og i kveld kom den.... 160Literen er endelig i stua. Kona ville ha noen fargerike fisk i det karet så så langt har jeg tatt opp sverddragerne (3+5) og et svart molly par. Vet ikke helt hva annet jeg skal ha i det, men har lyst på å ha en gruppe på 6 aeneus eller metae der. Jeg og cory, helt uavskillige. Skulle hatt ut noen metae i fra gruppa da den er vel stor akkurat nå, ca 20. Er for mange potensielle eggspisere da. Vet ikke om sverddragerene vil ta coryegg, men antar det. Kanskje en stim med noen neon eller cardinal tetra hadde gjort seg, fargerike og flotte. Fikk ellers en ca 30 sverddager yngel i dag og har satt di inntil videre i ei fødekasse til jeg får flyttet di største fra yngelkaret. Di er nok potensiale til mat vil jeg anta. Har ellers hatt vannbytter som jeg pleier i helgene. Var artig å se den ene Apistohua på tur i dag med ungeflokken. Er nok et større kull enn sist, 42 stk. Kongo yngelen vokser veldig fort og synes veldig godt i det karet de går sammen med apistoyngelen til den andre hua. Apistoene er som dverger i forhold, selv om de kom til verden med bare noen dagers mellomrom
4173 Egen notis

Har gjort unna de siste vannbyttene i dag og brukt mye tid på yngel her og der. Opptellingen av siste kullet med Ancistrus tok jeg nå i kveld. Et lite kull ble det på 75 yngel. Har vel blitt litt bortsjemt etter et par stooore kull. Men neste gang er det vel den største hua sin tur igjen. Har tidligere hatt oppi ei hue til så det skulle ikke forundre meg at det blir henne først. 1 hann og trehuer, heldiggrisen.......
Synes det høres masse ut jeg med 75 yngel
Hvilken type mallehule bruker du?
Har noen voksne Ancitruser som jeg burde satt inn en hule til sånn i tilfelle ,tannfelle
Sølvi Gullaksen
Synes det høres masse ut jeg med 75 yngel:) Hvilken type mallehule bruker du? Har noen voksne Ancitruser som jeg burde satt inn en hule til sånn i tilfelle ,tannfelle ;)



Heeei Sølvi. De siste to kullene er lagt i en trekantet kjerramikk hule. Forrige kullet på den største hua var på hele 158 yngel om jeg ikke husker feil. Derfor sa jeg "bare" til 75 yngel. Det VF ancistrus paret (hannen) har okkupert hula som en av apistohuene mine hadde og der ligger han å vifter for harde livet. Den hula er ei bambushule og er trang for VF hannen. Den han hadde var maken, men noe videre. Mulig de foretrekker trange huler som trygger deres yngel. Har nå bare ancistrusene i karene, og ikke annen fisk. Gjore det slik etter at det ble et kull med apistoegg mindre. Trioen (nå 4) har hele tiden gått i artskar. Har ikke lenger skiferhuler i mine leikskar med ancistrus. Etter å ha prøvd bambus huler en stund nå, anbefaler jeg disse på det sterkeste. Men de må ikke være for vide i forhold til fiskene. Er ikke sikker på målet på inngangen på hula til VF ene mine, men om du vil vite det Sølvi skal jeg måle
Ser ut til at det blir bambushule som må komme i hus da .
Men trekantet sier du ,har ikke sett dette noen sted da ,hvor kan man kjøpe såne ?
Gikk litt for fort her ser jeg.Det var keramikkhulene som var trekantet ,ikke bambushulen
Må være noe med vannet på Hvittingfoss.
Du har jo rene yngelfabrikken der Leif. Hehe
Lekstendenser til flere arter her også, men det er bare apistoene som jevnlig legger egg/yngel/barne oppdragelse.

Flott at du fortsatt har gnisten. Litt redusert her for tiden grunnet mye fotballreising, jobbing og vår.
Ja skal si du kan dette godt. Det var jo en hel masse du fikk i bytte mot ancistrusene du leverte på butikken din.
Jeg har ikke fått noe i det heletatt enda.
Skal innom butikken igjen i løpet av ferien.
Da håper jeg at han som har med det og gjøre er der.
Håper jeg kan få igjen noe for yngelen jeg levereri fremtiden.

Har lever inn totelt 16 guppy men bare 6 av dem har klart seg.
Om jeg ikke husker feil så,
når jeg køpte foreldrene til mine yngel så betalte jeg rundt 40kr pr stk.

Black_Flys
Må være noe med vannet på Hvittingfoss. Du har jo rene yngelfabrikken der Leif. Hehe Lekstendenser til flere arter her også, men det er bare apistoene som jevnlig legger egg/yngel/barne oppdragelse. Flott at du fortsatt har gnisten. Litt redusert her for tiden grunnet mye fotballreising, jobbing og vår.




Hei Espen. Ja gnisten er det litt så som så med akkurat nå. Fikk oppsigelsen på huset i dag da de skal selge det. Vet ikke om akvariehold er aktuelt på en ny plass, derfor selger jeg ALT av fisk og komplette kar i tiden fremover. Får heller starte på nytt om det lar seg gjøre. Har mange grupper fisk jeg har blitt veldig glad i, blant annet mine 14 Aspidoras C125 og ca 20 Corydoras Metae.VF ancistrus leikspar og en sp oppdrettsvariant leikstrio som nettopp fikk yngel er også noe som skal selges i tillegg til en leikstrio med apistogramma. Ja det er trist når gnisten slukkes i et brøkdelens sekund. Har gitt en person her på AF forkjøpsretten først før jeg legger ut annonse(r). Grunnen til denne fordelen er at vi har kjøpt og solgt mye til hverandre gjennom den tiden vi har hatt kontakt her på AF og senere i akvarieklubben
Uff da Leif ,det var trist å høre
Må være utolig vanskelig å skille seg av med fisker en holder mye av.
Men hvis jeg var deg ,så hadde jeg nok ventet i lengste laget med å selge. Det kan jo være det dukker opp et hus som du får lov å ha akvarier i.
Hei på deg

Nå får du snudd tilværelsen snudd opp ned,håper du etthvert finner et nytt krypinn med tillatelse til å holde fisk.
Krysser fingre og tær for det .
Ja det blir en trist tid fremover å se både fisk og kar bli båret ut av huset. Hverdagen blir som det sies snudd på hodet. I min hektiske arbeidsdag som prod arbeider og klubbleder og mange andre verv, har liksom det å komme hjem til kjellern vært noe jeg har sett frem til hver dag. Mitt eget fristed hvor jeg er sjefen og går nærmest i transe og i min egen verden. Det har vært mange flotte stunder der nede hvor jeg har sett leik på flere grupper fisk, sett de legge egg, og yngel utvikle seg. Har ligget på alle fire med lupe inn i karene, jublet for egg og yngel, hatt en tåre i øyekroken når spesielle fisk har falt bort og mange mange andre opplevelser. Men håper jeg får muligheten til å komme sterkt tilbake når vi har funnet oss en ny plass. Tørr ikke vente med å selge unna... om det er helt uaktuelt å ha kar på den nye plassen, står jeg plutselig der med 14 akvarier og x antall hundre fisk. Tar ikke sjansen på dette. Vet jeg kommer til å tape litt på en del fisk, selv om jeg har fått igjen en del på yngel jeg har solgt. Gruppene med Corydoras Metae, ca 20, og Aspidoras C125 på 14 stk, selger jeg helst kun til kjentfolk som jeg vet har litt kunnskap om disse. Det er de to gruppene jeg setter mest pris på om en kan si det slik. C125 ene er jo også veldig sjeldne og vil at disse kommer i trygge omgivelser. Selvfølgelig vil jeg det for all fisken, men disse er spesielle
Dette høres jo helt grusomt ut, har du ingen som er villige til og oppbevare akvariumene for deg?

Mener da at dem er tomme for fisker og planter. men med resten sånn som grusen, pumpene, røtter og pynt.
Utrolig kjipt det da Leif.
Håper dere finner dere et knallhus med god plass.
Blir som å komme i transe å sette seg forran karene og se på alt det spennende fiskene gjør. hehe

Lykke til Leif
Black_Flys
Utrolig kjipt det da Leif. Håper dere finner dere et knallhus med god plass. :) Blir som å komme i transe å sette seg forran karene og se på alt det spennende fiskene gjør. hehe :) Lykke til Leif



Takk Espen. Ja det er kjipt dette her. I går og i dag har det gått en del fisk ut døra her. Har solgt

praktbarbegruppe
sebra danio gruppe
leikstrio ancistrus med 75 yngel som var siste kullet
leikspar ancistrus VF
leiksgruppe aeneus med yngel totalt ca 50 stk
leiksgruppe meta med yngel
leikstrio apistogramma med et kull yngel
levendeføderne
2x22L kar
1x 54L kar
en del for

og reolen min som jeg la såååå mye arbeid i, er solgt og blir hentet om 2 uker. Ja det har gått unna her. Er knapt fisk igjen her.

Har jo gruppa med C125 på 14 stk som la nye ca 50 egg i dag, 10 ungfisk og en drøss med yngel av disse. Disse leiker jevnlig og har ingen frafall på yngel på dem som jeg kan se. Har iallefall 50 yngeler og 50 egg nå i det 43Literskaret de går i. De er så artige å se på og er mer livlige enn Corydoras. Dette er en gruppe som ville smeltet hjerte på en stein til og med. Bare se bildene.... Skjønner ikke at Aspidoras ikke er mer utbredt enn hva de er. Blir tøft for meg å selge dem, om noen vil kjøpe disse. Håper noen gode samaritaner vil overta dem til en fornuftig pris for begge parter. De vil ikke angre. Er blitt veldig stusselig å gå i kjellern nå, nå som det er så tomt med fisk i karene. Har fortsatt noen kar for salg, men tar ting som de kommer.
Prøv å holde disse igjen så lenge som mulig Leif.Du må jo kunne få ha et akvarie uansett hvor du havner hen. Så vanskelig kan en ny huseier umulig bli. Vet du har dårlig erfaring fra før men tror du har vært veldig uheldig.Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen jeg kjenner som ikke har fått lov til å ha akvarier. Så ikke selg de ennå please .
Sølvi Gullaksen
Prøv å holde disse igjen så lenge som mulig Leif.Du må jo kunne få ha et akvarie uansett hvor du havner hen. Så vanskelig kan en ny huseier umulig bli. Vet du har dårlig erfaring fra før men tror du har vært veldig uheldig.Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen jeg kjenner som ikke har fått lov til å ha akvarier. Så ikke selg de ennå please .



Etter at jeg fikk se innlegget ditt Sølvi har jeg gjort det fint igjen her i 160L som jeg har i stua. Det blir C125 kar og beholder leiksgruppen. Det var kjempe tøft å levere fra seg Corydoras Metae gruppa og dette hadde blitt mye værre. Jeg må bare bli av med ungfisken så fort som mulig (og ynglene litt senere) Prisen er egentlig ikke viktig.... Budskapet er at de kommer i gode hender og at denne flotte fisken spres rundt i flere hjem. Jeg gir de ikke bort, men de blir BILLIG. Det er 10 stk som har en grei størrelse. Ja jeg hadde dårlig erfaring på forrige plassen og husker ikke om det står i denne tråden eller den andre jeg hadde. Hadde det tøft der en stund, men det er glemt Sølvi. En kan ikke dra med seg masse dårlige minner, men legge det bak seg og tenke fremover. Det sier jeg som sitter med gjeipen nede på femte knappehull.... Neida jeg skal nok klare meg og skal reise meg igjen når ny plass er funnet. Blir vel ikke så mye å skrive om akkurat fra akvariehobbyen frem til nytt sted er funnet, men dere blir ikke kvitt meg for det. Medlemsskapet mitt på AF har betydd og betyr mye for meg selv om jeg vet det er en del som "rømmer" over til andre forum. Har fått mye erfaring og lært mye og takker alle for god hjelp så langt. Når jeg flyttet inn her hadde jeg kun et kar på 500Liter, på det meste har jeg hatt oppe 23-24 kar på en gang. Det var den tiden jeg fikk etter at jeg knuste en finger og måtte amputere den etterpå fordi den ikke grodde (står litt om det tidligere i tråden)
9 mnd sykmeldt og måtte jo ha noe å gjøre..... Noe ja, var jo nesten heltids jobb. På slutten nå har jeg hatt 14 kar gående. Har vel hatt nesten det meste av vanlig fisk og det har ynglet som bare det her, spesielt de siste mnd. Tror jeg har oppdrett på 10 forskjellige slag så langt i år og det er omtrent på alt jeg hadde nå på slutten. Er det noe med vannet mon tro? Eller kanskje de vil vise sin glede for god omsorg? Er du lei av å lese? Okey, da får jeg gi meg

So long
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap